Peetstap schreef:Kelly_Taco schreef:Peetstap het hoofd recht voor het lijf houden vind ik persoonlijk makkelijk door de oefening op een kleine volte te doen zodat je nagenoeg recht voor je paard kan blijven en dus ook het hoofd wat kan plaatsen. Ik pak deze oefening dan op een volte met een lange zweep (1.40). Je kunt dan ook fijn een wisseling aangeven in schuin of minder schuin.
Net zoals ze hier doet: Online mini cursus wadh dag 5Y / 1.33 min.
Heb je toevallig een linkje?

, maar ook haaks staan op hun eigen visie van een rustige opbouw, herhaling en de oefeningen in stukjes knippen.

), in hoeverre hij ondertreedt, op welke schouder hij meer valt etc. Door het hoofd te begeleiden (begeleiden, dus geen druk!), heb je controle over de hele wervelkolom. Dit kun je testen door heel ligjes vanuit de pols slingerbewegingen te maken terwijl je de teugel boven bij de neusring vasthoud. Als het paard goed ontspannen is, gaat op een gegeven moment het hele lichaam mee in deze slinger, als een slangenbeweging. Erg leuk om te zien (kan je overigens ook vanuit het hoogste punt van de staart doen). 

Hij deed vandaag onder het zadel bij de eerste keer vragen al keurig een paar pasjes schouderbinnenwaarts en -buitenwaarts, terwijl hij dat alleen nog kende van het wadh. De hulpen komen bij ons dus goed overeen, want hij snapte precies wat ik bedoelde.