Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:15

Oh hier inderdaad geen opkrullers, dus vandaar dat ik die hulp niet gemist heb dan. :P

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:21

Mijn huidige ook niet hoor, maar soms met trainingspaarden / paarden van lesklanten wel, en dan is de combi van drijvende hulp en neus naar voren vragen soms net even nodig :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:39

Skippy01 schreef:
@SBravour Ik teken voor dat soort 'lastige' dingen. Mijn vorige paard accepteerde uberhaupt werken aan de hand niet. Je kon kiezen: rap zadelen en opstappen, of hem in de wei laten staan }:) Welke optoming maakte hem geen bal uit, en heb er genoeg lessen in gevolgd met hem, maar hij werd zó boos.
Huidige merrie kan ik zelfs zonder tuigage in de wei nog oefeningen laten doen tussen haar paardenvriendjes in. Verademing!

Jemig, ene boos wordend paard bij handwerk, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Kreeg en krijg Wel es een chagrijnig koppie, maar echt boos worden vindt ik echt bijzonder.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:41

Peetstap schreef:
Skippy01 schreef:
@SBravour Ik teken voor dat soort 'lastige' dingen. Mijn vorige paard accepteerde uberhaupt werken aan de hand niet. Je kon kiezen: rap zadelen en opstappen, of hem in de wei laten staan }:) Welke optoming maakte hem geen bal uit, en heb er genoeg lessen in gevolgd met hem, maar hij werd zó boos.
Huidige merrie kan ik zelfs zonder tuigage in de wei nog oefeningen laten doen tussen haar paardenvriendjes in. Verademing!

Jemig, ene boos wordend paard bij handwerk, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Kreeg en krijg Wel es een chagrijnig koppie, maar echt boos worden vindt ik echt bijzonder.

Ja, die had wel meer knopjes er een beetje vreemd op zitten haha. Uiteindelijk is hij naar een ruiter gegaan die er team penning mee ging doen - op de koeien werken dus - en daar was hij helemaal in zijn element. Die moest gewoon een taak hebben die fysiek iets van hem eiste en die hij niet beledigend vond. En hij vond nogal veel dingen een belediging ;) (zelfs als je zei 'braaf!' of 'goed gedaan jongen!' kon hij nog boos zijn). Laten we maar zeggen dat dat écht geen match met mij was en dat zijn interesses niet aansloten bij de mijne. Ik heb genoeg littekens op mijn lijf van dat beest ;)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:19

De neus naar voren vragen vind ik bij sommige paarden inderdaad wel heel fijn!
Ik werk dan ook graag met een kaptoom, af en toe ook wel eens met een gewoon hoofdstel...

Klinkt als een bijzonder paard Skippy _O-
Hier ook nog geen boze paarden met grondwerk gehad haha!

Hier een heeeeeel trots & blij baasje <3
Net voor het eerst les gehad en ze heeft het zoooo goed gedaan! M'n voorbereiding afgelopen maand heeft echt duidelijk geholpen.

Zijn bezig geweest met schouderbinnenwaards, travers (nog nooit geoefend, ik geef de hulp en hoppa! Pony netjes kont naar binnen... topper!), keerwending om de voorhand, stap & draf naast mij, in stap al een stukje verzamelen/op het achterbeen zetten.
Heel veel huiswerk en d'r koppie was wel echt vol daarna, maar óh wat ben ik blij!
Binnenkort eens vragen of iemand even wilt filmen hoe ver we nu zijn, dan kan ik het over een tijdje vergelijken.

M'n doel van 5 dagen geleden was: lessen & sb bevestigen, denk dat ik daar wat meer uitdaging in mag gaan gooien voor mezelf _O-
Maar grootste doel wordt rijden, maar die is niet helemaal van toepassing hier haha.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:20

xSannee schreef:
Klinkt als een bijzonder paard Skippy _O-
Hier ook nog geen boze paarden met grondwerk gehad haha!

Hier een heeeeeel trots & blij baasje <3
Net voor het eerst les gehad en ze heeft het zoooo goed gedaan! M'n voorbereiding afgelopen maand heeft echt duidelijk geholpen.

Zijn bezig geweest met schouderbinnenwaards, travers (nog nooit geoefend, ik geef de hulp en hoppa! Pony netjes kont naar binnen... topper!), keerwending om de voorhand, stap & draf naast mij, in stap al een stukje verzamelen/op het achterbeen zetten.
Heel veel huiswerk en d'r koppie was wel echt vol daarna, maar óh wat ben ik blij!
Binnenkort eens vragen of iemand even wilt filmen hoe ver we nu zijn, dan kan ik het over een tijdje vergelijken.

M'n doel van 5 dagen geleden was: lessen & sb bevestigen, denk dat ik daar wat meer uitdaging in mag gaan gooien voor mezelf _O-
Maar grootste doel wordt rijden, maar die is niet helemaal van toepassing hier haha.

Heel bijzonder paard! Ik heb er veel van geleerd en hoop er nooit meer zo eentje te treffen :P

Wat fijn dat je les zo ontzettend goed ging! Op naar meer :D

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:23

Skippy01 schreef:
Heel bijzonder paard! Ik heb er veel van geleerd en hoop er nooit meer zo eentje te treffen :P

Wat fijn dat je les zo ontzettend goed ging! Op naar meer :D

Daar kan ik me iets bij voorstellen :') _O-

Kencamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:57

Mag ik even inbreken hier? :-) Ik vroeg me af of jullie tips hebben qua grondwerkboeken? Er zijn zoveel verschillende boeken. (Misschien stond het al in het topic, maar ik heb niet het hele topic doorgelezen haha. :+ )

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:29

Op de vorige pagina wordt een boek genoemd waar men goede ervaringen mee heeft.
Zelf heb ik nooit een boek gebruikt en/of gelezen met betrekking tot grondwerk dus kan je verder niet helpen!

Kencamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:55

Dankjewel! Ga ik zeker naar kijken. :-)

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:05

Hi allemaal,

Ik heb tot nu toe 2 lesjes werken aan de hand gehad en ben nu op zoek naar een fijne instructie in Zuid Holland. Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:57

Waar in Zuid Holland zit je precies? :)

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:14

__PrinCes schreef:
Waar in Zuid Holland zit je precies? :)

Pb gestuurd!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:57

Leuk dat het topic weer loopt!

Over boze paarden gesproken, Mano wordt niet echt boos maar hij kan wel even boos kijken als hij het moeilijk vind. Dan pakt hij met zijn tanden ook regelmatig mijn teugels of zweep uit handen om daar dan opstandig mee te schudden :') Toch vind ik het wel prettig dat hij op die manier zijn grens aangeeft. Als ik dan een klein stapje terug neem en het kleiner vraag, dan zie je hem weer groeien in trots en 'oooh dat kan ik wel!' en kan ik algauw weer een stapje erboven op doen. Het belangrijkste is dat het leuk blijft.

En wat betreft doelen die een paar pagina's terug gevraagd werden, wij zijn nu bezig met het draven oppakken terwijl ik er naast sta. Nu nog met 1 teugel, maar uiteindelijk komt dan de buitenteugel erbij. Dit pakt hij echt enorm goed op!
De travers snapt hij al heel erg goed, vooral linksom kan ik hem al flink wat passen achter elkaar vragen zonder dat hij terug valt. Alleen nog iets verfijnen dat hij zijn schouder nog wat meer hol maakt.
Rechtsom vind hij lastiger, maar rechtsachter heeft hij ook hanentred dus vind hij het sowieso moeilijker om bepaalde spieren te strekken of kracht vandaan te halen, dat heeft gewoon iets meer tijd nodig om te ontwikkelen.
Van hieruit zijn we nu de travers op de diagonaal aan het oefenenen, oftewel appuyeren.
Dat zijn nu voornamelijk de doelen waar we naartoe werken.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:36

Ik wil me ook graag melden :wave:
Aangezien ik nog 3 weken zonder zadel zit en paardlief grondwerk over het algemeen wel leuk en relaxt vindt :)
Heb me ingeschreven voor de gratis online cursus van dressuurnatuurlijk. Vandaag is dag 1, was voornamelijk de basis die mijn paard al beheerst, 1 oefening: zijwaarts laten gaan maar niet voorwaarts tegelijkertijd had ik nog niet eerder gedaan. Paard was ook not amused dat we dat gingen oefenen, want: moeilijk & niet relaxt :+

Wat ik erg balen vind is dat er op youtube weinig over grondwerk te vinden is, wel al die kunstjes van vrijheidsdressuur, maar dat zoek ik niet. Ik wil mijn paard verbeteren waar ik onder het zadel ook profijt van heb. Mochten jullie goede filmpjes tegenkomen, willen jullie ze dan delen? :)
Dat zou me erg helpen! Gelukkig worden oefeningen via de minicursus ook in beeld met tekst uitgelegd, heel erg fijn!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:25

Oh klinkt interessant zo'n cursus! Zag helaas dat je je er niet meer voor kan aanmelden, jammer leek me wel leuk! Loop een beetje vast met mijn pony.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:39

Annenas:

Ik heb wel een trainingsfilmpje van 4 min in 1 van mijn vlogs (zie onderschrif en dan vlog 11 uit m’n hoofd en dan laatste 4 min)

En het YouTube kanaal snuitable heeff een vlog over grondwerk gemaakt (academisch ) zelf echt hoe begin je er mee weet ff de titel niet meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:40

Geen idee hoe jullie Engels is hoor, maar misschien zitten heir wel geschikte filmpjes tussen: https://www.youtube.com/results?search_ ... ith+horses . Ik denk dat jullie zelf wel kunnen onderscheiden of het past bij de methode die jullie toepassen of dat het iets heel anders is dan wat jullie doen.

Ik heb wel veel aan de hand gewerkt en pas het nu nog toe om af te tasten hoe Elvee zich voelt of als ze om wat voor reden dan ook veel spanning heeft, maar ik heb lichamelijk wat last hier en daar, waardoor ik het niet echt gebruik momenteel om haar goed aan het werk te zetten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:36

xLiez schreef:
Oh klinkt interessant zo'n cursus! Zag helaas dat je je er niet meer voor kan aanmelden, jammer leek me wel leuk! Loop een beetje vast met mijn pony.

Ik heb bij dressuurnatuurlijk de instructeurs opleiding gevolgd en ben werkzaam in friesland en groningen. Dus mocht je het interessant vinden en wat nieuwe inspiratie nodig hebben, is het mogelijk om bij mij een les af te spreken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:12

@Suliko super fijn toch eigenlijk dat hij zijn grenzen zo goed aangeeft! Dan kun je met hem meedenken zonder over zijn grenzen heen te gaan. Houdt het werk voor jullie allebei leuk!

@Annenas zijwaarts zonder voorwaarts is een oefening die ik er echt in geclickerd heb. Eerst alleen de achterhand (met de woorden 'kom maar'). Toen alleen de schouder (met het woord 'deze') en daarna combineren met de woorden 'side'). Woorden slaan natuurlijk nergens op, maar ze lijken niet op elkaar. Ik heb daar handgebaren aan gekoppeld. Als ik aan de linkerkant sta en ik wil haar naar links (wij werken bij voorkeur op uitnodiging, niet op druk weg) dan vraagt mijn linkerhand haar schouder en mijn rechterhand haar heup. Beide tegelijk is dus 'side'. En dat had ze héél snel door. Is ook superhandig om ze te leren inparkeren bij een opstapblok, naar je toe vragen ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:27

xLiez schreef:

Volgens mij zijn de video's niet afgeschermd voor "leden" dus zou je zo mee moeten kunnen kijken 8)7

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:26

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:21

Ik heb mij toevallig ook ingeschreven voor die cursus van dressuurnatuurlijk. Vind het altijd leuk om te zien hoe andere mensen bepaalde oefeningen vragen, er zijn namelijk zoveel manieren.

Waren er hier nog meer mensen laatst op de open dag academische rijkunst? Daar werden hele interessante demo's gegeven over de basis. Wat ik daar weer zag en nog niet kende, is als je een buiging wil maken kan je de schouder om de zweep heen vragen maar je kan ook de zweep naar de buitenkant brengen en op die manier de schouder naar je toevragen. Zelf nog nooit bij stil gestaan, de meeste hulpen die ik met de zweep geef doe ik nu aan de binnenkant van het paard, maar je kan ook de zweep over de hals leggen en op die manier de schouder controleren.

@Skippy01, heel erg fijn inderdaad! Ik heb ook wel eens gewerkt met paarden die amper signalen geven als er een grens over gegaan wordt, tot je er al ver overheen bent, van die binnenvetters... dat vind ik dan zo sneu. Moet alleen soms oppassen dat hij niet per ongeluk in mijn hand hapt, maar je ziet wel duidelijk dat hij niet mij wil bijten maar echt het touw of zweep, en dat hij op die manier het kauwen ook gebruikt om het weer te verwerken. Dus vaak laat ik hem dan maar even zijn ding doen :') Dan geeft hij uit zichzelf meestal de zweep of teugels terug als ik het vraag en gaan we weer verder.

Sideways kent Mano al vanuit de parelli, maar hij vind het soms nog wel lastig om zijn schouder ook echt mee te nemen dus die nemen we af en toe ook mee in het werken aan de hand.
@Skippy01 hoe begin jij er dan mee dat je op handgebaar naar je toevraagt? Want dat lijkt mij heel leuk, maar in die beginfase zou ik dan denk ik toch eerst wijken voor druk (of eerder aanwijzen) moeten vragen om zijn kont of schouder een bepaalde kant op te vragen. Vergelijkbaar met de travers, eerst vraag ik zijn kont naar mij toe door lichtjes op zijn buitenbil te tikken of te wijzen. Nu hoef ik alleen mijn hand iets op te heffen en 'in' te vragen. Maar hoe vraag jij dan de schouder of kont in de aanleerfase naar je toe?

@Peetstap wat een irritant filmpje :+ Enorm ongeduldig en trekkerig, ik zie totaal geen ontspanning. Maar als ik zie wat voor andere filmpjes ook veel gekeken worden, vraag ik mij inderdaad ook af waarom mensen dat er dan niet uit filteren.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:23

Peetstap schreef:
Jet schreef:
Geen idee hoe jullie Engels is hoor, maar misschien zitten heir wel geschikte filmpjes tussen: https://www.youtube.com/results?search_ ... ith+horses . Ik denk dat jullie zelf wel kunnen onderscheiden of het past bij de methode die jullie toepassen of dat het iets heel anders is dan wat jullie doen.

Hoop dat de meelezers dat ook kunnen, want blij wordt ik niet van dit gedram en ongeduldig gedoe:
https://www.youtube.com/watch?v=W_Dq7lKutPs

Ik heb dit weggeklikt -O-
Ten eerste vind ik haar zonder gevoel in haar hand er een paar keer goed aan snokken.
Ik mis de ontspanning bij dit paard en het over zijn rug gaan.
Ook de zijgangen zijn zo zijwaarts dat ze totaal de functie verliezen en ze alleen maar zijn knieën aan het overbelasten is :o
Maar misschien ben ik nu wat streng (dat ben ik voor mezelf overigens ook :+ )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:45

Suliko schreef:
Sideways kent Mano al vanuit de parelli, maar hij vind het soms nog wel lastig om zijn schouder ook echt mee te nemen dus die nemen we af en toe ook mee in het werken aan de hand.
@Skippy01 hoe begin jij er dan mee dat je op handgebaar naar je toevraagt? Want dat lijkt mij heel leuk, maar in die beginfase zou ik dan denk ik toch eerst wijken voor druk (of eerder aanwijzen) moeten vragen om zijn kont of schouder een bepaalde kant op te vragen. Vergelijkbaar met de travers, eerst vraag ik zijn kont naar mij toe door lichtjes op zijn buitenbil te tikken of te wijzen. Nu hoef ik alleen mijn hand iets op te heffen en 'in' te vragen. Maar hoe vraag jij dan de schouder of kont in de aanleerfase naar je toe?

Doortje is héél gek op kriebelen. Dan leunt ze tegen mijn hand. Dat gebruik ik: ik maak de aanraking lichter en lichter en dan wil ze tóch kriebels en hangt ze mee. Het hangen beloon ik dan al. Daarna beloon ik pas het verplaatsen van een been om naar de kriebels te komen. En dan heb je de jackpot te pakken: dan wil ze zó graag kriebels én een snoepje, dan volgt ze wel. Nou is Doortje zo'n pony die heel slim is. Bij sommige paarden zul je bijv het hoofd wat naar buiten van je af moeten houden met de hand, dat ze hun balans moeten zoeken met het 'binnenachterbeen' en die naar je toe plaatsen en dát moment belonen (en timing is essentieel, op het moment dat ze aanstalten maken al belonen, de tweede keer de aanstalten op commando zetten en de uitvoering belonen). Zeker bij paarden die niet van kriebelen houden is dat wel een handige manier.