BlackBeautyZ schreef:weet toevallig iemand van jullie hoe je een paard op een goede manier het water in leert lopen? (plassen, meertjes, uiteindelijk de zee?)
mijn paarden vinden het ontzettend eng.. ik merk aan mezelf dat ik ook niet echt een goed plan van aanpak heb om ze dit te leren..
Als je er zelf in kan staan, is dat natuurlijk heel erg fijn. Dat helpt heel erg, maar ga dan niet recht voor het paard staan. Dan heb je een grotere kans dat ze bovenop je springen. Verder is het belangrijk dat je zelf gewoon rustig gaat staan en als ze de eerste keer met een hoefje in het water komen is dat ook gewoon genoeg. Niet heel erg focussen op 'in het water gaan', maar eerder op 'Eens zien of we dichtbij kunnen komen'. Dan kan je steeds meer uitbouwen.
Wat je eventueel ook kan doen is druk geven aan de achterkant door bijvoorbeeld een stick. Op die manier drijf je ze het water in. Dat werkt heel goed, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. Ook moet je paard de oefening van het drijven en sturen op de grond al kennen. Mijn paard kent dat al waardoor hij weet wanneer hij naar voren moet lopen. Als hij naar voren loopt gaat de druk weg. Zelf kon ik hem op die manier op een fijne en vertrouwde manier het water in krijgen, maar als ik een paard niet goed zou kennen zou ik opteren voor de eerste optie. Zeker als ze de driving game nog niet voldoende kennen.

Hier sta ik op de verkeerde plek, maar die had ik wél gekozen omdat ik mijn paard 'voor' wilde gaan. Ik had beter als ik erdoor was aan de kant van het hek kunnen gaan staan. Nu sta ik op de plek waar hij heel makkelijk heen kan springen als hij het toch te eng vind.
Hij deed namelijk bij dezelfde oefening ook dit:

Hier sta ik op de correcte plek voor het driven. Hij gaat keurig over de 'hindernis' en ik sta op een logische en veilig plek. Ik kan hem als hij gaat rennen makkelijk terugvragen door naar zijn kont te kijken.

Hier zie je bovenstaande oefening in het water.
Ik hou mijn arm waar zijn hoofd is naar voren (dat betekend 'ga voorwaarts'. Als hij dat niet doet, kan ik hem met de achterkant van mijn leadrope een tikje op zijn kont geven. Hij weet dat zijn billen dan moeten draaien en dan staat hij dus volledig in het water. Dat deed ik niet, omdat hij aan het onderzoeken is (zie het voetje). Wel blijf ik naar voren vragen, want hij geeft niet het correcte antwoord (ga helemaal naar voren), maar hij is wel aan het zoeken.

Uiteindelijk stond hij helemaal in het water.