Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:46

Kruip even uit mijn stille meelees hoekje.

Sabine: Wij gebruiken hier geen tong klink maar "X" is een letter die je anders nooit gebruikt. Maar wil makkelijk als je geen klikker hebt. Werkt net zo goed als de klikker.

Hier de laatste tijd weer meer en meer aan het klikkeren. Van de week lekker vrijheidsdressuur gedaan met hem. Eindelijk kan ik zelf weer goed genoeg lopen om dat fijn te kunnen doen. Hebben hierbij ook veel spelletjes gedaan bv. dekje van de rug pakken maar ook ophalen aan de andere kant van de bak. Jonas vind dat soort dingen heerlijk om te doen naast de moeilijke en zware oefeningen.

Jonas kan nu ook heel goed liggen op commando en hij is zelf op het zitten gekomen. Heb dit ook op de klikker maar nog niet op commando dit is waar ik eerst mee bezig wil.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:55

Misschien dat dan eens uittesten inderdaad :j Maar hoe zit dat met emoties ofzo? Omdat je in je stem emoties legt (of de emoties daarin automatisch doorspelen). Maarja, doorgaans ben je wel blij op het moment dat je kan "clicken", dus dat zal ook niet meteen een probleem vormen waarschijnlijk.. :+

Fijn dat Jonas het zo goed doet! Is ook echt zo'n stoer en veelzijdig paard, jullie zijn echt goed bezig! ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:17

Ik gebruik ook een woord, 'yes'.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:17

Ik heb er nog nooit echt last van gehad dat mij emotie in mijn stem een belemmering was. Waarschijnlijk inderdaad omdat je dan vaak blij bent. Maar als je met de klikker wetk zou je hier ook last van kunnen hebben. Ik beloon dan ook altijd nog met mijn stem en zou dus ook kunnen beinvloeden zowel op positieve als negatieve manier.

En dankjewel Sabine leuk om te horen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:30

Graag gedaan :) Wil wel binnenkort Jonas-Zit-Foto's zien hé :Y) ;)

Een woord heb ik zelf wat schrik voor, ik gebruik al zoveel woorden "jaaaaaa, goed zo, stoere jongen, super, ... " dus ik vrees voor verwarring :+ Heb geprobeerd te zwijgen tijdens het trainen hoor, maar dat is zo moeilijk :') En de pony's, vooral [***], doen het echt goed met stem-aanmoedigingen/beloningen.. [***] zie je dan gewoon groeien, die krijgt dan echt zo'n pretkop :D Dus ik heb besloten dit er toch maar in te houden, alleen zit ik dus een beetje met het clicken wat ik dan nog moet uitzoeken :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:33

Die is er al al is het in de vorm van een kerstkaart.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:34

Oh kijk eens aan, wist ik niet :Y) :)) Wel leuk! :j

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:39

Haha ik zal eens nieuwe foto's laten maken.

Ik vergeet helemaal te vertellen dat Jonas vandaag voor het eerst is gaan liggen met iemand erop. Nooit eerder gevraagd en hij deed het zo!! Hoezo stoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:43

Zo zeg! Echt wel stoer :j

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:13

Nu we het toch over zittende paarden hebben..

Van het weekend ook even een plaatje van Zig geschoten!
We zijn er nog niet.. maar wel goed op weg!!

Afbeelding

En echte vriendschap!

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:24

Leuk foto's Nelleke.

En Ziggy, mijn lieveling natuurlijk. :D Hoe stoer!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:44

Het is zo'n heerlijk dier!
Als het wat beter weer is gaan we wel weer meer clickeren..
Ik ben nu eigenlijk veel met hem onder het zadel bezig.

Als hij goed heeft gewerkt mag hij wel altijd even lekker rollen en liggen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:53

HL leuk filmpje van het agility. Dat probleem met de hoepel ken ik ook wel. Billy moet hem trouwens altijd even tussen zijn tanden pakken. :+
Ze doet het verder goed, maar idd met vaak een wat verveelde/geirriteerde uitdrukking. Ook dat probleem ken ik wel een beetje met agility, vooral met billy. Realiseer mij dat het in mijn geval echt een trainingsfout is.
Bij de grote ligt het anders. Die vonden er niet zoveel aan. Hälga soms wel, maar ergens overheen vond ze lastig vanwege haar artrose. (dus ook bv achterwaarts over een balkje) Dan werd ze gefrustreerd en boos en stampte ze heel hard met een voorvoet op de grond, net als een boze peuter. Want ze wilde het graag goed doen.

Nelleke, leuke foto's. Fijn dat het zo goed gaat. Knap paardje.

Nenaa, leuke foto's. Leuk paardje, ook

Sabine, fijn dat je lekker naar buiten kon. Brave coob. Krijgt misschien gewoon meer zelfvertrouwen. (Wat je dus blijkbaar ook eventjes met grondwerk merkt :+ )

Mbt clicker/stem. Daar is onderzoek naar gedaan (weet ff niet meer waar te vinden) en clicker bleek wel sneller te werken. Maar ik vind zelf de tongclick wel handig. Ik gebruik hem afwisselend met de gewone clicker, naar omstandigheden (en of ik al dan niet dat ding weer eens laat vallen)
Hoe het met afstand werkt, weet ik niet precies.
Ik weet dat veel mensen met succes met stem werken. Kan mij het gemak daarvan wel voorstellen en dat gaan natuurlijk vaak ook goed, maar bij paarden zoals Silja bv zorgt het voor heel veel verwarring. Ik heb daar nl ook een tijd mee gewerkt en bij veel paarden werkt dat best, maar Silja vond het verschrikkelijk, raakte gefrustreerd, vond het al een click als ik al mijn mond open deed etc... kon tussendoor niets meer zeggen. Billy is daar ook gevoeliger voor. Maar Sil spande echt de kroon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:39

Ziet er goed uit bij Zig!
Dat soort dingen ben ik nog laaaaaaaang niet mee bezig :+

Dank je liljebo, ik ga eens een tijdje proberen wat de tongklik/bepaald woord (ben er nog niet uit wat ik ga doen) geeft bij de paardjes. Als het te verwarrend moest zijn kan ik nog verder kijken naar oplossingen voor de clicker, of moet ik gewoon wat handiger worden :Y)

Beide pony's doen het eigenlijk momenteel super, en zijn in mijn ogen echt aan het veranderen :j Binnenkort heb ik 2 LBE's rondlopen, die alleen maar willen spelen en lopen.. Ik zie het nog gebeuren :+ :))

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:13

Mijn verslagje van vandaag: Ik had nu een gedegen plan. Eerst even clickeren, dan longeren, dan weer even clickeren. Helaas, bak bevroren, dus longeren kon niet. Heb eerst wat leidoefeningen in de bak gedaan. Dit doet ze wel goed. Toen haar in de bak gelaten en ik buiten het hek. Bewust op mijn stem(stil zijn) gelet en duidelijk met het heuptasje 'gezwaaid' Joehoe we gaan beginnen;) Eerst click en dan lekkers. Toen de target erbij gepakt. Ze deed het heel goed. Ik heb zo'n hondenstok met bal gekocht. En het balletje is de target. Commando 'zoek' weer gebruikt. Ze had het goed door naar mijn idee en kon hem op verschillende hoogtes en kanten houden. Ging zelf even de mist in met lekkers geven. Deed ik eerst weer te dicht bij. Dus bedacht dat ik mijn hand door het hek moest doen om zo het vlak bij haar borst te geven. Dus in haar ruimte en niet in die van mij. Toen weer even de bak in om te lopen en wat achterwaarts te gaan. Daarna zelfde ritueel weer. Allen toen kwam de dochter van de stal even kijken en zo ook de honden. Weg concentratie en de ene hond zag die stok. Toen snel gestopt, want dit was niet eerlijk voor d'r. Maar ben heel tevreden en hoop dit te kunnen uitbouwen. Ze lijkt het goed te snappen *\o/* Op een geven moment duwde ze haar neus tegen de stok en ik zag haar denken dat is goed toch? Nou nee het is het uiteinde waar de bal zit en niet de stok meid..Dus heel stil gebleven, commando herhaald en daar ging het neusje op zoek naar de bal. Click, click!!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:00

crosmuller schreef:
Solleke_Noah schreef:
Woeps, ik klets ook altijd veel na de click :o

Ik weet niet of het erg is NA de klik, je kan het zien als onderdeel van de beloning denk ik. Dwz als je paard dat geklets ook leuk vindt, de ontvanger bepaalt :).

Ik zag net dit linkje dat sluit aan op waar we het over hadden: http://www.thehorse.com/articles/31374/ ... -evaluated

Sorry ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren op posts en filmpjes, ben druk met centjes verdienen op het moment. Moet ook :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:31

@Cube: leuk om te lezen. Goed bezig hoor en goed om te stoppen toen de honden kwamen spelen. Een hek ertussen helpt bij het oefenen van een soepele click-target uit zicht houden-beloning pakken-geven en opnieuw target aanbieden.

Goed dat je bewust werd dat je door het hek moest om de beloning aan te bieden.

@crosmuller: ga ik lezen (straks)

@Sabine: fijn dat je beide paardjes het goed doen op het moment.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:35

Leuk sabine, dat het zo goed gaat met de paardjes.

Cube, klinkt prima. Goed ook om op dat moment te stoppen. Doorgaan had mogelijk tot frustraties geleid.

Cm interessant stuk. Had ik niet verwacht.
Zelf ben ik tegenwoordig trouwens erg zuining met stemgebruik. Zeker bij training.

Ik was begonnen met symbooltraining. Ik liet de paarden met de voorvoeten in de hoepel staan en een blad met wortel aanwijzen. Bedoeling is dat ze straks afbeeldingen leren herkennen, die dus ergens voor staan.

Om te leren discrimineren, gebruikte ik, na het leren aanraken van het wortelblad, een blanco blad als alternatief, opdat ze eerst bewust op het symbool leren kennen.
Maar na een paar keer, moet ik opmerken dat ze dat toch lastig vinden. Blijkbaar letten ze niet echt op het symbool, maar meer op blaadje aanraken.
Nu dacht ik daarstraks aan een soortgelijk experiment met dolfijnen, waarbij ze als alternatief symbool eerst iets gebruiken wat enorm verschilt van het te onderscheiden symbool.
Ik denk dus dat een blanco blad als alternatief nog te lastig is. Ze hebben immers nooit geleerd om ergens nauwkeurig op te letten. Ik ga de volgende keer een alternatief gebruiken dat anders van kleur en grootte is. Kijken wat er dan gebeurt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:06

Ik heb met A4tjes met de cijfers 1,2 en 3 Kyra de 1 leren targetten. Dat ging heel makkelijk. De nr 2 en 3 nooit belonen.

Maar jij hebt een blanco blad en ook een cue voor het blancoblad, neem ik aan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:04

Nee, geen cue. Ik wil voorlopig dat ze leren onderscheid te maken; op de afbeelding te letten. Dat doen ze nog niet.
Zouden ze dat wel doen, dan zouden ze zonder uitzondering voor de wortel kiezen. Nu kiezen ze voor het targetten van een blad, terwijl alleen het targetten van blad met wortel een schijfje wortel verdient.
Ik merk ook dat ze niet op de afbeelding letten. Ze zijn te ijverig met iets aanraken, wat dan ook....

Het is trouwens ook niet echt de bedoeling om bepaald iets aanraken op bepaalde cue te zetten, maar juist om straks te kijken of ze bewuste keuzes gaan maken; eenmaal bekent met de symbolen. Het op cue zetten, gaat dat dan tegen, want dan maak ik keuzes

Ik zal vandaag (of morgen) eens testen met groter verschil, zoals ze dolfijnen leren om te differentiëren. Ben benieuwd of dat verschil uit maakt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:27

Interessant LJ hou ons op de hoogte. Ja apart wat erbuit dat onderzoek kwam, had ik ook niet verwacht. Het lijkt toch wel goed opgezet. Als het klopt is het wel belangrijke info.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:37

Misschien moet je 'symbolen' gebruiken 'die paarden kunnen lezen'. Niet vanaf een papiertje, maar bv een (3D) wortel uit de dierenwinkel/schap hondenspeelgoed.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:14

Ik zou zelf beginnen met wortel/hooi kiezen net als bij onze smaaktest. Als je wortel of niets doet wordt het toch meer een goed/fout oefening ipv kiezen. Zo maar een gedachte die in me opkomt. En is het symbool zwart wit of in kleur? Leuk hoor dat je dit doet!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:28

Interessant onderzoek! Ik weet wel dat mijn paard in ieder geval het verschil heeft aangeleerd. Nu ik clicker, gebruik ik op aanraden van HL mijn stem eigenlijk niet of nauwelijks, maar daarvóór vrij veel en met rijden/longeren kreeg m'n paard echt door dat na 'goed zo' er meestal een stukje stap lange teugel volgt en dat na 'uhuh' straf kon volgen (dat volume/die schelheid gebruikte ik zelden en de straf zelf was nooit nodig omdat ze al reageerde op het geluid). Maar volgens mij waren dat heel sterk aangeleerde 'bridges'. Kan me voorstellen dat ze dat van nature niet snappen.
Oja en interessant LJ, het onderscheiden van symbolen!
Laatst bijgewerkt door Visitor op 23-02-13 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:29

Of de wortel-knuffel van IKEA:
Afbeelding