Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:34

Urko, ik geloof dat ik het rijden ook nog even zou laten voor wat het was... lijkt mij niet veilig als je niet weet wat er aan de hand is. Lijkt mij zo onwaarschijnlijk; dat het om koliek gaat.
Maar ik ben geen d.a.- Denk zelf eerder aan epileptie of zo? Geen idee eigenlijk.
Stel de vraag anders eens in 'medisch'. Misschien hebben anderen dit meegemaakt en hebben ze een zoekrichting voor je.

CM... het is dat ik niet meer rijdt.... denk dat ik met mijn motoriek wel in de sloot zou landen, als ik tijdens een galop zou willen voeren. hihi

Ik heb het stuk in bit uiteraard niet gezien. Kan iemand het inscannen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:49

Kan ik vlg wk wel op m'n werk doen, als ik het vergeet, help me herinneren...

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:56

dankjulliewel voor de reacties :D Als we bezig gaan zal ik het wel gaan merken!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:48

Visitor schreef:
Cm, heb jullie stuk in bit gelezen, leuk!

Oh ik heb het nog niet gezien!
edit: ik wil naar de winkel rennen maar ik moet werken :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:34

pfff deze week pony's bekeken. Vier B ponys (gotland rus) en 1 shet.(impulsief, want de bedoeling is een B)
Vanwege een beperkt budget (ik wil het doen van de opbrengst van alle rijspullen, omdat de paarden handenvol geld hebben gekost sinds juni ivm ziektes, klinieken etc) heb ik alleen goedkopere (en dus ongehanteerde) russen gezien.
2 tweejarigen, 2 vierjaringen. Een van hen had vlgs mij zomereczeem (gezien de manier van manen en staartgroei), eentje was een enorme dramaqueen, een van de tweejarigen was laat gecastreerd en had veel hengst in zich en eentje was gewoon een jong paard, maar uiteraard wel volledig de weg kwijt als de anderen iets ervanaf gingen
Nu heb ik vroeger wel vaker met jonge paarden gewerkt en ik dacht dat ik dat best wel weer kon doen, maar nu twijfel ik toch of ik daar nog wel de energie en zin voor kan opbrengen. Temeer omdat ik toch chronisch met rugproblemen kamp en dus regelmatig mindere dagen (of weken) heb.
Ik heb dus ook die shet bekeken, 9 jaar, wel ingespannen als jonkie, maar niets meer meegedaan. Alleen voor de fok ingezet en af en toe wandeling met kindje op de rug. Ging dus ook mee met de honden wandelen. Vond het gezellig om mee te gaan (ondanks veulen in de wei) en was positief, goed gehumeurd en gewoon top in de omgang.
Maar dus een shet....
Nu heb ik dus het dilemma... toch voor een jong paard gaan, toegeven aan penny gevoel of verder kijken....

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:49

Misschien valt zo'n jonkie best wel mee :-) Toen ik vorig voorjaar wat serieuzer met mijn tweejarige aan de gang wilde, ging dat absoluut niet. Ze begreep het niet, wilde niet, was er helemaal niet klaar voor. Terug in de wei en in augustus weer eens gekeken - toen ging het prima.
Maar je wilt nu natuurlijk graag wat gaan doen - dan zou ik nog even verder kijken...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:12

Waarom ook alweer geen shet LJ?

Mijn lieve man is net de bit gaan kopen in de boekhandel, Myrtle staat er mooi op! Trots :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:40

Nou ja, oorspronkelijk wilde ik wel een shet, maar echtgenoot vond dat geen 'echt' paard. Hij zag meer in een ardenner of zo. Na lang wikken en wegen dacht ik aan een B, omdat dat dan net iets meer paard is en deze iets meer kan trekken dan een shet.
Maar een zwak voor shetters kan ik niet ontkennen (anders was ik niet zeer impulsief na die ene gaan kijken)

Kun je het bit eens scannen (dat artikel dan)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:04

Undefined schreef:
liljebo schreef:
HL nog een vraagje, hoe lang ga je per sessie door?
Het stomme is, ze ging er eerst altijd goed in en nu ineens niet meer. Ik kende haar toen echter nog niet.

Tja daar is niet echt een vaststaande regel voor. Wel kun je beter te kort dan te lang trainen. Kijk naar je paard!

In het begin clicker ik altijd erg kort. Want clickeren betekent 'aanleren nieuwe oefening'. Vroeger gebruikte ik daarbij altijd een kookwekker, dan werkte ik 5, hooguit 10 minuten. En ja, dat vliegt om!

Het ligt aan het paard, hoever we in de training zijn of ik daarna even iets anders ga trainen. Iets wat mentaal of lichamelijk iets heel anders vergt of dat ik het paard even laat grazen. Ook voor je eigen concentratie en evaluatie van het moment is het goed om even te rusten.

Met het trailer/vrachtwagenladen was 1 sessie om als ze of een paar mm verder op de klep ging. Ik keek daarbij meestal naar de plek van de achterhoeven (een paard kan heel lang worden als je daarbij alleen op de voorhoeven let ;) ) Dan de klep af, grazen, stukje longeren (evt opgebouwde stress eruit lopen) een leuke oefening vragen en dan na 5-10 minuten een volgende sessie. Verder had ik altijd vooraf een bepaald doelletje, als ik dat niet haalde wist ik dat ik mijn doel te hoog had gesteld. Je leert je paard (en je eigen trainingskunst wel inschatten)

Met Kyra train ik nu (na 3,5 jaar) wel 30-60 minuten , maar dat is dan niet alleen met de clicker. Dus niet alleen nieuwe dingen. Training betekent nu ook: herhalen, spieropbouw, gymnastiek enz. Ze snapt het principe van de clicker en dat maakt het net weer even makkelijker om meerdere korte sessies na elkaar te doen, met daartussen training/bekende oefeningen. Bv 5 minuten leren op het blok staan, dan rijden en evt na het rijden weer even op het blok.

En beloningen geven tijdens het lopen en draven: wow, knap. Helaas zou dat hier niet heel erg veilig zijn.

CM: kun je het stuk in de Bit ook inscannen en naar mij mailen? Ik ben erg benieuwd.

Edit: ik had hem al in mijn mailbox, dank je! Wat ontzettend leuk artikel ook. Jammer dat er in het begin al staat wat je er niet mee leert/bereikt, bv dat je er geen lichaamstaal mee onder de knie krijgt. Dat vind ik een misser van de journalist/Inge. Juist bij clickeren is lezen van de lichaamstaal juist zo belangrijk. Hoe kun je anders het goede of zelfs de intentie van het paard (al) belonen?

Het is goed dat er aandacht aan het clickeren wordt besteed en verder is het een prima artikel met leuke foto's!

Doet me denken: ik sta in Saddle Up Magazine met een aankondiging van onze clicker demo in mei. Met een foto van mij en Kyra. Saddle Up wordt over heel British Columbia verspreid in alle ruitersportzaken, grote stallen, maneges, op evenementen enz. Staat vol leuk artikelen en het is een gratis blad omdat het wordt bekostigd met de advertenties. Groot bereik dus! Je kunt de aankondiging en de foto bekijken op pagina 53 van Saddle Up. Hier vind je het maart nummer gratis online:
http://issuu.com/saddleup/docs/march-13-web

@liljebo: ik wilde ook geen groen paard (wat kreeg ik? Een wild groen-dan-groen- veulen, rechtstreeks uit het wild). Ik wilde haar ook door iemand anders laten beleren omdat ik het niet zelf wilde doen. Maar ik had toch alle tijd en uiteindelijk blij dat ik het zelf heb gedaan. Ben er wel aan begonnen met het idee 'wegdoen kan altijd nog', wat zorgde dat ik niet de druk voelde om het hoe-dan-ook te bolwerken. Kon het op die manier dus stap-voor-stap doen en van dag tot dag bekijken. Gewoon nog even doorzoeken naar een leuke ongecompliceerde pony. Hoe meer je er ziet, hoe beter je leert wat je wel en vooral eigenlijk NIET wilt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:43

HL volgens mij klopt de quote niet helemaal?
Leuk he... je melding en foto in dat blad...

Nou ja, ik wilde geen merrries en ik heb er nu drie. Maar de shet scheep ik toch nog niet af. Heb een shettenzwak. Maar ik neem wel alles mee in overwegingen. Drie russen vallen voor mij per definitie af, maar ik geloof eigenlijk niet dat ik nog met een jong dier wil beginnen. Mijn situatie is natuurlijk ook anders dan die van jou.
Twintig jaar geleden zou ik er anders over denken :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:54

Sandra: Als je twijfelt om te beginnen met een jong dier zou ik toch lekker voor een iets oudere kiezen. Dit hoeft ook niet direct één te zijn die al echt ouder is. En een Shet kan ook veel trekken zeker als die lekker op conditie zijn. Misschien is een 4/5 jarige die wel gewoon de basis dingen van de dagelijkse omgang kent iets? En een shet is hartstikke leuk en ook hartstikke paard hoor :P

En lekker power vol maar goed hanteerbaar. Ik mende met deze shet heb ik pas beleerd toen ze al 13 was op deze foto is ze al 16 Jaar.

Afbeelding

Verder wat leuk dat iedereen zo actief meepraat en vragen stelt is erg leerzaam.
Ik had naar aanleiding hiervan ook een vraag. Jullie hebben het nu iedere keer over clickeren is aanleren dat ben ik helemaal eens, maar laten jullie in het verdere stadium als het paard het desbetreffende kent de clicker echt helemaal weg of worden de criteria zoveel groter dat je reeksen enz gaat belonen dat je hem gewoon weinig gebruikt?

Als ik bij Jonas kijk daar gebruik ik de clicker voornamelijk bij vrijhedsdressuur en ik beloon niet meer en oefening maar een reeks achter elkaar. Maar heb de clicker er nog wel bij voor weer extra vooruitgang. Al doet die de oefeningen ook wel zonder clicker.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:04

liljebo schreef:
Nou ja, oorspronkelijk wilde ik wel een shet, maar echtgenoot vond dat geen 'echt' paard. Hij zag meer in een ardenner of zo. Na lang wikken en wegen dacht ik aan een B, omdat dat dan net iets meer paard is en deze iets meer kan trekken dan een shet.
)

Weet je wat ook nog meer kan trekken dan een shet, twee shetten ! :)

Is maar een ideetje

marjetxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:08

Wat is clicker training precies?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:32

Nelleke, gaaf... die foto. Je zou er zo zin in krijgen.

Mbt je vraag... ik zelf neig naar wel meer vragen, maar toch regelmatig blijven bekrachtingen. Soms na een reeks, maar soms ook tussendoor, om alle schakels sterk te krijgen/houden

CM... heb ik wel stiekem aan gedacht... meer van het idee... ik begin met eentje en als de oude paarden ooit wegvallen en ik het mennen goed in de vingers heb, dan....

Marjetxo
Begin met de info op deze site
http://www.ingeteblick.be/leesvoer/wat- ... rtraining/

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:04

Ja Sandra dat was heel erg gaaf die tijd met die Shet. Geweldige dingen mee meegemaakt en ook heel veelzijdig. Ik gun het je van harte dat jij ook lekker zo rond kan touren.

Dankje wel voor je antwoord. Dat is ook hoe ik het doe inderdaad en dat houd Jonas ook goed bij de les en blijft hij mer dan gemotiveerd en dat werkt voor mij en Jonas juist heel erg goed. Ben benieuwd naar meerdere ervaringen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:33

Nelleke_H schreef:
Ja Sandra dat was heel erg gaaf die tijd met die Shet. Geweldige dingen mee meegemaakt en ook heel veelzijdig. Ik gun het je van harte dat jij ook lekker zo rond kan touren.

Dankje wel voor je antwoord. Dat is ook hoe ik het doe inderdaad en dat houd Jonas ook goed bij de les en blijft hij mer dan gemotiveerd en dat werkt voor mij en Jonas juist heel erg goed. Ben benieuwd naar meerdere ervaringen.

Ik vroeg het me ook af, ik neig wel naar iets teveel blijven clicken denk ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:04

Ik ook cm. Maar ik heb het idee dat m'n paard het ook echt nodig heeft om gemotiveerd te blijven...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:11

Hmja, die neiging heb ik ook wel. Maar ik heb dan ook nog veel te leren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:15

Shetters zijn cool :D Echte paarden in een handzaam formaat :Y)
Ik zou ze zeker niet uitsluiten .. die waar je was gaan kijken klinkt al heel fijn!

Ik ga morgen nog eens met de clicker aan de slag .. de laatste keren weer verwaarloosd en hij heeft wel super zijn best gedaan maar vandaag merkte ik dat hij met zijn hoofd alleen bij snoepjes zat en dat werkt niet echt handig :+ Dus ik heb mezelf voorgenomen om hem echt een signaal te geven wanneer er een snoepje komt, geeft toch meer duidelijkheid ...

Zijn er misschien oefeningen of dingen die ik kan doen om het nog duidelijker te maken? Want ik denk als ik nu iets van hem vraag (wat hij al kent) dat hij sowieso een snoepje verwacht, ik wil nu echt werken aan de link tussen de clicker & snoepje, en geen click is geen snoep..

Kan je eigenlijk zonder click wel met een aai ofzo belonen? En dat de click dan enkel voedsel betekent? Of moet je alle soorten beloningen enkel doen na de click? En kan je gewone clicker en tongklik combineren? Omdat ik hem dus niet meer zomaar wil belonen, maar die clicker heb ik ook niet altijd bij de hand (en tijdens het rijden heb ik al genoeg te doen zonder ook nog eens die clicker vast te houden en daarop te letten :') ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:20

Click/beloning zorgt idd voor meer duidelijkheid en voorkomt wel frustratie. Dus je idee is goed. Hoe je gaat werken, is moeilijk voor een ander te zeggen denk ik. Ik zou het gebruiken voor nieuwe oefeningen, maar ook voor het verfijnen van oefeningen.

Je kunt ten alle tijden belonen met aai of kriebel, zonder click.
Hier is click een voertje en werk ik tussendoor (ook wel ter aanmoediging) met aai of kriebel (zonder click dus) (nou ja, ik werk dus niet zo veel momenteel, maar je begrijpt het wel)
Denk dat ze hier gefrustreerd zouden raken met een kriebel na click, ongeacht hoe graag ze een kriebel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:24

Ok, dank je.
Het is omdat ik merk dat hij het toch goed doet op stem en zeggen hoe goed hij is en een aai hier en daar enzo, en dat wil ik ook wel blijven doen, maar meestal doe ik dat op de momenten dat hij wel iets doet of probeert, maar dat het niet goed genoeg is om echt te belonen, snap je? En een snoepje is voor mij dan een eindbeloning (beetje moeilijk uit te leggen) en ik wil dus echt werken dat ik op zo'n momenten click en hij weet dat er dan een snoepje komt .. Want nu weet hij niet wanneer hij dat snoepje kan verwachten, en dat levert toch wel wat frustratie op .. Hij blijft in het algemeen wel beleefd enzo, maar vandaag zat hij op een onbewaakt moment toch in mijn zakken en dat was lang geleden :+ En echt de hele tijd hengelen naar snoepjes (flemen, gekke bekken trekken, dat soort dingen ;) ). Dus ik wil daar toch meer duidelijkheid rond, alleen wil ik het dus wel goed aanpakken :Y)

Dus dat ik hem tussenin toch wel kan aanmoedigen en prijzen, maar dat er echt alleen iets uit mijn zakken gehaald wordt als hij de click gehoord heeft.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:33

Ik snap wat je bedoelt [***], zo werk ik ook ongeveer.
Als mijn pony iets probeert, maar niet goed genoeg voor een brokje (plus click), moedig ik haar aan met mijn stem. Dat werkt bij haar ontzettend goed, omdat ze dan doorheeft dat ze in de richting zit en enthousiaster gaat proberen (vooral handig bij jambette en Spaanse pas aanleren :') ).
Als ik merk dat ze afzwakt, vraag ik een andere oefening of beloon haar beste poging met een click en brokje. Ik wil niet dat ze het 'opgeeft'.
Misschien gaat je pony zelf de click linken aan een beloning? :)
Ik merk dat die van mij de click heel interessant vindt en het wel linkt (en dat na een paar keer clickeren).

Vandaag in de sneeuw geclickerd :7
Spaanse pas oefenen ging mwah, ze houdt haar hoofd te laag waardoor ze haar benen niet kan uitslaan (maar ik zie dat ze het écht probeert en meedenkt) of ze slaat haar benen uit en staat meteen stil (en ik wil dat ze twee/drie passen Spaanse pas doet óf na een jambette doorstapt).
Pas toen ik haar heel 'boos' maakte, lukte het een beetje, kreeg er meteen een steiger uit toen ik haar (te) voorwaarts vroeg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:38

Inderdaad, ik wil hem toch wel kunnen laten weten dat hij goed bezig is, of dat hetgeen hij gedaan heeft wel goed was, maar niet goed genoeg (of gewoon bij simpele oefeningen, dat ik wel kan laten merken dat hij het super heeft gedaan, maar dat ik daarvoor niet meer met voer beloon). En de click betekent dan voedsel en dat is dan dé beloning zeg maar (vooral bij moeilijke dingen of een echt supergoede uitvoering ofzo).

Hij kent de clicker en het hele principe al, alleen ben ik soms bewust met clickeren bezig en andere keren spelen we gewoon en heb ik de clicker niet bij en dan krijgt hij ook een snoepje ofzo en ik merk dat hij dan na een paar keer weer wat opdringeriger wordt .. Niet zozeer dat hij echt moeilijk wordt of gevaarlijk, maar vandaag zat hij toch wel met zijn neus in mijn zak, dus dan gaat er een alarmbel rinkelen .. En verder dat steeds hengelen naar iets, heel grappig als je paard staat te flemen en kusjes geven enzo, maar het moet niet blijven duren :+

Dus ik ben aan het kijken om daar meer duidelijkheid rond te krijgen .. alleen wil ik het gewone, spontane belonen om het zo te noemen niet afpakken (deels ook omdat ik dat niet kan, mijn mond houden tijdens het werken is een ramp :P en hij groeit er wel van :j ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:46

urselin schreef:
Pas toen ik haar heel 'boos' maakte, lukte het een beetje, kreeg er meteen een steiger uit toen ik haar (te) voorwaarts vroeg :')

Lijkt mij nu niet echt de bedoeling. Waarom maak je haar in hemelsnaam boos? Staat toch haaks op de hele filosofie van clickertraining. :o?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:55

Boos staat voor een reden tussen haakjes ;)
Ik kan het niet goed verwoorden, maar ze is ontzettend geconcentreerd en enthousiast, maar blijft vaak in wat ze kent. Ze wil het zo graag goed doen (nou ja, ze wil gewoon haar beloning :+ ) dat ze op zo'n moment wat gefrustreerd raakt, maar wél iets probeert wat niet binnen haar comfortzone ligt.
Dit is overigens helemaal niet bij alle oefeningen, alleen jambette en Spaanse pas maken veel bij haar los.