Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:09

Hihi dat klopt!

Ik sta met mijn paarden particulier en heb daar een weiland en een flink ruime paddock tot mijn beschikking(met schuilstal) en in principe train ik de paarden daar gewoon. Simpelweg omdat ik veel liever buiten werk.
Maar op van extreme dagen en de paddock flink nat is, zoek ik toch even binnenbakje op. Zo hoeven ze tenminste niet stil te staan.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:57

Ik ga morgen weer verder oefenen. Vandaag hebben we een echo laten van onze ridgeback en ze draagt pups bij zich *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

dekoezegtboe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:00

gefeliciteerd!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:02

Dank je wel, het is zo bijzonder om mee te maken. In mijn onderschrift staat de website

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:03

cool ik ga kijken :)

*edit* wow wat een prachtige hond!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:15

Ooh dat zijn erg mooie honden! Die streep is zo apart :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:32

Gefeliciteerd! En wat zijn het ook gave honden om te zien!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:51

Blegh, rot van je rug!! Hoop dat je snel weer wat meer kunt opbouwen.

Hier ook een dipje. Zowiezo heb ik nooit zo veel zin als in de zomer :+ maar nu ben ik ook nogeens aan het verhuizen. Paard moet even op een laag pitje. Gelukkig is t nog maar een pup en knapt ze altijd op van een paar dagen rust.

Van de week mijn bijrijder de beginselen van het werken aan de hand geleerd.
Te grappig, die heeft precies dezelfde problemen die ik had (waar moet dat touw, en die stok en dat paard de goede kant uit sturen, rond rondje lopen). Dus gelukkig wordt er wel iets met haar gedaan.

fijn weekend allemaal!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:52

Haha ja die eerste paar keer is eigenlijk altijd wel een grote warboel.. :P Heel veel mensen komen er dan ook achter dat ze eigenlijk erg weinig controle hebben over hun lichaam!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:58

Haha ik kan mijn eerste keren ook nog goed herinneren :') . En als ik dan nu kijk, gaan die dingen al zo geautomatiseerd.

Vandaag heel bijzonder met mijn trainingspaardje gewerkt. Hij liep los in de bak en was eigenlijk niet van plan om echt aan het werk te gaan, maar liep in de bak en had zweepje in m'n hand, hem los laten lopen en zo aan de hand gaan werken. Echt exact hetzelfde als ik normaal zou doen alleen dan zonder iets aan het hoofd. Hebben gewerkt t/m de schouderbinnenwaarts en de travers. Was een hele gave ervaring!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:31

Gaaf zeg!! Super dat ze dan ook blijven luisteren. Als ik niks omhang heb ik binnen de kortste keren weer miepmiepzoef :+

Ik was ook erg blij te zien dat ik niet de enige kneus op aarde ben :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:25

Kon de hup niet krijgen om meer te gaan werken aan de hand, gelukkig komt straks juf me een schopje onder mijn kont geven. en hopelijk daarna weer hard aan de slag.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:53

ZusJacobs schreef:
Ooh dat zijn erg mooie honden! Die streep is zo apart :j

Klopt en wat ik ook zo bijzonder vindt is dat de kronen boven de streep precies evenredig aan elkaar lopen. Zucht... we moeten nog een maand afwachten.

Ik ga zo even zin maken en met Amber aan de hand werken. Weer even de zijwaartse oefening oefenen in draf>>>> /3

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:00

Succes Ulyse!

Ik heb vandaag weer heerlijk met Whisper aan de hand gewerkt, vandaag bezig geweest met de travers iets wat hij erg lastig vind. Op de 1 of andere manier snapt hij niet dat ook je buitenbeen kan ondertreden ipv je binnenbeen, daarnaast verliest hij direct op moment van de eerste stap volledig zijn balans. Dus spelenderwijs zijn we deze aan het toevoegen en opknippen in kleine stukjes helpt hem enorm!
Daarnaast ook bezig geweest uiteraard met het gewone voltewerk en rechte lijnen en de schouderbinnenwaarts.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:08

Als ik later op mijn eigen woon dan wil ik ook zeker graag een hond, en dan of zo iets of een Corgi (een grote en niet een welsh), maar bij Corgi's vraag ik mij snel af of ze geen last krijgen van hun korte pootjes haha.. :P

Hoe vraag je de travers IJssnuiver?

Hier wel grappig, mijn pony Twister die ik alleen nog aan de hand train, en mijn eerste eigen crossmonster was maar nu helaas te klein is die heeft nooit normaal rustig kunnen galopperen. Vandaag ging ik met haar hardlopen en bijrijdster van shettie mee, nu is er op zo'n zandveldje een hele grote ondiepe plas en daar gingen we even tikkertje in doen (ik dus eventjes op mijn pony) en zowaar kwam er een Heul comfortabel galopje uit, dat betekent toch wel dat de training zijn werk doet haha :P En dat met touwhalstertje en zonder zadel..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:20

In principe door over de rug heen het buitenbeen te vragen(aantikken bij de heup dus zeg maar) en dan indien nodig de schouder weer hol maken. Merk wel dat het nu een stukje beter gaat, in begin raakte hij al in paniek omdat aan de ene kant het hek was en ik voor hem stond. Dus alsware opgesloten zijn. Daar zijn we eerst mee bezig geweest, zonder dat ik iets vroeg. Gewoon in een normaal tempo langs de bakrand stappen en af en toe even halthouden en wegstappen.
Daarna begonnen met buitenachterbeen vragen en dat snapt hij ook en nu zijn we op het punt dat hij in balans moet blijven en dat is gewoon erg moeilijk. Die balansverlies zorgt ook voor zijn paniek.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:32

Ik weet niet of je het al hebt geprobeerd, maar je kunt het ook doen via de hals (dus op een bepaald punt druk geven op het juiste moment, waardoor je de schouder tegen het hek aan zet en de kont naar binnen valt). Zo leren de meeste het en leren het later dan op commando van de zweep.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:18

marijke de jong heeft daar een filmpje van. dan laat ze de grondbeginselen van het grondwerken zien en legt ze ook uit waar die travers knop zit. Wij zijn nog niet zo ver, maar ik ben blij dat er zo'n drukpunt bestaat :+
Wij zijn nog aan het stoeien met schoudervoor en een pasje schouderbinnen. de ene kant om doet ze hem wat makkelijker, maar op de moeilijke kant gaat nu nog de hele trukendoos open om hem niet goed te doen. Door het weer en tijdgebrek door verhuizing zijn we daar een beetje blijven hangen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:22

Het is niet zozeer echt een bepaalde knop hoor :P Maar volgens mij was het op het moment dat het buitenachterbeen naar voren komt geef je een duwtje in de schouder, wat er gebeurd is zijn kont valt naar binnen waardoor hij automatisch dus onderstapt met zijn buitenbeen en tada het is travers. Nouja, het begin. Maar je kunt het ook leren de kont te laten wijken voor de zweep (wat sowieso later gebruikt gaat worden), wat belangrijk is je paard ook in stilstand te kunnen verplaatsen. Dus schouder naar binnen zetten, kont naar buiten, kont naar binnen, schouder naar buiten e.d. Gewoon voor de controle/verfijning maar ook voor de oefeningen. Wat helemaal handig is met bijv. opstappen met een krukje of in het bos, niet 20 minuten doen over het parkeren van je paard of het krukje naar je paard slepen maar gewoon je paard perfect tegen de boomstam/krukje aanzetten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:24

Enne, bij de ene is het een duwtje, maar bij de ander moet je echt een por geven. Hier een pony die echt heerlijk kan hangen op die hulp en dus tegen gaat duwen, dan moet je dus zo snel worden dat hij niet kan hangen, en dat is lastig! Dus maar aangeleerd op de zweephulp.. :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:32

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:41

Haha is hij er wel echt? Nog nooit van gehoord, ik dacht dat ze het gewoon ''bedacht'' hadden :P

Leuk om te weten! En verschilt dit veel per paard of zit het eigenlijk altijd wel op dezelfde plek?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:46

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:14

Ik ken die travers "knop" inderdaad, maar gebruik 'm liever niet. Omdat ik dan voor m'n gevoel de paarden nog niet aan de hulpgeving zet, maar gewoon via een reflex die kont naar binnen vraag. Leer ze dan liever direct de hulpgeving aan en dat gaat met kleine stapjes prima. Enige waar ik tegenaan loop is dat ook Whisper naar buiten blijft kijken, op exact dezelfde manier als Calypso dat altijd maar blijft doen. Dus ik ben tot de conclusie gekomen dat het dan iets moet zijn in mijn eigen houding, maar ben er nog niet helemaal achter wat dit dan is..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:56

Ik wil me hier ook even graag melden, ben een tijdje niet op bokt geweest en iemand wees me op deze link. Leuk dat er nu een topic is over het werk aan de hand.
Dat is eigenlijk ook hetgene wat ik het liefste doe, ik heb twee paarden, met de een werk aan ik de hand methode Marijke de Jong, lange teugelwerk van Piet Bakker en longeren, op haar kan ik door haar lichamelijke klachten niet rijden en met dit werk houdt ik haar in conditie en verbeterd ze tot een bepaalde hoogte. En mijn andere paard is ( ook ) n kanjer, maar met haar kan ik ook van alles. Dus werk aan de hand en aan de lange teugels, longeren en rijden. Ik heb het topic doorgelezen en zie veel vragen maar ook op foto's zie ik dingen die anders en beter kunnen. Ik zit in Limmen ( Castricum ) mocht je in de buurt wonen of hier eens in de buurt komen dan nodig ik je bij deze uit om eens even met een van mijn paarden te werken, om te voelen hoe zij de oefeningen uitvoeren en wat je kan verbeteren met je eigen hulpen/lichaamstaal. En ik doe dit omdat ik uit ervaring weet hoe fijn het is om te leren van een paard die al wat verder is, ik leer weer graag van jullie en ik het ontzettend leuk vind dat er inmiddels al zoveel mensen enthousiast zijn.