Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:00

@sabine geef je ook voedsel uit de hand zonder te clickeren? Dat zou ik niet doen hoor, dat is erg onduidelijk voor je paard. Daar krijg je juist die opdringerigheid en overdreven focus op snoep van. Je paard is gefocust op snoep omdat hij nu niet begrijpt wanneer hij het wel of niet krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:06

:j Vooral tijdens het rijden, maar soms ook gewoon met het grondwerk als ik de clicker niet bij had .. Daarom dat ik er nu ook echt bewust mee wil gaan werken :j Maar ik wil hem wel gewoon zomaar eens kunnen belonen, alleen dan gewoon met stem of een aai ofzo .. Dat kan ik niet laten wegvallen want dat heeft ook niet zo fijne gevolgen (heb ik ook geprobeerd :Y) ). Dus het is een beetje zoeken naar een evenwicht, alleen wil ik hetgeen uit mijn zak komt wel op de clicker zetten :j En dan heb ik nog de vraag of het uitmaakt of je gewoon de clicker gebruikt, of een tongklak, of beiden .. Of misschien moet ik maar gewoon met de tongklak gaan werken, die heb ik altijd bij :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:14

Belonen met je stem of een aai is natuurlijk prima, en het voer koppelen aan de clicker (of klak of woordje) is een goed plan :). Maar als je in het verleden daar wat inconsequent mee bent geweest dan snap ik wel waarom je het idee hebt dat je paarden teveel op het snoep focussen. Dat heb je wel eens genoemd geloof ik. Het maakt echt niet uit of je de clicker gebruikt of een woordje, maar zorg dat je consequent bent. Ik gebruik zelf de clicker en klakken met mijn tong door elkaar, maar ik voer nooit zonder een van de twee te gebruiken. Mijn paard schooit nooit en zit nooit in mijn zakken met haar neus.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:18

liljebo schreef:
urselin schreef:
Pas toen ik haar heel 'boos' maakte, lukte het een beetje, kreeg er meteen een steiger uit toen ik haar (te) voorwaarts vroeg :')

Lijkt mij nu niet echt de bedoeling. Waarom maak je haar in hemelsnaam boos? Staat toch haaks op de hele filosofie van clickertraining. :o?

Urselin bedoelt misschien frustratie, dat kun je natuurlijk tegenkomen met clckertraining als je de beloning uitstelt bv. Als je de stapjes klein genoeg maakt kun je het vermijden maar makkelijker gezegd dan gedaan soms :). Het zal ook per dier verschillen hoe snel er frustratie optreedt en hoe het zich uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:19

Ik vind het een moeilijke .. want ik heb inderdaad in het verleden het schooien al eens benoemd, maar dat was dan in de periode dat ik uitsluitend clickerdingen deed (maar misschien niet goed genoeg, dat kan natuurlijk ;) ). Ik heb dan een tijdje niks meer van die dingen gedaan maar ben wel met Parelli aan de slag gegaan en toen is heel de relatie tussen ons zeg maar verandert (veel meer duidelijkheid) en toen kon ik hem ook gewoon zo belonen en ging hij nog niet schooien .. Maar nu dan weer wel, terwijl ik nu ook weer de clicker erbij heb .. Dus wat het juist is weet ik niet, maar ik probeer er wel duidelijkheid in te krijgen :j

Heb altijd wel zoiets van "maar als ik hem gewoon wil belonen moet dat toch kunnen, ook als ik de clicker niet bij heb", maar dan kan ik inderdaad met een tongklak werken .. Alleen hoe doen jullie dat als jullie gewoon willen belonen, zonder dat er een oefening aan vooraf gaat? Ik weet wel dat je iets makkelijks kan vragen, pasje achteruit of flemen ofzo, en dan clicken en belonen.. maar echt gewoon zomaar, omdat hij zo lief is en zo braaf heeft stilgestaan op de poetsplaats (want dat beseft die dan niet, dat je op dat moment daarvoor beloond, is veel te abstract lijkt mij) .. dat doen jullie dan niet?

En ik denk dat boos zijn in haar stukje inderdaad meer zo is van "ik wachtte langer met belonen en toen werd ze boos en toen ging het wel". Ook iets waar ik zelf nog niet uit ben wat en hoe .. maar ik heb tijd, is voor een volgende keer :Y) :))

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:24

Beetje boos worden bij de spaanse pas is best normaal, de beweging van de spaanse pas is in de natuur een beweging waar een heleboel emotie aan vast zit, denk aan spelende/vechtende hengsten maar je ziet ook vaak merries een voorbeen naar voren gooien bij de ontmoeting met een ander paard, tegelijkertijd slaken ze dan zo'n hoog gilletje. Als jij dus de beweging vraagt en helemaal als je daar wat meer energie bij vraagt is de kans groot dat de beweging emotie los maakt. Dat vind ik persoonlijk nooit erg, die "boze" emotie train ik wel weer weg en door die emotie wordt de beweging groter en kan ik weer belonen. Tis wel belangrijk natuurlijk dat je paard daar wel beleefd in blijft en dat je zelf dus heel rap weer gaat trainen op een "zachtere" emotie.

Sabine > je mag mij ook in dollars betalen ;) Daar bedoel ik mee dat paarden vrij snel door hebben dat beide signalen hetzelfde betekenen, helemaal als je een goed harde tongklik hebt die lijkt op de mechanische. Ten slotte is de dollar net als de euro gewoon een munteenheid en kan ik daar ook voor gaan winkelen :)
Tussendoor met stem, knuffels en aaien belonen mag altijd en doe ik ook heel erg veel. Juist op die manier snapt je paard dat 'ie in de goede richting denkt. Wat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen is dat ik "nee" zeg bij een oefening. Bijv, ik vraag linkerbeen en ik krijg rechterbeen, veel mensen zeggen dan "nee", echter, paard doet zijn best, probeert iets en dat alleen al is natuurlijk gewwoon fijn! Dus "knap hoor, braaf paard!" ondertussen blijven vragen en pas als hij het juiste been geeft krijgt hij de beloning. Wat hij doet is niet fout, enkel nog niet goed genoeg voor de ultieme beloning, de click.

Als je maar vooraf clickt kan je ook zo belonen, gewoon, omdat 'ie zo lief kijkt. Let dus wel op zijn gedrag van dat moment, is
'ie aan het schooien, geirriteerd of lomp dan moet je natuurlijk niet belonen omdat 'ie even daarvoor zo braaf stil stond. Maar voor gewoon braaf stilstaan kan je natuurlijk sowieso belonen. Andere optie is iets op de grond of in de voerbak leggen, kan ook altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:28

Dank je :)

Dat "boos" worden merk ik hier ook, ben een heel tijd terug bezig geweest jambette enzo en dat lokt bij hem inderdaad ook "boze" reacties uit :j Alleen heb ik dat om die reden weer aan de kant gezet, ik kan daar nog niet mee om .. Is hij het vaak niet mee eens, hij gooit regelmatig nog eens een been in de strijd, hij doet graag wat met zijn voeten :+ (vandaag stond ik op een opstapblokje en meneer wilde er niet naast gaan staan, neen, hij wilde er samen met mij op :P :)) ).

Dat "neen" probeer ik ook af te leren :o Heb die neiging inderdaad ook wel "neen, dat vraag ik niet, iets anders doen" .. Maar maakt het niet uit hoe je die neen zegt? De laatste tijd zeg ik neen met een lach ofzo, zo van "gekkie, dat is niet de bedoeling" .. Heb niet het idee dat hij daar echt problemen van maakt, maar hij gaat dan wel andere dingen proberen.. Want om, als ik het linkerbeen vraag, bij het rechterbeen te zeggen "goed zo, maar dat wilde ik niet", vind ik persoonlijk moeilijker .. dan beloon je eigenlijk toch voor wat je niet wil .. voor mijn gevoel dan ;)

Hmmja, misschien inderdaad gewoon dan clicken omdat hij zo lief kijkt :j Is hij toch goed in :Y) Dan doet hij toch iets, maar eigenlijk ook weer niks (toch niet echt een actief gebeuren zeg maar). Misschien is dat inderdaad wat :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:49

Stel dat jij een moeilijke som uitrekent, je hebt er flink op zitten blokken en bent uiteindelijk bij een uitkomst gekomen. De leraar kijkt over je schouder naar de uitkomst en zegt "fout!" en loopt verder. Wat voor gevoel krijg je dan? Of die leraar zegt "hmmm, je zit op de goede weg, helemaal niet slecht alleen de uitkomst klopt niet, ergens heb je dus een rekenfoutje gemaakt, zou je er nog eens naar willen kijken? Wat voor gevoel krijg je dan? Bij de eerste heb je de neiging je middelvinger naar zijn rug op te steken en je werk in je tas te gooien, liefst zou je nog propjes door de klas gaan gooien. In de 2de situatie wordt veel meer gemotiveerd om het nog eens te proberen om het juiste antwoord te vinden.

Dat moet je tijdens het clickeren dus ook doen. Het gaat me dus ook niet om het woordje "nee" het gaat me om de energie daarbij. En eerlijk is eerlijk, "nee" heeft over het algemeen direct een negatieve energie en die pikt je paard feilloos op. Je wilt graag positief blijven. Ik gebruik ook graag "even opletten, let eens op" Dus bijv "knap hoor, maar, let op, andere been!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:52

Ik snap het wel :j Maar ik denk dat ik eerder het 'neen' gebruik net zoals jij het 'let op' .. Ik heb daar helemaal geen negatieve energie achter steken, ik lach vaak zelfs erbij (soms doet hij gewoon zo'n grappige dingen, helemaal niet de bedoeling, maar wel grappig :+ ). Dus dan lijkt me niet dat het 'neen' op zich het probleem is .. Want je kan wel zeggen "knap hoor, maar, let op, andere been!" maar begrijpt je paard dan echt dat je op dat moment bedoelt dat die zijn andere been op moet tillen? Ik zou dan gewoon zeggen "neen gekkie, dat niet" en dan gaat hij zoeken naar wat wel.. (eventueel help ik hem, of geef ik opnieuw een commando of .. ligt eraan met wat we op dat moment bezig zijn).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:05

Het gaat me niet om de woorden, het gaat me om de energie. Als jij de negatieve energie los gekoppeld hebt van de nee (nu klinkt een belgische neen al anders als de nederlandse nee :+ ) dan is dat voor mij dus prima. Daarom durf ik ook gerust volzinnen te gebruiken op zo'n moment, hij hoeft me niet te verstaan, maar de energie geeft een "bijna maar nog niet helemaal" signaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:08

Op die manier :j Denk dat ik dan wel in de goede richting zit.. Raak zelden nog gefrustreerd ofzo dus echt kwade energie zit er sowieso niet in. Als hij niet doet wat de bedoeling is lach ik daar eens mee en proberen we opnieuw ;) Alleen als hij echt iets doet wat op dat moment gevaarlijk is volgt er een "NEE", maar dat is dan meer een Nederlandse neen denk ik :P Gewoon kort en krachtig .. Maar dan heb ik ook een heel andere lichaamshouding, en lach ik niet enzo, dus een hele andere energie .. Dus ik denk dat hij wel begrijpt hoe de vork aan de steel zit ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 06:17

urselin schreef:
Boos staat voor een reden tussen haakjes ;)
Ik kan het niet goed verwoorden, maar ze is ontzettend geconcentreerd en enthousiast, maar blijft vaak in wat ze kent. Ze wil het zo graag goed doen (nou ja, ze wil gewoon haar beloning :+ ) dat ze op zo'n moment wat gefrustreerd raakt, maar wél iets probeert wat niet binnen haar comfortzone ligt.
Dit is overigens helemaal niet bij alle oefeningoen, alleen jambette en Spaanse pas maken veel bij haar los.

Ah ok.Meer in de zin van een 'alles in de strijd gooien`.Snap hem :

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 06:27

Ik gebruik dus ook veel kriebels tussendoor,oa ook bij aanmoedigen en als een paard wel iets probeert te doen,maar gewoon nog naast het goede antwoord zit. Die poging tot vind ik erg belangrijk.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:17

@[***] belonen zonder dat er een oefening aan voorafgaat doe ik gewoon niet. Keihard ben ik daarin ;). Wat amable zegt klopt je kunt klikken als ze net op dat moment niet iets 'stouts' doen, maar ik doe dat zelf nooit. Als ik een wortelschijfje over heb vraag ik een simpele oefening zoals handtarget, of ik gooi het eten in haar voerbak. Knuffelen kan altijd natuurlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:43

crosmuller schreef:
@sabine geef je ook voedsel uit de hand zonder te clickeren? Dat zou ik niet doen hoor, dat is erg onduidelijk voor je paard. Daar krijg je juist die opdringerigheid en overdreven focus op snoep van. Je paard is gefocust op snoep omdat hij nu niet begrijpt wanneer hij het wel of niet krijgt.

:)* Ik heb hier echt een AHA moment, thanks crosmuller. Clicker niet met mijn oudje na panische reactie op de clicker en geef hem gewoon zo de snoepjes, dus Noah krijgt soms ook gewoon zo een snoepje mee. Waardoor hij soms wat schooierig wordt. Niks wat ik niet snel kan afwimpelen, maar kan het best gewoon beperken tot click + snoepje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:59

Ik ben hier tegenwoordig beetje anders in. Dat heeft te maken met het moeten toedienen van medicatie van billy, gewikkeld in een bolletje brood en gevolgd door een stukje wortel om er zeker van te zijn dat hij de vieze prascent niet uitspuugde.
Natuurlijk had de rest meteen in de gaten dat Billy iets lekkers kreeg en dat wilden ze ook.
Nu kon ik wel alles een oefening laten doen, maar daar had ik niet zoveel zin in.

Dus 's avonds krijgen ze dan vaak een stukje wortel of iets dergelijks. Maar ... het zit altijd in een bekertje of voerzakje, dat ik bij na het geven van hooi tevoorschijn haal.
Dan krijgen ze allemaal een stukje wortel (of een paar), maar opdringerigheid wordt niet beloond.
Alleen wachtend op hun beurt, krijgen ze een worteltje, waarbij ik de naam noem van het paard dat aan de beurt is.
Gaan ze dringen, dan worden ze overgeslagen. Dat loont dus niet. Netjes wachten wel.
Als de worteltjes op zijn, maak ik een duidelijk gebaar, zeg 'op' en stop het bekertje/zakje weg.
Ze weten dat het dan ook is gedaan.

Moet zeggen dat dat verder ook totaal geen problemen oplevert.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:38

Madam heeft op de trailer gestaan :D
Haar vriendinnetje stond er toevallig op toen ik klaar was met rijden, en we even een tweepaardstrailer dus ik dacht ik probeer het even. 10 min, een wortel en klikken voor elk pasje vooruit en ze stond er in!
Moet zeggen dat ik vergat te klikken toen ze doorliep de trailer in :o
Maar ik had wel een wortel in m'n hand en die kreeg ze gelijk dus denk niet dat ze het door had.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:17

top!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:19

Gefeliciteerd met deze doorbraak, Undefined.

@Liljebo: ja die quote was een beetje misgegaan zag ik maar toen kon ik het niet meer aanpassen. Sorry. Kwam door dat jij ook een reactie had geplaats, die ik wel had weggehaald, maar de [quote ][/quote] van jou niet. Excuses.

En eigenlijk vind ik dat jij dus wel een oefening doet 's avonds. En wel met 2 criteria: niet dringen en reageren/wachten op je naam. Dat jij er een ritueel van maakt, scheelt ook ('s avonds, voertje in een bekertje).

Ik geef Kyra ook nooit zomaar wat, maar ik heb wel een stembeloning die ik af en toe activeer met een snoepje. Ze weet dat ze meestal niets krijgt na dat woord, maar voor ik serieus veel met de clicker deed, gebruikte ik dat woord altijd als bridge.

[***] schreef:
Heb altijd wel zoiets van "maar als ik hem gewoon wil belonen moet dat toch kunnen, ook als ik de clicker niet bij heb", maar dan kan ik inderdaad met een tongklak werken .. Alleen hoe doen jullie dat als jullie gewoon willen belonen, zonder dat er een oefening aan vooraf gaat? Ik weet wel dat je iets makkelijks kan vragen, pasje achteruit of flemen ofzo, en dan clicken en belonen.. maar echt gewoon zomaar, omdat hij zo lief is en zo braaf heeft stilgestaan op de poetsplaats (want dat beseft die dan niet, dat je op dat moment daarvoor beloond, is veel te abstract lijkt mij) .. dat doen jullie dan niet?

Bij mij is vier-benen-aan-de-grond (groundtying, parkeren) ook gewoon een oefening. Ik beloon Kyra niet als ze weer op stal staat omdat ze eerder iets goeds/liefs deed.

Ik beloon ook met rust, aaien/kriebels op favoriete plekjes en woorden. Met woorden ben ik wel zuinig omdat ik anders bang ben dat ik de hele tijd aan het praten ben en het dus aan kracht verliest of dat het mogelijk tegengesteld wordt aan mijn lichaamstaal.

Iemand vroeg: kunnen paarden liegen? Dat denk ik niet. Als een paard kreupelt met ruiter en niet zonder, wil nog niet zeggen dat hij zonder ruiter geen pijn heeft in die voet. Een ruiter betekent simpelweg belasting en misschien net dat beetje dat er voor zorgt dat het paard zichtbaar kreupelt. Ook kan een ruiter een paard uit balans brengen waardoor die ene voet misschien wat meer belast wordt om de disbalans op te vangen. Verder krijg je wat je beloond: ik geloof ook wel dat er onbedoeld aangeleerd gedrag bestaat dat onbewust beloond is.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:32

Bedankt!
Zijn er hier mensen die ook clickeren te paard? Ik loop met buiten rijden tegen een aantal problemen aan die ik alleen heb als ik er op zit, en bedacht me dat de clicker misschien een hulpmiddel is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:52

Amable en ik, verder weet ik even niet wie nog meer. CM?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:12

Bedankt voor je uitleg Danielle! :)
Ik stuur je binnenkort een mailtje of je tijd hebt voor les, ben het vrijheidsdressuur weer aan het oppakken en vind het wel lastig om oefeningen uit te bouwen ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:58

Ik clicker ook te paard. Het heeft mij ook geholpen met buitenrijden (ze is nogal steegs ('barn sour'), is nog lang niet helemaal opgelost maar het gaat wel steeds beter, mede dankzij het clickeren). Maar ik doe het ook in de bak.
Ik word zo blij ook van clickeren; sinds deze week begint de spagaat een beetje te lukken. Echt leuk om te zien dat het kwartje valt. Wil het toevoegen aan de rek en strek oefeningen. Ben er al tijden zo af en toe mee bezig, maar ze leek maar niet te snappen dat haar achterbenen moesten blijven staan en de voorbenen wel een stukje vooruit moeten lopen. Nu wel :D Dus ze heeft veel dikke beloningen verdiend vandaag en eergister. :Y)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:06

Wat leer je veel door alleen al mee te lezen! Je word gedwongen om na te denken. Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen, maar ik voer al heel bewust niks(nergens)zonder een click juist omdat ze opdringerig was. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen ivm met juiste uitvoering;) Maar kriebel haar niet tussendoor. Nu ik erover na denk heb ik wel de vorige keer aan het eind gekriebeld met het idee:Wat heb je het goed gedaan!
Ben nu aan het denken hoe ik het nu verder uit ga bouwen. Targetten gaat goed, dus dat wil ik uitbreiden, en dan een volgende oefening. Ik neig naar voetjes geven. Hebben jullie daar een bepaalde volgorde in die logisch is?
Ik denk wel dat ik veel zal klikken juist omdat we net beginnen, maar wel goed om er over na te denken wat je doet als ze straks meer kan. Hoe ik dan aan ga pakken...echt wat een leuk leerzaam topic met erg prettige sfeer. Dat mag ook wel gezegd worden vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:11

Klinkt goed Visitor!

Cube, hetgeen als basisoefening wordt gezien is targetten, achterwaarts en hoofd laag. Ik weet niet welke richting je uit wil met clickertraining (enkel voor VD of ook voor algemene omgangsdingen) maar achterwaarts enzo zou ik er persoonlijk zo snel mogelijk in trainen.. Zeker als ze opdringerig kunnen worden is dat zeker handig om achter de hand te hebben ;)

Ik ben met [***] vandaag verder gegaan met de pionnen van toen .. en hij deed het super!! Heb er wat filmpjes van, gek beest dat het is :Y) Maar heel fijn & beleefd en tussendoor heeft hij ook "goed zo's" en kriebels gehad, maar enkel een snoepje na de click .. Daarna ben ik nog even een rondje naar buiten geweest, ik ter hoogte van zijn achterhand, hij vindt het altijd leuk als hij mag bepalen waar we lopen (in zijn hoofd dan, stiekem bepaal ik toch wel :P :)) ).