Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:31

Wat een vreselijk verhaal zeg, Urko! Beterschap voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:40

Brrr Urko, geen leuk verhaal .. En geen idee wat de oorzaak is? Lijkt me niet iets wat zomaar gebeurt eigenlijk..

Net weer wat nieuws meegemaakt, wilde eens clickeren met de hond ..
Alleen reageert hij héél raar op de clicker, zodra hij de click hoort begint hij te blaffen en hij wordt echt helemaal wild (gaat rondrennen enzo). Je kan er gewoon echt niks meer mee .. Die had ik even niet zien aankomen, en heb geen idee wat ik ermee moet :o :+ Met stem is een optie natuurlijk, maar blijf ik moeilijk vinden.. (vooral omdat mijn moeder er ook mee werkt en die 100en dingen zegt en roept op 2 minuten tijd :+ ).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:43

Urko: soort narcolepsie aanval? Of iets in die richting? Lijkt me echt vreselijk om mee te maken, dan staat je hart stil!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:14

[***] schreef:
Brrr Urko, geen leuk verhaal .. En geen idee wat de oorzaak is? Lijkt me niet iets wat zomaar gebeurt eigenlijk..

Net weer wat nieuws meegemaakt, wilde eens clickeren met de hond ..
Alleen reageert hij héél raar op de clicker, zodra hij de click hoort begint hij te blaffen en hij wordt echt helemaal wild (gaat rondrennen enzo). Je kan er gewoon echt niks meer mee .. Die had ik even niet zien aankomen, en heb geen idee wat ik ermee moet :o :+ Met stem is een optie natuurlijk, maar blijf ik moeilijk vinden.. (vooral omdat mijn moeder er ook mee werkt en die 100en dingen zegt en roept op 2 minuten tijd :+ ).

Met je tong klakken?

Urko wat een naar verhaal, hopelijk is het niets ergs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:20

Hmmja, dat valt bij mij dus onder stem-dingen ..
Zit nog te twijfelen of ik op een rustig moment eens ga kijken of ik hem toch niet aan de clicker kan laten wennen (nu zat mijn moeder er meteen bovenop enzo, is ook niet bevorderlijk voor alles :P ), en dan kijk ik daarna wel .. dan zit er weinig anders op dan met tongklikken of dergelijke te werken :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:29

[***] schreef:
Hmmja, dat valt bij mij dus onder stem-dingen ..
Zit nog te twijfelen of ik op een rustig moment eens ga kijken of ik hem toch niet aan de clicker kan laten wennen (nu zat mijn moeder er meteen bovenop enzo, is ook niet bevorderlijk voor alles :P ), en dan kijk ik daarna wel .. dan zit er weinig anders op dan met tongklikken of dergelijke te werken :+

Het komt vast wel goed, hij moet gewoon nog leren wat het betekent.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:40

Urko, dat klinkt niet lekker. Het is toch geen hersenbloeding of iets dergelijks geweest. Of idd narcolepsie? (ben daar zelf niet mee bekend, maar klinkt als een mogelijkheid)
Ik zou er niet meer op gaan voordat je weet wat het is.

Sabine, als je de clicker dan bv eens in een doek wikkelt, zodat hij heel gedempt klinkt? En dan idd even doen met niemand anders in de buurt; click-voer click-voer etc om eerst het verband te leren. Ik gok zo dat hij dat snel genoeg doorkrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:56

Kan ik inderdaad ook proberen :j
Het was echt heel gek .. het was net of hij de clicker op zich kende, maar hij reageerde echt heel extreem. Maar langs de andere kant kan ik me ook wel weer niet voorstellen dat hij de clicker kent .. Ken zijn verleden niet maar hij is in het asiel gedumpt (letterlijk) en hij heeft bang van borstels en kranten en dat soort dingen dus ik denk niet dat ze clickertraining met hem hebben gedaan :+

Bedenk me net, maar dat is misschien heel extreem ver gezocht .. Ik neem hem wel eens mee naar de paarden en daar tegenover is een hondenschool en die mensen werken daar ook met clicker .. honden daar reageren vaak ook met blaffen en dergelijke (zeker als ze met meerdere zijn). Zou het kunnen dat hij het geluid van de clicker daarmee associeert? Dus met het enthousiasme van die honden? Alhoewel ik hem ook weer niet zo vaak heb meegenomen en volgens mij ook niet als er echt les was ofzo (maar er oefenen mensen ook wel zelf op het terrein).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:05

Lijkt wat ver gezocht en eigenlijk doet het er ook niet zo toe, waarom hij het doet.
Het gaat er meer om dat hij gewoon een andere link leert te leggen. Ik zou zeggen... probeer het geluid te dempen met doek, zorg dat je na een bescheiden clickgeluid onmiddellijk op iets lekkers trakteert en herhaal dat een x aantal keer.
Als het goed is, gaat hij dan snel genoeg die link leggen ipv blaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:06

Ik ga het zeker proberen :j Zie vanzelf wel wat het geeft :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:14

Het is in ieder geval de 2dekeer in 3 jaar tijd dat het gebeurt is. Vandaag nog een onderzoek gehad. Bloed weet ik over een paar dagen. Dierenarts zag een kleine maagzweer zitten. Ik heb narcolepsie eens laten vallen bij de dierenarts maar die vond het geen reden tot verder onderzoek. Toch zitten we te twijfelen of het geen lichte gaskoliek was, ondanks hij at en poepte (weleens waar een beetje dun), we waren de dagen ervoor wél van hooi verandert. Ik weet natuurlijk niet meer of het 3 jaar geleden ook het geval was, maar dat zou best kunnen. Beide gevallen overigs na het rijden van een tamme rit.

Ik ben wel een beetje huiverig om lange ritten te rijden nu, of om uberhaupt te rijden, dadelijk gebeurt het nog een keer.

Ik wacht nog even af..

@Liljebo: Je kunt het geluid van je clicker al heeeeel zacht maken door er een goed voorgekauwde kauwgom op te plakken... niet smakelijk maar erg effectief!

@[***]: Ik heb een eigen hondenschool waar ik alleen werk met de clicker: Geen geblaf, behalve als sommige honden onzeker worden en niet weten wat ze moeten doen. En in sommige gevallen (vooral bij de behendigheid, blaffen van enthosiasme)
Blaffen zal erger worden als je het op een of andere manier versterkt, maar zal afnemen als je er geen aandacht aan gesteeds (NIET klikken als hij blaft)

Maar blaffen onder commando zetten en het commando weinig geven werkt erg goed en makkelijk...

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:28

Ik heb een vraagje, misschien is die laatst al gesteld, dan lees ik wel terug. :Y)

Ik wil over een tijd clickertraining met mijn jonge paardje op gaan pakken, als basis voor grondwerk en VD. Maar wat ik mij altijd af vroeg, krijg je niet dat een paardje gelijk stopt met de oefening als hij de clicker hoort? Wat is jullie ervaring hierin?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:29

Ik heb vandaag ook weer geclickert en het ging super! Had eerst gelongeerd en daarna hoofdstel af gedaan op de poetsplaats en spullen gepakt. Ben gelijk los in de bak gegaan en niet meer bij het hek. Ook voor het eerst het halster touw eraf. Tasje om gedaan om aan te geven we gaan beginnen. Dat tasje had ze op weg naar de bak natuurlijk al in de smiezen haha.
Heb alleen het targetten gedaan. Goed gelet op mijn eigen handelingen, vloeiende beweging. Heel bewust worteltje van me af gegeven zodat ze vaak zelf een stapje achter uit moest. Ging super! Kon de target overal houden en op het eind dacht ik kom, ik leg hem los op de grond. Ik zag haar denken 'huh'?
Ben toen door mijn knieën gegaan en heb hem heen en weer bewogen en ja hoor daar raakte ze de bal aan. Daarna kon ik gewoon blijven staan en hem op verschillende plekken leggen *\o/* Wel redelijk in de buurt naast haar gedaan. Baal echt een beetje dat ik niet ook nog eens kan filmen. Ben zooo tevreden! Leuk!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:12

KArijntjuh schreef:
Ik heb een vraagje, misschien is die laatst al gesteld, dan lees ik wel terug. :Y)

Ik wil over een tijd clickertraining met mijn jonge paardje op gaan pakken, als basis voor grondwerk en VD. Maar wat ik mij altijd af vroeg, krijg je niet dat een paardje gelijk stopt met de oefening als hij de clicker hoort? Wat is jullie ervaring hierin?

Ik ben ook net begonnen met clickeren. Vandaag was ik bezig met draf op commando en over een zeiltje lopen.
Bij de draf klikte ik zodra ze aandraafde, eerst ging ze gelijk weer over in stap na de klik maar na een tijdje draafde ze zo door. (En dit zonder uitbreiden van het aantal passen waarop je klikt.)
Bij het zeiltje zette ze er eerst heeeel voorzichtig een voet op, na de klik liet ze hem staan en ging ze verder zoeken naar iets wat een klik oplevert: nog een voet!

Maar in principe betekend een klik wel einde oefening, ten minste dat is wat ik uit mijn boek begrepen heb. Ik denk dat je het beste uit kan zoeken wat voor jou paard het beste werkt.

Ik heb vandaag weer met de trailer geoefend maar blijf steeds steken op het moment dat ze echt van de klep de trailer op moet, heeft iemand hier nog tips voor? Ik probeer het nu vooral leidend en met haar bezig blijven. De klep op, wanneer ze te lang blijft staan en aarzelen om verder te lopen (20 sec?) dan zet ik haar terug en ga ik even een minuutje wat anders doen, stukje draven pasje achteruit etc. Vervolgens weer de klep op. Ze loopt echt vol overtuiging de klep op en eigenlijk verwacht ik ook dat ze zo door loopt, maar op het moment dat ze echt de trailer in moet komt haar hoofd omhoog en blijft ze staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 01:20

KArijntjuh schreef:

Click = einde oefening. Maar je gebruikt de clicker alleen in de aanleerfase van een oefening. In het begin hak je 1 oefening in zo klein mogelijk stapjes en dan begin je met aanleren van stap 1. Na een paar keer herhalen kun je wel zien of het paard het snapt en dan verhoog je het criterium en click je voor stap 1 maar ook eens voor stap 2 en zo bouw je op naar alleen clicken voor stap 2 enzovoorts. En natuurlijk ook afwisselend clicken (soms wel soms niet), en altijd op zoek naar de beste uitvoering om te clicken.

Op een dag zit de hele oefening erin en dan gebruik je de clicker niet meer bij die oefening. Je bouwt de click af als de oefening er in zit. Daarom is het niet erg dat click=einde oefening is.

@Cube: leuk te lezen dat er zoveel vooruitgang in zit.

@Undefined: neem nog meer de tijd en maak de stappen nog kleiner. Dat je paard het hoofd omhoog gooit is een teken dat ze niet ontspannen is en als trainer moet je voor dat signaal komt, al gestopt zijn. Ik vind 20 seconden helemaal niet lang om 'een vreemd object' te inspecteren. Oké ik geef toe, als een paard 5 of 10 seconden neemt voor een inspectie kan dat al aanvoelen als een kwartier (of in elk geval als 'te lang').

Bij Kyra hielp het om haar op de klep te zetten (de eerste paar stappen waren al snel geen probleem meer) en dan gewoon te wachten tot er nog een stap vooruit kwam. Ging ze uit zichzelf achteruit? Ook goed maar dan wel direct er weer op, tot hetzelfde punt en dan maar wachten. En heel erg zacht vragen met het touw om aan te geven dat ik 'in de vrachtwagen' bedoelde. Elke mm voorwaarts clickte ik en dan mocht ze er weer af. Later moest ze heel even 3 seconde blijven staan voor ik haar er weer af stuurde. Ze had na een paar keer door dat de beloning echt alleen kwam als ze iets méér deed dan tot (bij wijze van spreken) het 3e dwarsbalkje op de klep. Een paar rustdagen inbouwen wil ook goed helpen.

Gaat ze er eenmaal in, geef dan de jackpot! En.... STOP daarna. Nee, niet nog eens 'voor de zekerheid' proberen. ;) Ophouden en een of zelfs een paar dagen later pas weer proberen. Verlaag het criterium een piepklein beetje en hou een jackpot klaar voor als hij binnen staat. Zo heb ik dat met Kyra gedaan. Na een paar keer jackpot werd ze ook relaxter IN de vrachtwagen zelf.

De dag dat ik haar naar België moest vervoeren om haar naar de quarantainestal te brengen, was ik zelf natuurlijk erg zenuwachtig. Dus ik vroeg iedereen even uit zicht te gaan. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig en willen altijd kijken en staan daarbij vaak achter het te laden paard. Voor Kyra betekent dat een onprettige 'druk' wat tegengesteld werkt. Mensen vinden het wel raar dat ze echt even 'weg' moeten, maar toen stond ze -ondanks mijn eigen knikkende knieën - er binnen 30 seconden in. :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 01:41

Hee HL ik zie nu pas op je profiel dat mijn rarebier met zijn steekneus op een van je foto's staat!
De November '09 foto!!
Heerlijk dier! Even kijken wat jij daar doet in de hoop dat mijn kraal ogen lief genoeg zijn voor ook wat lekkers!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 02:21

Ik stik hier van de foto's van jouw rarebier. :) Ze hebben lang samengewoond, he!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:37

Ahhhhhhh die wil ik ooooook!!
Hij is nu al zo wit vergeleken met daar!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:39

Karijntjuh, ja dat krijg je inderdaad, maar dat is ook precies de bedoeling! ;-) Dat lijkt een beetje raar, maa HippoLogic heeft al uitgelegd hoe het werkt.
Leuk dat het zo goed ging cube! Bij mij ging het oefenen gister ook heel goed, zo leuk is dat, als ze het opeens lijken te snappen!
Undefined, ik denk dat HL al goeie tips gaf. Even over wat je vertelde over het zeiltje, wat bedoel je hiermee? "Bij de draf klikte ik zodra ze aandraafde, eerst ging ze gelijk weer over in stap na de klik maar na een tijdje draafde ze zo door. (En dit zonder uitbreiden van het aantal passen waarop je klikt.)" Bedoel je dat je clickt maar ze toch door moet draven en niet de beloning mag komen halen?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:51

Bij het zeiltje was mijn bedoeling dat ze erover heen stapte, bedoeld als schriktraining.

Draven wilde ik dat ze deed terwijl ik er naast liep. Na de klik gaf ik haar gewoon tijdens het draven een stukje wortel omdat ik er toch naast liep.
Misschien niet de meest beste manier van clickertraining maar ze rent nu met me mee wanneer ik zeg draf en dat was mijn doel :+ eerder wilde ze alleen in stap en als ik wilde draven ging ze gewoon snel lopen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:57

O, maar je geeft dus wel meteen de beloning? Ik dacht even dat je dat niet deed, vandaar mijn vraag. Het stilstaan is ook omdat het anders zo lastig direct beloning geven is voor de meesten, maar als het jou en je paard al dravend lukt, is dat prima lijkt me! Vind het wel knap.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:01

Ik kan niets toevoegen aan HL uitleg. :)
Knap hoor... voertje geven met draven... ik ben daar volgens mij veel te onhandig voor.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:19

liljebo schreef:
Knap hoor... voertje geven met draven... ik ben daar volgens mij veel te onhandig voor.

Hihi nu nog onder het zadel, en ook in rengalop ;).

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:35

liljebo schreef:

De eerste keer liet ik er wel een vallen maar daarna ging het goed!

HL nog een vraagje, hoe lang ga je per sessie door?
Het stomme is, ze ging er eerst altijd goed in en nu ineens niet meer. Ik kende haar toen echter nog niet.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:24

Cm, heb jullie stuk in bit gelezen, leuk!