Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:41

Fijn al die lessen. *\o/*

Zondag hebben mijn jonkie en ik onze eerste les ohz, dus ik wil morgen nog wat aan de hand doen als voorbereiding.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 09:58

Leuk Wijslander, veel plezier met de les

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:12

No_No schreef:
Is er hier belangstelling voor een facebookpagina voor het werken aan de hand? Ik kan geen filmpjes uploaden, op facebook ben ik handiger.

Zou zeker leuk zijn, een facebookgroep.

Zou ook hier graag meelezen/meepraten. Wil in september 2019 meedoen aan de opleiding bij Greetje Hakvoort :)

Vind het echt een heel mooie manier van werken en wil me hier graag in verdiepen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:53

Dilan93 schreef:
No_No schreef:
Is er hier belangstelling voor een facebookpagina voor het werken aan de hand? Ik kan geen filmpjes uploaden, op facebook ben ik handiger.

Zou zeker leuk zijn, een facebookgroep.

Zou ook hier graag meelezen/meepraten. Wil in september 2019 meedoen aan de opleiding bij Greetje Hakvoort :)

Vind het echt een heel mooie manier van werken en wil me hier graag in verdiepen.

Ik heb een vlog over mijn eerste opleidingsdag en laatste stukje zie je training

Vandaag stan gelongeerd hij deed t super fijn. Heb gefilmd maar helaas niet juist gefilmd. Zit wel 1 mooi stukje in. Zal kijken of t lukt om te plaatsen in m’n volgende vlog

Aanrader!! Ik ben dit jaar begonnen. Net 2 opleidingsdag gehad,

Tip. Ga alvast lessen bij iemand die de opleiding al doet of heeft gedaan. Want de opleidingsdag zijn super leuk en leerzaam maar regelmatig lessen is zeker een aanrader.

Ik heb nu ongv 1,5 jaar les van iemand die daar opleiding gedaan heeft en daardoor heb je al beetje goede voorbereiding op de opleiding zodat je al wat weet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:20

Bedankt voor de tip. :) Ken jij toevallig iemand in omgeving West-Brabant die de opleiding gedaan heeft?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:53

Dilan93 schreef:
Bedankt voor de tip. :) Ken jij toevallig iemand in omgeving West-Brabant die de opleiding gedaan heeft?

Volgens de facebook HH Academy-Instructeurs is er een kaart. Denk dat Femke Dersken in jou buurt zit. misschien even google/facebooken op haar. Ze is al geslaagd voor het grondwerk en longe gedeelte. Zei komt uit de omgeving boxtel.
Ken haar niet persoonlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:42

Nu vraag ik me wel af, zijn alle paarden geschikt voor het werk aan de hand/ academische rijkunst?

Mijn paard is een draver, heeft gekoerst en heeft nog best veel moeite met de galop. Hij galoppeert wel, maar nog vrij onbeheerst en gaat vrij schuin op de volte

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:59

Alle paarden zijn geschikt voor academisch rijkunst. Vooral de basis enz. Misschien kunnen ze de hoge school oefeningen niet, en zeker niet zo goed als lusitano’s/andalusiers

Het is niet alleen maar oefeningen doen. Maar puur in balans brengen van het paard, het krachtiger maken van de achterhand, leren meer gewicht op achterhand te plaatsen. Paard beter door het lijf lopen zodat het dier je beter kan dragen.

Dus Ja!! Alle paarden kunnen het. Greetje hakvoort haar topper is bongo heeft een heel stijl achterbeen en kan ook de levade. Puur door trainingen

Het fijne aan t academische is je leert wat je paard aan kan. En hoeft niet persee daar in uit te blinken

Zo zou mij haf de oefeningen waar lengte buigingen wotddn gevraagd 10x lastiger vinden en moet ik blij zijn met t minimale en dit acepteren. Daarin is mijn haf wel weer wat beter in de oefeningen waar meer verzameling in gevraagd wordt omdat hij van zichzelf compact en kort gebouwd is.

En je leert gwn de grenzen van jou paard kennen. En he probeer in t kunnen van het paard zich daar in te verbeteren en sterker te worden.

Dravers hebben zowizo wat moeie met galop vooral die op koers hebben gelopen. Door middel hem sterker te maken zou de galop nog steeds moeilijk voor hem zijn, maar omdat hij sterk achter is wel beter aan leren (hopelijk beschrijf ik het beetje duidelijk)

Het is wel kwestie van geduld hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:02

Welkom Dilan!

Van IJslanders zou je ook niet snel verwachten dat ze geschikt zijn voor wadh, maar allebei mijn jongens vinden het leuk om te doen en zijn er best goed in (zeg ik heel objectief :P).

Voor het verbeteren van de gangen is het ook een fijne werkwijze, omdat je paard niet ook nog eens met het ruitergewicht opgezadeld is. Zo is mijn jongste IJslander erg lateraal aangelegd en verbetert zijn stap enorm van zijgangen. Bijkomend voordeel is dat hij de hulpen vanaf de grond al kent, waardoor hij onder het zadel ook al goed kan ondertreden en een goede schouderbuitenwaarts laat zien.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 01-12-18 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:05

Ik ben ook van mening dat alle paarden geschikt zijn! Met een shet is het wellicht wat lastiger door de hoogte _O-
Maar er is zoveel variatie, zoveel verschillende oefeningen...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:10

Dat is iig fijn om te horen :)

Wil met mijn eigen paard ook voornamelijk werken aan rechtrichten en sterker worden. Hogere oefeningen zou leuk zijn, maar hij is nu 11 en weet niet of dat er voor hem nog in zit.

Maar wil wel graag dat hij lekker soepel en sterk wordt en blijft. En het lijkt me gewoon heel leuk om dit te doen als aanvulling/afwisseling op het rijden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:13

xSannee schreef:
Ik ben ook van mening dat alle paarden geschikt zijn! Met een shet is het wellicht wat lastiger door de hoogte _O-
Maar er is zoveel variatie, zoveel verschillende oefeningen...

En toch heeft Greetje 2 shetjes waar ze mee aan de hand werkt. Met m’n 2e les had ik er 1, davinci en hij is zo gaaf!! Iedereen uit de groep wou een shet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:18

Dilan93 schreef:
Dat is iig fijn om te horen :)

Wil met mijn eigen paard ook voornamelijk werken aan rechtrichten en sterker worden. Hogere oefeningen zou leuk zijn, maar hij is nu 11 en weet niet of dat er voor hem nog in zit.

Maar wil wel graag dat hij lekker soepel en sterk wordt en blijft. En het lijkt me gewoon heel leuk om dit te doen als aanvulling/afwisseling op het rijden.

Tuurlijk wel. Mijne is 20 en ga nu langzaam de piaffe aan t aanleren (aan de hand dan,niet erop)

De bedoeling van de oefeningen zijn om ze sterker en soepeler te maken. Het is echt niet dat alleen goed gebouwd dresuur knollen het kunnen. Elk paard kan het, alleen omdat de dressuur paarden of paarden die er echt nadrukkelijk voor gefokt zijn het beter/makkelijker aan kunnen. Omdat ze hun bouw mee hebben.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:20

Oja met shetjes is het juist heel leuk om grondwerk/werk aan de hand. Omdat je goed over ze heen kan kijken. Enige waar je handig in moet worden is je aanpassen aan hun passen wat korter zijn dan dat jij loopt ;-) en daarin moet je wel wat handig in zijn.

Ik vond het heel leerzaam die dag, met t kleine kereltje

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:42

Welkom in het topic Dilan93, met ieder paard kan je werken aan de hand ongeacht het ras. Laatst toevallig uitgebreid met mijn instructeur gesproken over het stuwende achterbeen van de Fries en de draver en dat je met dit soort paarden gericht werkt aan het dragen op het achterbeen. Met dit soort paarden werk je sneller naar verzamelen en piaffe. Zo heeft ieder ras, alhoewel het natuurlijk niet zo zwart wit is zoals ik het nu stel, zijn sterke en zwakke punten. Wat belangrijk is om de juiste instructeur te vinden die genoeg kennis heeft. Ik weet zeker dat jouw draver kan galopperen , dat kan nl iedere draver, dat hebben ze als veulen ook gedaan en het blijven per slot van rekening gewoon paarden :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 02:14

@plutolover, ooh dan kan ik nog een poosje vooruit wat betreft de oefeningen haha. Fanatiek is hij sowieso wel. :D

@fardoe, galopperen kan hij ook wel :j alleen heb het idee dat hij het heel moeilijk vind om zijn balans daarin te houden. Maar dat zal met goede training wel te verbeteren zijn :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:51

Pfoe, de les ohz met mijn jonkie was confronterend. Ik vind het toch best lastig om kritiek te krijgen op mijn 'levenswerk'. :o De juf merkte wel op dat Spuni erg gespierd met zijn 5 jaar. Dat is toch echt te danken aan het wadh. _/-\o_

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:02

@ Wijslander; Bedankt! Ik heb een gelderse merrie waar ik mee aan de hand werk. Ook een shetje, maar daar doe ik alleen soms wat parelli mee qua grondwerk en wat longeren :)

Bedankt voor die tip betreft het tempo erin houden! Idd een manier waarop we nu bezig zijn, maar valt toch wel tegen hoe ze dat oppakt. Als ze dan het tempo er wat in houdt, dan smokkelt ze weer aan alle kanten := Maar ach, hebben we wat om mee te werken. Ze heeft mogelijk ook gewoon beperkingen in haar lichaam, en ik heb de haast ook niet. Verbetert het, dan is het top, en anders jammer. Zolang ze er niet slechter van wordt, en dat wordt ze niet, want ze wordt er juist sterker en soepeler door.

Draf doe ik overigens niet aan de hand, dat ga ik niet bijhouden :P

xSannee, klinkt als een leuke les! hihi, dat travers inzette in andere situaties ken ik. Soms zo schattig hoe ze gaan meedenken. Vos laatst ook toen we wat nieuws vroegen en ze het niet snapte. Dan komt er van alles uit haar trucendoos; wil je travers? Huh niet? zijwaarts dan? moet ik flemen? Moet ik spagaat?" ze is dan zo zoekende, aandoenlijk, want ze doet zo graag haar best :)

Fardoe, klinkt goed! En wel pittig! werk jij met twee lijnen en dan er (schuin) achter lopend?

Mooi verwoord Plutolover. Idd voor elk paard geschikt, maar de ene gaat het makkelijker af dan de andere. wat ik soms wel frustrerend (nou ja, groot woord, jammer misschien?) vind is dat je met van die leuke leerzame filmpjes altijd van die soepele (spaanse) schones ziet dans met twee vingers in hun neus. Of met paarden die de oefeningen al kennen. uiteraard super gaaf om het doel eens voor je te zien in zulke filmpjes, maar qua aanleren zo onrealistisch. Iig dat heb ik altijd. Heb ik zo'n gaaf filmpje gezien van een dansend paard en denk ik; dat wil ik ook. En dan kom ik op stal en staat mijn houterige tuiger daar :') Veelte hoog gegrepen voor ons!

Maar wij zijn al blij met alle kleine pasjes die wel lukken <3

Momenteel is mijn merrie een beetje gestrest en nerveus, waardoor het aan de hand werken wat minder gaat (ze schrikt van alles en ze loopt in een geforceerde strakke houding). Dus we zijn vandaag lekker aan het parellien geslagen ipv rechtrichten. Van dat laatste kan ze ook wel rustiger worden omdat ze dan moet nadenken, maar vandaag lekker bij grondwerk en wat spelen gehouden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:18

De facebook groep heet "paard werken aan de hand"

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:16

No_No schreef:

Verzoek ingediend *\o/*

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:21

Ik ga me ook aanmelden bij die Facebook super leuk

Gister de longeerpositie geoefend. De travers blijft 1 van onze favo oefeningen. Dit omdar stan t ook vrij makkelijk afgaat. Al kan t nog beter. Ik moet echt keer van een andere oefening goede beelden van hebben :+

https://www.facebook.com/47159586666762 ... 501153627/

En weet ff niet wie. Maar de filmpjes die je zie zijn vaak van paarden die Ind beter bouw voor hebben maar ook daar zit jaren trainging aan vanaf. Een paard zoals een lusitano die Somige oefeningen al beetje van nature kunnen, is t wat makkelijker.

Daarom vind ik bongo van Greetje echt WoW paard. Een kruising springpaard (met tuiger zo uit m’n hoofd) met een rechte rug en steil achterhand. Doet ook de hoge school oefeningen maar zit wel al ruim 10 jaar training in.

Greetje haar methode vind ik ook heel fijn.

Mijn eerste instrucice was iemand die via Marijke de academisch opleiding had gedaan. Ook van haar veel geleerd. Maar heb nu ik les heb ban iemand die bij Greetje de opleiding gedaan heeft. Het idee dat ik echt groei

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:22

No_No schreef:

Kan hem niet vinden

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:26

Ik kan de pagina ook niet vinden

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:54

Term invoeren en dan op 'groepen' klikken, dan komt ie naar boven.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:03

Ik heb me ook aangemeld bij de fb pagina, ik vind het leuk om te kijken waar jullie mee bezig zijn en waar jullie tegen aan lopen.
Zelf heb ik les van Kim Steutel (is de eigenaresse van mijn stal, dus dat kwam goed uit ;) ). Het lijkt mij ook leuk om bij meerdere mensen wat lessen te volgen om echt zo veel mogelijk informatie op te zuigen, maar naar een andere locatie gaan voor lessen is helaas nu niet heel erg een optie...