Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:34

Dit is echt een superleuke site voor iedereen die meer clickertraining info/inspiratie zoekt: http://connectiontraining.com/

Ik weet niet meer wie hem eerder postte, maar hij is echt de moeite waard, ontzettend leuke artikelen, blogs, gratis filmpjes enz. Je kunt er zelfs complete study courses kopen over verschillende onderwerpen, en ze hebben blijkbaar ook een groot forum (die ik echter nog niet gezien heb).
Ik weet dat Inge Teblick geprobeerd heeft om iets soortgelijks betaalds op te zetten in Belgie, maar de laatste keer dat ik daar keek gebeurde daar niet meer zoveel. >;) Hier krijg je (als je gewoon het jaarabbonement neemt) veel rn veel meer voor evenveel/iets meer geld. Ik vind het zeker de moeite waard! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:04

Komt inderdaad die link van die eerder heb neergezet :j Ik vind het een heerlijke site! Heb al veel gelezen & bekeken, nog geen lid maar toch al veel lees/kijkvoer voorbij zien komen :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:23

Hallo allemaal! vandaag op een probleem gestuit! ik wou Juliet jambet/voetje leren. Ik had al wat gelezen dus ik met de dressuurzweep naar haar toe en tegen haar beentje liggen tikken.. maar... daar reageerde ze dus echt niet op :')
en ja dan wou ze niet stil staan 'hief ze haar beentje op' dus clickte ik. Maar volgens mij is dit echt niet duidelijk genoeg en zal ik haar dan gwn leren 'niet' stilstaan... ze weet wel gewoon een voetje geven (voor ze uit te krabben) maarja... dus hoe moet ik dit aanpakken, want heb een aantal keer geprobeerd en volgens mij schep ik alleen maar verwarring?

Hoe moet ik dit oplossen/ hoe doe ik dit het beste?
Targetten daarintegen gaat echt top trouwens!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 02:32

Nu ik de enorme diversiteit van het targetten ontdekt heb, gebruik ik het zoveel mogelijk. Als jouw paard al kan targetten met de neus kun je nu gaan targetten met de knie. Je houdt je target (ik zou een zachte target gebruiken, Kyra sloog de targetstick binnen de korste keren tegen haar eigen kin aan met haar knieen). Je houdt de target een paar mm voor haar knie zodat als ze beweegt ze er wel tegen moet komen, dat is het click moment. ZOdra ze doorheeft dat er iets met het been moet, en ze gaan experimenteren weet je dat ze op de juiste weg zijn en kun je het mm of cm bij cm moeilijker maken.

Is hier iemand lid van Connection Training? Ik kijk er regelmatig op en vind het heel inspirerend. Ook het feit dat er echt ervaren mensen met veel wetenschappelijke kennis achterzitten vind ik een echte plus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:09

Ik gebruik de target voor alledaagse dingen zoals uit de wei halen, maar ook voor trailerladen :') werkt als een malle.

Hier geen lid, maar als ik het zo lees dan is het wel een aanrader! Ik ben lid van ITMHB maar dat lijkt inderdaad wat stil te liggen momenteel, hoewel je nog wel steeds cursussen kan volgen en badges kan halen :) ik denk dat de promotie eerder een beetje stilligt maar dat de site zelf nog wel gewoon werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:56

Als ik http://connectiontraining.com/ vergelijk met ITMHB vergelijk, dan stuur ik mensen liever door naar de eerste. Het geeft mij ook gewoon een fijn gevoel dat er een drieman/vrouwschap ;) aan het roer staat waarvan iedereen een andere kijk op clickertraining heeft en waardoor er automatisch ook verschillende invalshoeken naast elkaar mogen staan. Bij ITMHB verlieten op een gegeven moment zelfs door ITMHB verbonden en betaalde instructeurs de organisatie omdat clickertraining ineens allemaal op een enkele (vrij arbitraire) manier moest, of anders niet.
Voor mij is clickertraining het toonbeeld van vrijheid, dus als je dan ineens één bepaalde methode als enige methode gaat opwerpen en ook geen kritische blik op die methode toestaat, dan bloedt zo'n organisatie al snel leeg. Clickertraining is juist zo leuk omdat er duizend positieve wegen naar de zelfde oefening zijn, en dat je elkaar door al die verschillende invalshoeken dus eindeloos kunt blijven inspireren. Dat gevoel krijg ik wel bij Connection training.
Ik ben ook nog geen lid, ben nu ernstig aan het nadenken over welke vorm voor mij het handigst is, want sommige van hun home study pakketten klinken ook wel heel erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:41

Ik denk er serieus over na om mijn Parelli-lidmaatschap te stoppen en in de plaats lid te worden van Connection Training :j Gewoon de website/videos alleen al, maar ook de rest (cursussen ed) lijken mij super. Heb hen ook recent een mail gedaan met een vraag en het antwoord was ook gewoon super! Dus ik vind het echt wel wat die site, echt wel :j

Gisteren is trouwens de DA/chiropractor weer geweest voor [***]. Waar ze een half jaar geleden iets had van "moet je nog wel wat met zo'n pony willen doen" (maar compleet stil zetten was ook geen optie) stond ze gisteren echt met open mond te kijken. [***] was ZO goed! En zo brutaal, de rotzak :') Uiteraard heeft hij nog problemen, zijn rechterachterbeen is gewoon slecht, en omdat het toevallig ook zijn dominante diagonaal is is linksvoor ook niet 100%. Daarnaast is het laatste stuk van zijn hals echt niet goed qua buiging (maar dan puur bij "ik vraag de buiging exact op die manier" want hij kan nog steeds op zijn bil krabben ;) ) maar van een oude kan je geen jonge meer maken, en hij heeft zijn verleden toch niet zo mee. Maar ze was echt meer dan tevreden hoe hij nu erbij liep, en ik mocht zelfs wel meer met hem dan enkel maar stappen. Uiteraard nog steeds opletten, de pijnpunten zijn er dus overbelasting ligt wel op de loer, maar ik moet niet meer bang zijn dat ik hem door het minste wat we doen verder kapot maak ofzo ;)

Verder ook gevraagd over zijn zadel/rijgedrag, maar zij ziet daar geen fysieke reden voor, dus het lijkt eerder puur mentaal te zijn, welk gevoel ik ook had en wat ik ook wel kan begrijpen. Ik ga nu kijken of we hem met rijden net zo vrolijk kunnen krijgen als wanneer ik op de grond sta, maar dat moet wel lukken, heeft gewoon wat tijd nodig. En met clickertraining kom je een heel eind hé :Y) Zie het weer helemaal zitten :):)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:50

Goed nieuws dus, Sabine! Hoera!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:54

Ik heb het vast gemist, maar wat was/is er met hem aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:12

Goh, wil je het echt weten? :+
Zal proberen de verkorte versie te geven: hij is een beetje complexe pony, nogal moeilijk (wisselend) van karakter maar ondertussen heb ik héél veel uitgevogeld en denk ik dat de puzzel zo ongeveer compleet is.

Qua lichamelijke dingen zitten we momenteel op: waarschijnlijk chronisch vitamine E-tekort (krijgt hij nu als supplement) waardoor hij een groot deel van zijn leven (zo niet heel zijn leven) met spierpijn heeft rondgelopen. Dit was zelfs zover dat zijn rug gewoon niks meer deed, hij had een "dode rug" (geen reactie bij voelen, maar ook niet bewegen bij stappen, je zat achteraf gezien op een plank maar ik wist niet dat dit zo niet hoorde :o ). Daarnaast stofallergie, grasallergie & hooikoorts. Hij zou ook zomereczeem hebben maar dit bleek de grasallergie te zijn want dit jaar geen deken op gehad *\o/* Echter door de allergie/hooikoorts wel last van headshaking. En tot slot dus een slechter (rechter)achterbeen, niet zo 100% linkervoorbeen en waarschijnlijk artrose in de hals (C3-4-5, dus echt onderaan).

Dit heeft hij allemaal waarschijnlijk al een groot deel van zijn leven, waardoor hij (begrijpelijk) nooit de vrolijkste pony is geweest. Immers werd er niet bij stilgestaan en werd hij gewoon gereden, werd tegen mij gezegd "hij is gewoon altijd zo geweest" (over dat boos zijn) en "laat hem maar zien wie de baas is". Dus onze start was niet zo schitterend ;) En dit alles heeft ook een nasleep dat hij alles wat met rijden te maken heeft echt niet leuk vindt. In het begin vond hij mensen in het algemeen trouwens niet leuk maar als ik zie hoe zijn gedrag tov mij verbetert is heb ik voor dat rijden ook nog hoop, duurt gewoon wat langer ;)

In maart dit jaar was de DA/chiropractor geweest omdat ik haar eens wilde laten kijken, had wel vertrouwen in haar & haar oordeel. Die dag liep hij ronduit slecht, maar echt slecht. Op het zachte kreupel, viertakt galop, op het harde nog erger en buigproeven konden niet slechter. Toen was de overweging "wat doen we nog met hem". Conclusie was: enkel nog stapwerk en dan vooral buiten, gewoon rechtuit stappen, niet te harde paden en niet teveel vragen. Na een half jaar wilde ze hem nog eens terug zien. En die dag was gisteren :Y)

Wat hem toen in maart volgens mij vooral de das om heeft gedaan, naast de problemen die er gewoon zijn, is dat hij pas een paar weken van de ijzers af was, en die ijzers hebben hem echt GEEN goed gedaan. Heb ze er ook laten afhalen omdat ik mijn pony niet meer herkende, en ik had het gevoel dat dit door de ijzers kwam (hij had wel al langer ijzers, maar toch). Nog een hele discussie met de hoefsmid gehad (altijd leuk :+ ), maar bon, klant is koning in mijn ogen, dus ijzers gingen eraf. Beste beslissing ooit ;)

Kan nog langer erover doorgaan, maar dat geeft wel zo'n beetje een idee denk ik :Y) Nog grappig, zij had het gisteren over de elementen en zag er (naast aarde, daar kan je niet naast kijken :P ) ook zeker een houttype in. En laat dat nu eens wat zijn wat ik nog nooit in hem gezien heb (maar gisteren ook zeker wel, zoals ik zei: hij was echt brutaal). Dus dat zegt al genoeg. Ik heb gewoon een hele andere pony :') :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:17

Wat een verhaal! Goed dat je hem een kans hebt gegeven!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:17

Wat fijn dat je paard zo positief veranderd is! Hopelijk blijft het zo goed gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:26

Merci allebei :D

Wil nu vooral focussen op het positieve en alles zo positief mogelijk houden/maken, en dan komt alles wel goed :Y) ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:36

Zo is dat. Ik heb zelf ook zo n geval staan. Sjacherijnig gekocht, bleek altijd buikpijn te hebben. Was dat op de rit, verbeent zijn hoefkraakbeen en dat breekt. Heb ik m eindelijk met zijn oren naar voren, sloopt hij zijn knie... |o .

Hij is best aardig geweest weer, maar nu nu weer minder. Toch weer last van zijn darmen en van zijn knie. Maar we gaan gewoon door. Zijn darmen gaan alweer beter, dus zijn oren komen weer zo nu en dan naar voren. En we zien wel waar het schip strandt.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:48

HippoLogic schreef:
Nu ik de enorme diversiteit van het targetten ontdekt heb, gebruik ik het zoveel mogelijk. Als jouw paard al kan targetten met de neus kun je nu gaan targetten met de knie. Je houdt je target (ik zou een zachte target gebruiken, Kyra sloog de targetstick binnen de korste keren tegen haar eigen kin aan met haar knieen). Je houdt de target een paar mm voor haar knie zodat als ze beweegt ze er wel tegen moet komen, dat is het click moment. ZOdra ze doorheeft dat er iets met het been moet, en ze gaan experimenteren weet je dat ze op de juiste weg zijn en kun je het mm of cm bij cm moeilijker maken.

Is hier iemand lid van Connection Training? Ik kijk er regelmatig op en vind het heel inspirerend. Ook het feit dat er echt ervaren mensen met veel wetenschappelijke kennis achterzitten vind ik een echte plus.

Ze is nogal klein en kan er makkelijk bij op haar knie :j ook gaat ze meestal achteruit als ik het daar houd :') Misschien nog een andere manier?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:00

Cobe heeft ook echt een chinese handleiding.
Ik volg jullie al langer, hij heeft het best getroffen bij jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:02

@ Kaat : er wordt bedoeld de target met de knie te laten aanraken, niet om die bij de knie te laten aanraken. Als je je pony met de knie leert targetten (ipv de neus) kan je makkelijk(er) dingen als jambette en later spaanse pas enzo aanleren ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:10

Verwend draakje die Cobe, liever verwend als verwaardloosd toch. :D
Die van mij is ook verwend, lekker moddermonster mogen zijn en elke dag aandacht genoeg.
Dan mag je ook nog lekker vrijheidsdressuren en voor je wagen jezelf uitleven, naast het longeren wat hij maar saai vind. :')
Denk dat ik maar eens ga clickeren met longeren, wie weet wat dat brengt.

Ik ben momenteel een weekje weg met pony op de veluwe.
Vandaag een ander menbit gekocht, met nagenoeg geen hefboom en daar loopt hij super op hier, nu hopen dat dat thuis in de bak ook werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:16

Ach, is maar wat je verwend noemt natuurlijk :+

Fijn op vakantie! En hopelijk kan je het postitieve thuis voortzetten :j

Ik kwam een mooie tegen, over poisened cues. Is op facebook, krijg het niet hierop lijkt wel. Zijn er manieren waarop de wel kan? (Staat op de connection training facebook voor wie wil kijken ;) )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:20

[***] schreef:
Ach, is maar wat je verwend noemt natuurlijk :+

Fijn op vakantie! En hopelijk kan je het postitieve thuis voortzetten :j

Ik kwam een mooie tegen, over poisened cues. Is op facebook, krijg het niet hierop lijkt wel. Zijn er manieren waarop de wel kan? (Staat op de connection training facebook voor wie wil kijken ;) )

Verwend is goed, als ze je niet het erf over slepen dan. :') :+
Dat positieve komt vast wel goed komen, hij liep al best oke maar ik zie dat hij aan de longe veel fijner loopt.
Daar heeft hij een dubbelgebroken onderlegtrens, maar mennen wil ik daar niet mee.
Nu dus dit en ik denk dat dit de oplossing is!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:27

[***] schreef:

@ Kaat : er wordt bedoeld de target met de knie te laten aanraken, niet om die bij de knie te laten aanraken. Als je je pony met de knie leert targetten (ipv de neus) kan je makkelijk(er) dingen als jambette en later spaanse pas enzo aanleren ;)

aah :P en hoe leer je dat dan? lijkt me nogal moeilijk?

En mijn excuses dat ik niet zo veel antwoord op andere berichten. Als absolute beginner heb ik niet het gevoel dat ik iets kan bijdragen :) Ook heb ik niet altijd tijd en bekijk ik bokt vaak tussendoor.
Maar heel erg bedankt alvast vor alle fantistische tips en advies van iedereen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 22:41

Je maakt het gewenste gedrag (waar je voor wilt clicken makkelijk:
Citaat:
Je houdt je target (ik zou een zachte target gebruiken zoals een poolnoodle).een paar mm voor haar knie, zodat als ze beweegt ze er wel tegen moet komen. Dat is het click moment.
Zodra ze doorheeft dat er iets met het been moet, en ze gaan experimenteren weet je dat ze op de juiste weg zijn en kun je het een mm of cm bij cm moeilijker maken.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:47

[***] volg je verhalen van Cobe en je andere paardje al langer en ik vind het super dat je ze beide een kans geeft.

Hier toch wat gedaan met clickertraining geprobeerd althans. Want ponylief laten nadenken is heel moeilijk. Wil hem al tijden laten apporteren, maar als ik het hem aangeef zeg maar de target dan vertikt ie het. Dus hij stond op stal en zoals hij is neemt alles binnen mondbereik in zijn mond. Deze keer lag er een borstel dus daar stond ie lekker mee te zwaaien, dus klik en belonen. Toen ie het weer moest doen keek ie me echt aan zo van wat bedoel je tot ie weer de borstel pakte. Commando gegeven en hij liet keurig los toen ik het pakte. Verder ook niet meer gedaan zijn lekker naar buiten gegaan aan de lange lijnen.

Parelli vind ie erg moeilijk net als druk op zijn lijf,mond en alles ben al een jaar bezig met hem aan het bit te laten wennen. Daar moet ook een oplossing voor te vinden zijn

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 22:59

Bedoel je de post van Rachel, Sabine?
Citaat:
On another group, we were discussing if bits are always aversive. The conversation eventually got onto poisoned cues and this was my answer in the discussion:
"I teach cues with a target, then transfer them to a voice cue, then transfer them to rein cues. They are pretty positive proof by then (i.e. have a strong reinforcement history). It's what I do with the tools as life goes on that determines how positive they stay.
Technically, you can only poison a cue which was taught positively and then used in a way which was aversive and so becomes poisoned. If we use an aversive cue in the first place, it cannot then be poisoned because it wasn't initially appetitive.
Looking at it from an emotional systems perspective, it means that my cues are associated with SEEKING, PLAY and CARE, right through to the rein cue. To poison them, the systems of RAGE, FEAR and PANIC will need to be engaged and they will then also become associated with the cues and cause conflict or even break down of the behaviour.
This is why you need to be really careful how you use tools which have been taught positively. To get back to the bit question in the original post, I know it is entirely possible for a bit to be experienced as positive if introduced well with reward-based training. However, this is one tool which is easily poisoned as many people do not know how to use a bit well and it can easily become aversive. In my view, the fault does not lie with the tool but the hands that hold it. I am not the first person to say that!"
It's easy to see this with tack that is aversive by design...bits, headcollars, side-pulls, bitless bridles. What is less easily understood is that you can also poison appetitive tack, such as targets and mats. This happens when it all becomes too much about the food and the horse gets frustrated when expected rewards don't happen, such as when you are asking for more before they get the reward. It happens most when you teach stationary behaviours, such as standing on a mat, and follow a click/one treat, click/one treat, click/one treat model. The horse moves from a positive SEEKING mode into a frustrated SEEKING mode as RAGE kicks in.
If you are unaware that this is happening and continue to train in this way with all that tension, you can easily poison positive cues as the horse sees them and then, again, gets into this frustrated mode. I've done it myself and we have videos and studies on how to retrain everything so that you can reintroduce those cues with calm. This is why we emphasise relaxation over everything else and encourage people to stop treating and move on in behaviours as quickly as possible.
What's your experience of poisoned cues? (Remember, it needs to have been trained positively in the first place and then become aversive in some way). It can happen unwittingly, for example, when a saddle which was well-fitted becomes painful in some way as the horse has changed shape or his way of going. Or girths can easily get poisoned too. Any more examples?

Zij zegt hetzelfde als xyzutu2 (correct me if i'm wrong)en ik: dat clicker training leuk kan zijn, maar ook frustraties op kan leveren, vooral als je te voorspelbaar bent in je bridge en beloningssysteem. Dat als je sneller meer vraagt en niet te lang blijft hangen in hetzelfde je dat kan voorkomen.

Vooral voor beginnende trainers heel lastig. Ik kan me zelf nog heel goed herinneren dat ik heel vaak dacht:"Snapt mijn paard het echt? Laten we checken en nog eens vragen." Netzo lang tot ie het niet meer deed omdat hij gefrustreerd raakte. Nu ga ik veel sneller door met criteria verhogen. Tegelijkertijd ben ik veel alerter geworden op de emoties van mijn paard tijdens de training en houdt ik daar ook echt rekening mee. Zodra ik ook maar iets van frustratie/"opluchting" (likken en slikken) zie, verander ik van tactiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:03

Die inderdaad :j Maar ook dat poisoned cues eigenlijk enkel voorkomen als iets in eerste instantie positief was voor een paard en dat jij of anderen dat dan door bepaalde handelingen kunnen 'verpesten' en dezelfde cue een negatieve lading geven. Want dat werd in het verleden anders omschreven dacht ik, of heb het nooit echt duidelijk gevonden in ieder geval :o Deze post begreep ik wel :Y) :))