Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:07

Hee, Stilletjes lees ik het meeste mee! (Omdat ik ook nog véel te leren heb!)
Vanmiddag ga ik weer naar de pony's toe. Ik denk dat ik de kleine gewoon ga knuffelen en aan het halstertouw laat wennen. Ik denk dat dat wel genoeg is voor 1 keer.

En om toch een beetje te updaten:
Met de grote staat het een beetje stil. Het is kleine stap vooruit twee grote achteruit zal ik maar zeggen.
Dat moment van echt aanraken durf ik nog niet te nemen.
Ik weet eigenlijk ook niet zogoed hoe ik daar kan komen (want ze moet me niet gaan zien als iemand die meteen weggaat als ze de oren in de nek legt, maar ook niet dat ik haar moet dwingen zeg maar)
Dus tips zijn welkom.

Ik blijf lekker meelezen :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:53

@ Suze: dan ken je het principe van timing en bridgen ook al, dat is handig.

@Leonie: Ook al lijkt het nu alsof je bij elke stap vooruit twee achteruit gaat, dat kan ook je eigen gevoel zijn. Soms is het een voorbode van ineens 6 stappen voorwaarts. Dieren africhten is heel dynamisch en soms onvoorspelbaar. Soms denk je "Dat leek zo gemakkelijk maar het valt vies tegen" en achteraf weet je helemaal niet waarom het nu zo moeilijk was.... Dat is de reden dat ik een trainingsdagboek bijhoud. Dan kijk ik af en toe terug en dan besef ik dat ik al erg veel geleerd heb en word ik weer hoopvol. :)

@iedereen:
ik ben op zoek naar een leuke video/dvd of leuk boek over clicker training bij paarden. Ik zoek echt iets waar oefeningen/ideeën in staan ter inspiratie en van een (ver)gevorderd niveau. Mag ook in het Engels zijn. Wie heeft een aanrader? Graag met een linkje.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:12

HippoLogic: Ja. denk dat het voornamelijk ook eigen gevoel is. Kom er net vandaan, en ik dacht: Laaat ik toch eens proberen of ik haar al kan aaien.
Ik kon met mijn hand al heel ver richting haar hoofd. zonder dat ze haar oren in de nek deed. Toen ik dat zag ben ik maar gestopt. omdat ik toch heel blij ben dat ik al zodicht bij haar mocht komen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:18

1 foto gemaakt tijdens clickeren. Niet echt een succes. Net te laat voor een echte "touch" maar mooi plaatje van mijn target

ik bedoel het balletje niet het jongetje :P :D :D :D Al is dat soms ook een balletje... }:0

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:57

Ik heb vandaag geclickerd met een 6-jarige hengst die zich niet laat benaderen door vreemden en zich door niemand laat vangen. De eigenaar heeft mij gevraagd omdat hij gecastreerd moet worden en niet weer iemand met een verdovingspistool wil inhuren om hem te kunnen vangen.

Dat was wel spannend dus. Want je weet van te voren niet of je uberhaupt zo ver komt om hem aan te raken aan de neus of dat hij ook uit mijn hand wilde eten, wat hij wel bij de eigenaar doet (maar niet altijd).

Maar met een combinatie van wat NH technieken en een clicker heb ik vandaag al bereikt dat hij aan het halster kwam targetten. Met een boel tussenstapjes, hoor. Dus niet dat jullie denken dat ik de wei inliep met een halster en dat het gepiept was. :n Intussen heb ik ook uitleg gegeven en we zijn ruim 2 uur bezig geweest. Nu gaat de eigenaar eerst zelf aan de slag.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:18

Probeer iedere dag een paar pagina's te lezen om een beetje bij te komen. Maar is erg moeilijk :). Had me een aantal pagina's geleden aangemeld en zal me nu maar eens even voorstellen.

Ik ben Anita, 30 jaar en pas op mijn 21e echt in aanraking gekomen met paarden. Toen heb ik op een manege leren rijden. Ik heb 5 jaar lang "Engels" gereden totdat ik in 2006 in aanraking kwam met Klassieke Dressuur. Vanaf dat moment ben ik mij meer gaan interesseren voor andere dingen naast het rijden. Mijn klassiek geschoolde instructeur gaf ook freestyle lessen en heb heel veel van hem geleerd en dat je een paard meer kan leren met beloning. Vlak daarna ben ik een jong paard gaan rijden en ben ik mij ook bezig gaan houden met Parelli en heb ik het boek van Inge Teblick aangeschaft. Ik heb niet veel meer gedaan dan de target. Maar ik merkte aan haar wel al dat beloning in training beter werkt dan straffen. Zij werd al snel verkocht en ben toen een paardje gaan verzorgen die mij heel veel heeft geleerd. Met hem heb ik ook een beetje clickertraining gedaan (zonder clicker, alleen met stem). Hij heeft mij heel veel geleerd over respect. Eigenaresse red met hem volgens academische rijkunst en hij was ook erg goed in vrijheidsdressuur. Hij kon op een gegeven moment levade, capriole en ook liggen op commando (zo gaaf :)). Helaas is hij in december ingeslapen. Nu heb ik sinds drie weken een eigen paardje en ben dus ook begonnen met clickertraining. Maar hij moet echt alles nog leren. Ik ben begonnen met de target en hij kan nu bijna apporteren. Alleen pakt hij het doekje op en laat het dan weer vallen. Maar ach...het begin is er. Hij kan achterwaarts op stemcommando (ook als ik achter hem sta). En door de clickertraining kan ik nu zijn hoofd poetsen zonder hem in de houdgreep te moeten nemen. Hij vindt het niet fijn om op zijn hoofd gepoetst te worden, maar door hem eerst met zijn voorhoofd de borstel te laten targetten en daarna pas de click te geven als ik een paar keer geborsteld heb, kan ik hem nu heel goed poetsen :). Hij is ook wel happerig, maar ook als ik niet clicker. Ik probeer het te minderen door grote bewegingen te maken, zodat hij zich 'per ongeluk' stoot aan mij en niet boos te worden. Of ik geef hem even een kneepje in zijn lip. Het werkt goed, maar is er nog niet helemaal uit. Maar ik ben niet bang dat ik het er niet uit ga krijgen. Ik wil veel meer met hem gaan doen met clickertraining en hoop dat hij van de zomer kan liggen op commando (dan ga ik trouwen en hij moet natuurlijk wel mee op de foto :)).

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:52

Zilfstar wat leuke foto :D
Dus je doet touch aanraken van het balletje?? :) leuk!

Hippo nou mooie vooruitgang toch :D super!

Spokie leuk om je verhaal te lezen :) Gaaf.. trouwen en je paard mee op de foto :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:04

juudii5 schreef:
Zilfstar wat leuke foto :D
Dus je doet touch aanraken van het balletje?? :) leuk!

Spokie leuk om je verhaal te lezen :) Gaaf.. trouwen en je paard mee op de foto :)

Ik zeg als commando "target" :D

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:53

@Spokie. Leuk verhaal, en wat een ontzettend goed idee om je paard met zijn hoofd de borstel te laten targetten om zo zijn hoofd te kunnen borstelen. Ik was namelijk aan het nadenken over hoe ik met de clickertraining kon werken aan een zelfde soort probleem en was nog niet met een oplossing gekomen, maar ik ga dat nu ook op deze manier proberen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:08

HET IS ONS GELUKT!
Ik heb mijn verzorgpony voor het eerst geaait. En het staat op film :D! Het lijkt niets maar ik ben er zóóó blij mee
(ze liep niet weg. helemaal niets :D )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:26

Zo wat een vorderingen ineens weer. Leuk om te lezen.

@Zilfstar: leuke foto

@ Spokie: welkom en bedankt voor je introductie! Mooi om te lezen dat je de clicker op doe manier gebruikt.

juudii5 schreef:

Bedankt. :)

@Ran: vertel meer!!

@ Leonie: "wij" van het clickeren weten hoeveel kleine stapjes betekenen! Wees dus gewoon trots op je geweldige vooruitgang! Want eigenlijk is het juist een hele grote stap! *\o/* En super dat je het op film hebt staan. Over een jaar zie je het terug en kun je bijna niet geloven dat je van zo ver gekomen bent. Ik heb spijt dat ik bange, wilde Kyra niet gefilmd heb.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:28

Leonie wat goed zeg!! :D

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:36

Als het een keer mooi weer is zal ik ook eens wat foto's of een filmpje maken...
Wat betreft het probleem met het hoofd. Mijn merrie Orina heeft als 3-jarige een oorpraam opgekregen, omdat ze lastig was tijdens de dekking. Toen was ze nog niet van mij, de toenmalige eigenaar is daar ook pas later achter gekomen toen bleek dat ineens het halster niet meer om wilde en dan helemaal in paniek raakte. Ze is is zowiezo vrij schuw met haar hoofd, maar ik kan haar nu wel aaien en borstelen en haar oren aanraken en borstelen als ze hooi zit te eten (met haar hoofd naar beneden). Ze raakt in paniek wanneer ze het leer van het halster/ hoofdstel of de teugels tegen haar oren aan krijgt. Om toch het hoofdstel om te krijgen maak ik altijd de gespjes los, want ik kan het hoofdstel niet over haar oren heen halen bij het aan- en afdoen. Tot nu toe wist ik geen manier om dit te oefenen waat ze geen stress en angst van zou krijgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:46

Wat vreselijk zeg! Geen wonder dat jouw paard een oor-trauma had/heeft.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:05

Ja, zielig he dat ze dat bij haar gedaan hebben. Ze had er zowiezo wel een tik van overgehouden hoor daarna, dat ze mensen en vooral mannen daarna erg wantrouwde. Gelukkig gaat dat verder nu wel weer goed, maar die oren dat blijft ze vervelend vinden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:24

Whiehoe! Harlie kan al bijna knielen op één been! Hij knielt nog niet met al z'n gewicht erop, maar het lukt al bijna.

Spaanse pas lukte al 4 passen vandaag, terwijl ik achteruit voor hem liep! Ik moet nog wel elke pas aanwijzen en zeggen.
Iemand tips voor de volgende stap?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:04

Hallo,
Wat een heerlijk weer was het vandaag zeg.
Heb vandaag voor het eerst écht genoten. Nou ja. Ik vind het er wel leuk. Maar elke keer als ik nu terug denk aan vanmiddag krijg ik kriebels in m'n buik en MOET ik eventjes naar de foto's kijken :D

Maar dat terzijde. Oefenen ging ook weer super! Ik heb haar weer lekker kunnen aaien. Af en toe deed ze een paar stappen naarachter zodat ik er niet meer bij kon. Maar zogauw ik dan een stap achteruit zette. kwam ze weer naar me toe.
Dus de vooruitgang is er nogsteeds.

Maar ik heb ook een vraag. Daar staat ook een veulen, en als ik ook in het weiland ben, en beide dames bij het hek staan kom ik er met geen mogelijk heid bij. De grote ging uiteindelijk wel voor mij aan de kant. Maar de kleine niet. Die heb ik echt weg moeten duwen. En echt ruimte kreeg ik toen nogsteeds niet.
Dus tips?
Xx

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:36

@ e_horse: wat leuk dat je paard al bijna het compliment kan. Ben je er al lang mee bezig?

De Spaanse pas zou ik als volgt opbouwen: jambette link en rechts, polka (een pas hoog twee stappen gewoon ander been hoog twee passen gewoon) en dan pas 2 stappen Spaanse pas, een paar gewone passen en dan weer SP. Als je de polka overslaat heb je kans dat het paard zijn achterbenen niet goed meeneemt.

Zelf zou ik er altijd naast blijven lopen, uit veiligheidsoverweging.

@ Leonie: Wij willen fotoooooo's! :D
Hoe oud is het veulen wat je wil benaderen, is het een veulen van een van de twee merries? Loopt je er recht op af?

@ iedereen: welke boeken / dvd's hebben jullie gelezen over clickertraining en was het een aanrader (misschien wil je de inhoudsopgave opschrijven voor me?)

Ik heb vandaag trailerladen gedaan. De eerste sessie kostte me een stuk of 10 klikken voor ze met 4 benen op de klep stond. Na een half uurtje pauze stond ze na 4 of 5 clicks in de trailer!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:47

Uhm. Het gaat om een merrie. en een veulen. En het veulen is goed benaderbaar hoor. Kan je lekker mee knuffelen.
Dat is het probleem ook niet.

Maar als ze allebei (in totaal gaat het maar op twee pony's. meer niet. zoals jij net zei :P )
Maar als ze bij het hek staan gaan ze tégen het hek aanstaan.
De grootste gaat voor je aan de kant. maar de kleine niet. Die blijft daar staan.
Ik heb haar nu weggeduwt. Maar weet niet hoe ik het anders kan doen ( voor haar neus gaan zwaaien helpt namelijk ook niet)
Ik zal foto's uploaden. Zodat mijn probleem misschien iets duidelijker word :D )

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:53

Afbeelding
Deze foto wil ik trouwens nérgens anders zien. Maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

:+
Bij de grote merrie kan ik haar nu gewoon aaien. Beide kanten van de hals mag ik aanraken.
De oortjes zijn er nog niet altijd op. Maar dat begint nu ook te komen (nu ben ik aan het kijken waar zij het fijn vind om gekroelt te worden).

Bij de kleine (de donkere op de foto) Kan ik nu het halster gewoon pakken. Iets dat vorige week niet te doen was ( dan wist ze niet waar ze het zoeken moest.) Terwijl de eigenaren dat niet geoefend hadden. Dus ook een kwestie van vertrouwen kweken denk ik.

Bij het hek op de achtergrond staan ze altijd als ik ze geroepen heb. Dan gaan ze daar helemaal tegen aan staan.
De grote gaat wel aan de kant als ik er aan kom (en zo niet dan ga ik zo zwaaien) Maar de kleine blijft gewoon staan. Ik heb haar al een paar keer weggeduwt maar dat hielp niet veel.
Xx LeonieL

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:21

Ik heb maar heel even clickertraining gedaan, met me verzorgpaard. Hij is al op leeftijd en op deze manier kon ik toch met 'm bezig zijn. Het was ook meer om hem kunstjes aan te leren. Maar vanwege tijd ben ik ermee gestopt. Vind het wel een goede manier, want hij reageerde er heel goed op, vooral voor zo'n oude demente poownie haha :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:53

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:15

Welkom hotchocolat!

Nou vanmorgen met dit heeeerlijke weer lekker met Jippe gewerkt. Eerst longeren. Gewoon halstertje, geen poespas eromheen. Is ook wel lekker denk ik als je last van je rug hebt. Effe geen singel eromheen. Na gedegen opwarming 2 balkjes in de longeerbak en dat ging al veel beter dan maandag! Hij had duidelijk iets geleerd. Op het eind de 2 balkjes voor in stap dicht op elkaar gelegd zodat ie echt stap-stap moet doen en dat was weer even moelijk. Ik ben door eerder ervaring overtuigd: hij is rechtshoevig! :D Hij had duidelijk moeite met het meteen weer hoog optillen van links om over het tweede balkje te gaan. 2 keer gestruikeld en toen had ie ervan geleerd: liep met zijn neusje laag (dus ook meteen die rug er mooi bij gebruikt) om goed uit zijn doppen te kijken waar die balken nou lagen :D En toen stapte hij er mooi overheen OOK met de achterbenen.

Na al dat zware werk tijd voor ontspanning en mind-training: clickeren.... Voor het eerst is Jippe op commando achteruit gegaan zonder dat ik hem aanraakte. Ik wees alleen met de aanwijsstok naar zijn borst. Target ging echt goed. Ik had de target op een meter of 2 staan, gaf het comm en er gebeurde dus niks. Jippe stond aan mij te frutselen of hij miss al een snoepje kreeg. Ik dus nee gezegd en me afgewend en gewacht. En na enkele seconden bedacht ie dat het miss de bedoeling was dat ie naar de target liep.... Dus beloond!

En het mooiste.... Halt houden. :D Jippe volgt mij ALTIJD! Inmiddels kon hij al halthouden en dat ik om hem heen loop of de kruk ernaast zet om op te stappen. Maar halt en ik dan weglopen... }:0 Hij volgt me >>>> behalve vandaag :D :D :D :D Ik gaf de korte tik op zijn linkerschouder en het comm HALT (deze combi gebruik ik dus altijd voor halt houden) en deed 2 stappen naar achteren ennnnnnnn hij bleef staan!!!!! *\o/* Flink beloond natuurlijk.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:42

hallo allemaal,

Zilfstar heeft me een link naar dit topic gegeven. Ik ben geinteresseeerd in clickertraining, het klinkt leuk en afwisselend. Maar we zijn nu ook bezig met grondwerken en ik vraag me af, of paarden daarvan in de war raken, als je het alletwee gaat doen? Hebben jullie hier ervaring mee?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:14

Ik ben er ook nog maar kort mee bezig. Ik denk dat je het gewoon kan invoegen in de training die je al doet met je paard. Je kunt het toevoegen aan de methode die je al toepast, waarbij je dus gaat belonen op het moment dat je paard het gewenste uitvoert, waardoor het voor je paard heel duidelijk wordt wat je van hem verwacht.