Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:20

@lj en sabine ik bedoelde dus juist los meedraven schuin achter mij dus we hebben het over verschillende dingen.

Dat clickeren minder duidelijk zou zijn ben ik niet met je eens hoor sabine, dat ligt echt aan wat en hoe je aan het trainen bent.

Twaalf

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:43

Over rijden kan ik helaas niet mee praten, die van mij staat sinds een jaartje of drie met pensioen qua rijden :)
Maar lijkt me wel handig om problemen op te lossen met clickeren, pony had soms ook in haar hoofd dat ze buiten opeens niet naar het bos wilde en haar trucendoos open trok :+

Vandaag weer vrijheidsdressuur gedaan met clicker!
In plaats van aan de leadrope de Spaanse pas te vragen heb ik het los gevraagd en dat ging stukken beter :j
Ze heeft zelfs vier stappen Spaanse pas gedaan *\o/*
Wel vond ik haar vandaag wat happerig, misschien omdat ik clicker en mijn verzorgster niet.

Ik ga je topic even bekijken [***]!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:55

@ CM : dat weigert die van mij voorlopig te doen dus daar kan in nog niet over meepraten :P Wat hij wel doet, in de weide enzo bv. , is jagen.. Dus ik kan me wel voorstellen dat als hij schuin achter mij zou meedraven dat dan zijn jachtinstinct naar boven komt. Ben er dan ook nog niet mee bezig, wel naast mij of op grotere afstand, maar niet schuinachter mij.

Bij clickeren werk je er toch heel erg mee dat je paard zelf moet gaan zoeken wat de beloning oplevert. Je kan wel een aanwijzijng geven maar als je paard andere dingen doet doe jij daar niks mee, enkel wanneer die dat doet wat jij voor ogen hebt komt de click. Bij andere vormen vraag je X en als je paard Y doet laat je merken dat dit niet de bedoeling is. Dus dat creeërt volgens mij meer duidelijkheid dan clickeren. Is mijn visie ;-)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:58

Visitor schreef:
Undefined, ik heb/had daar ook last van en oefen met clickeren. Het gedrag is al verbeterd van überhaupt ohz niet het erf af kunnen en toen dat wel lukte na bepaalde punten steigeren/bokken/vliegensvlug omdraaien, naar stilstaan als ze niet verder wil. En meestal kom ik na dat stilstaan toch steeds iets verder. Maar ik denk dat als je met de clicker gaat werken je juist het idee van 'ik wil per se voorbij punt x komen' uit je hoofd moet zetten. Je beloont immers wat goed gaat en negeert wat slecht gaat, maar als er een dag weinig goed gaat, valt er weinig te belonen. Je moet het dus echt opdelen in hele kleine stukjes en misschien eerst 10 stappen terug doen voor je gevoel. En heeeeeeel veel wachten en geduld hebben tot dat ene stapje in de goede richting toch gezet wordt.

Daar heb je op zich wel gelijk in! Ik heb alleen het idee dat dit slechte gedrag is voortgekomen uit het winnen, namelijk dat ze er dus niet langs hoeft en het nu vaker doet. Daarom wil ik toch echt per ce eerst langs het punt, vind het prima om 5 meter na het punt weer om te keren en naar huis te gaan. Ik ga eerst maar eens wat oefenen in de bak inderdaad! Zit ook met aangalloperen (doet ze opzich prima maar niet zo snel als ik wil), dus misschien dat ik het eerst hier mee kan oefenen. Hetzelfde geldt voor halthouden, dit wil ze wel 2 sec maar dan is het wel weer mooi geweest en stapt ze vooruit. Misschien dat als ik daar eerst aan ga werken in de bak dit mooi van pas komt tijdens het buiten rijden!
Volgens mij heeft mijn clickerinstructrice die 1 keer geweest is om de basis van het clickeren uit te leggen ook ervaring met rijdend clickeren, zal eens vragen of ze hier nog een lesje in wil geven.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:01

[***] schreef:
@ CM : dat weigert die van mij voorlopig te doen dus daar kan in nog niet over meepraten :P Wat hij wel doet, in de weide enzo bv. , is jagen.. Dus ik kan me wel voorstellen dat als hij schuin achter mij zou meedraven dat dan zijn jachtinstinct naar boven komt. Ben er dan ook nog niet mee bezig, wel naast mij of op grotere afstand, maar niet schuinachter mij.

Bij clickeren werk je er toch heel erg mee dat je paard zelf moet gaan zoeken wat de beloning oplevert. Je kan wel een aanwijzijng geven maar als je paard andere dingen doet doe jij daar niks mee, enkel wanneer die dat doet wat jij voor ogen hebt komt de click. Bij andere vormen vraag je X en als je paard Y doet laat je merken dat dit niet de bedoeling is. Dus dat creeërt volgens mij meer duidelijkheid dan clickeren. Is mijn visie ;-)

Is het dan verkeerd om een iets grotere aanwijzing te geven? Zoals de methode van Maclean van de vorige pagina. Dit zou je toch ook kunnen doen door duidelijk aan te geven dat ze moeten halthouden, maar als ze dit doen dan alsnog ook een click geven? Of zit ik er dan helemaal naast.

Ik ben nu net begonnen dus weet er nog niet veel van af, maar voorlopig doe ik het ook alleen met kleine aanwijzingen. (Zoals bij de trailer met een hele lichte druk op het touw in de goede richting aangeven dat ik verwacht dat ze die kant op gaat lopen.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:09

Jeej wat een actief topic is het nu weer. Leuk. Ik heb nu weinig tijd (zometeen nog een keer een clinic HA en hopelijk weer een competitie erbij)

@Liljebo: ik heb een keer iemand zien clickeren met lekkers in emmertjes. Ik geloof dat de oefening voorwaarts was en het paard gestimuleerd werd van emmer naar emmer te rennen. Deed hij dat snel dan mocht hij een hapje nemen.

Zoiets kun je mennend ook in het weiland oefenen: je zet een paar bordjes of emmertjes neer met 1 voertje erin, doet een oefening in de buurt van de emmer en dan: click, naar de emmer. Bijvullen doe je natuurlijk vanaf de bok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:37

@ Undefined : probleem daarmee is dat je dan in mijn ogen met een poisoned cue werkt (is ook al veel over geschreven in het topic, maar is ook 1 van de moeilijkere dingen zeg maar :Y) ).

Zo kan je bv. ook stellen als je Parelli kijkt, je vraagt je paard opzij te gaan, fase 1 werkt niet, fase 2 niet, uiteindelijk zit je aan fase 4 en gaat je paard een stapje opzij. Beloning is dan het wegvallen van druk. Sommigen denken dat je dan ook kan clicken. Maar dan heb je dus een poisoned cue, want je paard gaat opzij omdat hij van die druk af wil (want dat is fase 4, dan irriteer je je paard zo dat hij wel moet reageren), en niet omdat hij denkt en reageert op je aanwijzing. Is heel moeilijk uit te leggen, maar dat krijg je dan dus ook als je met lichte druk vraagt om halt te houden, paard reageert niet en dan vraag je het strenger. Iets waar ik persoonlijk geen problemen mee heb, maar dan wel clicken is in mijn ogen niet de bedoeling. Paard stopt dan namelijk niet omdat hij zoekt naar hetgeen een beloning oplevert, maar omdat hij niet anders kan. Hopelijk is het een beetje duidelijk (kan ook goed zijn van niet hoor, mag je gerust zeggen :+ ).

Ik weet dat er in het verleden hier in het topic al een aantal linkjes gepost zijn, maar ik kan ze niet zo meteen terug neerzetten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:40

Ik weet dat reclame maken niet altijd overal gewaardeerd wordt, maar het nieuwe boek van Inge Teblick 'Denkwerk' is echt GEWELDIG goed! Dik boek met lots of information en duidelijk uitgelegd, i love it!!! Dit boek kan misschien velen van jullie een eindje verder helpen met alle vragen in het clickertrainenland :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:15

Mee eens Mi_Amore!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:21

[***] schreef:
@ Undefined : probleem daarmee is dat je dan in mijn ogen met een poisoned cue werkt (is ook al veel over geschreven in het topic, maar is ook 1 van de moeilijkere dingen zeg maar :Y) ).

Zo kan je bv. ook stellen als je Parelli kijkt, je vraagt je paard opzij te gaan, fase 1 werkt niet, fase 2 niet, uiteindelijk zit je aan fase 4 en gaat je paard een stapje opzij. Beloning is dan het wegvallen van druk. Sommigen denken dat je dan ook kan clicken. Maar dan heb je dus een poisoned cue, want je paard gaat opzij omdat hij van die druk af wil (want dat is fase 4, dan irriteer je je paard zo dat hij wel moet reageren), en niet omdat hij denkt en reageert op je aanwijzing. Is heel moeilijk uit te leggen, maar dat krijg je dan dus ook als je met lichte druk vraagt om halt te houden, paard reageert niet en dan vraag je het strenger. Iets waar ik persoonlijk geen problemen mee heb, maar dan wel clicken is in mijn ogen niet de bedoeling. Paard stopt dan namelijk niet omdat hij zoekt naar hetgeen een beloning oplevert, maar omdat hij niet anders kan. Hopelijk is het een beetje duidelijk (kan ook goed zijn van niet hoor, mag je gerust zeggen :+ ).

Ik weet dat er in het verleden hier in het topic al een aantal linkjes gepost zijn, maar ik kan ze niet zo meteen terug neerzetten.

Nee ik snap het :D Zal er eens op gaan zoeken in het topic. Ben echt een leek wat betreft grondwerk, modder altijd maar wat aan naast het paard en was verder altijd gericht op het rijden. Door een aantal problemen (vooral het bruggetje waar ik over vertelde) ben ik eens in een andere hoek gaan zoeken en moet nu nog een beetje mijn weg hierin vinden!

Dat boek lijkt me ook erg interessant, heb het grondwerk boek van haar wel gelezen al. (Niet alles want hoef niet al die oefeningen te doen, ging me vooral om de basis.)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:18

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:32

Undefined, idd is en/en geen goede combi. Je hebt daarover al goede uitleg gehad van sabine en de link van crosmuller. Je kunt meer info daarover vinden op het net.

HL; dat is idd ook een mogelijkheid. Ik heb volgens dat principe met silja gewerkt, die liever ging liggen ohz in de wei dan stappen...Later bleken daar dus lichamelijke oorzaken aan ten grond te liggen. Dat had ik niet door, omdat ze buiten gewoon lekker doorstapte. Maar buiten is natuurlijk veel afleiding. Je ziet dan dat ze ongemakken veel makkelijker aan de kant schuiven. Dat zie ik keer op keer.
Hälga deed dat ook; liet in de wei veel meer blijken dat het niet lekker ging dan buiten.
Ben dus ook blij dat ik met hen op basis van vrijwilligheid met de clicker in de wei heb gewerkt en nooit heb gedwongen.

Sabine, ik kan je gedachtengang wel volgen mbt R+/R- Toch denk ik dat die onduidelijkheid bij R+ wegvalt als je maar genoeg in kleine stappen opdeelt.

Mijn persoonlijk idee van het fenomeen dat de paarden met wandelen buiten meer de oortjes in de nek hebben met clicker is het feit dat het wandelen dan echt een oefening wordt en ze dat wellicht teveel gefixeerd zijn daarop? Maar ik ben er nog niet echt aan uit hoor.
Ik vind het wel typisch dat de grote paarden dat dan weer niet hadden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:15

Undefined schreef:
Bedankt!
Zijn er hier mensen die ook clickeren te paard? Ik loop met buiten rijden tegen een aantal problemen aan die ik alleen heb als ik er op zit, en bedacht me dat de clicker misschien een hulpmiddel is.

Ik clicker en ik gebruik het voornamelijk voor buitenrijden en voor zijgangen.

Undefined schreef:
Is het dan verkeerd om een iets grotere aanwijzing te geven? Zoals de methode van Maclean van de vorige pagina. Dit zou je toch ook kunnen doen door duidelijk aan te geven dat ze moeten halthouden, maar als ze dit doen dan alsnog ook een click geven? Of zit ik er dan helemaal naast.

Ik ben nu net begonnen dus weet er nog niet veel van af, maar voorlopig doe ik het ook alleen met kleine aanwijzingen. (Zoals bij de trailer met een hele lichte druk op het touw in de goede richting aangeven dat ik verwacht dat ze die kant op gaat lopen.)

Ik gebruik nog steeds opbouw van druk en heb daar absoluut niet een negatieve ervaring mee, ik heb het idee dat de poisoned cue een beetje overdreven is.
De verhalen en onderzoeken die er over de poisoned cue zijn, gaan naar mijn idee altijd over de clicker in combinatie met positive punishment. Heel ander verhaal dan een lichte drukopbouw. Daarnaast gaan ze vaak over het aanleren van een nieuw gedrag.
Net als dat het paard zelf bepaald wat de beloning, bepaald ook het paard ook zelf wat het als straf ziet. Niet elke druk is straf, tenminste ik zie het niet zo en de paarden duidelijk ook niet.

Nou is mijn paard (waar ik mee clicker) wel volledig R- getraind, dus ik hoef weinig meer echt aan te leren en gebruik de clicker dus echt voor refinement, oa buiten.
Het ligt er maar aan wat jij onder lichte en meer druk verstaat. De fase 1 van de meeste mensen is mijn fase 3 , zeg maar ;) De enige manier waarop je hier een oordeel kan geven is door te kijken hoe je paard reageert op de druk en of hij de druk begrijpt.

Bij een paard dat het duidelijk niet begrijpt, zou ik niet allebei gebruiken, dat maakt het nog een stuk onduidelijker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:33

sanne83 schreef:
De verhalen en onderzoeken die er over de poisoned cue zijn, gaan naar mijn idee altijd over de clicker in combinatie met positive punishment.

Dat klopt dus niet. Een aantal onderzoeken gaan over clicker in combi met R-, maar dan wel in die zin dat R- een bepaalde mate van aversi moet oproepen, om gewenst gedrag uit te lokken.
Op dat moment reageert het dier dus op die aversi en bied de click niet alleen geen toegevoegde waarde, maar wordt vaak gelinkt aan de aversi.

Als jij zegt dat je zelf geen negatieve ervaring hebt, maar tevens noemt dat jouw fase drie wellicht voor een ander fase 1 is, dan is het doorgaans mogelijk dat er bij jou meer sprake is van een aanwijzing, waarbij geen sprake is van een aversie.

Het is duidelijk dat de grens tussen aanwijzing/R-/P+ dun en variabel is. Dat maakt het extra moeilijk.
Denk dat daar vooral invoelingsvermogen van de trainer bij komt kijken

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:00

Ik werk sinds kort ook met een clicker. Heb er geen les in, dus ga proberen alles zelf goed te doen.
Risse is wel een bedelaar moet ik zeggen... Daarom ben ik begonnen met voedselweigeren.
Hij doet dit al best goed. Als ik mijn hand open houd blijft hij er (meestal) vanaf en anders wel naar een "NEE". Hij hield dit vandaag 7 seconden vol voordat ik op de clicker drukte.

Wel is er iets wat hij nog moet leren. Als ik met mijn hand een nieuw snoepje wil pakken komt hij meteen met zijn hoofd naar mijn hand. Ik duuw hem dan weg en zeg "NEE". Toch blijft hij soms bedelen.
Als ik met een borstel in mijn andere hand sta om hem te laten targetteren is het vaak zo dat hij van de borstel naar mijn andere hand gaat. Volgens mij heeft hij door dat na het aanraken van de borstel hij een snoepje krijgt. Hij wacht alleen niet meer op de clicker. Hoe pak ik dit het best aan?

Hij is volgens mij alleen maar gefocust op het voedsel. Ik kan met met mijn hand bijna niet meer aan zijn hoofd komen omdat hij dan met zijn mond meegaat naar mijn hand. Ook als ik naar hem toe loop om hem een klopje op zijn hals te geven loopt hij met me mee naar achter. Dit is dus niet de bedoeling! Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?! What to do? What to do?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:10

@xMyrth: 'voedsel weigeren' en 'beleefdheid' zijn dus duidelijk 2 verschillende oefeningen. Jouw paard weet nu dat als hij een platte hand ziet (met of zonder voer) dat hij moet wachten om het voer te krijgen, maar hij bedelt nog steeds omdat hij niet in de gaten heeft dat hij ALTIJD moet wachten tot het voer naar hem toe komt ipv dat hij het 'mag' halen.

Ik zou een stapje terug doen in de training en weer even vanachter een omheining werken. Zo kan hij simpelweg niet in je zakken komen. Geef het voer altijd met gestrekte arm, op borsthoogte van het paard of iets lager en laat hem desnoods ook elke keer een stapje achterwaarts doen. Zo leert hij te wachten tot er voer naar hem komt en dat hij evt zelfs een stap achterwaart (ipv naar voren/naar jouw zak/hand) moet lopen om het te krijgen.

Ik zou ook een ander target gebruiken en niet een gebruiksvoorwerp zoals een borstel. Anders kun je hem straks niet meer borstelen omdat hij denkt dat hij wat kan verdienen door te targetten. Gebruik een target alleen om te targetten. Iets dat je anders niet gebruikt, zoals een bal aan een stokje, pingpong batje, deksel van een emmer etc.

Daarnaast zou ik beginnen met opnieuw desensibiliseren van het hoofd, te beginnen bij de nek.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:31

HippoLogic schreef:
Amable en ik, verder weet ik even niet wie nog meer. CM?

Ik ook. In het verleden gebruikt om BOM proef te maken, nooit om rijtechnisch dingen te verbeteren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:48

Urko schreef:
HippoLogic schreef:
Amable en ik, verder weet ik even niet wie nog meer. CM?

Ik ook. In het verleden gebruikt om BOM proef te maken, nooit om rijtechnisch dingen te verbeteren.

Ja ik ook, maar ik ben zelf nog erg zoekende.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:54

liljebo schreef:
Dat klopt dus niet. Een aantal onderzoeken gaan over clicker in combi met R-, maar dan wel in die zin dat R- een bepaalde mate van aversi moet oproepen, om gewenst gedrag uit te lokken.
Op dat moment reageert het dier dus op die aversi en bied de click niet alleen geen toegevoegde waarde, maar wordt vaak gelinkt aan de aversi.

Als jij zegt dat je zelf geen negatieve ervaring hebt, maar tevens noemt dat jouw fase drie wellicht voor een ander fase 1 is, dan is het doorgaans mogelijk dat er bij jou meer sprake is van een aanwijzing, waarbij geen sprake is van een aversie.

Het is duidelijk dat de grens tussen aanwijzing/R-/P+ dun en variabel is. Dat maakt het extra moeilijk.

Het stuk van Inge verwijst naar een onderzoek waar gepraat wordt over negatieve reinforcement, maar naar mijn idee is dat overduidelijke positive punishment. Het gaat daarbij om een volledig nieuwe cue.
Ik ben heel erg benieuwd naar een onderzoek waar echt gebruik is gemaakt van negatieve reinforment icm positive reinforcement, maar in mijn ervaring werkt het prima.
Maar goed, ik ben het ook niets eens met de rest van het artikel van Inge. Zij geeft aan dat een fase 2 na een fase 1 al een straf is. Dat ligt natuurlijk een beetje aan de definitie die je gebruikt. In de praktijk zie je een heel duidelijk verschil tussen straf en negatieve bekrachtiging en dat verschil zit niet alleen in de hoeveelheid druk die je gebruikt.

Soms zie ik clickeraars die een "fase 3" gebruiken en dan click, is dat dan beter dan fase 1, 2, 3, click?

Er wordt zo zwart-wit gepraat over fases en druk gebruik, terwijl voor sommige paarden een klap op de hals gewoon lekker is en voor sommige paarden is het al aversief als je er naast staat.
Ik ben het daarom helemaal met je eens dat het vooral het invoelingsvermogen is van de trainer die bepaald of iets werkt of niet.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:14

@HippoLogic, bedankt voor de tips!
Als ik achter de poort ga staan kan hij nog wel reiken met zijn half natuurlijk, maar inderdaad niet echt aan mij komen... Maar hoe laat ik hem een stap terug doen als ik achter de poort sta?
En wanneer weet ik dat hij er klaar voor is om de oefening samen met mij in de bak te doen?

Wat bedoel je btw met het desensibiliseren van het hoofd? : $

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:40

Ik neem les bij Cavalli Naturali en zij werkt ook met clickertraining. Werkt heel goed bij mij en mn pony. Vroeger was hij vrij bruut met wortels enzo, nu wacht hij (vaak) netjes tot het kliksignaal er is. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:03

sanne83 schreef:
liljebo schreef:

Het stuk van Inge verwijst naar een onderzoek waar gepraat wordt over negatieve reinforcement, maar naar mijn idee is dat overduidelijke positive punishment. Het gaat daarbij om een volledig nieuwe cue.
Ik ben heel erg benieuwd naar een onderzoek waar echt gebruik is gemaakt van negatieve reinforment icm positive reinforcement, maar in mijn ervaring werkt het prima.
Maar goed, ik ben het ook niets eens met de rest van het artikel van Inge. Zij geeft aan dat een fase 2 na een fase 1 al een straf is. Dat ligt natuurlijk een beetje aan de definitie die je gebruikt. In de praktijk zie je een heel duidelijk verschil tussen straf en negatieve bekrachtiging en dat verschil zit niet alleen in de hoeveelheid druk die je gebruikt.

Soms zie ik clickeraars die een "fase 3" gebruiken en dan click, is dat dan beter dan fase 1, 2, 3, click?

Er wordt zo zwart-wit gepraat over fases en druk gebruik, terwijl voor sommige paarden een klap op de hals gewoon lekker is en voor sommige paarden is het al aversief als je er naast staat.
Ik ben het daarom helemaal met je eens dat het vooral het invoelingsvermogen is van de trainer die bepaald of iets werkt of niet.

Pavlov? Meer zeg ik niet!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 02:41

xMyrth schreef:
@HippoLogic, bedankt voor de tips!
Als ik achter de poort ga staan kan hij nog wel reiken met zijn half natuurlijk, maar inderdaad niet echt aan mij komen... Maar hoe laat ik hem een stap terug doen als ik achter de poort sta?
En wanneer weet ik dat hij er klaar voor is om de oefening samen met mij in de bak te doen?

Wat bedoel je btw met het desensibiliseren van het hoofd? : $

Als je je arm door het hek doet kun je het paard terug laten stappen.

Desensibiliseren van het hoofd: door op de hals te beginnen en te kijken waar je kunt komen voor hij naar je hand reikt. Stop dan voor dat punt (is even zoeken) en zo bouw je vanaf de hals het aanraken van het hoofd opnieuw op, zonder dat je paard aan je handen zit met de lippen. Hoeft niet met de clicker trouwens. Liever niet zelfd. ;) Dit om je paard (opnieuw) te leren dat het aanraken van het hoofd niet betekent: eten halen. :)

Interessante discussie over de poisoned cue. Ik denk dat de crux hem zit in het woord 'aversie' als voorwaarde voor een poisoned cue. Toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:20

Sanne, HL zegt het kort en krachtig. De crux zit hem in aversi als voorwaarde voor de poisoned cue. Vandaar dat ik ook het invoelingsvermogen noemde. Voor het ene paard is aversi een strakke blik, voor het andere paard ligt die grens hoger.
Het gaat erom dat de combi aversi(en dat is een reden waarom een paard reageert met -toenemende- druk, ter ontwijking van die aversi) /clicker is geen goed idee.
Een paard reageert niet op 2 dingen tegenlijk (een ander dier trouwens ook niet) Het reageert Of op aversi (ontwijkgedrag dus) Of op beloning.
Voer je de druk op totdat het voor dat specifieke dier aversief is en het op die aversie reageert, dan voegt de clicker niets toe. Integendeel. De link clicker/aversi wordt dan snel gelegd.
Gebruik je de druk in de zin van een aanwijzing, zoals je iemand bij de hand neemt en aangeeft welke kant hij/zij uit moet lopen, dan help je het dier de beloning te verdienen. Dan heb je dus een heel ander verhaal.
Maar dat vergt heel erg veel invoelingsvermogen, kennis en begrip.
Jesús Rosales Ruiz van de universiteit in Noord Texas heeft overigens veel onderzoek gedaan op dat gebied en daar ook een dvd van.
Maar er is meer onderzoek naar gedaan.

Overigens betekent dat niet dat ik nooit R- gebruik of er een fanatiek tegenstander van ben. Ik noemde al eerder het dilemma met de kleine paardjes en mijn vraagtekens erbij. Het is alleen zo dat ik het niet combineer (althans... ik doe mijn best het goed te doen. Ik ben verre van kundig en ervaren trainer. Gewoon een hobby-ist met wel de nodige theoretische kennis in huis, maar nog steeds worstelend om die correct in de praktijk te brengen. Maakt ook niet uit. Ik heb geen ambities als trainer of instructeur, alleen veel interesse)

Xmyth Hl geeft al goede tips. Verder zou ik eraan willen toevoegen dat je niet je snoepje alvast in de hand moet pakken en in de gaten moet houden dat gedrag tussen click en snoepje pakken, ook aangeleerd gedrag kan worden. Daarom moet het in een vloeiende beweging gaan in het begin (eenmaal goed getraind kun je daar op den duur meer tijd tussen laten, wat bij sommige oefeningen straks ook nodig zal zijn). Dat vergt handigheid.
Je biedt het target aan (idd geen gebruiksvoorwerp) , paard raakt aan, je clickt, pakt voertje, reikt het aan met gestrekte arm richting borst zodat hij automatisch een stapje achteruit gaat.

Zelf doe ik nooit de oefening voerweigeren, omdat ik daar persoonlijk totaal het nut niet van inzie. Beleefdheid bouw je in de training, als het goed is. Door helder te zijn en aan te bieden op de plek waar je het paard wil hebben. En door ervoor te zorgen dat het zich nooit per ongeluk zelf kan belonen voor ongewenst gedrag.
Maar goed.... over dat voer weigeren verschillen dus de meningen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:42

Bedankt voor de tips :D
Ik ga er aan werken... Ik zal kiezen voor een nieuw target, zoals een pionnetje of een pingpongbadje oid.

overigens als ik Risse aan zijn halster eventjes tegenhoud, kan ik wel aan zijn hoofd komen etc...
dit moet dus gaan lukken zonder dat ik hem tegen hoef te houden. dan zal hij dus ook niet mee achteruit lopen als ik hem een klopje op zijn hals probeer te geven...

EDIT: targetteren ook van achter het hek oefenen dus?