Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:42

Vandaag weer naar verzorgpaardje geweest. Begonnen met het targetten met het hek ertussen. Ging best goed. De beloning weer door het hek gegeven. Toen in de bak wat leidoefeningen gedaan. Ben nu begonnen met naast het schouder lopen. Ze volgt nl. Heel goed als je voor haar loopt, maar echt naast het schouder moet ik haar nog steeds wat aansporen. Vorige keer had ik achterwaarts gedaan d.m.v me naar haar om te draaien en tegen de borst te drukken. Dit deed ze wel, maar niet heel vlot. Eigenaresse vertelde dat zij het altijd deed d.m.v gewoon vooruit blijven kijken als je naast haar staat en dan zelf achteruit lopen. Geprobeerd en waarachtig, dat deed ze heel goed! Veel beter, dan hoef je ook niet aan d'r borst te zitten, dus die hou ik erin!
Had 2 balken in de bak gelegd als poort en haar hierdoor achteruit laten lopen. Dat ging goed, al was het soms wat scheef. Dit allemaal met stem(en een kriebel op de hals)beloond, dat begrijpt ze ook goed.
Daarna was ik toch wel heel erg nieuwsgierig of ik het targetten ook los in de bak kon. Dus spul weer gepakt en ja, dat ging goed, alleen werd ze wel weer opdringerig. Heb nu wel bewust de hand naar de borst gebracht en dat helpt wel. Toen ze m.i. te veel begon te drammen ben ik er gewoon bij weg gelopen(dus negeren) Haar wel goed in het oog proberen te houden over m'n schouder heen want je weet niet wat ze doet. T'is voor beiden nieuw :o Ze kwam vlot achter me aan en draaide ook 2x met haar nek. Weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren...iemand een idee?? Wat ik ook idd wel zie is dat ze de oren wat naar achteren legt, maar dat lees ik meer. Daar maak ik me dus ook niet zo druk om. Al met al even leuk bezig geweest!

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:31

Leuk dat het goed ging cube! Als ze wat opdringerig werd is het misschien een goed idee om nog even een stapje terug te doen en met het hek te trainen. Geef je de beloning ook zo dat ze een stapje naar achteren moet om deze te ontvangen? Dat is een hele simpele en effectieve manier om beleefdheid te krijgen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:18

Mag ik me melden?
Mijn naam is Monica en ben sinds september 2012 trotse eigenaresse van Sun.
We moeten elkaar dus nog leren kennen maar ik kan zeggen dat het heel goed klikt tussen ons <3
Sun is een trotse dame van 5 jaar (april 6 jaar) en staat vrolijk en nieuwsgierig in het leven.
Sinds eind december zijn we begonnen met clickertraining - voedselbeloning en ze is echt enthousiast!
Ik volg de methode van Inge Teblick en maak gebruik van mijn stem ('X') ipv een clicker omdat ik dat zelf handiger vind want heb het steeds bij :) Waar we op oefenen en al kennen is:

- voedselbeleefdheid: Sun moet uit mijn zakken blijven als ik naast/voor d'r sta
- targetten: target van een bal op stok (lees: tennisbal op stok geplaatst :P ) en sinds kort targetten van grote bal! Sun duwt zelf de bal met haar neusje weg en loopt er vrolijk heen :D
- leidpositie: stap/stop/draf in 1e en 2e leidpositie

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:25

Welkom Monica. Leuk om te lezen!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:51

Ik wilde weer even een paar foto updates plaatsen!!
Het gaat steeds beter en we zijn op de goede weg!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks de geconcentreerde oren naar achter ben ik blij met de foto's!!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:50

Leuke fotos neenavdw!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:36

Cube, fijn dat het goed ging. Mbt leiden naast de schouder... kan het zijn dat ze niet goed de bedoeling begrijpt?
Mbt snaken met de nek... ik vermoed frustratie, maar dat is moeilijk te beoordelen via internet...net zo min als de opdringerigheid. Kan alleen adviseren om iig ervoor te zorgen dat je eigen mechaniek perfect is, je moet voorkomen dat 'tussendoor' gedrag ontstaat (tussen click en voertje geven, want dat wordt dan ook getraind gedrag) en dat je zeer bewust moet zijn van je eigen houding/handelingen, geen ruis veroorzaken en extreem consequent moet zijn, opdat je opdringerigheid nooit of te nimmer beloond (denk dan ook aan het tussendoorgedrag)
Filmpje zou wat handiger zijn voor interpretatie van precies jouw situatie.

Nena, leuke foto's Oren in concentratiestand is geen probleem. Heb alleen het gevoel dat bij de middenste foto ook spanning aanwezig is. Misschien is ie nog niet helemaal op zijn gemak als je op hem gaat liggen als hij ligt?

Welkom monica

Wij hebben in het weekend wat ponys bekeken. Maar ben opnieuw geconfronteerd met het feit dat veel paardeneigenaars basisopvoeding blijkbaar niet nodig vinden. Alles gezien van een kleine pony die de eigenaar gewoon met zich meesleepte als ze ergens heen wilde tot en met een stel hengsten die bijna bovenop stonden en wel beetje erg opdringerig waren.
Ben weer blij met mijn eigen beleefde paarden.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:10

Haha klopt! Hij stond toen ook gelijk op! De foto was net op tijd! Daar moeten we ook nog aan werken! Maar ik vond de foto leuk genoeg om te posten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:20

Ja ok, snap dat het leuk is voor de foto, maar persoonlijk zou ik toch de grenzen van je paard op de eerste plaats zetten.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:04

klopt! maar dan moet je die grenzen wel eerst weten.. en hij schrok ook van iets dat bij de stal viel..
Hierna is hij ook weer netjes gaan liggen en hebben we het goed afgesloten! Het kan niet altijd perfect gaan.. dat zou bij jou vast ook niet zo zijn.. maar het is prima afgesloten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:20

Ah ok. Nee, het is waar dat het niet altijd perfect gaat. Maar ik had het dan ook puur over iets doen voor een foto, als het paard daar nog eigenlijk niet helemaal aan toe is. Ik bedoelde dat overigens niet als kritiek, maar als advies.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:30

haha nee snap ik!
ik was al en tijdje bezig met op zijn rug zitten enzo terwijl hij lag.. en dat ging super en toen had ik zoiets van nou ik wil wel een foto.. en omdat het zo goed ging dacht ik ik ga een stapje verder maar hij schrok van iets.. en de foto was precies voor hij opstond dus vandaar. niet dat ik gekke dingen doe voor een leuke foto.. (hoewel ik mijn camera wel vaak mee heb haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:47

Ik heb iets geks mbt bepaalde voerbeloningen..
Ik beloon altijd met ofwel vitaminenkorrel, ofwel 'gewone snoepjes' (soms ook eens wortel ofzo maar zelden). Nu had ik laatst eens nieuwe snoepjes gehaald, snoepjes met véél geur (en iets van rode vruchtensmaak ofzo). [***] snoof dan ook meteen eens toen ik zo'n snoepje voor hield :+ Hij at het op, begon te flemen en wilde de volgende niet meer hebben (gewoon in de weide).

Echter, als ik tijdens het grondwerken zo'n snoepje boven haal gaat het meteen naar binnen, soms zelfs met gemurmel erbij. Mijn euro viel niet, totdat eergisteren iemand anders even op [***] had gereden (wilde eens zien wat hij deed met springen onder het zadel, of hij dat ook zo leuk vindt, maar ik durfde zelf niet :P ) en toen ze ging uitstappen ging ik naar hem toe en wilde hem zo'n snoepje geven, echter moest hij er niks van weten .. Vandaag heb ik zelf met hem gereden, stukje buiten, een paar sprongetjes in de piste, gewoon fijn bezig. En elk snoepje dat ik aanbood ging gewoon naar binnen.

Volgens mij gaat het helemaal niet om de snoepjes op zich, maar op het moment dat ze gegeven worden? Ik beloon ook altijd heel erg met mijn stem, dus gewoon een positief, vrolijk, stemgeluid en hem laten weten hoe geweldig hij wel niet is :Y) Dit had ik gisteren niet (of toch niet hetzelfde als anders, aangezien ik niet de ruiter was of echt met hem bezig was), en ook niet toen ik gewoon snoepjes in de weide gaf .. Dus zit ik me af te vragen of hij eerder reageert op die stembeloning, en dan alles geweldig vindt? Of is er nog een andere verklaring voor? Gewoon eens nieuwsgierig :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:08

Ik lees nog steeds mee maar heb even niet zo veel tijd om te reageren, dus dat doe ik later.

Ik wilde dit filmpje graag even delen. Het is van Peggy Hogan en het gaat over het aanleren om de ontwormingskuur aan te nemen, met de clicker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:36

Hl leuk filmpje. Mijn paarden hebben helemaal geen moeite met de wormenspuit (die hebben al zoveel rommel via een spuit gekregen) Heb overigens ook bij het aanleren gebruik gemaakt van de clicker en kan gewoon de wormen (of medicijnen) spuit gebruiken terwijl ze los in de wei staan. Ideaal.

Sabina, het gaat vaak om het idee dat ze iets krijgen voor een oefening. Ik hoor ook heel vaak (en maak het ook vaak mee) dat ze het snoepje gewoon laten vallen. Een paard waar inge eens mee werkte, liet op bepaald moment een mondvol snoepjes vallen. En toch waren ze dan steeds happig op dat snoepje. Ik denk dat het ook conditionering is; het krijgen van een snoepje gaat gepaard met een goed gevoel. En dat gevoel kan op bepaald moment sterker zijn dan het snoepje zelf

Maar goed... is maar een theorie van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:44

Hmmja, iets in die richting had ik inderdaad ook het idee :j Dat het dus eigenlijk niet om het snoepje op zich gaat, en dat het dus eigenlijk niet uitmaakt wat je geeft (omdat ze altijd zeggen dat je moet kijken wat je paard het liefste heeft, en voor afwisseling zorgen omdat ze het anders misschien niet blijven doen voor het snoepje, maar volgens mij gaat het dus helemaal niet om het snoepje :Y) ). Maar zou het dan niet lukken om gewoon dat goed gevoel op te roepen, en geen beloning meer te geven in de vorm van snoep (wel aai, kriebel, rust, stem,..)? Of moet je toch altijd wat paraat hebben? :)

Hier gelukkig ook geen probleem met ontworming, pony's gewoon los in de weide, spuit erin, snoepje erin en klaar :Y)
Inenten daarentegen is een ander verhaal .. maar dat ligt volgens mij niet aan het inenten maar aan de persoon die het doet O:) Maarja, wil toch proberen tegen volgende keer iets daarrond te oefenen en hopelijk zijn de reacties dan wat minder :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:19

Veel paarden hechten toch wel veel waarde aan het idee van een snoepje, en eigenlijk is het met alle dieren zo dat beloning naar opdracht moet zijn. Dus tegenover een moeilijk iets(of iets wat ze niet graag doen) moet een extra lekkere beloning staan.
Daar is oa onderzoek naar gedaan en dat bleek dus veel impact te hebben op resultaat,

Het ligt dus erg aan wat je vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:36

Hmm ok, daar heb ik eigenlijk nog niks van gemerkt .. Dan zou dat betekenen dat als het snoepje wat je geeft niet lekker genoeg is dat ze de volgende keer die moeilijke oefening niet meer (graag) doen, toch? Misschien vraag ik gewoon veel te makkelijke dingen 8-) :)) Maar ik ga er eens op letten, of er momenten zijn dat hij het toch niet goed genoeg lijkt te vinden en met wat voor oefeningen dit dan is ... zo meteen iets herinneren doe ik niet, maar ik ga het eens in de gaten houden, vindt het wel interessant :Y)

Hoe komt het dan eigenlijk dat hij het snoepje niet wil als ik het gewoon geef terwijl iemand anders met hem gereden heeft? Of als we gewoon in de weide staan te staan? Omdat ik niks van hem gevraagd heb?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:52

Heel even ego berichtje... billy is niet meer. Complicaties als oa ernstigere wondjes op de benen zonder oorzaak en ernstige bevangenheid van de achtervoeten door cushing e.d. heeft mij doen besluiten om hem verder leiden te besparen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:56

liljebo schreef:
Heel even ego berichtje... billy is niet meer. Complicaties als oa ernstigere wondjes op de benen zonder oorzaak en ernstige bevangenheid van de achtervoeten door cushing e.d. heeft mij doen besluiten om hem verder leiden te besparen.

Ohnee |( Heel veel sterkte Sandra. Toch nog zo plots, ondanks al zijn problemen...

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:05

AHHHH arme mini pony!
Sterkte met het verlies!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:24

Ach nee, die lieve Billy... ;( Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:29

Wat een naar nieuws |( Toch zo plots vind ik het .. Maar hij heeft nu geen pijn meer :(:)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:38

Oh nee Sandra wat rot, heel veel sterkte.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:13

Ooh jeetje Sandra wat dan toch nog plotseling. Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)