paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 17:46

hebben het vandaag gepast alvorens te kopen, verkoper is meegegaan om het te passen. En het past.
Het is een 17.5 inch met medium boom. Heb er ook even mee gereden en licht gereden waarbij ik mijn vingers tussen de schoft en de boom hield (4 vingers want heb dunne vingers) en niets klemde.

ook de achterkant kwam niet omhoog of klapperde niet. Het hoofdstel past ook mooi, zit neit te vast en is veel lichter in gewicht dan zijn vorig hoofdstel. Idem voor het zadel.
Het zadel voelde ook voor mij veel beter aan tijdens het rijden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:03

Hmmm, toch wat betreft een zadel zijn er dingen die jij niet ziet, daar is een zadelpasser voor. Kan je er niet nog een laten komen om het te laten checken? Hierdoor krijgen paarden dus een vaste en stijve rug..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 18:29

Ik kan eventueel wel nog iemand anders laten kijken. Zoals mijn vriendin met die fries of iemand die lang in het "vak" zit zoals enkele weides verder een paardeneigenaar die met zijn fries ment.

In het ergste geval eventueel een zadelmaker (als ik er ene in de buurt vind).

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:31

In het ergste geval laat je geen zadelmaker komen (dan ben je al te laat). Dat doe je meestal als eerste ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 18:32

Nuja die verkoper had er best veel verstand van, heeft dat zadel namelijk te koop gezet omdat het haar paard niet paste, en dat kon ik ook zien op de foto van haar paard.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:46

De verkoper wilt graag het zadel verkopen. Van foto's kan je niet zien of de drukverdeling wel goed is bijv. Een zadelmaker heeft er meer verstand van en dan weet je zeker dat het goed ligt en past.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:20

Hey, zadel ziet er wel mooi uit! En hopelijk zit ie ook beter en rijdt ie lekker? Ik heb toevallig ook net een zadel via MP gekocht, maar het is best lastig.

Ik heb dus inmiddels 3 zadels gepast, die alle drie niet goed zaten of lagen. Nu heb ik nummer vier te passen. Zelf vind ik hem goed lijken te liggen, en hij zit super lekker. Dus ik heb nu de zadelpasser ingeschakeld om te bevestigen (of juist te ontkennen) dat hij goed ligt. Misschien moet er een aanpassing aan gedaan worden, zijn de kussens te zacht of juist te hard, of scheef.. Maar misschien zijn de zweetbladen toch te lang, of steken de kussens toch te ver uit voor de lengte van zijn rug? Misschien is de boom toch te smal of wijd voor zijn schoft?

Ik heb een rondje proef gereden (zonder sjabrak) en de pony liep wel erg lekker. Hij had zijn neusje mooi over de grond (mocht ff stofzuigen) en in draf deed hij dit ook. Daarna het zadel afgedaan, en er zat een mooie afdruk op zijn rug van de kussens (die natuurlijk net ingevet waren, oeps). Ook daar zag ik niet dat er ergens meer of minder druk was.

Maar morgen zal ik het van de zadelpasser horen, en hopelijk is dit het geschikte zadel!

Ik zou je dus echt van harte aanbevelen om er een zadelpasser naar te laten kijken. Ik heb via internet een zadelpasser gevonden, dat ging nog best makkelijk. Ik had een aantal namen, en daar dan wat research naar gedaan. Ik weet ff niet (meer?) in welke omgeving je woont, maar wellicht kunnen andere bokkers je tips geven voor een zadelpasser in je buurt? Voor een controle was ik vorige keer 20 euro kwijt, dit keer zal het 30 zijn volgens de site.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:28

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:02

ben belgische en woon dus niet in NL, nederlandse sites zijn dus nutteloos.
heb tevens ook proefgereden zonder sjabrak ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:06

Sorry, er staat op die site dat hij in België komt..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:03

MaricoGraphy schreef:
Ik kan eventueel wel nog iemand anders laten kijken. Zoals mijn vriendin met die fries of iemand die lang in het "vak" zit zoals enkele weides verder een paardeneigenaar die met zijn fries ment.

In het ergste geval eventueel een zadelmaker (als ik er ene in de buurt vind).

Ik zit ook al lang in het vak en kan ook best vertellen als een zadel opvallend niet goed ligt, dat kan geloof ik iedereen wel zien. Jouw vriendin en die paardeneigenaar hebben hier toch echt veel minder verstand van dan een echte zadelpasser. Het zou vreselijk zijn als dat paard met die leeftijd nog een stijve rug krijgt door een niet passend zadel, iets wat het paard erg zal hinderen

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:27

Oe zomaar een zadel kopen is lastig.... je weet natuurlijk niet of de verkoper zelf bedacht/zag dat het zadel niet paste of dat iemand haar dat heeft verteld, en dat zal hij/zij ook niet zeggen waarschijnlijk.
ik hoop voor je dat het past en dat je goed gegokt hebt, maar laat dat idd wel even door een zadelpasser/maker controleren! Genoeg mensen die veel verstand en ervaring hebben met en van paarden maar juist die weten hoe belangrijk een kundig iemand is met dit soort dingen!! dus vergis je daar alsjeblieft niet in.

het hoofdstel maak ik me niet zo druk om die zijn redelijk makkelijk te verstellen, let er wel goed op dat het bit niet te hoog of te laat hangt.

en idd dat iemand uit nederland komt wil niet zegtgen dat ze niet ook in belgië service leveren, dus roep niet te snel dat NL sites voor jou niet van toepassing zijn.

maar het ziet er iig mooi uit en ik hoop dat je van je aankoop kan genieten na controle van een zadelkundige (hihi) en het is fijn dat je er lekker op zit, als hij je vriendje(pony!) ook goed zit! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:36

Nou de verkoper had het zadel te klein gekocht voor haar paard, en heeft dit zelf ontdekt ten ze het zadel oplegde.
Ik heb van haar ook een foto met haar paard en dat zadel op de rug. Zelf zie ik niet zo goed dat het te klein is; maar je ziet het wel als je goed kijkt.

Ik ben intussen op belgische sites aan het zoeken naar een zadelmaker in de buurt.

Het hoofstel past perfect, dat is maatje full, en is heel veel verstelbaar (ook achter de oren).
Zondag zal ik sowieso een fotoshoot doen met beide paarden in de natuur (niet trainen dus, maar lekker wandelen).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:43

MaricoGraphy schreef:
Nou de verkoper had het zadel te klein gekocht voor haar paard, en heeft dit zelf ontdekt ten ze het zadel oplegde.
Ik heb van haar ook een foto met haar paard en dat zadel op de rug. Zelf zie ik niet zo goed dat het te klein is; maar je ziet het wel als je goed kijkt.

Ik ben intussen op belgische sites aan het zoeken naar een zadelmaker in de buurt.

Het hoofstel past perfect, dat is maatje full, en is heel veel verstelbaar (ook achter de oren).
Zondag zal ik sowieso een fotoshoot doen met beide paarden in de natuur (niet trainen dus, maar lekker wandelen).

Als je een goede zadelpasser in België zoekt kan ik je Björn Vileyn in Velm wel aanraden, wij hebben er al verscheidene gehad en komen sinds kort bij hem en we zijn echt heel tevreden! M'n moeder en ik hebben onlangs ook twee zadels van hem gekocht, kan me niets beters wensen ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:49

zoek eigenlijk liever in Limburg omgeving Hasselt ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:55

oeps dat is Limburg sorry :P

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:28

Ja dat zegt de verkoopster maar wie zegt dat dat ook daadwerkelijk zo is.... misschien heeft iemand (de instructeur/trice) dat wel gezegt?!

Kijk nu heb je een goede tip gekregen van iemand die ervaring heeft met een zadelpasser. Dat is altijd een pluspunt, dan zelf kijken en proberen een goed iamand te vinden zonder aanbeveling.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:24

TS, even half off-topic,

je bent echt super goed bezig!! je volgt goede tips op en je krijgt er echt meer verstand van.
en het allerbeste vind ik nog dat je nu realistisch kijkt naar wat het beste is voor je pony! natuurlijk kan je nog veel leren maar dat kan 95 procent van bokt. We zijn tenslotten niet allemaal anky of edward gal.

dus complimentjes!! :) *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:15

baszo17 schreef:
TS, even half off-topic,

je bent echt super goed bezig!! je volgt goede tips op en je krijgt er echt meer verstand van.
en het allerbeste vind ik nog dat je nu realistisch kijkt naar wat het beste is voor je pony! natuurlijk kan je nog veel leren maar dat kan 95 procent van bokt. We zijn tenslotten niet allemaal anky of edward gal.

dus complimentjes!! :) *\o/*

en ook die leren nog elke dag, niet vergeten ;)
In de paarden ben je nooit uitgeleerd heeft iemand mij ooit gezegd, vond ik wel mooi :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:57

heb een zadelpasser gevonden :D
Ze kan volgende week pas komen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:14

Super! Helaas was mijn zadel niet goed.. Toch te lang, en te smal. De tunnel was wel goed... Maar weet nu precies welke maten ik nodig heb, dus dat is wel fijn. Oude zadel was ook niet goed meer, pony was heel erg afgevallen (hij was ook echt te dik toen), en zadel kon niet nog een keer geperst worden.

Maar ben weer een heel stuk wijzer, das altijd fijn!

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:16

ik zou beginnen met het zadel gewoon te gaan longeren want dan went hij ook weer aan het zadel en ik zou niks te overhaast doen want begin met een goede band :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:06

Heb ook eerst gelongeerd om te zien hoe het zadel er dan uit zag. Daarna heb ik pas heel even op hem gereden om te voelen hoe het zadel voor mij zat en om te testen of er drukplekken ontstonden als ik naar voor of naar achter leunde.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:12

Zadel past :D

Ik ga zondag ook eens bitloos rijden.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:53

Had je nog een zadelpasser gevonden?