Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vooral tijdens het rijden, maar soms ook gewoon met het grondwerk als ik de clicker niet bij had .. Daarom dat ik er nu ook echt bewust mee wil gaan werken
Maar ik wil hem wel gewoon zomaar eens kunnen belonen, alleen dan gewoon met stem of een aai ofzo .. Dat kan ik niet laten wegvallen want dat heeft ook niet zo fijne gevolgen (heb ik ook geprobeerd
). Dus het is een beetje zoeken naar een evenwicht, alleen wil ik hetgeen uit mijn zak komt wel op de clicker zetten
En dan heb ik nog de vraag of het uitmaakt of je gewoon de clicker gebruikt, of een tongklak, of beiden .. Of misschien moet ik maar gewoon met de tongklak gaan werken, die heb ik altijd bij
. Maar als je in het verleden daar wat inconsequent mee bent geweest dan snap ik wel waarom je het idee hebt dat je paarden teveel op het snoep focussen. Dat heb je wel eens genoemd geloof ik. Het maakt echt niet uit of je de clicker gebruikt of een woordje, maar zorg dat je consequent bent. Ik gebruik zelf de clicker en klakken met mijn tong door elkaar, maar ik voer nooit zonder een van de twee te gebruiken. Mijn paard schooit nooit en zit nooit in mijn zakken met haar neus. liljebo schreef:urselin schreef:Pas toen ik haar heel 'boos' maakte, lukte het een beetje, kreeg er meteen een steiger uit toen ik haar (te) voorwaarts vroeg
Lijkt mij nu niet echt de bedoeling. Waarom maak je haar in hemelsnaam boos? Staat toch haaks op de hele filosofie van clickertraining.
. Het zal ook per dier verschillen hoe snel er frustratie optreedt en hoe het zich uit.
). Ik heb dan een tijdje niks meer van die dingen gedaan maar ben wel met Parelli aan de slag gegaan en toen is heel de relatie tussen ons zeg maar verandert (veel meer duidelijkheid) en toen kon ik hem ook gewoon zo belonen en ging hij nog niet schooien .. Maar nu dan weer wel, terwijl ik nu ook weer de clicker erbij heb .. Dus wat het juist is weet ik niet, maar ik probeer er wel duidelijkheid in te krijgen
Daar bedoel ik mee dat paarden vrij snel door hebben dat beide signalen hetzelfde betekenen, helemaal als je een goed harde tongklik hebt die lijkt op de mechanische. Ten slotte is de dollar net als de euro gewoon een munteenheid en kan ik daar ook voor gaan winkelen 

Alleen heb ik dat om die reden weer aan de kant gezet, ik kan daar nog niet mee om .. Is hij het vaak niet mee eens, hij gooit regelmatig nog eens een been in de strijd, hij doet graag wat met zijn voeten
(vandaag stond ik op een opstapblokje en meneer wilde er niet naast gaan staan, neen, hij wilde er samen met mij op
).
Heb die neiging inderdaad ook wel "neen, dat vraag ik niet, iets anders doen" .. Maar maakt het niet uit hoe je die neen zegt? De laatste tijd zeg ik neen met een lach ofzo, zo van "gekkie, dat is niet de bedoeling" .. Heb niet het idee dat hij daar echt problemen van maakt, maar hij gaat dan wel andere dingen proberen.. Want om, als ik het linkerbeen vraag, bij het rechterbeen te zeggen "goed zo, maar dat wilde ik niet", vind ik persoonlijk moeilijker .. dan beloon je eigenlijk toch voor wat je niet wil .. voor mijn gevoel dan 
Is hij toch goed in
Dan doet hij toch iets, maar eigenlijk ook weer niks (toch niet echt een actief gebeuren zeg maar). Misschien is dat inderdaad wat
Maar ik denk dat ik eerder het 'neen' gebruik net zoals jij het 'let op' .. Ik heb daar helemaal geen negatieve energie achter steken, ik lach vaak zelfs erbij (soms doet hij gewoon zo'n grappige dingen, helemaal niet de bedoeling, maar wel grappig
). Dus dan lijkt me niet dat het 'neen' op zich het probleem is .. Want je kan wel zeggen "knap hoor, maar, let op, andere been!" maar begrijpt je paard dan echt dat je op dat moment bedoelt dat die zijn andere been op moet tillen? Ik zou dan gewoon zeggen "neen gekkie, dat niet" en dan gaat hij zoeken naar wat wel.. (eventueel help ik hem, of geef ik opnieuw een commando of .. ligt eraan met wat we op dat moment bezig zijn).
) dan is dat voor mij dus prima. Daarom durf ik ook gerust volzinnen te gebruiken op zo'n moment, hij hoeft me niet te verstaan, maar de energie geeft een "bijna maar nog niet helemaal" signaal
Denk dat ik dan wel in de goede richting zit.. Raak zelden nog gefrustreerd ofzo dus echt kwade energie zit er sowieso niet in. Als hij niet doet wat de bedoeling is lach ik daar eens mee en proberen we opnieuw
Alleen als hij echt iets doet wat op dat moment gevaarlijk is volgt er een "NEE", maar dat is dan meer een Nederlandse neen denk ik
Gewoon kort en krachtig .. Maar dan heb ik ook een heel andere lichaamshouding, en lach ik niet enzo, dus een hele andere energie .. Dus ik denk dat hij wel begrijpt hoe de vork aan de steel zit
urselin schreef:Boos staat voor een reden tussen haakjes![]()
Ik kan het niet goed verwoorden, maar ze is ontzettend geconcentreerd en enthousiast, maar blijft vaak in wat ze kent. Ze wil het zo graag goed doen (nou ja, ze wil gewoon haar beloning) dat ze op zo'n moment wat gefrustreerd raakt, maar wél iets probeert wat niet binnen haar comfortzone ligt.
Dit is overigens helemaal niet bij alle oefeningoen, alleen jambette en Spaanse pas maken veel bij haar los.
. Wat amable zegt klopt je kunt klikken als ze net op dat moment niet iets 'stouts' doen, maar ik doe dat zelf nooit. Als ik een wortelschijfje over heb vraag ik een simpele oefening zoals handtarget, of ik gooi het eten in haar voerbak. Knuffelen kan altijd natuurlijk. crosmuller schreef:@sabine geef je ook voedsel uit de hand zonder te clickeren? Dat zou ik niet doen hoor, dat is erg onduidelijk voor je paard. Daar krijg je juist die opdringerigheid en overdreven focus op snoep van. Je paard is gefocust op snoep omdat hij nu niet begrijpt wanneer hij het wel of niet krijgt.
Ik heb hier echt een AHA moment, thanks crosmuller. Clicker niet met mijn oudje na panische reactie op de clicker en geef hem gewoon zo de snoepjes, dus Noah krijgt soms ook gewoon zo een snoepje mee. Waardoor hij soms wat schooierig wordt. Niks wat ik niet snel kan afwimpelen, maar kan het best gewoon beperken tot click + snoepje. 

[***] schreef:Heb altijd wel zoiets van "maar als ik hem gewoon wil belonen moet dat toch kunnen, ook als ik de clicker niet bij heb", maar dan kan ik inderdaad met een tongklak werken .. Alleen hoe doen jullie dat als jullie gewoon willen belonen, zonder dat er een oefening aan vooraf gaat? Ik weet wel dat je iets makkelijks kan vragen, pasje achteruit of flemen ofzo, en dan clicken en belonen.. maar echt gewoon zomaar, omdat hij zo lief is en zo braaf heeft stilgestaan op de poetsplaats (want dat beseft die dan niet, dat je op dat moment daarvoor beloond, is veel te abstract lijkt mij) .. dat doen jullie dan niet?

Dus ze heeft veel dikke beloningen verdiend vandaag en eergister.

Maar heel fijn & beleefd en tussendoor heeft hij ook "goed zo's" en kriebels gehad, maar enkel een snoepje na de click .. Daarna ben ik nog even een rondje naar buiten geweest, ik ter hoogte van zijn achterhand, hij vindt het altijd leuk als hij mag bepalen waar we lopen (in zijn hoofd dan, stiekem bepaal ik toch wel
).