Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:22

Haha... denk dat ze de knuffelwortel opeten. Op zich moeten ze wel gewoon symbolen kunnen leren, maar ze moeten eerst leren om inderdaad op die details te letten. Tot dusver was het gewoon aanraken wat hen werd voorgehouden) en dat is dus wat ze nu doen.
Ik ben er echter van overtuigd dat ze kunnen leren differentiëren... dat is nl in hun oorspronkelijk gedrag nodig voor overleven; het letten op details. Paarden zijn een kei in observeren. Ze gebruiken het alleen (nog) niet bij mijn experiment.

Ik kies met opzet voor goed/fout omdat ik op die manier beter kan controleren of ze op de symbolen gaan letten. Zou ik symbool appel/wortel kiezen, dan kan ik dat nooit met zekerheid zeggen.
Hierbij uiteindelijk wel omdat ze altijd voor wortel zullen kiezen ipv blanco als ze gaan opletten wat er nu het verschil is en waarom het ene wel beloond en het andere niet.
Het moet volgens mij absoluut te leren zijn, maar ik denk dat ik in het begin de verschillen (net als bij de dolfijnen) gewoon veel groter moet maken. De stappen dus verkleinen, zeg maar.
Pas als ze echt gaan differentiëren, kan ik beginnen met richting keuzes te werken.
Maar zover zijn we dus nog lang niet.

Maar gezien paarden eigenlijk niet echt wordt geleerd om keuzes te maken in samenhang met de mens, denk ik dat het veel tijd vergt. Maakt niet uit. Tijd zat en ik leer er altijd van

Visitor, ik denk idd dat paarden wel het verschil in stemgebruik kunnen leren,mits er consequent iets op volgt dat altijd hetzelfde is; bv compliment/beloning. Hetzelfde als het aanleren van een cue, lijkt me.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:59

Zo ik heb net weer les gehad in academische clickerkunst, dwz academische rijkunst met de clicker waarbij mijn instructrice klikt. We hebben eerst weer wegstappen met het binnenachterbeen onder het lijf getraind en de rare zwiep die Myrtle eerst maakte is nu weg. Daarna traversmatig wegstappen geoefend waarbij ik buitenbeen geef, en toen ze dat begreep een mini ketting getraind van traversmatig wegstappen en daarna schouderbinnenwaarts 3 pasjes en dan klik. Het ging weer goed :). Ik merk wel dat ik zelf toch nog aardig wat ruis veroorzaak door teveel met mijn handen te doen. Een verbeterpuntje voor mezelf.

HippoLogic schreef:
Ik zelf gebruik nog eerst wat andere hulpen voor het gebruik van tweezijdige beenhulp bij het wegstappen: inademen (borstkas komt omhoog, mijn handen komen daardoor iets naar voren zodat het paard van voren ruimte krijgt weg te stappen, ik word 'lichter' in mijn zit en mijn energie gaat omhoog) zit en dan been als het nodig is. Meestal is dat niet nodig. Voorwaarde ik wel dat ik in balans op het paard zit.

Dit is alweer een aantal paginas geleden dat je deze tip gaf. Ik heb het getraind op een moment dat succes verzekerd was, in het bos :). Ze had het snel door.

HippoLogic schreef:
Ik ben zelf bezig met rechtrichten aan de hand en dan laat ik Kyra eerst nageven en vraag ik stelling voor ik wegstap op de volte.

Ja dat doe ik ook en onder het zadel vraag ik ook eerst stelling voor ik wegstap, alleen merk ik dat het stelling vragen voor Myrtle een voorspeller wordt voor het wegstappen. Dus ik vraag stelling en dat geeft ze en ze begint meteen te lopen. Zowel onder het zadel als ernaast. Dat is niet de bedoeling natuurlijk maar wel leuk dat ze meedenkt. Als ze dat doet stop ik en begin ik opnieuw, dat leek me de beste strategie. Als iemand iets beters weet hoor ik het graag. Ik zie het niet als een groot probleem.

liljebo schreef:
Visitor, ik denk idd dat paarden wel het verschil in stemgebruik kunnen leren,mits er consequent iets op volgt dat altijd hetzelfde is; bv compliment/beloning. Hetzelfde als het aanleren van een cue, lijkt me.

Ja dat klopt wel denk ik. Ik heb Myrtle ook onbewust geleerd dat als ik na de click ook nog "yes" roep dat er dan een extra grote beloning volgt. Je ziet het aan haar reactie. Iemand anders wees me er op :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:41

crosmuller schreef:
Ja dat doe ik ook en onder het zadel vraag ik ook eerst stelling voor ik wegstap, alleen merk ik dat het stelling vragen voor Myrtle een voorspeller wordt voor het wegstappen. Dus ik vraag stelling en dat geeft ze en ze begint meteen te lopen. Zowel onder het zadel als ernaast. Dat is niet de bedoeling natuurlijk maar wel leuk dat ze meedenkt. Als ze dat doet stop ik en begin ik opnieuw, dat leek me de beste strategie. Als iemand iets beters weet hoor ik het graag. Ik zie het niet als een groot probleem.

Haha, herkenbaar, daar heb ik bij Kyra ook last van. Nu heb ik dat opgelost door gelijk 'stap' te zeggen, dat geeft ze na en stapt ze weg. Daarbij vraag ik geen teugel. Als ik begin met nageven te vragen, gaat ze stappen. Kon het op een andere manier eerst niet oplossen zonder zelf gefrustreerd te raken.

Gisteren met Kyra 'achterbenen in de hoepel en optillen' geoefend. Voor de zekerheid maar wat hoge reinforcement gepakt (halve wortels ipv ieniemienie stukjes). Prima, 3x achter elkaar. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:12

CM; ik denk dat het best moeilijk is om in het zadel ruis te voorkomen. Ik vind het vanaf de grond vaak al best moeilijk. Denk dat ik mijzelf nog een keer moet filmen, want ik doe volgens mij toch nog vaak teveel.
Wel fijn dat het verder goed gaat. Het anticiperen... tja, ik denk dat je poging (of die van HL) wel goed is. Zou het zo eigenlijk niet weten, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Misschien Danielle wel.

HL knap dat het nu ging. Is ook lastig... achtervoetjes in de hoep.

Heb nu met silja blanco blad in doorzichtige map vervangen door klein blaadje in doorzichtige map (wortelblaadje zit ook in doorzichtige map), maar het waaide nogal en ik merkte dat ze er niet helemaal bij was (ze is altijd wat nerveus met wind). Ik oefen ook met haar gelijktijdig een stap zetten met hetzelfde been en dat begint volgens mij nu te dagen.
Bij trulsa viel het kleine blaadje uit de map en heb ik lege map versus map met wortelblaadje gedaan en verhip... ik geloof werkelijk dat ze bewuste keuzes begon te maken. Niet altijd, maar toch de meeste keren. Volgende keer checken of het geen toeval was.
Had het van haar eigenlijk het minste verwacht :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:32

Leuk om te lezen, Liljebo. Ik geloof niet zo in toeval bij clicker training.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:23

Slimme Trulsa!

Ik denk dat ik Myrtle in stilstand ook af en toe stelling ga vragen en daarvoor klikken, dan wordt het minder voorspelbaar voor haar en loopt ze misschien niet meteen weg.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:18

Hebben jullie een idee waarom Inge Teblick in haar nieuwe boek niet ingaat op de 300 pigeon peck als het over duur gaat, maar variable ratio's/intervallen voorstaat? (Als ik het goed heb begrepen.) Ik vond namelijk het 300 pigeon peck verhaal in theorie erg mooi en het werkt ook, maar ik merk dat ik bij een nieuwe sessie toch weer vanzelf in het begin weer met variabel interval beloon.
Ja, toch weer die duur >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:47

300 pigeon peck .. heb je ook ergens uitleg? Nog nooit van gehoord :o

Mag ik hier even wat anders ingooien? Gaat over het topic van Amable, (in)rijden met de clicker. Lijkt me interessanter om iets daaruit hier even te bespreken ipv in dat topic, omdat het meer clickeren in het algemeen is .. Heb het filmpje niet volledig bekeken maar in de reacties kwam het ook terug en ik denk dat zelf ook te merken bij mijn pony's dus vraag me af wat jullie ervaring is ..

Mijn gevoel is dat zodra je met de clicker werkt paarden meer afwachtend worden. Ze doen wel wat je vraagt, of proberen wel uit te vogelen wat je vraagt, maar niet met volle overgave. Het lijkt alsof ze zich wat inhouden zodat ze meteen kunnen stoppen als het goed genoeg is.. Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik lijk dat ook te merken tijdens het spelen, misschien zit daar ook wel een stukje van het probleem .. Pony's doen wel hun best, maar lijken ook af te wachten, zich niet volledig te geven, bij elk dingetje te aarzelen "zou er een click komen?". Zo lijkt het toch ...

Wat zeggen jullie? :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:06

Hm, ik heb die ervaring juist niet, Sabine. Mijn paard wordt juist heel enthousiast en gaat er met volle overgave in. Juist minder afwachtend en meer onderzoekend. Wel oogt het geheel misschien wat trager allemaal door het vele stilstaan? En omdat je natuurlijk maar met één criterium tegelijk bezig bent, en dat is niet altijd snelheid..?

300 peck pigeon is het uitbreiden van duur met telkens 1 stapje tegelijk. Dus stel je traint op 'blijven draven', dan beloon je eerst voor 1 pas, dan voor 2, etc. Zit je eenmaal op bijv. 10 passen en gaat je paard een keer na 8 passen terug in stap, of zit je erop en moet je na 8 passen been geven, dan begin je opnieuw te tellen. Dus je beloont echt alleen voor het zelfstandig uitvoeren van het gedrag gedurende het gewenste aantal tijdsperiodes (in dit geval een pas) die telkens met 1 worden opgevoerd. Maar je gaat niet meer terug in belonen voor 3 passen als je bijvoorbeeld eenmaal op 10 zit. Althans, zo heb ik het begrepen. Dus je beloont niet voor 1, 3, 2 en dan weer 4 passen of later voor 15, 17 en dan weer 12, maar altijd voor 1, 2, 3, 4 etc. En zo ga je door tot 300 bijvoorbeeld. Zie http://www.druidalegsd.karoo.net/300_peck.pdf

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:26

Visitor schreef:
Wel oogt het geheel misschien wat trager allemaal door het vele stilstaan? En omdat je natuurlijk maar met één criterium tegelijk bezig bent, en dat is niet altijd snelheid..?

Dat lijkt me ook. Dit wordt in het topic zelf ook al besproken. Ik merk ook niet dat Myrtle afwachtend is, maar misschien dat ze soms even nadenkt als ze het niet snapt en dat kan dan afwachtend overkomen. Ik vind dat niet erg, dan was ik blijkbaar zelf niet duidelijk.

Ik heb ook een keer een onderzoek gelezen (kan het niet vinden) waar paarden mochten kiezen uit 2 deuren. Voor 1 groep was achter een deur iets leuks bv eten of een weiland en achter de andere deur niets. Voor de andere groep was achter een deur iets leuks en achter de andere iets vervelends, er werd wat lucht tegen ze aan geblazen dacht ik. De paarden uit de tweede groep die bij de verkeerde keuze iets vervelends zou overkomen aarzelden allemaal even. De paarden uit de eerste groep deden dat niet. Als je het vertaalt naar trainen en beloningen/correcties zou een paard die met positieve bekrachtiging getraind wordt dus juist niet aarzelen.

Uiteraard kan een trainer fouten maken en onduidelijk zijn, of te snel gaan, dat kan weer frustratie oproepen bij het dier. Dus zo zwart wit als de deuren test is het niet in de echte wereld. Maar dat ligt dan wel aan de trainer, niet aan de methode :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:34

Interessant onderzoek, dat is dus eigenlijk de poisoned cue.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:38

Visitor schreef:
Interessant onderzoek, dat is dus eigenlijk de poisoned cue.

Ja volgens mij wel :)

Ik meende me ook te herinneren dat dat aarzelen weer overging toen ze eenmaal zeker wisten wat de goede deur was. Dat is bij een poisoned cue ook, dat vind plaats in de aanleer fase. Het dier weet nog niet of het een beloning of een correctie kan verwachten.

edit: ik zit nu wel te twijfelen of het inderdaad vanzelf over zou gaan na de aanleerfase...... daar moet ik nog even de literatuur op na slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:03

Interessante reacties, merci :)
Dat van die 300 peck pigeon ga ik nog eens nalezen, maar zoals je het uitlegt begrijp ik het wel, en lijkt het me eigenlijk ook wel logisch :j Want als je variabel gaat belonen dan krijg je volgens mij meer dat afwachtende, [***] zou dat zeker hebben "eens zien of ik nu na 2 passen ook al wat krijg".. Misschien dat hij daarom wel zo geïrriteerd wordt als ik duur probeer in te bouwen.. misschien dat hij dat minder heeft als het duidelijk is dat hij steeds een stapje harder moet proberen, dan weet hij zelf de beloning ook te vinden door net wat meer zijn best te doen ... Interessant!

Heb in het filmpje trouwens geen enkel clickmoment gezien (heb niet alles gezien, gewoon kleine stukjes gekeken), dus daar komt het afwachtende en trage niet van, dat begrijp ik ook volledig, dat je in het begin vaak pauzes hebt voor de beloning ;) Het is meer heel zijn houding, en vooral omdat ik dit ook herken bij [***] .. Dus vandaar dat ik me afvroeg of er ergens een verband zat .. maar dat ligt misschien ook aan het type paard dan? (zoals zoveel aan het type paard ligt :Y) :)) ). Ik denk zelf niet dat het te maken heeft met al dan niet correcties .. kan me ergens wel voorstellen dat het verleden meespeelt in het reageren van je paard, dat merk ik bij [***] heel erg (bij [***] ook wel, maar toch minder). Maar dat verklaart dan waarom ze moeite hebben met zelf initiatief nemen in het algemeen, en dat heb ik bij beide pony's dan weer niet .. initiatief genoeg, proberen genoeg, alleen als ik met de clicker werk lijkt het allemaal te vertragen, lijken ze sneller of meer een click te verwachten ofzo, ik weet het niet goed ..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:09

Je zou dus mogelijk last kunnen hebben van poisoned cues, als je naast het clickeren ook nog via Parelli wel eens een fase 3 of 4 uit moet delen. Maar dat is maar een gok en hoeft absoluut dus niet zo te zijn.
Het trage in het filmpje van Vado lijkt me meer voort te komen uit het feit dat de focus in die training niet op snelheid ligt maar op iets anders. (Misschien is dat bij jou ook wel zo?) Ik merk ook dat als ik mijn paard iets nieuws/moeilijks wil leren, ze vaak trager wordt onder het zadel. Volgens mij is dat ook niet per se clicker gerelateerd, want dat merk ik bij andere paarden ook. Alleen met clickeren negeer je die traagheid in het begin misschien gewoon en bij 'normaal' rijden/werken niet.
En die 300 peck pigeon, ik heb dus het idee dat het wel werkt, maar niet altijd. Ik ga soms toch weer terug naar variabel belonen merk ik, vooral aan het begin van een nieuwe sessie. Ik weet het dus niet zo goed daarmee...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:11

[***] schreef:
Maar dat verklaart dan waarom ze moeite hebben met zelf initiatief nemen in het algemeen, en dat heb ik bij beide pony's dan weer niet .. initiatief genoeg, proberen genoeg, alleen als ik met de clicker werk lijkt het allemaal te vertragen, lijken ze sneller of meer een click te verwachten ofzo, ik weet het niet goed ..

Ja dit noem je wel vaker. Ik vind het lastig om er uitspraken over te doen. Misschien een keer filmen? Of had je al eens een filnpje gepost waarin dit gebeurt? En ik weet dat je ook parelli oefeningen doet. Doe je OF parelli OF clickertraining of meng je het ook? Meng je het binnen een sessie of ook binnen een oefening?

Duur of andere criteria uitbreiden bij clickertraining is ook niet makkelijk vind ik zelf, als je te grote stappen maakt of te lang blijft hangen bij een mindere uitvoering en dan verder wilt kun je frustratie krijgen. Misschien is dat wat je ziet bij jouw paarden. Maar ik zit er nu maar een beetje naar te gissen hoor, ik heb te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:18

Goh, daar begint het dan ingewikkeld te worden natuurlijk ..
Voor mij zijn er 2 aparte dingen: basisopvoeding/basismanieren aan de ene kant, deze heb ik dus (her)bevestigd door middel van Parelli en dat geldt altijd, of ik nu clicker of niet, of ik nu binnen of buiten bezig ben, zijn gewoon basisafspraken zeg maar (om het veilig te houden). En daarnaast heb je het clickeren, en het aanleren van nieuwe, niet noodzakelijke dingen. En daarbij worden er geen fases gebruikt, of dat probeer ik toch niet (zal vast wel eens in bepaalde gewoontes vervallen hoor, zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles perfect kan scheiden.. en het ligt er ook een beetje aan, als ik bv. het naast mij draven met clickeren wil oefenen en hij besluit eens te kijken wat er gebeurd als hij een boze kop en een schouder naar mij toegooit dan volgt daar wel meteen een reactie = dan fase 4 op ;) ).

Dus in principe zou er dan geen poisoned cue mogen zijn (zeg niet dat die er niet is, maar dan niet bewust, en het zou niet mogen :Y) ). Maar dan krijg je wel weer dat hij dingen probeert, voor iets een beloning krijgt, dat blijft herhalen en in het begin is dat leuk, maar dan wil je dingen gaan opbouwen en daar gaat het altijd mis .. Pony wordt boos, geïrriteerd, de beloning laat te lang op zich wachten, hij probeert eens 2 stapjes en verwacht daarna dat het altijd bij 2 stapjes wat oplevert waardoor hij trager wordt en langzamer gaat en dergelijke .. Ik denk dat het daar ergens zit .. Dus niet persé trager worden omdat hij moet nadenken, maar omdat hij steeds op een click zit te wachten en bij elke pas eentje verwacht ..

Misschien moet ik voor hem duidelijkere doelen stellen, duidelijker zichtbaar .. "als je tot die pion gaat krijg je een click" (en dan de pion steeds verder zetten :Y) ). Misschien met zo'n dingen eens beginnen.. misschien dat dat helpt .. Point to point is sowieso al zijn ding, dus eens zien wat het geeft als ik dat inbouw in de clickertraining en het aanleren van nieuwe dingen...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:19

Ik denk dat ik je vraag ook in het topic al beantwoord heb Sabine, maar het afwachtende is in het begin heel logisch. Weet je nog het koud/warm spelletje van vroeger? Je hebt geen idee waar je heen moet en iedere stap die je dus zet is aarzelend, afwachtend want je weet niet of het correct is. Pas als je vaak genoeg in een bepaalde richting bevestigd bent stap je met zelfvertrouwen die kant op, wetende dat het goed is. Met druk is dat anders, aangezien je feitelijk geen keuze over laat is het heel duidelijk wat de juiste richting is, de manier waarop echter is een stuk minder leuk.

Hadden jullie dit filmpje van Inge al gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:22

Filmpje moet ik nog eens bekijken (moet nog veel bekijken & lezen, topic moet ik ook nog eens verder volgen :') ) maar is het niet meer dan dat? Warm/koud spelletje? Heb je met Parelli ook trouwens, weet niet of jullie dat weten :Y) Maar hoe verklaart het dan het afwachtende bij gekende bewegingen (noem het maar even zo). Want dat het bij nieuwe dingen afwachtend gaat kan ik helemaal begrijpen, maar als een bepaald iets er éénmaal inzit (en je duur gaat opbouwen) blijft het hier zo, en wordt het zelfs nog erger naar mijn idee ... en dat kan ik dan weer niet plaatsen .. Hij weet wat de bedoeling is, waarom gaat het dan steeds langzamer? Waarom lijkt hij bij elke pas een click te verwachten terwijl hij weet dat die nog niet meteen komt en hij meer zijn best moet doen? Misschien mist daarin duidelijkheid, hoop dat het iets in die richting is (kan ik het tenminste makkelijk oplossen :Y) ). Ik ga eens kijken hoe het met pion-oefeningen gaat zoals in mijn vorige reactie, misschien zit daar al een sleutel ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:26

Ik snap wel wat je bedoelt hoor Sabine. Het kan ook zijn dat je onbewust toch te grote stappen neemt voor hem en hij daarom afhaakt. Heeft die van mij ook wel eens. Ik beloon daarom maar liever wat te veel dan te weinig :D en ik merk dat ik nu vanzelf al met wat minder beloning af kan. Maar het is zo lastig te zeggen, omdat wij er natuurlijk niet bij zijn geweest.
Ik ga het filmpje ff kijken Amable, niet gezien nog. Edit: leuk filmpje, ik vond die tekeningetjes van Oscar ook al zo fantastisch! (Oscar lijkt op mijn paard ;) )
Laatst bijgewerkt door Visitor op 26-02-13 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:32

Ik heb daar dus nooit last van, eens ze iets kennen dan ga ik heel bewust clicken voor rap reageren op het commando. Geen snelle reactie is geen click. Dat weten ze ook dus ze gaan eigenlijk al vanzelf steeds sneller reageren. Voordeel is ook dat ik heel goed zie of iets sneller was als de vorige keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:35

@ Visitor : Misschien :j Maar doe je het allemaal heel simpel en klein dan vindt hij er ook geen bal aan, om het even op die manier te verwoorden :+ Dan is het saai en "dat kan ik best wel hoor" en "kunnen we nu wat anders gaan doen" .. Veel afwisseling, veel nieuwe dingen en niet té snel belonen werken bij hem heel goed.. alleen als hij té veel moeite moet doen is het ook weer niet goed .. Zal het evenwicht nog moeten vinden waarschijnlijk :j Maakt niet uit, ik probeer gewoon wat dingen .. zijn we samen bezig en ik merk vanzelf wel wat werkt en wat niet :Y)

@ Amable : zou dat dan niet met het type paard te maken hebben? Want die ervaring heb ik dus totaal niet, terwijl ik toch ook weer niet zo'n superbeginner ben dat ik zelf alles verkeerd doe (hoop ik dan toch, ondertussen, na al die jaren :') ). Wanneer ik bewust ga clicken en enkel grotere inspanningen ga belonen krijg ik alles in mijn gezicht terug en eindigen we meestal slechter dan we begonnen zijn, met een ongemotiveerde pony die niks meer wil proberen... Maar dat is misschien dat evenwicht in het bovenste stuk van mijn reactie..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:38

[***] schreef:
Goh, daar begint het dan ingewikkeld te worden natuurlijk ..
Voor mij zijn er 2 aparte dingen: basisopvoeding/basismanieren aan de ene kant, deze heb ik dus (her)bevestigd door middel van Parelli en dat geldt altijd, of ik nu clicker of niet, of ik nu binnen of buiten bezig ben, zijn gewoon basisafspraken zeg maar (om het veilig te houden). En daarnaast heb je het clickeren, en het aanleren van nieuwe, niet noodzakelijke dingen. En daarbij worden er geen fases gebruikt, of dat probeer ik toch niet (zal vast wel eens in bepaalde gewoontes vervallen hoor, zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles perfect kan scheiden..

Als dat zo is, als je soms in bepaalde gewoontes vervalt, dan is het toch niet ondenkbaar dat je probleem met poisoned cues te maken heeft.

[***] schreef:
en het ligt er ook een beetje aan, als ik bv. het naast mij draven met clickeren wil oefenen en hij besluit eens te kijken wat er gebeurd als hij een boze kop en een schouder naar mij toegooit dan volgt daar wel meteen een reactie = dan fase 4 op ;) ).

Dat lijkt me op dat moment een hele goede reactie. Maar dat het nodig is betekent ook dat jullie misschien niet klaar waren voor de oefening meedraven. Stapje(s) terug doen naar waar het wel goed ging zou ik dan denken.

[***] schreef:
Dus in principe zou er dan geen poisoned cue mogen zijn (zeg niet dat die er niet is, maar dan niet bewust, en het zou niet mogen :Y) ).

Nou dat is dus de vraag, want je geeft zelf aan dat je wel eens terugvalt in andere gewoontes.

[***] schreef:
Maar dan krijg je wel weer dat hij dingen probeert, voor iets een beloning krijgt, dat blijft herhalen en in het begin is dat leuk, maar dan wil je dingen gaan opbouwen en daar gaat het altijd mis .. Pony wordt boos, geïrriteerd, de beloning laat te lang op zich wachten, hij probeert eens 2 stapjes en verwacht daarna dat het altijd bij 2 stapjes wat oplevert waardoor hij trager wordt en langzamer gaat en dergelijke .. Ik denk dat het daar ergens zit .. Dus niet persé trager worden omdat hij moet nadenken, maar omdat hij steeds op een click zit te wachten en bij elke pas eentje verwacht ..

Zoals ik al aangaf, criteria verhogen is ook lastig. Misschien ga je te snel, of juist te langzaam. Maar ik kan zo niet beoordelen wat hier verkeerd gaat.

[***] schreef:
Misschien moet ik voor hem duidelijkere doelen stellen, duidelijker zichtbaar .. "als je tot die pion gaat krijg je een click" (en dan de pion steeds verder zetten :Y) ). Misschien met zo'n dingen eens beginnen.. misschien dat dat helpt .. Point to point is sowieso al zijn ding, dus eens zien wat het geeft als ik dat inbouw in de clickertraining en het aanleren van nieuwe dingen...

Ja je moet altijd duidelijke doelen stellen, onduidelijkheid kan ook een reden zijn voor het gedrag dat je beschrijft. Pion oefening is een goed idee.

Laat je wel eens iemand meekijken als je met de clicker traint? Dat kan heel verhelderend zijn.

Edit: ik wil trouwens niet de indruk wekken dat ik alles denk te weten. Ik heb nu een vergelijkbaar probleem met Myrtle met achteruit lopen. Ze vind ook dat 1 stapje genoeg is en als ik meer wil gaat ze heel traag reageren. En met draven op de volte had ik een soortgelijk probleem wat uitgebreid besproken is maar even is blijven liggen door bevroren buitenbak. Bij andere oefeningen heb ik er geen last van. Maar ja de fout zal toch wel bij mij liggen, want het zit altijd bij de trainer :). Toch ook ergens onduidelijk geweest of de criteria niet op de juiste manier verhoogd. Ik laat het weten als ik het opgelost heb.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 26-02-13 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:39

Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, ik heb zo ontzettend veel paarden gezien en al die paarden reageren daar goed op. Maar het is wel een kwestie van hele kleine stappen en vooral ook belonen met stem enzo. Dus als een paard traag reageert dan vertel ik hem dat 'ie het heel goed deed, maar hij krijgt geen click en beloning. Ik vraag een oefening max 3 a 4 keer en uit die 3 of 4 keer filter ik de beste. Op die manier blijf ik met regelmaat belonen, maar niet voor alles.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:44

Amable schreef:
Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, ik heb zo ontzettend veel paarden gezien en al die paarden reageren daar goed op. Maar het is wel een kwestie van hele kleine stappen en vooral ook belonen met stem enzo. Dus als een paard traag reageert dan vertel ik hem dat 'ie het heel goed deed, maar hij krijgt geen click en beloning. Ik vraag een oefening max 3 a 4 keer en uit die 3 of 4 keer filter ik de beste. Op die manier blijf ik met regelmaat belonen, maar niet voor alles.

Goeie tip :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:02

Hmm, als het allemaal op superkleine details aankomt en je enorme problemen creëert door misschien wel eens een keertje in een oude gewoonte te hervallen (ik zeg niet dat het zo IS, maar ik kan me wel voorstellen dat ik niet alles perfect kan scheiden, ben maar een mens dus beweren dat het wel zo is zou niet goed zijn ;) ) dan vrees ik dat clickertraining niet voor mij, voor ons, is weggelegd.

Ik ben nu inderdaad ook meer bezig met stem en voedsel dan met clicker en voedsel (ben de clicker even kwijt geweest :+ ) en daar leek dat probleem niet zo te zijn .. Ik weet het niet, misschien ga ik me onbewust anders gedragen met die clicker in mijn handen .. Topic in mijn onderschrift is zonder clicker, en dat was echt super leuk. Ik heb laatst nog buiten gereden zonder clicker, wel met snoep in mijn zak, en ook dat ging gewoon super. Moet wel opletten dat ik niet onbewust met mijn hand richting mijn zak ga, want dan stopt [***], haha. Maar eigenlijk is dat niet erg, is een teken dat hij op mij gefocussed is en als dat in noodgevallen ook zo wil werken dan is dat alleen maar super :Y) Hij hoeft trouwens ook niet altijd een beloning, als hij stopte als ik met mijn hand naar mijn zak ging dan bedankte ik hem daarvoor, gaf hem een kriebel in zijn manen en vroeg hem om door te stappen, en dan ging dat zonde problemen ..

Misschien ben ik zelf wel te gefocussed op het willen werken met de clicker. Lijkt me voor mezelf wel heel handig omdat je dan op een precies moment kan belonen, waardoor je minder ruis krijgt. Maar misschien veroorzaak ik (onbewust) wel meer ruis met de clicker dan zonder .. Misschien duurt het zonder wel allemaal langer, maar als het leuker kan is dat natuurlijk geen probleem .. Hmm :+

@ crosmuller : wat ik me dan afvraag.. je zegt dat je problemen hebt bij achteruit, dat het stopt na 1 pasje .. Maar wat als ze nu eens gewoon achteruit MOET? Wat als de situatie dat vereist, voor je eigen veiligheid, voor de veiligheid van je paard (kan je zo tig situaties opnoemen). Wat dan? Dat zijn van die dingen die er hier gewoon inzitten, dat zijn die basismanieren, achteruit is achteruit en dat begint met 1 pasje maar is al snel niet meer genoeg. En dat krijg ik hier wel gewoon getraind, alleen dan op een andere manier ;)

En misschien zit ik wel heel erg met die poisoned cue dingen omdat ik ook via Parelli werk .. maar dan vraag ik me af of ik wel met clickertraining moet doorgaan. Of ik dan niet beter gewoon alles via de Parelli-manier moet doen (al kan ik me niet 100% in alles vinden dus ik zal het nooit volledig volgen, maar jullie snappen me wel denk ik ;) ). Misschien liggen die dingen gewoon té ver uit elkaar om een goede combinatie mee te kunnen maken .. misschien ben ik niet goed genoeg om er een combinatie mee te maken .. Veel vragen momenteel ...

Mijn doel of idee was om dingen ook leuk te maken voor de pony's .. Achteruit omwille van de veiligheid is hier gewoon achteruit, daar is geen discussie over mogelijk. Maar achteruit kan ook leuk zijn, kan ook plezier zijn, kan ook beloningen opleveren .. Maar misschien is dat idee gewoon onmogelijk ofzo, ik weet het niet..