Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:15

[***] schreef:
Ik ben nu inderdaad ook meer bezig met stem en voedsel dan met clicker en voedsel (ben de clicker even kwijt geweest :+ ) en daar leek dat probleem niet zo te zijn ..

Dat is wel heel apart want dat zou echt geen verschil moeten maken :).

[***] schreef:
@ crosmuller : wat ik me dan afvraag.. je zegt dat je problemen hebt bij achteruit, dat het stopt na 1 pasje .. Maar wat als ze nu eens gewoon achteruit MOET? Wat als de situatie dat vereist, voor je eigen veiligheid, voor de veiligheid van je paard (kan je zo tig situaties opnoemen). Wat dan? Dat zijn van die dingen die er hier gewoon inzitten, dat zijn die basismanieren, achteruit is achteruit en dat begint met 1 pasje maar is al snel niet meer genoeg. En dat krijg ik hier wel gewoon getraind, alleen dan op een andere manier ;)

Geen probleem. De oefening is dat ik wijs en dat ze dan achteruit loopt en dat gaat niet lekker, maar een pas doet ze wel altijd. Als ik zachtjes mijn vingers tegen haar borst leg en meeloop doet ze het wel braaf en vlot en zo lang als ik wil. Ook de achterhand en voorhand wijken doet ze heel braaf. Ik trainde dit vroeger allemaal met druk verhogen en eerlijk gezegd doet ze het juist beter nu ik met de clicker werk. Dus het is juist veiliger geworden.

Maar ik wil graag dit: http://www.youtube.com/watch?v=AihxCet0 ... rofilepage

En daar zijn we dus nog niet :)

[***] schreef:
En misschien zit ik wel heel erg met die poisoned cue dingen omdat ik ook via Parelli werk .. maar dan vraag ik me af of ik wel met clickertraining moet doorgaan. Of ik dan niet beter gewoon alles via de Parelli-manier moet doen (al kan ik me niet 100% in alles vinden dus ik zal het nooit volledig volgen, maar jullie snappen me wel denk ik ;) ). Misschien liggen die dingen gewoon té ver uit elkaar om een goede combinatie mee te kunnen maken .. misschien ben ik niet goed genoeg om er een combinatie mee te maken .. Veel vragen momenteel ...

Dat kun je alleen zelf beslissen. Ik zou zeggen neem eens een lesje bv bij amable of inge teblick (via filmpjes/skype). Je geeft zelf bv aan dat het met stem beter gaat dan met de clicker en dat je blijkbaar iets anders doet maar je weet niet wat. Iemand anders laten kijken lijkt me dan wel een keer nuttig toch? Dan kun je daarna een gefundeerdere keuze maken of je ermee verder wilt.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:22

Zo wat is hier weer een hoop bijgetypt. Ik ga even niet op alles apart reageren maar even in het algemeen.

Er komt voorbij dar een paard met clicker afwachtender wordt. Dit is totaal het tegenovergestelde van wat ik altijd zie bij paarden die me clicker getraind worden. De paarden die ik getraind heb en dat zijn er heel wat worden juist allemaal heel enthousiast en tonen veel eigen initiatief.

Sabine als ik je verhaal lees en ook de verhalen al veel eerder. Merk ik dat je bij iedere methode twijfels blijft houden en dat niks eigenlijk op de lange termijn echt goed werkt. Toch blijft je iedere keer specifieke methodes volhouden en proberen. Waarom maak je zo'n groot onderscheid in veel dingen. Je kan ook niet een methode volgen en alles combineren. Als ik naar Jonas en mij kijk wij gebruiken van alles Jonas is opgeleid van rijden tot klassiek werken aan de hand en vrijheidsdressuur en horseagility hierbij zoeken wij een werkwijze die bij ons en de discipline past. Vaak een combinatie van alles.

Het onderscheid wat jij maakt in de basis gehoorzaamheid en andere aan te leren dingen vind ik eigenlijk heel apart. De basis hoort er altijd op elk moment in te zitten. Dit is als het goed is niet iets wat iedere keer opnieuw aangeleerd moet worden maar hooguit af en toe even aangescherpt. Voor mij is dit dan ook standaard, nee Jonas loopt niet voor, Ja Jonas kan altijd achteruit en opzij. Maar ben hier nooit bewust mee bezig bij al het andere weet hij dat dit erbij hoort. En niet alleen Jonas heeft dat alle paarden waar ik mee werk verwacht ik dat van.

Laat al de regeltjes eens los ga niet een bepaalde methode volgen maar ga eens echt plezier maken met je pony's. Wees zelf vrij en geef je pony's de ruimte uit te vinden ook eens fouten te maken. Dat bied ruimte om dingen aan te bieden en laat die angstvallige grens tussen basis en al het andere eens varen. Als de basis erin zit is het goed en hoef je je daar niet druk over te maken.

In mijn ogen is de clicker overal bij te gebruiken en dat hoeft niet voor alles en altijd te zijn maar kan ook even ondersteuning bieden in aanduiden wat je wilt. Ik gebruik de clicker bij vrijheidsdressuur altijd. bij horse agility soms en aners als ik even heel concreet wil belonen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:32

Ik haak ook even in (lees nog steeds geïnteresseerd mee :) ): hier krijg ik van clickeren een soms té enthousiast paard. Gebruik het nu veel bij bv horse agility (hindernissen/tonnen springen) en dan wordt hij juist steeds feller en feller. Click ik voor een goed gesprongen hindernis, slaat hij wel ineens alles dicht na de hindernis om zijn snoepje in ontvangst te nemen, hij snapt click=beloning dus heel goed, maar het maakt hem niet trager/afwachtender in zijn sprongen. Hij stopt enkel met meer impuls na de click. Om het dus met een voorbeeld te illustreren :)

Ik kan me voorstellen dat het kan afhangen welk type paard je hebt, of die juist enthousiaster of minder enthousiast wordt met veel clicken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:34

Ik weet het niet .. probleem met filmpjes maken en/of lessen is dat het altijd nog slechter gaat dan als ik alleen bezig ben, ik presteer niet onder druk en dat soort dingen voelt als druk.. Dus daar voel ik momenteel niet veel voor, omdat het in het algemeen al niet goed gaat en nog slechter is gewoon niet fijn :+

Dat filmpje vind ik dus 3x niks, sorry .. Heel goed getraind hoor, daar niet van, heel knap. Maar ik vind het niet fijn om naar te kijken, dat hoofd zo laag, paard kruipt bijna achteruit .. Ik weet dat hoofd hoog niet goed is voor het lichaam, maar of dit zo goed is durf ik ook te betwijfelen .. Neen sorry, mij zegt het helemaal niks .. En in de zin van het te kunnen denk ik dat ik verder ben dan jij, hier gaan ze namelijk op een gebaar achteruit, tot ik zeg ok, en dit met of zonder leadrope .. Dat je dit alleen met clickeren wil kunnen is heel knap, maar soms vraag ik me de meerwaarde van dingen af .. Het geeft dan altijd zo'n beetje het idee "jouw paarden kunnen dit door druk en dat is slecht, mijn paarden krijgen geen druk en zijn dus veel gelukkiger, alleen gaat het nog maar 1 stapje" (neem ik nu als voorbeeld hé, is niet op jouw reactie bedoelt ;) ).

En in werkelijkheid, wat is het verschil tussen dit filmpje en een Parelli-filmpje waarbij het paard at liberty achteruit gaat? Het is toch allemaal aangeleerd? Alles doet het paard voor een bepaalde beloning (en bij Parelli is dit tegenwoordig net zo goed voedsel, op dat gebied hebben ze een goede verandering doorgemaakt vind ik ;) ).

Pas op, ik begrijp het verschil heus wel tussen clickertraining (echt uitgevoerd zoals het bedoeld is zeg maar) of werken met druk en opvoeren van druk. Maak ik begrijp niet waarom dat laatste bij paarden zo'n negatieve bijklank moet hebben, en waarom dat dat eerste DE manier zou zijn .. Bij de pony's onderling zie ik dat niet terug in ieder geval, daar zie ik eerder de Parelli-methode terug om het zo te zeggen.

Wat een warboel hier .. hoop dat iemand er nog wat uit kan halen, ben eigenlijk gewoon hardop aan het denken, aan het ventileren, benieuwd naar meningen van anderen en kijken wat ik daar weer mee kan .. Maar ben denk ik weer wat teveel aan het doordraven := Even pauze :Y)

Nog even op Nelleke omdat die nu bijgeplaatst is .. Ik volg niet 1 methode alleen, misschien is dat net het hele probleem ;) Ik begin wel met 1 methode en volg die dan in het begin alleen, maar ga al snel weer naar andere dingen .. Nu heb ik het qua basis wel gevonden, maar heb ik niet de behoefte om de hele Parelli-methode van naaldje tot draadje te volgen, omdat ik mij daar op die manier niet in kan vinden (al die levels en oefeningen die je zou moeten kunnen enzo .. ik gebruik het allemaal wel, maar niet noodzakelijk in de volgorde die zou moeten en ook niet alles ;) ). Dus ja, misschien was ik wel gewoon goed bezig, wel met voedsel, maar zonder clicker .. en wilde ik dan persé weer die clicker erbij omdat dat goed zou zijn .. zit toch in mijn hoofd denk ik, zonder clicker is daarom niet slecht natuurlijk ;) Maar dat idee krijg ik soms wel .. en dat ligt natuurlijk aan mij :Y)

Edit; nog even nu ik de reactie van Nelleke nog beter heb gelezen .. Ik denk teveel na :j Ik wil alles maar goed doen en alles analyseren en zeker weten waarom ik iets wel of niet doe .. Ik ga dat eens minder doen, gewoon pony mee en we kijken onderweg wel waar het schip strandt :j Heb ik nu laatst met het buitenrijden ook gedaan, was er eigenlijk mentaal helemaal niet aan toe maar voor [***] moest ik naar buiten en aangezien ik fysiek niet in staat was echt een wandeling te maken had ik 2 keuzes: of erop en naar buiten, of toch weer iets in de piste doen (en ik wist dat dat niet fijn zou worden). Dus ik ben er gewoon op gegaan en heb wel eens een moment gedacht "ohjee" (vooral omdat dat net in het begin was, zeer goed voor het vertrouwen :P ) maar toch wist ik als ik eraf moest dat ik wel die basis had (en nu ook echt, vroeger dacht ik dat maar als puntje bij paaltje kwam .. ;) ). Ben er geen moment afgegaan, en het was een superleuke rit met ons tweetjes. Dus dat moet ik meer doen :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:49

[***] schreef:
Dat filmpje vind ik dus 3x niks, sorry .. Heel goed getraind hoor, daar niet van, heel knap. Maar ik vind het niet fijn om naar te kijken, dat hoofd zo laag, paard kruipt bijna achteruit .. Ik weet dat hoofd hoog niet goed is voor het lichaam, maar of dit zo goed is durf ik ook te betwijfelen .. Neen sorry, mij zegt het helemaal niks .. En in de zin van het te kunnen denk ik dat ik verder ben dan jij, hier gaan ze namelijk op een gebaar achteruit, tot ik zeg ok, en dit met of zonder leadrope .. Dat je dit alleen met clickeren wil kunnen is heel knap, maar soms vraag ik me de meerwaarde van dingen af .. Het geeft dan altijd zo'n beetje het idee "jouw paarden kunnen dit door druk en dat is slecht, mijn paarden krijgen geen druk en zijn dus veel gelukkiger, alleen gaat het nog maar 1 stapje" (neem ik nu als voorbeeld hé, is niet op jouw reactie bedoelt ;) ).

Nou de meerwaarde voor mij persoonlijk is dus o.a. dat ze veel makkelijker wijkt voor druk dan toen ik nog druk opvoeren gebruikte. Dan moest ik eens in de zoveel tijd weer alles uit de kast halen en nu gaat het altijd heel makkelijk. Ik kan haar met een lichte druk van mijn vingers overal naar toe laten wijken en ze reageert vlot en licht.

En ja de meerwaarde is ook dat ik me prettiger voel bij deze methode dan bij het verhogen van druk. Dat kan ik niet ontkennen. (Ik gebruik druk verhogen trouwens wel als ik geen andere oplossing heb op dat moment en het moet.) Het is verder niet bedoeld als kritiek op mensen die het anders doen. Maar ja ik vind het fijner voor mijn paard en het past beter bij mij. Dat mag toch :).
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 26-02-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:51

crossmuller: wat een apart filmpje, idd wel knap aangeleerd, maar ik vraag me af waar de hoofdhouding van het paard vandaan komt, weet je dat toevallig? :)

edit: heb verder een beetje hetzelfde gevoel als jou, ik gebruik druk opvoeren ook nog (te) vaak, bv als we aan de hand gaan wandelen en hij wordt me wat te jolig. Ik voel me daar minder prettig bij en zou het zoveel mogelijk willen afbouwen. Clickertraining brengt daar een goed alternatief. En ik vind het gewoon leuk om mijn paard dingen aan te leren, omdat hij daar voor lijkt open te staan, hij leert snel en lijkt het ook oprecht leuk te vinden, ipv alleen maar lummelen in de wei :)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 26-02-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:52

Solleke_Noah schreef:
crossmuller: wat een apart filmpje, idd wel knap aangeleerd, maar ik vraag me af waar de hoofdhouding van het paard vandaan komt, weet je dat toevallig? :)

Nee geen flauw idee, het ging me ook niet om de hoofdhouding maar meer om het vlot uitoefenen tot de klik komt. Dat kan bij ons wel beter :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:53

crosmuller schreef:
Solleke_Noah schreef:

Nee geen flauw idee, het ging me ook niet om de hoofdhouding maar meer om het vlot uitoefenen tot de klik komt. Dat kan bij ons wel beter :).

Ja hij wordt wel lekker fanatiek, die achterbenen steeds fanatieker de lucht in :D

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:00

Ik ga ook even reageren: solleke_noah, ik heb gekeken naar het filmpje waarin ze een groen paard achteruit leert gaan. Ze gebruikt in eerste instantie een target voor de boeg van het paard - vandaar die hoofdhouding!
[***]: heerlijk zoals je je eigen antwoorden gebruikt om te filosoferen.En je ook naar jezelf toe zit te verdedigen :-) Ik denk dat crossmuller een goed punt maakt; je kiest de methode die het best bij je past -klaar!
Volgens mij houden clickeraars gewoon van paarden die zelf denken en geven ze hun paard (meestal) de ruimte om hun eigen mening te hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:05

nimue: thanks, klinkt helemaal logisch zo! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:08

nimue2010 schreef:
[***]: heerlijk zoals je je eigen antwoorden gebruikt om te filosoferen.En je ook naar jezelf toe zit te verdedigen :-) Ik denk dat crossmuller een goed punt maakt; je kiest de methode die het best bij je past -klaar!
Volgens mij houden clickeraars gewoon van paarden die zelf denken en geven ze hun paard (meestal) de ruimte om hun eigen mening te hebben.

Zo .. daar zeg je nogal wat ..
Die laatste zin .. dus mensen die niet clickeren houden niet van paarden die zelf denken en geven hun paarden geen ruimte voor een eigen mening?

Dat is dus exact het gevoel wat ik soms krijg, als je niet clickert doe je het niet goed .. Kan iedereen wel zeggen "doen waar je je zelf goed bij voelt", maar ondertussen hebben ze wel een mening klaar over hoe je het doet, en dat dit niet goed is voor je paard .. Jij spant daarin de kroon met deze reactie ;)

En bij een target thv de boeg gaat die neus niet naar de grond ;) Boeghoogte zou ik nog leuk vinden, dat is ook mijn streven.. maar de boeg ligt volgens mij niet voor zijn voeten ;)

nimue2010

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:23

Dat is een leuke manier van redeneren; als ik zeg dat ik van appels hou, hou ik dus niet van peren?
Het is volgens mij een kwestie van waar je de nadruk legt in je manier van trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:27

Je zegt niet dat jij van appels houdt, je zegt dat clickeraars van appels houden, dus komt dat op mij over alsof niet-clickeraars niet van appels houden. Wat ze van peren vinden weet ik niet.

Maar ik heb niet de bedoeling om daar een hele discussie over te starten dus ik ga het hierbij laten, als je toch nog persé wat kwijt wil staat mijn pb-inbox open ;)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:41

Crossmuller: Nog even terug naar het filmpje van het groene paard, die dame gebruikt af en toe ook gewoon hand tegen de boeg om het paard te herinneren aan het achteruitgaan. :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:40

nimue2010 schreef:
Crossmuller: Nog even terug naar het filmpje van het groene paard, die dame gebruikt af en toe ook gewoon hand tegen de boeg om het paard te herinneren aan het achteruitgaan. :-)

Aha goed idee, ik zal er eens naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:56

Haha, deze zat toevallig net in mijn inbox :Y)

http://horsefulness.be/ben-jij-een-nega ... %20artikel

Met oa
Citaat:
Ik merk vaak dat negativiteit tijdens het trainen (bij mensen die anders niet negatief ingesteld zijn) namelijk best wel vaak te maken heeft met het té veel “streven” naar een doel. Laat dat even los, geniet van je paard, neem de tijd, doe het voor jezelf en niet voor een ander …

Dus ik ga nu naar de pony's, ik ga 2 pionnen in de weide zetten en ik ga positief trainen .. en het gaat leuk worden! 8-)
(had mezelf daarstraks een halt toegeroepen, denk dat ik daar nog het meeste leed mee heb.. met die spiraal .. 1 dingetje gaat minder en ineens doe ik in mijn ogen alles verkeerd of denk ik over alles verkeerd ... Is niet zo handig :Y) :)) ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:57

Ik heb net een clicker besteld!
Ik weet alleen nog niet zo goed met hoe en wat..
ik wil graag beginnen met vrijheids dressuur!

Dus ... hoe moet ik beginnen???

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:08

Juulxx schreef:
Ik heb net een clicker besteld!
Ik weet alleen nog niet zo goed met hoe en wat..
ik wil graag beginnen met vrijheids dressuur!

Dus ... hoe moet ik beginnen???

Hallo Juulxx, leuk! Hier vind je goede basisinformatie http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:09

[***] schreef:
Dus ik ga nu naar de pony's, ik ga 2 pionnen in de weide zetten en ik ga positief trainen .. en het gaat leuk worden! 8-)

That's the spirit :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:21

@juulx: als je hier het topic doorleest kom je al heel veel te weten. Amable heeft nog een interresant filmpje van Inge geplaatst, met haar animatie oscar.

Veel clicker plezier!

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:00

GenteDiMare schreef:
Ik ben sinds gisteren begonnen met clickertraining.
Ik volg les bij Francoise De Coster, misschien wel gekend bij sommigen onder jullie.

In mijn eerste les heb ik al 3 van de 7 basics geleerd namelijk: handtarget, beleefdheid en achterwaarts
We zijn al half en half begonnen aan hoofd omlaag en volg.

Ze deed dit allemaal redelijk vlot en was soms wat overenthousiast. Ze probeert me wel op sommige momenten nog te domineren, maar Francoise heeft me getoond hoe ik daar moet op reageren.

Nu ben ik wel erg enthousiast over de clickertraining.
Ik vroeg me nu wel af wie er nog met zijn paard traint via deze weg en wat jullie ervaringen zijn?

Wat is precies de bedoeling ervan?
Heb er al veel van gehoord,
Maar ik snap et niet
Wat doe je er precies mee, het is iets van VD?
Kost zon klikkerding veel? Misschien kan ik dat ook doen?
Als ik weet wat het is! :+
Alvast bedankt.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:51

haha ik was net bij me paardje.. ze werdt iets te enthousiast toen ze erachter kwam dat bij een klik een snoepje was.. haha stond ze overeind XD *gekkerd!*
en toen ging ik uit de paddock had ze echt zoiets, NEE BLIJF!!! SNOEPPP!<3

hahahaha

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:57

crosmuller schreef:
[***] schreef:

That's the spirit :)

;) En het was superleuk! *\o/*
En ik heb alles gefilmd *\o/* :Y)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:52

Pff wat een meningen haha..Ik lees wel braaf mee hoor. Ik kan alleen nog geen duidelijke mening geven. Wat ik zelf wel merk is dat ik probeer heel positief te zijn, maar ook wel van het ho=ho ben. Ik probeer maar een tussenweg te vinden. Vandaag voor het eerst gelongeerd met verzorgpaardje. Even wat bekends waar ik niet teveel bijj na hoef te denken. Vrijdag ga ik weer verder met clickeren.