Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:21

Is er hier belangstelling voor een facebookpagina voor het werken aan de hand? Ik kan geen filmpjes uploaden, op facebook ben ik handiger.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:00

Fardoe: wat mag ik me zoal voorstellen bij "passieve therapie" ?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:34

No_No ik heb geen Facebook, voor mij niet handig.
Peetstap, passieve therapie is dat je in je management rondom je paard alles zo hebt geregeld dat het paard zichzelf traint.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:33

fardoe schreef:
No_No ik heb geen Facebook, voor mij niet handig.
Peetstap, passieve therapie is dat je in je management rondom je paard alles zo hebt geregeld dat het paard zichzelf traint.

Krijg beelden voor me van paddock paradise & beelden van kudde bij elkaar op giga groot heuvel/bos gebied in frankrijk :)
Of moet ik heel andere kant uit denken ?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:48

No_No schreef:
Is er hier belangstelling voor een facebookpagina voor het werken aan de hand? Ik kan geen filmpjes uploaden, op facebook ben ik handiger.

Daar heb ik ook al eens aan zitten denken. Wat mij betreft zou een besloten groep wel leuk kunnen zijn!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:25

Wijslander schreef:
No_No schreef:

Daar heb ik ook al eens aan zitten denken. Wat mij betreft zou een besloten groep wel leuk kunnen zijn!

Ja precies. Niet openbaar

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:04

Leuk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:26

Leuk

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 01:08

Heel leuk!!!!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 08:57

Gisteren les gehad met mijn jonkie, dat was wel even flink doorlopen voor mij. Hij heeft een vrij grote, vlotte stap maar het ging erg goed. Ik moet hem wel meer uitdagen dus oefeningen combineren, bijv. draf, halt, achterwaarts en weer voorwaarts in draf.
Wat hij wel veel doet is ontzettend kauwen/spelen met het bit, aan de longeerlijn blijft hij rustig met zijn mond en ligt het bit rustig in zijn mond, met het wadh blijft hij bezig met het bit. Voor de zomerstop was het erger, hij was dan zo druk met het bit bezig dat je geen contact met hem kreeg. Nu gaat het beter maar hij blijft er maar bezig mee. Verschillende bitten geprobeerd maar hij doet het bij ieder bit.
Omdat hij zo onrustig is met het bit is mijn contact zeer licht.

Peetstap dat is niet wat ik bedoel :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:53

fardoe schreef:
Gisteren les gehad met mijn jonkie, dat was wel even flink doorlopen voor mij. Hij heeft een vrij grote, vlotte stap maar het ging erg goed. Ik moet hem wel meer uitdagen dus oefeningen combineren, bijv. draf, halt, achterwaarts en weer voorwaarts in draf.
Wat hij wel veel doet is ontzettend kauwen/spelen met het bit, aan de longeerlijn blijft hij rustig met zijn mond en ligt het bit rustig in zijn mond, met het wadh blijft hij bezig met het bit. Voor de zomerstop was het erger, hij was dan zo druk met het bit bezig dat je geen contact met hem kreeg. Nu gaat het beter maar hij blijft er maar bezig mee. Verschillende bitten geprobeerd maar hij doet het bij ieder bit.
Omdat hij zo onrustig is met het bit is mijn contact zeer licht.

Peetstap dat is niet wat ik bedoel :D

Waarom dan niet wadh op een kaptoom? Vind ik zelf persoonlijk veel fijner en een prettiger contact. Ik werk zelf met een cavesal, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:14

Klinkt als een fijne les fardoe!

Vanochtend met mijn blondie voor het eerst sinds zijn vakantie en opbouw daarna weer wat steviger aan de hand gewerkt. Eerst een half uurtje overgangen gereden en daarna ernaast verder met travers en appuyeren.

Van het appuyeren wordt hij altijd zo blij en trots, hij moest ervan hinniken en daarna kreeg ik een dikke knuffel (lees: hij legt zijn hoofd op mijn schouder en drukt me tegen zich aan). Zo aandoenlijk! <3

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:22

Wijslander schreef:
Klinkt als een fijne les fardoe!

Vanochtend met mijn blondie voor het eerst sinds zijn vakantie en opbouw daarna weer wat steviger aan de hand gewerkt. Eerst een half uurtje overgangen gereden en daarna ernaast verder met travers en appuyeren.

Van het appuyeren wordt hij altijd zo blij en trots, hij moest ervan hinniken en daarna kreeg ik een dikke knuffel (lees: hij legt zijn hoofd op mijn schouder en drukt me tegen zich aan). Zo aandoenlijk! <3

Ow wat goed! Appuyementen aan de hand zijn wij heel langzaam aan het meepakken nu schoudervoor, wijken, sidepass en omstelling/ombuigen er aardig inzitten. Onze grootste uitdaging zit echt in de travers. Dat kwartje valt nog niet erg hard...
Deze week ligt hier de focus vooral op overgangen, even terug naar de 'basis' en die uitbouwen :) Gisteren was ik echt super super super trots: ik kreeg overgangen die echt van de grond afkwamen, zowel opwaarts naar draf als opwaarts in galop. En een gruwelijk mooie trotse houding van mijn ponyprinses. Ik ben helemaal happy :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:50

Doe je die overgangen dan ook aan de hand skippy? Knap zeg!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:15

Vanmiddag in de stortregen heerlijk les gehad. Heel fijn aan het volte vergroten en verkleinen vanuit de schouders gewerkt, en daarna ook een begin gemaakt met het vergroten en verkleinen vanuit de achterhand. Leuk om het verschil te merken. Ze begint eindelijk te buigen in haar romp.
Daarna aan de tempowisselingen gewerkt, en aan het schouder naar mij toevragen. Mooi om te zien hoe dat lukt zonder aan het hoofd te zitten.

Tenslotte nog gewerkt aan de traver, echt een dingetje wat zij moeilijk vindt. Eerst begonnen aan de lange zijde, dat werkt niet. Dus daarna vanuit het volte vergroten vanuit de schouder om vervolgens op de hoefslag uit en komen en traver in te zetten. Deed ze heel mooi. De juiste buiging innemen en tegelijkertijd haar romp buigen is moeeeeeeeluk. :D

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:22

Hier is travers juist de favoriete oefening haha! Zowel op de lange zijde als de volte kan ze het erg goed! Begonnen met het inparkeren voor het krukje (door naar me toe te draaien) en toen ik de travershulp toen voor het eerst gaf viel het kwartje meteen.

Betekend wel dat ze in andere oefeningen ook de neiging heeft om haar kont naat binnen te gooien dus dat is een aandachtspuntje.

Verder zijn we bezig met verruimen, verzamelen in de oefeningen om die achterkant lekker aan het werk te zetten en de overgangen stap-draf en draf-stap.

Morgen is de juf er weer :j

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:28

Super. Ja dat is net waar de aanleg ligt.
Mijn merrie verzameld bijvoorbeeld heel simpel en stapt heel mooi onder de massa en kan goed terugkomen in tempo. Dat zal bij andere weer meer moeite kosten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:58

Wijslander schreef:
Doe je die overgangen dan ook aan de hand skippy? Knap zeg!

Jazeker :) Ze kan heel fijn klein bewegen natuurlijk - is tegen de 1,50 en haflinger - dat scheelt. Weet niet of dat met een kwpn-er van 1,70 van deze leeftijd (4,5) ook zou lukken ;) maar hier kan inmiddels gedraafd en gegaloppeerd worden op een best kleine cirkel op een tempo dat laag genoeg ligt om het met flink doorlopen bij te houden. Natuurlijk houden we dat niet vast, daar is ze veel te 'puppy' voor, maar de overgang en een paar passen gaat al super goed!

xSannee schreef:
Hier is travers juist de favoriete oefening haha! Zowel op de lange zijde als de volte kan ze het erg goed! Begonnen met het inparkeren voor het krukje (door naar me toe te draaien) en toen ik de travershulp toen voor het eerst gaf viel het kwartje meteen.

Grappig genoeg kan ze dat inparkeren súper goed eigenlijk. Kan ieder been onafhankelijk van elkaar plaatsen. Maar het koppelen van de achterhand + de juist buiging in het lijf, dát vindt mijn pony echt ongelofelijk lastig. Binnenkort maar eens een lesje aan wijden :)

SBravour schreef:
Super. Ja dat is net waar de aanleg ligt.
Mijn merrie verzameld bijvoorbeeld heel simpel en stapt heel mooi onder de massa en kan goed terugkomen in tempo. Dat zal bij andere weer meer moeite kosten

Herkenbaar! Verzamelen gaat hier echt super goed. Hoe klein wil je het hebben? Nog kleiner? Ok! Verruimen en lengtebuiging kost véél meer moeite.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:25

Volgensmij hebben die van ons idd zelfde issue met de traver. Ik kan links en rechts inparkeren en achterhand naar binnen vragen, maar nog niet met de juiste lengtebuiging naar binnen toe gesteld. Komt goed, komt goed. We hebben alle tijd

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:27

SBravour schreef:
Volgensmij hebben die van ons idd zelfde issue met de traver. Ik kan links en rechts inparkeren en achterhand naar binnen vragen, maar nog niet met de juiste lengtebuiging naar binnen toe gesteld. Komt goed, komt goed. We hebben alle tijd

Jazeker, tijd zat! Van haastwerk is nog nooit een paard beter geworden :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:31

Gaaf hoor Skippy en slim om in een laag tempo te beginnen op de cirkel. Mijn blondie is daar ook een ideaal paardje voor én we hebben een roundpen, dus ik ga ook eens een drafje proberen. Handig ook om het eerst echt bij een paar passen te houden, dat red ik ook nog wel. :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:48

Leuk interessant topic. Ik meld me graag. Ik doe ook werken aan de hand maar blijft wel wat lastig. Het worden snel kunstjes en dan gebruikt ze haar lijf niet helemaal goed. Een uitdaging de juiste buiging erin te houden zonder kantelen etc. Ze is 9ok zo enorm snel afgeleid en weet heel goed stiekem te smokkelen als het lastig wordt. Net even zo draaien dat dat linker achterbeen er wel onder stapt maar niet op de juiste manier want dat is lastig (en misschien nog wat pijnlijk?).

Doe vooral nu op volte wat onder treden vragen, rechte zijde rechtuit met lichte stelling, schouder voor en travers. Lastig zat!

Dat smokkelen tegen gaan is echt wel lastig. Ik hoop binnenkort weer een lesje te kunnen doen voor Hulp. Lastige is ook dat, als ze het goed doet, dit nog heel moeilijk is dat ze enorm langzaam wordt. Je ziet aan alles dat ze het lastig vind en geconcentreerd is. Houdt ze niet heel lang vol. Vind het wel lastig omdat het uitbouwen, tempo erin houden, langere stukken etc nog niet echt wilt ondanks dat ik toch al een tijdje bezig ben. Het hoeft ook niet, maar dat maakt mij wel extra voorzichtig met dingen vragen.

Herken trouwens dat trots worden en hinniken. Als ze iets lastigs moet doen en het gaat goed en ik zeg enthousiast 'jaaaaaaa' murmelt ze ook vaak mee, zo schattig!

Ik beloon wel eens met snoep overigens.

Vanavond gelongeerd en daarna nog even gymnastiseren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:58

Welkom Tancreda! Wat voor paardje heb je?

Tempo was voor ons, net als de travers met correcte stelling, ook een uitdaging. Het afgelopen half jaar hebben we niet bijzonder veel aan de hand gewerkt, maar met opbouwen de laatste weken merk ik dat er intussen toch wat kwartjes zijn gevallen en dat die dingen nu meer 'vanzelf' gaan.

Travers op de volte met correcte stelling en buiging stelt ineens niks meer voor. :wow:
Interessant wel, tijd en soms ook rust doet kennelijk toch een hoop.

Met les kreeg ik trouwens de volgende oefening m.b.t. tempo: voor het inzetten van de zijgang tempo maken, in de zijgang zakte hij dan terug door de moeilijkheid van de oefening, rechtstellen en meteen weer tempo oppakken. Vervolgens kun je meer en meer gaan vragen om dat tempo ook binnen de oefening vast te houden.
En inderdaad beginnen met 1 of 2 goede pasjes, daar het tempo in brengen en dan pas de oefening uitbouwen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:16

Hier vandaag les gehad en gewerkt aan tempowisselingen & verschillende hoofdhoudingen in het schouderbinnenwaards.

Daarna aan verzameling in zowel stap als draf gewerkt. Dat vind ze heel erg moeilijk, word ze ook sterk van als ze het niet meer snapt. Maar, uiteindelijk valt het kwartje en gaat ze lekker sjouwen!

Travers laten we even links liggen want ze gaat het misbruiken in elke mogelijke situatie _O-
Dus eerst even aan de rest werken en dan pakken we dat weer op.

Leergierig blijft ze in ieder geval elke minuut :+:

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:49

Vanmorgen weer les gehad, met de schimmel deze keer. Ik werk met een normaal basis tempo, de oefeningen die je doet zijn dan niet perfect maar zijn niet zo zwaar voor het paard dan wanneer je in een laag tempo werkt. Ik moet wel bekennen dat ik ook vaak het perfecte boven het tempo stel, maar mijn instructeur wijst me daar dan weer op.
Vandaag gewerkt aan het tempo houden tijdens de oefeningen, ik moest bijv schouder binnen dan rechtstellen, aandraven, dan weer stappen, schouder binnen , rechtstellen en aandraven. Paard bleef mooi tempo houden.
Verder veel in draf gewerkt, het was weer aardig zweten , maar wat heb ik genoten van mijn les en uiteraard van mijn paard.
Binnenkort toch weer eens regelen dat mijn vriend er weer eens bij is om wat foto's te maken. Ben toch heel benieuwd naar de vooruitgang.