Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:05

Dus zodra ze het snappen dan verhoog je de criteria? Stel met apporteren eerst aanraken, en dan vastpakken en zo uit breiden? Om even een voorbeeld te pakken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:28

Mira283 schreef:
Dus zodra ze het snappen dan verhoog je de criteria? Stel met apporteren eerst aanraken, en dan vastpakken en zo uit breiden? Om even een voorbeeld te pakken?

Deze ben ik benieuwd naar. Beau kan aanraken, oppakken, ook op afstand, maar het terugbrengen krijg ik er niet in.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:35

Ik krijg het er maar niet in dat ie het van de grond pakt als ik erbij ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:05

Weer zo'n leuk stuk van Connected training! <3

Ik ben ook heel benieuwd naar hun manier om de negatieve emoties/stress rondom de clicker te omzeilen/af te bouwen. [***] heeft daar bijvoorbeeld ook last van, vooral in vrijheid. Al vanaf de eerste click+voer gingen de oren naar achteren. :( Ook bouwde hij heel veel spanning op, was hem aanraken tijdens de training ineens onmogelijk/ongewenst en wilde hij in stap/draf alleen achter me lopen en dan met het hoofd laag en de oren naar achteren, een beetje zoals in een drijvende positie. Erg gezellig allemaal. 8-)

Inmiddels heb ik de training al flink aangepast: nu geef ik hem vóór de training zijn brok zodat hij minder eager is, geef ik per click veel meer voer zodat hij minder het gevoel heeft dat hij iets misloopt en beloon ik voor elk oor dat naar voren gaat plus ontspannen stilstaan met het hoofd laag terwijl ik hem aai. Dat gaat goed, net als wanneer we oefeningen doen, maar zodra we tussen twee oefeningen in even iets anders doen, wordt hij weer zuur.
Omdat hij aan het halster makkelijker ontspant (dan ook in stap ipv alleen in halt), trainen we nu trouwens ook weer met halster. En dan nu heel langzaam uitbouwen.
!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-22 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:47

HippoLogic schreef:
Je maakt het gewenste gedrag (waar je voor wilt clicken makkelijk:
Citaat:
Je houdt je target (ik zou een zachte target gebruiken zoals een poolnoodle).een paar mm voor haar knie, zodat als ze beweegt ze er wel tegen moet komen. Dat is het click moment.
Zodra ze doorheeft dat er iets met het been moet, en ze gaan experimenteren weet je dat ze op de juiste weg zijn en kun je het een mm of cm bij cm moeilijker maken.

aah oke super! :D ze zal deze wss willen aantikken met haar mond eerst? moet ik dit dan gewoon negeren? Ik denk dat ik best een ander 'target' neem dus dan de fles die ik nu gebruik?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 01:51

@Kaat, je kan gewoon dezelfde target gebruiken als je wilt dat maakt niet uit, zolang ie maar zacht is en lang genoeg zodat de veiligheid van jullie beiden niet in het geding komt. :)

@xyzutu2: ik vind dat je behoorlijk veel tegelijkertijd traint. Je paard maakt ook nog ontzettend veel mee nu op lichamelijk en geestelijk gebied, verhuizen en dan ook nog zoveel verschillende nieuwe dingen trainen. Realiseer je je dat? Het kan ook teveel worden. Je wilt sttraks niet een enorme terugval. Haast u Langzaam. :)

Het is fijn dat Rio relaxter lijtk aan het halster, maar mocht je in vrijheid willen trainen kun je overwegen eerst met een barierre tussen jou en je paard werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 23:01

Fabster schreef:
Mira283 schreef:

Deze ben ik benieuwd naar. Beau kan aanraken, oppakken, ook op afstand, maar het terugbrengen krijg ik er niet in.

De kunt nog de stap "aangeven" erin trainen. Ik weet nieit hoe je dit aan probeert te leren maar je kunt bv de target een stukje vooruit gooien zodat 1) je paard er heen moet lopen om hem op te pakken, daarna kun je 2) vooruit lopen (om voor je paard uit te komen) en vragen "geef aan". Dan hoeft je paard niet direct iets op te pakken en zich om te draaien.

Deel je doel-gedrag op in kleine stappen. Dus eerst blij zijn met 1 voorbeen 'dat beweegt tijdens het aangeven' dan 2 stappen enz.

Soms is het ook gewoon een kwestie van wachten en 'geluk hebben' tot ze iets spontaan aanbieden. Dat gebeurt bij mij vaak als ik wacht op een ander gedrag. Zo heeft mijn eerste pony spontaan het uitrekken (dat precies op een mooie klassieke buiging lijkt) mij aangeboden tijdens een les waarin ik naar de uitleg van mijn juf (over iets heel anders) stond te luisteren.

Ik had al tig keer zijn uitrek gedag geclicked, maar had geen idee hoe ik dit op cue kon zetten. Sholto vond het allemaal nogal saai en besloot spontaan iets aan te bieden waarmee hij de aandacht positief op zich kon vestigen. Hij besloot ineens de buiging in te zetten, zoals hieronder. Reken maar dat dit een jackpot opleverde en aandacht van 3 personen. :D Sinds die dag stond het op cue.

Afbeelding

Voor degene die een vraag had over het aanleren van achterwaarts zonder druk, vond ik deze video.

Vandaag heb ik een blog geschreven over hoe ik met clickertraining toch telkens weer geniet van het ontdekken van nieuwe toepassingen/gebuiken van reeds bekende technieken.
https://hippologic.wordpress.com/2015/1 ... -training/

Ik zie dat dit nogal belerend overkomt. :o
HippoLogic schreef:
@xyzutu2: ik vind dat je behoorlijk veel tegelijkertijd traint. Je paard maakt ook nog ontzettend veel mee nu op lichamelijk en geestelijk gebied, verhuizen en dan ook nog zoveel verschillende nieuwe dingen trainen. Realiseer je je dat? Het kan ook teveel worden. Je wilt straks niet een enorme terugval. Haast u Langzaam. :)

Ik bedoelde eigenlijk gewoon te vragen: is dat zo of lijkt dat (op bokt) alleen maar zo?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:27

Mira283 schreef:
Hier toch wat gedaan met clickertraining geprobeerd althans. Want ponylief laten nadenken is heel moeilijk. Wil hem al tijden laten apporteren, maar als ik het hem aangeef zeg maar de target dan vertikt ie het. Dus hij stond op stal en zoals hij is neemt alles binnen mondbereik in zijn mond. Deze keer lag er een borstel dus daar stond ie lekker mee te zwaaien, dus klik en belonen. Toen ie het weer moest doen keek ie me echt aan zo van wat bedoel je tot ie weer de borstel pakte. Commando gegeven en hij liet keurig los toen ik het pakte. Verder ook niet meer gedaan zijn lekker naar buiten gegaan aan de lange lijnen.

Om even erbij te pakken dat ik het uit natuurlijk gedrag een stap verder ben gekomen! Hij vertikt het om dingen te pakken uit mijn handen of de grond maar zo dus wel. Hij wou aandacht en op deze manier kreeg ie het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:48

HippoLogic schreef:
@xyzutu2: ik vind dat je behoorlijk veel tegelijkertijd traint. Je paard maakt ook nog ontzettend veel mee nu op lichamelijk en geestelijk gebied, verhuizen en dan ook nog zoveel verschillende nieuwe dingen trainen. Realiseer je je dat? Het kan ook teveel worden. Je wilt sttraks niet een enorme terugval. Haast u Langzaam. :)

Ik snap wel dat dat zo overkomt, dat zou denk ik ook mijn eerste reactie zijn als ik meelas. :)

Bij een paard dat overvraagd wordt zie je dat de kwaliteit van de hele training na verloop van tijd achteruit gaat; oude oefeningen worden taaier, nieuwe oefeningen gaan er steeds minder goed in en het paard bouwt door de hele training steeds meer stress/onverschilligheid op.

Het verschil met [***] is dat hij steeds heel goed bleef leren, nieuwe oefeningen opslokte (vandaar dat we ook steeds iets nieuws meenemen) en ook echt een leercurve bleef vertonen - alleen een paar specifieke zaken waren lastig: meestappen in vrijheid en ontspannen blijven in beweging en tussen oefeningen in.

Voor mij is dat een duidelijk signaal dat er specifiek iets mis is met de manier waarop ik op dat moment met die oefening bezig ben, mijn hulpen of de methode. Het rustiger aandoen en meer tijd aan zo'n oefening besteden heeft in mijn ogen dan ook niet zoveel zin, want dan ga je dus langer door met een paard irriteren met een manier die niet bij hem past. Je merkt dan dat die ene oefening op de een of andere manier stroperiger aanleert dan de andere, en dat is voor mij een serieuze waarschuwing dat mijn methode hem niet helpt. Ik ben ervan overtuigd dat elk paard op een andere manier leert en dus ook ander methodes nodig heeft om zo prettig en efficient mogelijk te kunnen leren. [***] reageert op een aanraking met de zweep tegen zijn bil bv niet met voorwaarts, maar met omdraaien en naar de zweep kijken. Dat ga ik dus niet gebruiken als manier om hem om voorwaarts te vragen, maar heel misschien alleen later aanleren als aparte hulp als hij de oefening (versnellen) op voor hem logische manieren al heeft geleerd.
Dus ga ik bij problemen met een oefening/techniek liever meteen op zoek naar een alternatieve invalshoek om te kijken of die het paard wel past, en ga ik liever niet nog langer/langzamer door met een strategie die niet meteen klikte met hem - vandaar ook mijn vraag naar ideeen.

Het klinkt alsof ik dan een hele hoop verander in korte tijd, maar dat is ook zo en dat is bewust. 8-) Na mijn hulpvraag hier over zijn boosheid en niet naast me willen lopen ben ik ook verder gaan denken en heb weer wat puntjes bedacht die [***] konden helpen:
- een beperkte hoeveelheid voer meenemen zodat ik max een kwartier achter elkaar kan trainen en we dan weer hooipauze hebben
- per click meer voer geven
- en niet meer na elke click belonen.

Dat laatste was een enorme gok :oo en totaal tegen al mijn clickertrainingsinstincten, maar ik heb me helemaal sufgelezen in (food)aggression tijdens training en dit kwam steeds naar boven als mogelijke oplossing. Dus waarom niet? Nou ja, omdat [***] natuurlijk hardstikke pissig zou worden als hij na een click ineens geen voer meer zou krijgen. _-:(
Toch besloot ik het gisteren te proberen want click+voer leek hem ook niet helemaal prettig te zitten, gezien de zure blikken rondom de click. Ik begon dus weer gewoon met een target om hem voor te bereiden, clickte vier keer voor targetten en beloonde er maar 2 na de click met voer (de andere twee na de click met mijn stem). Zoals voorspeld: [***] was geirriteerd en verward. En daarna: vrolijk! Ik kon het niet geloven, maar hij knapte helemaal op: oortjes gingen naar voren of hingen ontspannen opzij, hij accepteerde de clicks zonder voer, zocht veel meer contact om te kijken of hij na de click voer kreeg of niet, en was ineens ook tussen de oefeningen in ontspannen, zelfs in stap!
Dus dacht ik: het kwartier is nog niet voorbij, laat ik dan ook gewoon weer eens proberen of hij met de targetstick als hulp naast mij wilde lopen: geen enkel probleem; naast mij wandelen lukte zomaar dus aaide ik hem over de hals (de cue voor hoofd laag in stilstand) en [***] liep ineens met het hoofd laag: nieuwe oefening! :wow: +:)+

Dat is precies wat ik bedoelde: ik had het idee dat een bepaalde methode/techniek hem dwars zat, en doordat ik die veranderde zodat hij er beter mee uit de voeten kon, kon hij weer probleemloos & leuker verder leren.
Een enorme terugval zie ik dus niet echt gebeuren (fingers crossed ;) ), maar ik heb dat eigenlijk ook nog nooit meegemaakt met een paard? Misschien juist wel omdat ik het per oefening/hulpen/methode bekijk en alleen verder ga met een oefening als ik een methode heb waar het paard een klik mee heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 06:51

:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:17

HippoLogic schreef:
Fabster schreef:

De kunt nog de stap "trainen. Ik weet nieit hoe je dit aan probeert te leren maar je kunt bv de target een stukje vooruit gooien zodat 1) je paard er heen moet lopen om hem op te pakken, daarna kun je 2) vooruit lopen (om voor je paard uit te komen) en vragen "geef aan". Dan hoeft je paard niet direct iets op te pakken en zich om te draaien

Ik kan het target weggooien. Hij gaat er dan achteraan. Pakt m ook op. Maar gaat er dan mee slingeren en laat m een x los. En dat laatste kan ik niet sturen. Ik sta er dan wel bij, dus als hij er achteraan gaat, loop ik mee. Hij kent wel het commando 'hier', dus mss moet ik die eens gebruiken. Maar hij laat dus ergens gewoon de target los. En dat is niet bij mij. Ik hou nu mijn hand eronder, zodat het niet kan missen. Maar het kwartje is niet gevallen. En na 3 x proberen, vindt hij er niks meer aan en ben ik m kwijt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:56

Je mag een paar stappen terug zetten in je training, ga weer oefenen met vast pakken, gewoon als je hem aan geeft, dan laat je zelf de target heel even los, een klein moment en je pakt hem direct weer vast. Als je de target zelf weer vast hebt dan click je zodat je paard los laat. Als hij de target eerder los laat dan click je niet maar doe je het opnieuw. Op deze manier leert je paard dat hij enkel een click verdient als jij de target weer vast hebt en zal hij dus leren de target net zo lang vast te houden tot jij hem vast hebt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:00

O ja. Dat ga ik proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:25

@ Hippologic; erg leuk filmpje over het back-up zonder druk!
Het enige wat ik daar als vrijheidsdressuurtrainer aan toe kan voegen is dat als je van plan bent om op korte termijn ook de buiging aan te leren met een target, dan ik dan het achteruit via het shapen zou trainen zodat die twee dingen niet teveel door elkaar heen lopen (target tussen de knieen = bv buiging en er net voor = achteruit). En ook de Spaanse pas met knietarget is dan even iets minder handig. ;)
[***] heb ik het achteruit daarom bv met shaping gedaan. We hebben nog geen enkel plan voor de buiging, maar regeren is vooruitzien. ;)

Ik vind het trouwens echt leuk dat je dit soort filmpjes hier plaatst! Het is namelijk zelfs voor ervaren clickeraars (including me) namelijk best lastig om altijd meteen de drukvrije alternatieven te bedenken als druk zo alomvertegenwoordigd is. Dus hoe meer alle oefeningen in alle drukvrije varianten voorbij komen, hoe beter.
Zelf probeer ik om die reden ook lid te worden van Connected Horsemanship, maar helaas krijg ik na een halve week wachten nog steeds geen mail terug om te vragen hoe dat precies werkt. :(

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 02:12

Ik leer ook altijd wel weer wat van die filmpjes, daarom vind ikhet leuk om te delen. Er zijn in clickertraining echt 1000 wegen of meer die naar Rome leiden.

Iedereen vindt zijn eigen weg en als hij/zij die weg kan en wil delen komt dat iedereen ten goede. Veel videos zijn een inspiratie voor mij en dan denk ik he dat ga ik ook eens proberen.

@fabster: stap terug doen. Dus voor het slingeren clicken, dan kun je 'duur' (langer vasthouden) opbouwen voor je loslaten kunt cue-en. Dan pas weer verder met 'terug brengen'.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:57

Gisteren toch geoefend met beleefd voer aanpakken. Wortel voor gepakt deze keer dus Pip en zijn weidemaatje mee om te gaan oefenen. Zij kent al wat dingen ook de buiging die na een warming up gedaan. Maar om even bij Pip terug te komen hij probeerde vel mee te pakken toen werd mijn hand slap en viel het stukje wortel op de grond. Pip dacht krijg ik vast een nieuwe helaas, na drie keer viel het kwartjedat ie het voorzichtig moest pakken. Targetten ging redelijk hij wou te graag bij zijn merrie blijven dus meelopen ging niet. Hij kreeg door dat zijn merrie een flinke beloning bij het buigen kreeg, vroeg hem om de target te volgen achter zijn knieën, en daar stond ie voor twee tellen keurig in een buiging. Jackpot gegeven en weer kleine kunstjes gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:36

xyzutu2 schreef:
Zelf probeer ik om die reden ook lid te worden van Connected Horsemanship, maar helaas krijg ik na een halve week wachten nog steeds geen mail terug om te vragen hoe dat precies werkt. :(

Connection Training bedoel je? Wat voor vragen heb je?
Heb zelf op mijn eerste mail (gewoon algemene vraag) vrijwel meteen antwoord gehad, maar op mijn reactie daarop (met nog wat vragen) tot nu toe nog niks. Denk dan dat ze misschien ergens een cursus/clinic/... aan het doen zijn en daarom trager antwoorden?

Heb net hun "mini-cursus" afgerond en nu kan je lid worden en het starterspakket kopen met korting.. Twijfel nu echt wel serieus wat ik ga doen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:00

Klopt. :o Inderdaad Connection Trainnig (waarom kunnen ze het ook niet gewoon clickertraining noemen }:) )

Ik was bv benieuwd of het Connected Membership ook 10% korting geeft op het All Courses pakket (alle cursussen samen), en of het ook gegarandeerd 10% korting geeft op alle volgende homestudy courses. Heb me wel eens ergens in gestort en dan bleken nieuwe cursussen ineens niet meer onder het oude 'op alles korting' model te vallen. _-:(
En als we toch mogen dromen, was ik bv ook wel benieuwd naar of als je dat All Courses pakket koopt & dus lifelong member wordt, je dan ook automatisch toegang krijgt tot nieuwe cursussen of dat je die dan toch weer los moet kopen. Dan wordt je totale korting namelijk weer een stuk kleiner.

Maar goed, daar heb ik afgelopen week twee keer over gemaild en ik weet nog steeds niet wat het antwoord is. Jammer is ook dat ook geen standaard 'wij hebben uw berichtje ontvangen en antwoorden binnen nu en een jaar' mailtje terugkrijg, waardoor ik niet zeker weet of ze het wel ontvangen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:16

Aha, dus jij wil het meteen groots aanpakken ;) Ben wel benieuwd als je antwoord krijgt welk dit dan is.

Ik wil het voorlopig houden bij het beginpakket. Kan je met korting kopen als je je registreert voor die mini-cursus en is een jaar lid, het boek, de starterscursus en een clicker. Mis alleen de targetstick in dat rijtje (en laat ik die nu net nodig hebben ;) ) dus heb gevraagd of dat ook mogelijk is, want zie hem niet in de shop staan en dat vind ik ook maar stom met hun filosofie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:31

Nou, ik wil vooral groots denken. 8-)

Ik vind sowieso alle cursussen daar echt heel duur, :oo maar gisteravond dacht ik nog eens na over mijn boekenkast en ik kwam tot de conclusie dat ik werkelijk over elk onderwerp vanalles aan paardenboeken&dvd's heb gekocht - maar dat ik qua clickertraining de afgelopen jaren misschien 5 boeken en 2 clickers heb versleten. Terwijl dat het enige is wat ik nog steeds elke dag gebruik. 8-)

Als Targetstick gebruik ik 2 dingen: mijn lichtgewicht blauwe Parellistick (blauw is voor paarden goed zichtbaar en heeft dat ding ook eens nut :') ) en een poolnoodle/watergun:

Afbeelding

Het korte stukje foam kun je helemaal uitschuiven (nog veel langer dan hier zichtbaar is) en dan heeft je paard een perfecte target voor de neus (waarbij je zelf kunt uitschuiven om te bepalen hoe ver hij van je weg moet targetten, en als ik hem dichtschuif en omdraai dan hou ik het lange stuk voor zijn knie als beentarget. Door de verschillende kleuren is het verschil tussen neus/lichaamstarget denk ik ook net iets makkelijker te maken voor [***].
Ik heb het meer voor de grap gekocht, maar het is verrassend sterk: het beest heeft er al opgestaan, heeft op het uiteinde gekauwd, maar het ding leeft&schuift nog steeds. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:01

Ik denk maar zo: als je uitgaat van wekelijks een les nemen (in wat voor 'discipline' dan ook) dan vallen dit soort prijzen reuze mee om de lessen constant bij je te hebben en te kunnen herbekijken.

Is zo'n ding werkelijk sterk genoeg? Ik heb een tijd geleden van die pooldingen meegebracht, bedoeling was om er een agility-hoepel van te maken. Maar heb er daarstraks eens met mijn nagels ingezeten en had toen het idee als pony er eens zijn tanden in zou zetten (wat ongetwijfeld gebeurt) dat ik dan een half poolding kwijt zou zijn...

Stick heb ik hier ook nog (standaard oranje :P ) maar heb je dan nog iets op het uiteinde of is dat zo duidelijk genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:15

De Parelli stick heb ik zonder apart gekleurd uiteinde; ik gebruik hem eigenlijk alleen als target om [***] te vragen om naast me te lopen met zijn schouder naast mijn schouder, en dan maakt het mij niet precies uit waar hij de stick aanraakt want ik hou mijn stickhand toch naar voren wijzend/gestrekt (dat moet nl de uiteindelijke hulp worden voor loop iets verder naar voren).

Dat poolnoodle ding heeft mij echt verbaasd. Ik had het voor de grap gekocht en dacht dat hij binnen een paar minuten zou overlijden (vooral het gele buisje tussen de 2 noodles), maar hij leeft&schuift nog steeds. :D
Het verschil met echte poolnoodles is misschien dat deze niet 100% schuim zijn: onder het schuim zitten harde plastic buizen die ervoor zorgen dat de twee noodles van en in elkaar kunnen schuiven. De noodles zijn dus totaal niet buigzaam. Mijn grootste angst was eerder dat die binnenbuizen zouden breken/scheuren, maar [***] heeft er met zijn volle gewicht op gestaan :roll: en hoewel ik wel een krak hoorde, zijn de buizen&noodles nog steeds intact. Misschien dat het plaatje aan het uiteinde iets ontwricht is, maar zelfs dat is niet zichtbaar. En het ding kostte maar € 1,20. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:52

Voor dat geld valt het inderdaad wel eens te proberen :Y)
Zou je dat gewoon in winkels à la Action ed vinden? Wel jammer dat de zomer nu net gedaan is natuurlijk, maar een kijkje nemen kan altijd :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:08

Action heeft ze wel geloof ik heb ze hier wel zien staan maar het zwem seizoen is wel voorbij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:21

@ xyzutu2 : heb jij ondertussen reactie gehad? (ik namelijk wel :Y) ).
Voor mij gaan ze kijken of ze nog een stick in voorraad hebben en vroeg in welk land ik woonde, dus ben benieuwd :)

@ Mira283 : dat is inderdaad jammer. Maar wie weet hebben ze nog wat in de uitverkoop ofzo :)) Eerst maar eens even kijken wat ze van Connection Training zeggen :)