Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:24

Sabine, fijn dat het goed ging! +:)+ Ik zie je topic, maar m'n internet is traag dus kijk morgen de filmpjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:32

Haha, jij bent snel :Y) Staat er inderdaad net op (nu ook in onderschrift).
Misschien saai voor sommigen om te bekijken, maar ik vind het helemaal geweldig. Heb echt 2 superpony's! :D

En ik denk dat ik misschien toch te snel ben gegaan met [***], samen met te weinig echt zelf laten zoeken, misschien zelfs vooral dat. Ik heb gemerkt dat als hij niet meteen richting juiste antwoord gaat (of niks lijkt te proberen) dat ik zelf de hele tijd aanwijzingen ga geven en vanalles begin te doen .. En dat werkt natuurlijk ook niet. Vandaag heb ik daar echt op gelet en heb ik met momenten gewoon een tijdje stilgestaan (kijkend naar mijn doel) en het hem echt zelf laten zoeken. En vandaag ging het echt super. In het begin kwam hij beetje traag op gang, maar eens hij de bedoeling begreep ging het steeds beter en sneller en dus kon ik ook uitbreiden. Echt fijn! :D

Dus dit alles gaan we gewoon blijven vasthouden, niet teveel willen, oefeningen goed opdelen en hem vooral zelf laten zoeken en denken (want ookal lijkt hij niks te doen, binnenin werkt het wel hoor ;) Alleen als hij echt introvert wordt en dus compleet wegvalt moet ik even wat verzinnen om hem terug in actie te krijgen :P ) en dan komt het helemaal goed denk ik :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:35

Dat klinkt inderdaad als een goed plan. Mooi dat je hebt kunnen ontdekken waar het hem in zat en dat het nu meteen al beter ging!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:25

Sabine, ik denk dat je idd meer moet loslaten en op je gevoel moet afgaan. Momenteel ben je teveel bezig met 'moeten' lijkt mij en jezelf, zelfs tegenover jezelf, te verdedigen. Laat los. Geniet gewoon van de pony's
Overigens is Nathali Lagasse (schrijf je misschien anders) een parelli-instructeur die parelli succesvol combineerd met clickertraining. Ik zie haar graag werken met paarden.

Amable, filmpje van inge kende ik, ja. Leuk gedaan. Zag trouwens ook laatst een filmpje van jou en die hond in the battle. :) Heel erg leuk. Ben toch altijd onder de indruk van je werk met de paarden.
Vind zelf het filmpje met het rijden eigenlijk niet traag. Vind juist dat het paard steeds actief zoekt naar een goed antwoord en enorm op je is gefocust.

CM die test met de deuren kun je, denk ik, vergelijken met de test met de hond, met clicker versus clicker/rukje aan riem. Gaat idd om een poisoned cue, maar die krijg je dus niet zomaar even weg.
Vaak moet dan worden hertraind en dan liefst met een andere cue

300 peck pigeon ken ik ook. Heb ik ook wel mee gewerkt, maar in bepaalde gevallen werkt variabel beter. Denk dat het heel erg situatie/oefening afhankelijk is.
Maar hoe meer tactieken je kent, hoe meer mogelijkheden je hebt.

Heb hier trouwens ook het probleem met traagheid gehad , maar in mijn geval bleken de paarden dus zonder uitzonderin eea te mankeren, wat die traagheid prima verklaarde.
Zou wel eens met een gezonde pony/paard willen werken.
Hoewel billy in zijn betere dagen dus idd wel rap was.

Een blog van epona (met filmpjes) die wel in dit topic past... over belonen met voor en de vooroordelen daarover.
http://epona.tv/blog/2013/february/trick-andor-treat

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:01

[***] schreef:
;) En het was superleuk! *\o/*
En ik heb alles gefilmd *\o/* :Y)

Top! En Myrtle deed gisteren 4 vlotte stappen achterwaarts :). De oplossing was blijkbaar even doorzetten.

Ik ben best benieuwd naar de filmpjes maar voel je niet verplicht.
Oh wacht ze staan er al op, sorry had ik even gemist.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:06

O top cm, hoe heb je dat gedaan? Wachten en niet belonen totdat ze meer deed dan daarvoor?

Ik vind die stukjes van Epona altijd zo grappig: "If you want to appear strong in the eyes of your horse - and you must, for he is a vicious killer waiting to pounce, as we all know - then you must not show him that you love him. He will see this crack in your armour and use it against you to crush you like a bug. Whereupon he will Polka on your grave until the sun comes up and tell your best mate how you had a crush on her boyfriend for the longest time." _O-
Edit: trouwens heel herkenbaar, ik was ook erg onder de indruk van het boek van Monty Roberts toen ik 13 was én mijn pony was erg vervelend omdat ik hem zomaar uit de hand voerde, dus Monty's verhaal leek een soort van te kloppen en ik heb toen al het uit de hand voeren afgezworen...
Had jij je nou aangemeld voor de betaalde versie Liljebo? Ik zat daar ook over na te denken, maar waar ik de tijd vandaan moet halen om alles te bekijken... :?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:12

Ja idd visitor. En voor de iets mindere uitvoeringen wel met stem beloond zodat ze ( hopelijk ) snapt dat ze in de goede richting denkt. En tijdens het achteruit gaan een keep going signaal. En het achterwaarts afgewisseld met voorwaartse oefeningen om er wat energie in te krijgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:59

Gaaf, CM!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:20

HippoLogic schreef:
Gaaf, CM!

We zijn er nog niet maar er was vooruitgang :).

Gisteren ook even een vriendinnetje mee laten kijken met het werken aan de hand (voornamelijk voltes waarbij ik ernaast loop, academische rijkunst achtig). Op de volte zet ze haar achterbeen er mooi onder en ze is actief dus mij leek de volgende stap de schouder er meer bij. Maar ik dacht ik laat even iemand meekijken.

Nou bleek dat ik zelf weer in allerlei oude fouten was vervallen. Ik buig mijn bovenlichaam enigzins naar haar toe waardoor ik zelf haar schouder wat van de volte af stuur en ik geef voren te weinig ruimte. Pff ik heb het allemaal al eerder gehoord maar als je even niet oplet ga je het weer doen. Wel heel nuttig. Toen ik haar ruimte gaf door de binnenteugel langer te laten begon ze gelijk soepeler te lopen en zelfs enigzins opgelucht te briesen. Wel wat minder buiging in haar lijf maar dat ben ik opnieuw gaan trainen en ging best snel beter.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:59

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:10

Visitor, ik vind het ook altijd erg raak geschreven bloggs. Ze schrijven duidelijk met verstand van zaken, vegen de vloer aan met een heleboel excuses van paardenvolk, halen mythes onderuit en hun visie is altijd degelijk wetenschappelijk onderbouwd.
Ik ben idd lid. Heb ook wat problemen met een tekort aan tijd, maar vindt de site de moeite waard en hoop dat het een lang leven beschoren is. Alleen al daarom.

CM top dat het zo goed ging... en het erin sluipen van fouten... ik ben ervan overtuigd dat ik zelf ook veel fouten maak. Heb ooit een fimpje opgestuurd naar Inge en dat was ook een eyeopener. Theoretisch weet ik wel het eea, maar het is toch heel anders in de praktijk. Ik zie wel als anderen fouten maken, maar niet als ik het zelf doe (tenzij ik film). En hulp van een instructeur is op veel gebied (zoals rijden) eigenlijk onontbeerlijk.
Het zit er alleen voor mij niet aan.
Heb dan ook zelf besloten om mijn rijzadel aan de kapstok te hangen (ben ook te onzeker geworden door een gebroken ruggenwervel in het verre verleden met een paard en toch wel serieuze rugproblemen die ik tegenwoordig heb die daar waarschijnlijk mee te maken hebben)
Hälga vertrouwde ik blind (maar die struikelde dus veel, wat toch weer vervelend was), maar ik heb niet meer zo'n zin om opnieuw met een paard te beginnen. De meeste echte brave paarden die te koop komen, hebben trouwens meestal ook al de nodige schade opgelopen (zijn juist die types die alles maar over zich heen laten komen)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:20

@liljebo ja er zijn zat leuke dingen te doen behalve rijden, maar toch, mis je het niet? Ik vind het toch wel leuk hoor, lekker in het bos. Ik kan met niet voorstellen dat je geen braaf geschikt paard zou vinden als je zou zoeken. Maar dat moet je helemaal zelf weten hoor uiteraard, maar je bent misschien iets te pessimistisch over het paardenaanbod. Misschien omdat je al veel beschadigde paarden hebt gezien?

Ik vind het blogartikel leuk, maar ze gaan wel voorbij aan een grote groep paarden mensen die in het grijze gebied zitten. De mensen die denken dat voedselbeloningen slecht zijn maar verder heus wel vriendelijk met hun paard omgaan. Of het in elk geval proberen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:40

Tja, mijn ervaring met de te koop staande brave paarden is echt onder het vriespunt. Ik heb er lange tijd naar gezocht, enorm veel ellende gezien en ben uiteindelijk nog steeds naar huis gekomen met een beschadigd paard. Ik heb daar ook met d.a. over gesproken, maar het vinden van een onbeschadigd zeer braaf paard is bijzonder moeilijk, gezien deze paarden niet snel worden verkocht en als ze al worden verkocht meestal via via naar een (verre) bekende of familielid gaan.
Ik heb er lang over nagedacht hoor, maar mijn lichamelijke beperkingen spelen ook een rol, zowel in verzorging als gebruik, alsook de leeftijd.

Ik wil niet met alles stoppen hoor... maar ik wil graag gaan mennen met bv een B pony. Kan ik ook wat makkelijker de honden meenemen. Reden is zowel het lichtere werk met kleinere paarden, mindere kosten in de zin van voer, makkelijk te hanteren en minder grond nodig mochten we ooit om welke reden dan ook moeten verkassen.
Na pensionering (jaja al in zicht) gaat het inkomen van ons ook fors achteruit en dan zijn twee kleintjes makkelijker te plaatsen en te bekostigen, dan grote paarden.

Heb nu natuurlijk nog de bestaande club en die gaan ook niet weg, maar ik verwacht niet dat die over een jaar of 8 nog rondlopen.
Komt dan dus ook nog bij dat het makkelijker is qua plaats/voerkosten/werk om er nu een kleintje bij te zetten, dan een grote. En wachten totdat de huidige grote paarden het loodje leggen en dan pas iets 'bruikbaars' aanschaffen, vind ik ook lastig. Dat voelt gewoon niet goed... ik wil graag dat het los staat van elkaar.
Vandaar dus

Mbt de blogg... ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Ze stellen alleen de misverstanden over voer geven aan de kaak. Ze zijn helemaal niet tegen R-, maar tackelen alleen de mensen die zeggen dat voer geven per definitie verkeerd is.
Het grijze gebied aanvallen, zie ik totaal niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:46

Goed over nagedacht dus :)

Ik bedoel niet dat het grijze gebied aangevallen wordt, maar meer dat ze zich juist niet aangesproken voelen. Er staat bv "One plausible explanation is that humans commonly mistake kindness for weakness." en daar zal de gemiddelde vriendelijke maar niet uit de hand voerende eigenaar zichzelf niet in herkennen.
Maar verder wel een leuk stukje hoor, en grappig van die militaire paardentraining met stukjes brood dat wist ik niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:49

Ja... heel lang over nagedacht. Is ook nodig. Aanschaf van een paard neemt de nodige verantwoordelijkheid met zich mee.

En ok, bedoelde je het zo. Sorry... verkeerd begrepen. Nja, kan ja. Maar dat probleem houdt je altijd wel een beetje, denk ik. Maar ik snap wat je bedoelt.

*schopt zichzelf aan het werk*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:36

Bedankt voor de reacties allemaal :) En nu allemaal de filmpjes bekijken hé :Y) :))
Blog heb ik nog niet gelezen, gaat erbij op het lijstje 8-)

Mbt brave paarden ... ik ben van mening dat bijna elk braaf paard een moeilijk/stout paard kan worden en elk moeilijk/stout paard een braaf paard. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waardoor het medisch niet kan, of die zo'n verleden hebben dat er gewoon geen beginnen meer aan is (alhoewel ik bij dat laatste altijd iets heb: bij de juiste persoon... ).

Ik heb natuurlijk niet superveel ervaring met paarden, maar mijn 2 pony's zijn ook potentieel gevaarlijke pony's, kan je ook mee verongelukken op buitenrit (en heb er bij [***] al meermaals van mogen proeven 8-) ) en toch ... Hoe ze de laatste tijd reageren .. [***] stap ik na maanden niet rijden zo weer op naar buiten, in de vrieskou (en ik geef toe: in het begin met een klein hartje hoor, maar dat was voor niks nodig). En [***] heb ik vorig jaar gezegd: daar rij ik niet meer op .. Hij is te bang, te onvoorspelbaar, hij zit niet goed in zijn vel, ... neen, dat doen we niet meer. Maar als ik zie hoe die de laatste 2 weken bezig is, en als je dan ziet hoe hij er gisteren bij kwam staan en kwam meedoen .. eigenlijk zie ik dat nog wel gebeuren dat ook bij hem er een zadeltje op gaat en we gezellig het bos in gaan. Niet meteen morgen, maar ik sluit het niet meer uit. Paarden kunnen zo veranderen ...

Ik kan me echt niet voorstellen dat er geen enkel braaf paard te vinden is, of geen enkel paard dat met een beetje vertrouwen en een juiste aanpak openbloeit .. Kan me wel voorstellen dat je geen zin meer hebt om het risico te nemen, of de tijd van training erin te steken, dat zeker wel, maar dat is iets anders dan zeggen dat er geen brave paarden meer bestaan :) Maar mennen is ook superleuk om te doen hoor, waarom niet!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:45

He Sabine, ik heb nu 2 van je filmpjes bekeken en mij viel ook gelijk op hoe Boke erbij kwam staan en mee wilde doen. Hij tikte zelfs de pion al een keer aan, toen jij met Cobe bezig was - hartstikke gaaf om te zien!
Leuk stel heb je overigens!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:58

Ik heb ook een deel van de filmpjes gezien, heel leuk! Ze zijn allebei enthousiast en jullie hebben alledrie lol! Je timing is goed en ze pakken het daarom snel op, mooi om te zien. Ik denk wel dat je nóg meer resultaat kan bereiken als je de pony's echt één voor één traint. Nu stond Cobe, als ik het goed zag, soms hele mooie click-waardige dingen te doen terwijl jij met Boke bezig was, terwijl je eigenlijk het initiatief van Cobe dan mooi had kunnen belonen. En soms clickte je voor de één, maar dan denkt de ander natuurlijk ook: hé, ik hoorde een click, waar is m'n hapje? :Y) Dat kan afbreuk doen aan de kracht van je click. Ik ga later de rest bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:04

Dank je nimue!
Leuk om te zien hé .. en als je je dan bedenkt dat zo'n 2 weken geleden [***] nog schrik had van de pionnen.. :Y)

@ Visitor : dank je. En klopt helemaal wat je zegt :j Normaal train ik ook apart, maar nu konden we de weide niet uit (naja, vertrouwde ik niet, de weg was ijs enzo) en in principe blijft [***] toch altijd beetje afzijdig dus besloot ik naar achter te gaan en dan daar met [***] te werken, maar ik had niet dus op [***] gerekend :+ Maarja, kon hem ook niet gaan negeren want het is natuurlijk super dat hij zo wil meedoen .. Dus het was een beetje moeilijk om dingen aan te leren, en heb heel fijne momenten gemist :j Maar al bij al deden ze het beiden toch super en heb ik kunnen doen wat ik wilde doen en zelfs meer, dus ik ben meer dan tevreden. Ze reageren inderdaad beide wel erg goed op de click :Y) :))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:07

[***] schreef:
Dank je nimue!
Leuk om te zien hé .. en als je je dan bedenkt dat zo'n 2 weken geleden Boke nog schrik had van de pionnen.. :Y)

@ Visitor : dank je. En klopt helemaal wat je zegt :j Normaal train ik ook apart, maar nu konden we de weide niet uit (naja, vertrouwde ik niet, de weg was ijs enzo) en in principe blijft Boke toch altijd beetje afzijdig dus besloot ik naar achter te gaan en dan daar met Cobe te werken, maar ik had niet dus op Boke gerekend :+ Maarja, kon hem ook niet gaan negeren want het is natuurlijk super dat hij zo wil meedoen .. Dus het was een beetje moeilijk om dingen aan te leren, en heb heel fijne momenten gemist :j Maar al bij al deden ze het beiden toch super en heb ik kunnen doen wat ik wilde doen en zelfs meer, dus ik ben meer dan tevreden. Ze reageren inderdaad beide wel erg goed op de click :Y) :))

Kan me voorstellen dat het deze keer dan even niet anders ging en dan heb je het inderdaad prima opgelost zo. Het toont meteen mooi aan dat ze allebei graag met je werken, heel leuk! En wat leuk dat Boke het 2 weken geleden nog eng vond, die pionnen, en nu al niet meer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:33

Ik zal de filmpjes ook snel bekijken.

Even een kleine opmerking naar sabine: ik beweer absoluut nergens dat er geen brave paarden bestaan. Ik beweer alleen dat er moeilijk aan een braaf paard (waar ik mij veilig op voel) te komen is, zonder dat er lichamelijke problemen zijn of het paard in kwestie oud is.
Die ervaring heb ik niet alleen, maar veel meer mensen (incl de dierenarts)

Tuurlijk kun je een moeilijk paard hertrainen. Maar mbt rijden heb ik daar geen zin meer in. (in combi met alle andere redenen die ik noemde om een klein paardje aan te schaffen ipv rijpaard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:36

Begrijp ik wel hoor :j Sowieso als je zelf een aantal problemen hebt (zowel fysiek als mentaal als ik het zo mag omschrijven ;) ) wordt het natuurlijk helemaal moeilijk. Ik ken het zelf ook hoor, heb niet voor niks 2 jaar niet meer op een paard gezeten ;)

Ik dacht dat je volledig met de paarden wilde stoppen omdat er geen brave paarden meer te vinden zijn, maar als je alleen het rijden aan de kant zet is dat geen probleem natuurlijk (als je ermee zou stoppen ook niet, maar je begrijpt wel wat ik bedoel ;) ), want mennen is ook leuk en ik ben ervan overtuigd dat je ook veel plezier aan die kleintjes kan beleven. Je kan ze in ieder geval een super thuis bieden ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:09

mag ik mij hier ook melden? Ik ben Marjan en in het bezit van een 15 jarige fries x draver en een 8 jarige fjord. Mijn fjord is momenteel geblesseerd, voor het hele verhaal kijk hier. [VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. Door deze blessure, mag hij maar 10 min per dag aan de hand stappen op het harde, maar aangezien het voorjaar eraan komt en de lente kriebels nu toch wel beginnen te komen en meneer dus harstikke goed is in doordrammen en mij begint op te eten voor snoepjes! (ik weet het is verkeerd, maar dit is momenteel de enige manier om hem af te leiden :D ), leek het mij verstandig om te beginnen met Clicker training aan de hand tijdens onze stap sessie's zodat hij zijn aandacht bij mij houd en mij niet omver beukt of op eet :+ ! Nu ben ik dus een leek wat betreft clicker training en nu dacht ik mischien zijn hier mensen die mij tips kunnen geven hoe hier mee te beginnen tijdens onze stap sessie's, voordat ik ermee om ga rommelen en het niet goed uitpakt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:20

marjan1986 schreef:
mag ik mij hier ook melden? Ik ben Marjan en in het bezit van een 15 jarige fries x draver en een 8 jarige fjord. Mijn fjord is momenteel geblesseerd, voor het hele verhaal kijk hier. [VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. Door deze blessure, mag hij maar 10 min per dag aan de hand stappen op het harde, maar aangezien het voorjaar eraan komt en de lente kriebels nu toch wel beginnen te komen en meneer dus harstikke goed is in doordrammen en mij begint op te eten voor snoepjes! (ik weet het is verkeerd, maar dit is momenteel de enige manier om hem af te leiden :D ), leek het mij verstandig om te beginnen met Clicker training aan de hand tijdens onze stap sessie's zodat hij zijn aandacht bij mij houd en mij niet omver beukt of op eet :+ ! Nu ben ik dus een leek wat betreft clicker training en nu dacht ik mischien zijn hier mensen die mij tips kunnen geven hoe hier mee te beginnen tijdens onze stap sessie's, voordat ik ermee om ga rommelen en het niet goed uitpakt.

Welkom, dat klinkt als een goed plan :). Heb je dit linkje al gezien? http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:56

marjan, welkom. Lijkt mij een goede reden idd om met clickertraining te beginnen.
Een paar pag. terug heb ik een stapel links geplaatst, waar je je kunt inlezen in clickertraining.

Maar wellicht is het gemakkelijk om bij de site van Inge Teblick te beginnen. Nederlandstalig en uitgebreide uitleg. http://www.ingeteblick.be/