Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:13

Nou dat was 2011 al niet :+ Nog een jaar erbij trek ik niet hoor :')

Nou het idee van nu een zooltje ertussen met siliconen is om het gewoon nu eerst eens rust te geven de komende tijd. Wat we daarna moeten doen dat weet ik nog niet. DA had het wel over dat we het met de tijd wel af kunnen bouwen wellicht naar alleen een ijzer, dan wordt de zool wel van de grond getild maar komt het in zachtere ondergrond wel voorzichtig weer in contact. Maar zover zijn we nog (lang) niet. Eerst maar weer op conditie en in beweging krijgen. En als dat met ijzertje is, so be it.

ZusJacobs

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:36

Maar als je een zooltje met siliconen neemt, dan komt er juist druk op de zool. Zonder ontlast je de zool, maaaar maak je hem wel weker omdat hij dus niet geprikkeld wordt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:48

Nou ik doe dit allemaal in goed overleg met de DA en hoefsmid. Ga niet zelf aanrommelen, er zitten speciale siliconen ingespoten speciaal voor paarden met gevoelige zolen. Ook absorbeert het schokken zodat zn knie rust krijgt. En voorkomt het steentjes e.d. tussen hoef en zool zodat er geen kans is op hoefzweren en andere ellende.
En niet vervelend bedoeld maar we gaan nogal offtopic hier, en ik heb alle vertrouwen in de DA, dat ie weet wat ie doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:09

Oke dan zal het wel goed zijn :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:23

Wat ontzettend vervelend Eline! Ik hoop dat jullie snel weer aan het werk kunnen mis jullie leuke topics

Hier ook ooit een pony met hele dunne zool gehad en die kreeg daar ook zooltjes met siliconen voor. En die is daardoor helemaal genezen.

Hier is het lange teugelen even op een rustiger pitje komen te staan door een eigen blessure die af en toe de kop weer op steekt maar zijn van de week weer even lekker bezig geweest. Even wat rek en strek oefeningen. Lekker bezig geweest met stellling en buiging dus. Is leuk oefenen trouwens met slangevoltes, achtjes enz.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:25

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:31

Ik krijg als ik op de link klik een venster in beeld met geen verbinding.. Morgen zal ik even googelen, maar wat zijn de kosten? En waar is het?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:43

ik heb vandaag voor de tweede keer lange teugel gedaan.
hij reageert er super op maar reageert overdreven op het bit.

Afbeelding

Afbeelding

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:01

:wave: kom ook weer even langswippen.

Hier een tijdje heel fanatiek geweest met Lange lijnen en ging ook echt heel erg lekker nu afgelopen twee dagen even wat strubbelingen. Beetje combi van een iets te enthousiast paard en wat onduidelijkheid in mijn hulpen maar vandaag weer heerlijk afgesloten.

Hier een filmpje van paar weken terug. Het filmpje zijn allemaal stukje uit de training goede en minder goed stukjes. Het lijkt nu of we voornamelijk op de volte werken maar ook rechtuit wordt veelvuldig geoefend alleen dan ben ik iedere keer buiten beeld :P Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. er zitten ook stukje in die we net beginnen te oefen zoals keertwending en SB in draf. Nu zijn we ook vooral bezig dat het ook gewoon wordt als ik aan de buitenkant loop. Genoeg werk dus. :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:39

Over het algeheel vind ik het er erg netjes uitzien Nelleke! Nog wel wat dingetjes, maargoed je geeft ook aan dat je met bepaalde dingen net begonnen bent, dus dan hoeft het ook nog niet vlekkeloos te gaan. Wat ik je misschien als tip mee kan geven, met de keertwending, begin eens met een kwart of een halve. Hij piept er nu een beetje tussenuit al na een klein stukje, niet zo gek want het is een lastige oefening. Probeer eerst eens een kwart rondje, en als dat goed gaat een halve. Dan verdeel je de oefening wat meer zodat het voor je paard ook makkelijker is om het te leren en krijg je niet steeds dat ie er tussenuit komt. En focus je er op dat dat achterbeen erbij blijft, liever een kwart rondje met goed achterbeengebruik dan een halve of zelfs hele waarbij hij halverwege er al niet meer bij is met zn achterbenen.

Ik zal ook eens foto's laten maken (al gaat het rijtechnisch nog niet echt ergens over :+ ) , we zijn namelijk eindelijk sinds januari weer in training *\o/*

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:48

leuk filmpje zeg! zo ver ben ik nog niet hoorf, t ziet er allemaal zo makkelijk uit, en als ik dan bezig ben weet ik niet meer hoe ik t moet doen...
heb in julie een clinic van piet bakker dus hoop dat hij me er goed bij kan helpen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:59

Als ik iemand ken die je goed op weg kan helpen dan is het Piet wel :j

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:24

Dankjulllie wel. :)

Eline wat je zegt heb je helemaal gelijk in! Hij begint vaak goed met de keertwending maar ik verlies hem vrijsnel. Een kwart en latern een half is een goed idee waar ik toevallig gisteren ook mee ben begonnen. Nu nog de kunst hem er dan ook de keertwending te halen. Hij heeft laatste tijd een beetje de neiging na een halve hulp een oefening in te zetten en door te zetten. Heel leuk het enthousiasme maar soms ook beetje lastig. Maar we hebben weer wat te oefenen :D

Ik ben benieuwd naar foto's Eline wat fijn dat je weer bezig bent :j

Cindy ik denk idd ook de Piet je een heel eind op weg kan helpen. Ooit hoop ik ook eens les te kunnen nemen bij hem. Tot nu toe zoek ik alles zelf uit.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:30

Haha ja dat enthousiasme herken ik wel hoor! Je moet die van mij eens zien nu, heeft 3 maanden alleen maar braaf over de weg mogen stappen :+ Ik ben nu begonnen met het basiswerk natuurlijk, je weet wel gewoon een volte hier en daar, maar hij doet liever travers, appuyeren en levades :+ Totaal niet correct uitgevoerd natuurlijk, want zn achterhand is zo slap als een vaatdoek, maar ga dat hem maar vertellen :P

Wat ik deed met de keertwendingen aanleren, was eerst in stap wat verzamelen, achterbeen erbij, een kwartje draaien en dan hup naar voren voordat ze zelf eruit vallen. Op die manier hou je ze scherp, is de oefening niet te moeilijk en krijg je geen hele pirouettes op niks af. Want die van mij draaide ook het liefst een half of zelfs heel rondje (je bent enthousiast of je bent het niet natuurlijk :+ ) , maar dan is het nut van de oefening eruit want dat redde ie van zn leven niet in het begin, om m verzameld te draaien.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:37

Haha ja dat kan ik me voorstellen die wil wel graag weer aan het werk natuurlijk.

En dat is nog wel een goed tip inderdaad is ook nog een stukje tempo controle wat soms beetje lastig onder al het enthousiasme.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:44

Ja zeker als je wat verder komt is tempocontrole heel erg belangrijk. Voor zn blessure was ik daar ook heel veel mee bezig met mn pony. Wachten, wachten, eerst op het achterbeen komen, dan de oefening pas uitvoeren. En niet als een kip zonder kop opzij gaan rennen omdat het dan ook wel op een appuyement lijkt. Of snel een keertwending induiken terwijl het lijf nog helemaal lang is en de achterbenen er niet bij zijn. Voorbereiding is zo belangrijk :j En hak het gewoon in stukjes, dan kun je ook sneller belonen en begrijpen ze het vlugger. En dan heb je ook daadwerkelijk iets aan de oefening gehad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:44

Lekker dat je weer de training op aan het pakken bent Eline! Hier helaas nog steeds niet lekker.. Ben bang dat hij ataxie heeft..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:32

wat voor lijnen gebuiken jullie?
ik heb nu met longeerlijn maa dat is gruwelijk onhanig.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:51

ZusJacobs schreef:
Lekker dat je weer de training op aan het pakken bent Eline! Hier helaas nog steeds niet lekker.. Ben bang dat hij ataxie heeft..

he jeetje dat is akelig nieuws :(:)

@casperzazoe: ik heb teugels op maat laten maken, maar het hangt een beetje van de grootte van je paard af hoe lang je teugels moeten zijn en wat je er dus voor kunt gebruiken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:53

voor een shetlander
heb je die bestelt via een site?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:54

Ik heb pony leidsels, zijn mooi lang om ook mee te kunnen longeren (voor alleen lange lijnen zijn ze wel te lang, ik werk dan alleen met shetlanders, met een grotere pony of paard is dit wel een mooi maatje!)

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:43

Ik wil graag ook beginnen met mijn paard met lange lijnen werk.

Weet iemand goede instructie in de buurt van Putten?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:58

*reclame modus aan*

Wie weet voor iemand hier interessant: http://www.bokt.nl/markt/ad/48636/lange ... -hoofddorp

Ik organiseer op 1 juli een clinic van Piet Bakker in Hoofddorp. De clinic zat in eerste instantie al vol, maar heb 2 afmeldingen gehad. Dus mocht je interesse hebben, wees er snel bij!

*reclame modus uit*

Hoe is het met iedereen hier verder? Doen alle paarden het goed aan de LT? Ik ben gelukkig weer lekker opweg met Umpire. Van zn blessure is niks meer te merken *klopt af*. Nu nog een hoop basiswerk, van 4 maanden stilstaan en een blessure doen niet veel goed heb ik gemerkt := Wel elke week les nu, dus we worden er goed in begeleid. Hopelijk snel weer wat mooie foto's dat we weer lekker aan het werk zijn!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:12

Dus de hoefijzers met zooltjes + siliconen hebben baat? Dat is fijn om te lezen!

Hier nog steeds zielige pony.. Hij heeft geen spieren meer over zo sneu.. Altijd zo'n mooie kap en mooi gespierde buik/schoft en kont.. en nu is het een zielig hoopje pony met uitstekende ribbetjes/botjes..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:15

Ja het lijkt er wel op!

-O- wat sneu zeg :(:) Hopelijk gaat ie weer opknappen, al meer duidelijkheid over wat ie precies heeft?