Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HippoLogic schreef:Ik zelf gebruik nog eerst wat andere hulpen voor het gebruik van tweezijdige beenhulp bij het wegstappen: inademen (borstkas komt omhoog, mijn handen komen daardoor iets naar voren zodat het paard van voren ruimte krijgt weg te stappen, ik word 'lichter' in mijn zit en mijn energie gaat omhoog) zit en dan been als het nodig is. Meestal is dat niet nodig. Voorwaarde ik wel dat ik in balans op het paard zit.
HippoLogic schreef:Ik ben zelf bezig met rechtrichten aan de hand en dan laat ik Kyra eerst nageven en vraag ik stelling voor ik wegstap op de volte.
liljebo schreef:Visitor, ik denk idd dat paarden wel het verschil in stemgebruik kunnen leren,mits er consequent iets op volgt dat altijd hetzelfde is; bv compliment/beloning. Hetzelfde als het aanleren van een cue, lijkt me.
crosmuller schreef:Ja dat doe ik ook en onder het zadel vraag ik ook eerst stelling voor ik wegstap, alleen merk ik dat het stelling vragen voor Myrtle een voorspeller wordt voor het wegstappen. Dus ik vraag stelling en dat geeft ze en ze begint meteen te lopen. Zowel onder het zadel als ernaast. Dat is niet de bedoeling natuurlijk maar wel leuk dat ze meedenkt. Als ze dat doet stop ik en begin ik opnieuw, dat leek me de beste strategie. Als iemand iets beters weet hoor ik het graag. Ik zie het niet als een groot probleem.
Visitor schreef:Wel oogt het geheel misschien wat trager allemaal door het vele stilstaan? En omdat je natuurlijk maar met één criterium tegelijk bezig bent, en dat is niet altijd snelheid..?
Visitor schreef:Interessant onderzoek, dat is dus eigenlijk de poisoned cue.
[***] schreef:Maar dat verklaart dan waarom ze moeite hebben met zelf initiatief nemen in het algemeen, en dat heb ik bij beide pony's dan weer niet .. initiatief genoeg, proberen genoeg, alleen als ik met de clicker werk lijkt het allemaal te vertragen, lijken ze sneller of meer een click te verwachten ofzo, ik weet het niet goed ..
[***] schreef:Goh, daar begint het dan ingewikkeld te worden natuurlijk ..
Voor mij zijn er 2 aparte dingen: basisopvoeding/basismanieren aan de ene kant, deze heb ik dus (her)bevestigd door middel van Parelli en dat geldt altijd, of ik nu clicker of niet, of ik nu binnen of buiten bezig ben, zijn gewoon basisafspraken zeg maar (om het veilig te houden). En daarnaast heb je het clickeren, en het aanleren van nieuwe, niet noodzakelijke dingen. En daarbij worden er geen fases gebruikt, of dat probeer ik toch niet (zal vast wel eens in bepaalde gewoontes vervallen hoor, zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles perfect kan scheiden..
[***] schreef:en het ligt er ook een beetje aan, als ik bv. het naast mij draven met clickeren wil oefenen en hij besluit eens te kijken wat er gebeurd als hij een boze kop en een schouder naar mij toegooit dan volgt daar wel meteen een reactie = dan fase 4 op).
[***] schreef:Dus in principe zou er dan geen poisoned cue mogen zijn (zeg niet dat die er niet is, maar dan niet bewust, en het zou niet mogen).
[***] schreef:Maar dan krijg je wel weer dat hij dingen probeert, voor iets een beloning krijgt, dat blijft herhalen en in het begin is dat leuk, maar dan wil je dingen gaan opbouwen en daar gaat het altijd mis .. Pony wordt boos, geïrriteerd, de beloning laat te lang op zich wachten, hij probeert eens 2 stapjes en verwacht daarna dat het altijd bij 2 stapjes wat oplevert waardoor hij trager wordt en langzamer gaat en dergelijke .. Ik denk dat het daar ergens zit .. Dus niet persé trager worden omdat hij moet nadenken, maar omdat hij steeds op een click zit te wachten en bij elke pas eentje verwacht ..
[***] schreef:Misschien moet ik voor hem duidelijkere doelen stellen, duidelijker zichtbaar .. "als je tot die pion gaat krijg je een click" (en dan de pion steeds verder zetten). Misschien met zo'n dingen eens beginnen.. misschien dat dat helpt .. Point to point is sowieso al zijn ding, dus eens zien wat het geeft als ik dat inbouw in de clickertraining en het aanleren van nieuwe dingen...
Amable schreef:Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, ik heb zo ontzettend veel paarden gezien en al die paarden reageren daar goed op. Maar het is wel een kwestie van hele kleine stappen en vooral ook belonen met stem enzo. Dus als een paard traag reageert dan vertel ik hem dat 'ie het heel goed deed, maar hij krijgt geen click en beloning. Ik vraag een oefening max 3 a 4 keer en uit die 3 of 4 keer filter ik de beste. Op die manier blijf ik met regelmaat belonen, maar niet voor alles.