Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:24

Mee eens cube!
Leuk dat het goed ging, Sabine!
Ik denk dat je dan gewoon goed bezig bent, cube. Ik voer trouwens ook echt niks uit de hand zonder bridge (in mijn geval 'yes') vooraf en ik bridge ook nooit als ik niet een 'oefening' vraag (stilstaan kan natuurlijk ook een oefening zijn, maar dat hoef ik bij de mijne niet echt te oefenen of te belonen want ze doet graag niets :Y) ). Mijn paard is niet zo van het kriebelen enzo (behalve heel hard met de rosborstel op bepaalde plekken maar dat vind ik lastig te verwerken in het oefenen), dus ik gebruik echt alleen eten als beloning.
Voetjes geven, je bedoelt om uit te krabben ofzo? Of bedoel je meer een jambette? Ik ben geloof ik inderdaad na het targetten begonnen met een soort jambette. En ook met achteruitgaan, halthouden. En daarna hoofd laag, bal met voet aantikken, 'kusje', etc. Weet de precieze volgorde niet meer. Maar in principe kan je nu je paard het idee van de clicker snapt, gaan oefenen wat je wil. Is er iets wat je je paard graag wil leren? Ik ben het clickeren ook vrij snel gaan toepassen op dagelijkse 'problemen' waar ik tegenaanliep, zoals niet achteruit op de poetsplaats willen inparkeren, niet het erf af willen, draaien bij het opstappen, etc. Goh, als ik er zo over denk, heb ik het toch al wel veel gebruikt, terwijl ik soms het idee heb dat ik niets concreets bereik.
Ik weet niet of er een 'logische' volgorde is. Ik ben ook even vergeten hoe ver je bent met je paard, kent hij al dingen buiten het clickeren om? Anders lijken mij dingen als meelopen, 'terug', 'om', halt, voetjes geven enzo wel logisch. Inge Teblick hanteert 7 basisoefeningen, die kan je op haar site wel vinden denk ik. Maar ik heb die nog niet allemaal gedaan. Zo heb ik nooit voerweigeren gedaan en zit 'volg' en 'blijf' er op (bewust) commando nog niet helemaal in omdat mijn paard toch meestal blijft staan waar je d'r neerzet :') maar ook weer meeloopt als ik dat wil (in stap). Die dingen ga ik later misschien nog wel doen.

cube

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:45

O, ja die 7 basisoefeningen. Goed dat je me daar weer even op wijst! Ik denk dat ik hoofd laag Iig ga doen eerst. Achterwaarts moet ik even kijken omdat de eigenaar daar al een bepaalde manier voor heeft die goed werkt alleen moet je dan zelf mee lopen. Weet niet of dat wel zo handig is. Ga ik even over nadenken nog.
Uiteindelijk wil ik wel graag 'kunstjes' gaan doen, maar ben er mede door dit topic achter gekomen dat basisgrondwerk(en gehoorzaamheid daarin)heel belangrijk is en dat wil ik dan ook zeker niet overslaan.
Visitor: Het is een welopgevoede pony die opzich alles wel kan in de dagelijkse dingen, dus netjes voetjes geven bij uitkrabben, meelopen, vaststaan etc. Ik bedoelde het dus idd meer als Jambette.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:46

Voerweigeren is ook eigenlijk alleen echt interessant bij een voergevoelig paard welke snel opdringerig wordt.

De 7 basics heb ik ook op mijn site beschreven, fijne basis oefeningen :j

Zit momenteel in de buurt van Rotterdam, geef hier een weekend workshop. Had vandaag een kasteel van een paard die duidelijk enkel gereden was, stond pas een week op deze stal bij deze mensen. Hij was weinig voergevoelig, bijzonder beleefd en bleek uiteindelijk, erg angstig voor de zweep. Uiteindelijk besloten hem daar eerst op te desensibiliseren, dus aan blijven raken tot hij stil stond, dan zweep eraf en click - snoepje. Ik merkte al vlot dat het snoepje hem niets meer deed, teveel stress en toch al niet voergevoelig. Om even te ontspannen aaide ik hem over het voorhoofd, vrij snel liet hij het hoofd zakken, zuchtte eens diep en ontspande. Vanaf dat moment na de click geen voertje, maar echt even samen de ontspanning zoeken terwijl ik zijn voorhoofd aaide, het werkte onwaarschijnlijk goed. Al vrij snel zorgde de aanraking van de zweep niet meer voor stress en kon hij zelfs een voetje optillen. Zijn vrouwtje is er mee door gegaan, vooral de manier van belonen en er stond echt een totaal ander paard ineens. Hij durfde zelfs een keer uit zichzelf een voetje te geven en liet vervolgens het hoofd zakken om zijn aai te ontvangen... "Eh, ja jongen, zo werkt het dus niet he :)) " Maar onvoorstelbaar vind ik het eigenlijk dat een paard dus echt wil werken voor gewoon een aai over zijn voorhoofd, wat voor leven heeft zo'n dier gehad dat gewoon even samen ontspannen zo veel inpact heeft op zijn hele gemoedsrust. Vond het echt heel bijzonder, nog nooit een paard gehad dat zo hunkerde naar gewoon een beetje zachtheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:51

:D [TVG-ITP] [***] & de pion: het vervolg...

Nu eens denken wat ik volgende keer kan doen .. uitbreiden .. met een hoger tempo werken .. Zou handig zijn als hij voor de sprong even een aanloopt neemt en springt, bijvoorbeeld .. Zou hij dat zelf kunnen ontdekken? Of kan ik dingen doen om hem te helpen? Misschien eerst aan het draven werken .. maar dat is ook nog een werkpunt := :+ (hij vindt draven in de piste verre van leuk, misschien daar morgen wat mee spelen ..)

Amai Amable, dat klinkt inderdaad best heftig .. Nu merk ik dat met [***] ook wel, die kan ook zo genieten van gewoon een aai, zijn voorhoofd en oren, en dan gaat hij echt met het hoofdje laag staan slapen .. Vandaag heb ik gewoon geen snoepjes gebruikt bij hem, en toch werkte hij heel fijn mee. Maar heel veel pauzes tussenin en echt aaien en ontspannen .. Volgens Parelli is hij ook een type paard dat heel veel rust nodig heeft, heel veel dingen herhalen, de dingen die ze kennen daar voelen ze zich goed bij en dat zullen ze ook met hart en ziel doen.. nieuwe dingen is moeilijker, maar als je het vertrouwen hebt willen ze wel voor je proberen .. Zit misschien voor een gedeelte ook daarin, gewoon de aard van het dier zeg maar. Maarja, langs de andere kant: [***] heeft altijd op een manège gelopen, dus daar was ook geen plaats voor andere dingen dan rijden .. en volgens mij instructeur is [***] zo geworden, maar is hij diep vanbinnen een ander paard.. en dat ander paard komt met momenten al naar boven, dus wie weet wat voor leuks die vrouw nog te wachten staat ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:05

Een mooi voorbeeld van 'de ontvanger bepaalt', Amable. Mooi dat jullie dit paard helpen.
Ik ga je topic eens bekijken Sabine!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:03

HL, ja, in die zin is het ook een oefening 's avonds, maar is niet eigenlijk alles wat je met de paarden doet een oefening? Je kijkt toch onder alle omstandigheden of ze gewenst gedrag vertonen en probeert dat altijd te stimuleren.
Ben de laatste maanden veel bij paarden wezen kijken omdat ik graag een menpony wil, maar altijd als ik thuis kom ben ik erg blij met mijn paarden. In de wei bij andere paarden, voel ik mij lang niet altijd veilig. In de omgang trouwens ook niet.

Cube, misschien idd uitgaan vanuit de basisoefeningen. Of waarvan je denkt dat het nu gemakkelijk gaat, zodat je eerst de gemakkelijke oefeningen doet?

Amable, mooi voorbeeld van de ontvanger die bepaald. Arm paard, trouwens... als dat verlangen zo groot is. Je vraagt je dan toch af of daar voorheen nooit ruimte voor is geweest.
Voor paarden is gewoon dat stukje aandacht en waardering zo belangrijk.
Dat merk ik hier iedere keer opnieuw.

Sabine, klinkt alsof het hartstikke goed gaat. Ik denk trouwens dat voor veel paarden rust belangrijk is. Vaak zijn wij mensen wat te snel/ongeduldig. Ik weet tenminste dat ik dat wel eens heb en dat ik dan echt moet realiseren dat een paard tijd nodig heeft. Het ene paard absoluut meer dan het andere.
Ik zal straks je filmpje bekijken.

Over voedselweigering... dat doe ik eigenlijk nooit als oefening omdat beleefdheid overal ingebouwd zit. Ik zie er (momenteel) niet de meerwaarde van in. Maar goed... ik heb natuurlijk niet met zoveel paarden te maken als sommigen van jullie.

En dan clickeren te paard. Heel handig. Deed ik ook wel, voor de simpele dingen die ik deed.
Sil was erg gespannen, vooral in de wei onder het zadel. Om te ontspannen liet ik haar van target naar target lopen en dat hielp. Ik kwam alleen kort daarna achter de oorzaak van de spanning en die was lichamelijk Ik denk dat het targetten voor de afleiding zorgde (maar uiteraard in de basis niets veranderde) Ik gebruikte het ook met opstappen en bij Hälga bij een lichte reactie op de teugel (ze was net een tank)
Heel basaal dus.
Maar ja... nu wil ik dus gaan mennen... en dan wordt clickeren moeilijk.
Kan moeilijk straks iedere keer van de wagen afspringen en naar voren rennen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:37

liljebo schreef:
Maar ja... nu wil ik dus gaan mennen... en dan wordt clickeren moeilijk.
Kan moeilijk straks iedere keer van de wagen afspringen en naar voren rennen.

Toen ik dit las, dacht ik: "ja inderdaad, dat gaat natuurlijk niet..." Maar waarom eigenlijk niet? Ik dacht ook: ik kan moeilijk als ik aan het rijden of langeteugelen ben de hele tijd stil gaan staan... Toch doe ik dat nu ook. Ja, het is onpraktisch, maar het kan, toch? (En als het goed is wordt dat onpraktische natuurlijk ook minder naar mate je vordert en minder nieuwe dingen aan hoeft te leren.) Als je een hulp hebt, zou dat helemaal mooi zijn, dan click jij en springt diegene eraf om een brokje erin te stoppen, terwijl jij gewoon blijft zitten met de leidsels in handen en dan kan je ook zo weer verder... Alleen geloof ik dat je weinig hulp had daar, of niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:45

Nee, geen hulp. En het is natuurlijk heel wat makkelijker om met lange teugelen te clickeren dan wanneer je steeds van een wagen af moet stappen, naar voren moet rennen, weer erop klimmen etc.
Je kunt natuurlijk wel de basis goed installeren mbv de lange teugel en clicken, het inspannen op zich goed bevestigen en in het begin nog opzij/naast de wagen lopen. Dat wel.

*denkt hardop*

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:59

Ja ik snap ook wel dat het minder makkelijk is. Maar niet onmogelijk. :D Dus misschien dat het met een beetje out of the box werken toch wel kan... Net wat je zegt: eerst de basis goed bevestigen en in het begin ernaast ofzo. En dan nog af en toe vanaf de bok clicken voor een uitzonderlijke prestatie?

Edit: hmm, google vindt ook geen voorbeelden van mennen met clicker, maarja iemand moet de eerste zijn, he? ;-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:41

Visitor schreef:
Ja ik snap ook wel dat het minder makkelijk is. Maar niet onmogelijk. :D Dus misschien dat het met een beetje out of the box werken toch wel kan... Net wat je zegt: eerst de basis goed bevestigen en in het begin ernaast ofzo. En dan nog af en toe vanaf de bok clicken voor een uitzonderlijke prestatie?

Of na de klik stappen met losse teugel? Myrtle wil tijdens buitenrijden niet altijd stoppen voor haar snoepje dus dan geef ik lange teugel. De ontvanger bepaalt :).

Wat is er veel bijgeschreven!

@visitor myrtle is ook geen hele grote knuffelkont, een massage of borstelbeurt vind ze wel fijn maar idd, lastig in de oefeningen te integreren. Soms vinden ze op de schoft kriebelen wel leuk. En wat je ook kan doen (heb ik van de 7 basics cd van inge) is kriebelen tijdens het voeren. Het kriebelen krijgt dan een positieve associatie.

@amable wat fijn dat het lukte met dat paard. Ik zou het zelf erg moeilijk vinden om hem dan niet te kriebelen als hij iets probeert en het is niet goed. Met voeren heb ik daar minder moeite mee maar ik heb erg weinig zelfdiscipline als het op knuffelen aankomt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:01

Cm dat moeite met zelfbeheersing mbt kriebelen ken ik wel. hihi. Denk dat we in ons hart toch pennys blijven. Ik iig wel, terwijl ik daar toch al heel erg lang niet meer de leeftijd voor heb. :+

Mennen en clicken als combi is idd een zeldzaamheid, ik denk vanwege de onpraktische kant. Maar zoals ik zelf omschreef en idd vanaf de bok bij uitzonderlijke prestatie clickeren, zou mogelijk moeten zijn. Verder idd kijken waar het hartje van zo'n paardje sneller van gaat kloppen. Kan ook best iets anders zijn zoals idd lange teugel stappen of misschien juist wel eens flink gas erop.
Leuke uitdaging om uit te zoeken.

Kriebel als beloning is trouwens met silja beetje lastiger. Zij wil altijd op d'r bil. net onder de staart worden gekriebeld :+
Als ik hen aandacht geef, biedt ze altijd haar bevallige bibs aan (is maar goed dat ik haar ken en weet dat ze dat niet doet om te trappen)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:05

Haha, die Silja. En inderdaad, als het paard ook blij is met lange teugel of stilstaan ofzo is dat natuurlijk een hele goede en praktische optie! Oja, of een hap gras langs de kant van de weg na de click, hoef je er niet af. Maar misschien wil/kan/mag je dat niet toelaten met mennen, weet ik niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:16

Misschien moet je een stok met zo'n handje meenemen op de kar, en dan na de klik kriebelen :)
Of een hengel met een wortel

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:27

Dus als je klikt tijdens het rijden stop je gelijk om een beloning te geven?
Mijn paard is gaan staken op bepaalde punten op de buitenrit en dacht dat ik hiervoor misschien de clicker kon gebruiken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:39

Visitor, laten grazen tijdens het mennen zou ik niet zo makkelijk doen. Hooguit na een duidelijk signaal als ik zelf niet op de wagen zit.
Ik denk dat je anders, zeker bij bv een shet, het risico loopt in de wei te belanden. :+
Ik weet dat tommy en billy altijd heel slim waren als het erom ging zichzelf te belonen.

Wortel aan hengel, stok met krabhandje... hahaha geweldig, die creatieve ideeen.

Undefined. Ja click is einde oefening. In het begin dus idd veel stilstaan. Maar het is wel de bedoeling om dat uit te breiden, zodat je uiteindelijk steeds langer iets doet, zonder click, totdat uiteindelijk slechts een sporadische click komt.
Ik denk zeker dat je het bij het staken kunt gebruiken. Maar dan moet je gedrag dus idd in hele kleine stapjes opdelen. In het begin dus idd veel belonen (en stilstaan), maar het moet voor hem aantrekkelijk worden om door te lopen.
Goed opbouwen en goed grenzen in de gaten houden (angst of onzekerheid) denk ik, opdat je niet teveel te snel wilt.
En uiteraard opvoeren van druk op dat moment voorkomen. Dat combineert niet goed met de click.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:53

@undefined ja dat is goed advies van liljebo, en misschien eerst wat oefenen in de bak onder het zadel. Of buiten op een punt waar je geen probleem hebt maar dan doe je een andere oefening. Dat je zelf handig wordt en je paard snapt dat onder het zadel de klik ook een beloning is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:05

Trouwens ook een dingetje/vraagje. Met wandelen met de paarden heb ik in de loop der tijd op twee manieren gewerkt (nou ja, eigenlijk op meer, maar deze twee springen eruit)
Met clicker voor goed gedrag, maar ook ooit met de methode van die gedragsbioloog... McLean.

De grote paarden reageerden eigenlijk het best op de clickermanier, maar bij de shetten merk ik dat ze veel beter reageren op mcleans methode, In die zin dat ze met de clicker veelal met de oren in de nek liepen en toch wat ongeduldig leken. Ze waren ook niet echt ontspannen bezig met de wandeling, maar alleen bezig met het verdienen van voertjes. Het werkte wel, maar het was een beetje zo zo. voor mijn gevoel

Nu heb ik gisteren trulsa na lange tijd weer meegenomen op een wandelingetje(kort) en wilde eerste de clicker gebruiken voor goed gedrag (het is een minitank met haast :+ ). Ze deed het op zich niet slecht, maar oortjes veelvuldig in nekje, beetje ongedurig en niet echt plezier aan het werk.
Ik ben toen weer over gegaan op mcleans manier en toen merkte ik eigenlijk niet alleen dat ze niet alleen op die manier goed luisterde, maar vooral dat de oortjes naar voren zaten en dat ze minder bezig was met het zoeken van manieren om te verdienen en meer met gewoon gezellig lekker wandelen en om zich heen kijken.
Iemand meer die ervaring en een idee wat daarachter zit

Ik vind dat erg typisch en kan het niet goed plaatsen.

(voor degene die hem niet kennen; er is veel op het net te vinden, maar hij werkt dus met R-, met dien verstande dat hij dus een antwoord van een paard binnen 3 tellen verwacht. Het begint met een lichte vraag, maar er wordt geen ruimte gegeven voor een 'fout' antwoord. Dan heb ik het over het stopreflex, niet over het aanleren van zaken. Dus je vraagt met lichte druk stop, maar zorgt ervoor (evt pulserend) dat het paard ook binnen 3 tellen daadwerkelijk stil staat. Je geeft dus geen ruimte om ander gedrag te 'oefenen' na het vragen van een stopsignaal... )

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:22

Interessant, daar ga ik wat meer over lezen. Mijn paard is ook een tank met wandelen buiten en dat is niet fijn met 1.70.

edit: Als ik je stukje zo lees is het eerste wat ik denk dat je shet het misschien fijn vindt om duidelijkheid te hebben? Misschien frustreert het het om zelf dingen te onderzoeken en vindt hij het fijner als iets duidelijker is?

Buiten rijden ging altijd goed, tot er bij een bruggetje een nieuwe plank op lag waardoor ze er eerst niet overheen durfde. Toen is het me 3 keer in het zadel gelukt om er overheen te gaan maar daarna vertikte ze het. Ze steigert en loopt achteruit, probeert om te draaien.
Ik denk niet dat ze het nu nog eng vind, als ik afstap is er niks aan de hand en de terugweg loopt ze er zonder aarzelen overheen. Over het bruggetje betekend ook verder van huis, we hebben namelijk twee punten waarbij we het 'kleine' rondje verlaten en we verder van huis gaan.
Nu doet ze het ook het een andere punt, namelijk waar we de keuze hebben om rechtsaf (= verderweg van huis) of linksaf (= richting huis) te gaan.
Rechtsaf vertikt ze nu om in te gaan. Ik weet echt 100 procent zeker dat ze dit niet doet omdat ze het eng vindt, denk dat madam er achter gekomen is dat als ze begint te steigeren en achteruit gaat ze haar zin krijgt. (Ik durf hier namelijk vrij weinig tegenin te brengen omdat ze echt gevaarlijk steigert).

Hoe zou ik dan het beste te werk kunnen gaan met de clicker? Want normaal clicker je niet al te lang, maar ik wil als ik naar buiten ga per ce over dat punt omdat ze er anders achter komt dat dat gedrag wat oplevert, namelijk naar huis. Het is niet zo dat ze nog moeilijk doet als we over dat punt heen zijn, dan loopt ze weer door.

Druk werkt inderdaad averechts, zodra ik iets druk geef dmv van benen of een tikje wordt het alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:23

Dus eigenlijk wat te vergelijken met Parelli? Als je daar de aanleerfase voorbij bent, of je komt in een bepaalde situatie dan ga je ook van fase 1 heel snel door naar fase 4 (altijd eerst met een zo licht mogelijk druk vragen (kunnen zelfs dingen zijn die anderen niet zien), maar komt er geen reactie dan zorg je dat er reactie komt om het even zo te zeggen :+ ).

Ik zit zelf ook nog met boze blikken, dit als ik vraag om te draven. Is echt puur tussen zijn oren, want als ik dit buiten vraag is het met oortjes naar voren en een vrolijke kop.. vraag ik het in de piste is het onweerstijd .. Ik ga er vandaag wat mee prullen, kijken op welke manier ik dat beter krijg..

Ik heb wel het idee, maar dit kan maar een idee zijn, dat dit nu weer erger is nu ik weer aan het clickeren ben. Ik heb even enkel Parelli gedaan en toen was dat een stuk minder volgens mij .. wel eens de oren naar achter, maar daar trok ik me dan niks van aan en dan gingen die vanzelf meer opzij (gewoon op mij gericht dus), of ik deed wat andere dingen en dan had ik meteen aandacht. Dit had ik gisteren ook wel, het moment dat ik vroeg om van richting te veranderen op de volte had ik meteen oortjes naar voren (dan mocht hij naar mij komen) maar als ik hem dan de andere kant op stuurde dan gingen die oren weer in de nek .. Dus ja, iets is er, maar ben er nog niet uit wat :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:16

Undefined, ik heb/had daar ook last van en oefen met clickeren. Het gedrag is al verbeterd van überhaupt ohz niet het erf af kunnen en toen dat wel lukte na bepaalde punten steigeren/bokken/vliegensvlug omdraaien, naar stilstaan als ze niet verder wil. En meestal kom ik na dat stilstaan toch steeds iets verder. Maar ik denk dat als je met de clicker gaat werken je juist het idee van 'ik wil per se voorbij punt x komen' uit je hoofd moet zetten. Je beloont immers wat goed gaat en negeert wat slecht gaat, maar als er een dag weinig goed gaat, valt er weinig te belonen. Je moet het dus echt opdelen in hele kleine stukjes en misschien eerst 10 stappen terug doen voor je gevoel. En heeeeeeel veel wachten en geduld hebben tot dat ene stapje in de goede richting toch gezet wordt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:28

@lj dat boos kijken is denk ik frustratie, ze willen hun beloning en krijgen deze niet of voor hun gevoel niet op tijd. Waarom juist tijdens het wandelen, dat weet ik niet, misschien beloon je daar minder of minder gestructureerd? Als je werkt met negatieve bekrachtiging of correcties speelt frustratie geen rol.

@sabine boos kijkend paard bij het meedraven heb ik ook last van, ik denk niet dat het door de clicker komt bij myrtle want waarom alleen bij die oefening? Ik heb meer het idee dat de oefening een bepaalde emotie oproept (opjagen?). Ik ben er nog niet helemaal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:31

Kan een optie zijn, maar ik vraag me dan af waarom dat buiten niet zo is ..
Ik denk dus dat het hier niet zozeer de oefening op zich is, maar wel waar deze zich plaatsvindt .. Ik ga vandaag wat spelen met de pionnen en stukjes draven en dergelijke, eens verschillende dingen proberen .. Zal straks verslag plaatsen of ik iets ontdekt hebt :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:40

Und. : je kunt eerst het principe thuis trainen, zodat ze weet wat er wordt verwacht. Dus bv een snelle reactie op been aanleggen. Dat eerst in verschillende situaties trainen en alleen de uitmuntende reacties belonen en dan pas met toenemende mate moeilijke situaties opzoeken.

Ik snap goed dat je niet midden op dat brugje bv kunt gaan omdraaien. Maar je zou misschien wel gewoon iedere druk kunnen weglaten (maar uiteraard wel voorkomen dat hij zich omdraait) en iedere gedachte in de goede richting/geringste poging, al is het maar een aanzet tot) kunnen belonen, totdat je over dat moeilijk punt bent (is dus eerst heel erg veel belonen) En dan, voorbij dat punt, als hij weer gewoon loopt, belonen en naar huis gaan. ?

Sabine, parelli werkt idd ook met R-. Mclean doet het iets simpeler, is ook niet bezig met games of fases, werkt wat meer met pulsering en herhalen en herhalen in minstens 7 verschillende situaties omdat een paard contexgebonden leert.

Met dat draven... bedoel je onder het zadel?

Tja, over dat stuk wat ik zelf schreef... cm het doet er niet echt toe hoeveel ik beloon. Ik deed het in het begin heel veel, maar het lijkt averechts te werken.
Zou het ook kunnen dat het bij gebruik van een clicker een oefening is voor het paard en bij het weglaten daarvan meer ontspanning is omdat het dan een gewone wandeling is?
En dat R- dan gewoon duidelijk maakt wat je wil, zonder dat ze zelf hoeven na te denken
(misschien hebben ze daar dan even geen zin in?)

Geen idee hoor... ik roep ook maar wat.
Ik merk dat overigens bij de grote paarden weer niet.
Bij silja was het zelfs waardevol, omdat ze een schijtert was buiten en ik haar met veel targetten onderweg daar makkelijk overheen kon helpen.
Bij Hälga merkte ik ook geen negatief resultaat.
Alleen bij de shetten.
Af en toe tussendoor toestemming geven om te grazen, werkt bij hen (nou ja bij allemaal) dan weer wel motiverend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:44

Undefined schreef:
Interessant, daar ga ik wat meer over lezen. Mijn paard is ook een tank met wandelen buiten en dat is niet fijn met 1.70.

edit: Als ik je stukje zo lees is het eerste wat ik denk dat je shet het misschien fijn vindt om duidelijkheid te hebben? Misschien frustreert het het om zelf dingen te onderzoeken en vindt hij het fijner als iets duidelijker is?

Buiten rijden ging altijd goed, tot er bij een bruggetje een nieuwe plank op lag waardoor ze er eerst niet overheen durfde. Toen is het me 3 keer in het zadel gelukt om er overheen te gaan maar daarna vertikte ze het. Ze steigert en loopt achteruit, probeert om te draaien.
Ik denk niet dat ze het nu nog eng vind, als ik afstap is er niks aan de hand en de terugweg loopt ze er zonder aarzelen overheen. Over het bruggetje betekend ook verder van huis, we hebben namelijk twee punten waarbij we het 'kleine' rondje verlaten en we verder van huis gaan.
Nu doet ze het ook het een andere punt, namelijk waar we de keuze hebben om rechtsaf (= verderweg van huis) of linksaf (= richting huis) te gaan.
Rechtsaf vertikt ze nu om in te gaan. Ik weet echt 100 procent zeker dat ze dit niet doet omdat ze het eng vindt, denk dat madam er achter gekomen is dat als ze begint te steigeren en achteruit gaat ze haar zin krijgt. (Ik durf hier namelijk vrij weinig tegenin te brengen omdat ze echt gevaarlijk steigert).

Hoe zou ik dan het beste te werk kunnen gaan met de clicker? Want normaal clicker je niet al te lang, maar ik wil als ik naar buiten ga per ce over dat punt omdat ze er anders achter komt dat dat gedrag wat oplevert, namelijk naar huis. Het is niet zo dat ze nog moeilijk doet als we over dat punt heen zijn, dan loopt ze weer door.

Druk werkt inderdaad averechts, zodra ik iets druk geef dmv van benen of een tikje wordt het alleen maar erger.

Hier ook een paard dat als eerste reactie altijd meteen steigert.

Ik los het op door, bv in jouw geval, gewoon voor de brug te gaan stilstaan. Naar links of rechts is geen optie, het is stilstaan, of vooruit. Af en toe spoor ik licht aan, reageert hij met achterwaarts gaan stop ik met aansporen, laat hem terug naar voor stappen tot het staakpunt, en wacht weer. Duurt soms wel even, kwartier ofzo, maar uiteindelijk geeft hij het dan toch op en gaat er ineens over (ook omdat, zoals bij jou, het aan de hand prima gaat). Nadat dat zo een paar keer is geweest, hij er dus eigenlijk zelf voor gekozen heeft er toch over te gaan, valt het kwartje en is het bruggetje geen probleem meer. Wat je met de clicker zou kunnen doen is beweging (stap ernaartoe) belonen, of belonen als ze uiteindelijk uit zichzelf toch het bruggetje over gaat. Staken=blijven stilstaan en wachten, erover gaan=beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:47

Het draven is zowel onder het zadel als aan de hand (dichtbij of verder weg, richting longeren). Maakt geen verschil, in de piste is het oren plat en zure kop (op zo'n momenten heeft hij echt een kop :+ ) en buiten is het oortjes erop en super goed reageren en blij zijn .. Daarom dat ik ook wel uitsluit dat het lichamelijk is, kan me nog wel iets voorstellen bij korte bochten ofzo, maar het is een piste van 40x40 dus zo kort zijn die bochten niet :+ En buiten maken we ook wel eens kleine wendingen ..

Ik denk dat je mbt wandelen een beetje tegen hetzelfde loopt als ik een tijdje terug .. bij het clickeren moeten ze zoeken naar hetgeen waar ze voor beloond worden, en dat kan frustratie opleveren .. Als je gewoon met R- werkt is het duidelijk wat je wil en wanneer je dat wil, en paarden houden toch van duidelijkheid ;) Daarom dat ik het ook combineer, ik werk niet uitsluitend met clickeren/voedsel maar ook niet uitsluitend met R-. Ik probeer het wel te scheiden in die zin dat als ik met dingen zoals gisteren met de pionnen bezig ben dat ik iets vraag en gewoon wacht tot hij het antwoord gaat zoeken/gevonden heeft, op die momenten werk ik niet met R-. Maar wil ik hem in tussentijd naar ergens anders in de piste, of gaan we buiten wandelen of .. dan doe ik terug de Parelli-principes om het zo te noemen.

Zoals ik het nu zie doe ik dus een combinatie, en bepaalde dingen voor bepaalde principes .. het clickeren om het leuk te houden, afwisseling, horse agility wil ik gaan doen bv. En dan Parelli gebruik ik voor de dagelijkse omgang, het buiten wandelen/rijden, de gewone dingen zeg maar :+