Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:urselin schreef:Pas toen ik haar heel 'boos' maakte, lukte het een beetje, kreeg er meteen een steiger uit toen ik haar (te) voorwaarts vroeg
Lijkt mij nu niet echt de bedoeling. Waarom maak je haar in hemelsnaam boos? Staat toch haaks op de hele filosofie van clickertraining.
urselin schreef:Boos staat voor een reden tussen haakjes![]()
Ik kan het niet goed verwoorden, maar ze is ontzettend geconcentreerd en enthousiast, maar blijft vaak in wat ze kent. Ze wil het zo graag goed doen (nou ja, ze wil gewoon haar beloning) dat ze op zo'n moment wat gefrustreerd raakt, maar wél iets probeert wat niet binnen haar comfortzone ligt.
Dit is overigens helemaal niet bij alle oefeningoen, alleen jambette en Spaanse pas maken veel bij haar los.
crosmuller schreef:@sabine geef je ook voedsel uit de hand zonder te clickeren? Dat zou ik niet doen hoor, dat is erg onduidelijk voor je paard. Daar krijg je juist die opdringerigheid en overdreven focus op snoep van. Je paard is gefocust op snoep omdat hij nu niet begrijpt wanneer hij het wel of niet krijgt.
[***] schreef:Heb altijd wel zoiets van "maar als ik hem gewoon wil belonen moet dat toch kunnen, ook als ik de clicker niet bij heb", maar dan kan ik inderdaad met een tongklak werken .. Alleen hoe doen jullie dat als jullie gewoon willen belonen, zonder dat er een oefening aan vooraf gaat? Ik weet wel dat je iets makkelijks kan vragen, pasje achteruit of flemen ofzo, en dan clicken en belonen.. maar echt gewoon zomaar, omdat hij zo lief is en zo braaf heeft stilgestaan op de poetsplaats (want dat beseft die dan niet, dat je op dat moment daarvoor beloond, is veel te abstract lijkt mij) .. dat doen jullie dan niet?