[***] schreef:Ik ben nu inderdaad ook meer bezig met stem en voedsel dan met clicker en voedsel (ben de clicker even kwijt geweest) en daar leek dat probleem niet zo te zijn ..
Dat is wel heel apart want dat zou echt geen verschil moeten maken

[***] schreef:@ crosmuller : wat ik me dan afvraag.. je zegt dat je problemen hebt bij achteruit, dat het stopt na 1 pasje .. Maar wat als ze nu eens gewoon achteruit MOET? Wat als de situatie dat vereist, voor je eigen veiligheid, voor de veiligheid van je paard (kan je zo tig situaties opnoemen). Wat dan? Dat zijn van die dingen die er hier gewoon inzitten, dat zijn die basismanieren, achteruit is achteruit en dat begint met 1 pasje maar is al snel niet meer genoeg. En dat krijg ik hier wel gewoon getraind, alleen dan op een andere manier
Geen probleem. De oefening is dat ik wijs en dat ze dan achteruit loopt en dat gaat niet lekker, maar een pas doet ze wel altijd. Als ik zachtjes mijn vingers tegen haar borst leg en meeloop doet ze het wel braaf en vlot en zo lang als ik wil. Ook de achterhand en voorhand wijken doet ze heel braaf. Ik trainde dit vroeger allemaal met druk verhogen en eerlijk gezegd doet ze het juist beter nu ik met de clicker werk. Dus het is juist veiliger geworden.
Maar ik wil graag dit: http://www.youtube.com/watch?v=AihxCet0 ... rofilepage
En daar zijn we dus nog niet

[***] schreef:En misschien zit ik wel heel erg met die poisoned cue dingen omdat ik ook via Parelli werk .. maar dan vraag ik me af of ik wel met clickertraining moet doorgaan. Of ik dan niet beter gewoon alles via de Parelli-manier moet doen (al kan ik me niet 100% in alles vinden dus ik zal het nooit volledig volgen, maar jullie snappen me wel denk ik). Misschien liggen die dingen gewoon té ver uit elkaar om een goede combinatie mee te kunnen maken .. misschien ben ik niet goed genoeg om er een combinatie mee te maken .. Veel vragen momenteel ...
Dat kun je alleen zelf beslissen. Ik zou zeggen neem eens een lesje bv bij amable of inge teblick (via filmpjes/skype). Je geeft zelf bv aan dat het met stem beter gaat dan met de clicker en dat je blijkbaar iets anders doet maar je weet niet wat. Iemand anders laten kijken lijkt me dan wel een keer nuttig toch? Dan kun je daarna een gefundeerdere keuze maken of je ermee verder wilt.