paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:41

Beste bokkers;
hier volgt een kleine update.

Een eigen paard zit er voor het moment niet in wegens overleg met mijn vriend.

Daarnaast train ik wel 2x per week de Fjord en Haflinger, MAAR minder dan 1 u per paard.

Ook heb ik deze QHP Jodhpurs gekocht:
Afbeelding

deze rijhandschoenen van BR:
Afbeelding

en een nieuwe rijbroek van BR, bruin met zwart en een zak met rits voor eventueel snoepjes bij me te kunnen houden.

Anoniem

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:43

Wat leuk! :) En goed van je dat je de tips zo hebt opgepakt!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:51

Jammer dat je geen eigen paard nu kan aanschaffen, rustig aan! Je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet!

Erg leuke spullen heb je gekocht.

Gaat het goed met je fjord en haflinger?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:04

met de fjord en haflinger gaat het heel goed. De fjord struikeld regelmatig, volgens de eigenares al van jonge leeftijd. Heb opgezocht en ben terecht gekomen op horizontale scheefheid. Dus het paard gebruikt de ruiter als 5e been, leunt op de teugels en zet het meeste gewicht op zijn voorhand waardoor hij dus kan gaan struikelen.
Ik ga dit proberen aan te pakken.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:14

Mooie spullen heb je gekocht. en wat goed dat je met de tips aan de slag bent gegaan. veel plezier.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 18:27

update:
heb een pessoa en longeersingel gekocht om beter te longeren.

He ontdekt waarom de fjord elke keer struikeld: er is iets aan zijn linker acheterbeen want hij ontlast dit maar is ons nog nooit eerder opgevallen.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:14

Dan zou ik eerst laten uitzoeken waarom hij die ontlast voor dat ik met hem zou gaan trainen. misschien kan/mag dat niet meer door eventuele blessure.
Weet je hoe je met een pessoa om moet gaan? zo niet raad ik je af om daar mee te werken zonder begeleiding of een hele goede uitleg. zo ja, bouw het wel op grote kans dat die oude dibbes geen idee heeft hoe hij daar mee om moet gaan haha.

overgins moet ik er bij zetten dat ik dit niet zou doen met zo'n oudje die eigenlijk nooit iets heeft hoeven doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 23:27

de training met de fjord stop ik ivm dat ontlasten van zijn been. De DA komt er naar kijken ;)

De haf is overigens zeer braaf bij gebruik van de pessoa en hij luisterd ook beter naar mijn commando's aan de longe.
Al heeft dit niet zo zeer met de pessoa te maken. Maar met het feit dat ik meer met min stem begin te werken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:29

En hoelang longeer je hem dan met die pessoa?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 19:37

niet langer dan 15 min. (heb het toevallig wel gemeten gehad :P)
want daarna ben ik gaan wandelen met hem door de wei en dan eventjes gereden op hem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 10:54

Gisteren ben ik met astra voor de 1e keer buiten de weide geweest. Dat deed hij prima en zonder proberen weg te lopen of het halstertouw uit onze handen te trekken om ervandoor te gaan (is wel al eens gebeurd met de fjord).

hier wat foto's van voorbije dinsdag.

Astra:
drafje met pessoa-tuig.
Gebruikt hij zijn achterhand goed? Zelf zie ik wel verschil als ik zonder pessoa longeer of met pessoa.
Afbeelding

een filmpje;
Aan de cavaletti moeten we nog wat werken, daar is Astra wat bang van.
View My Video

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:25

Volgens mij zit de pessoa te los om er effect van te hebben

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:35

Pessoa zit idd te los. Daarom vroeg ik ook of je er al ervaring mee had. Zulke dingen moet je niet zomaar gaan doen omdat je gezien/gehoord/gelezen hebt dat en hoe het werkt. je moet echt iemand hebben die het je uitlegt en laat zien hoe je er mee moet werken.

aangezien je vooruitgang hebt geboekt, zou ik verder gaan zonder pessoa want die heeft er in dit geval niet aan bijgedragen.

15 minuten longeren is prima en daarna wandelen is ook lekker. maar waarom daarna er dan toch nog even een stukje rijden?? 20/30 min longeren is een volle workout voor een paard dat in conditie is en de hele week (en leven) al getrained wordt.

verder ziet het er niet slecht uit.

P.s. dit is als advies bedoeld en niet negatief. :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:08

de pessoa zat idd wat te los, had dat gedaan omdat de haflinger snel bokt en wou niet dat hij zich kon pijn doen als hij zou gaan bokken. (wat eigenlijk niet zou kunnen ivm dat bontje).

Heb ook een filmpje van de fjord waar duidelijk te zien is dat hij mankt. (Nog niet op de pc gezet.)
Heb de achterbenen betast maar ik voel niets abnormaals of warms aan het been wat hij ontlast tov het andere been.

doebidon:
Ik apprecieer uw advies enorm. Maar dat rijden was echt niet langer dan 10 min, en voornamelijk in stap.
Nu ga ik me vooral focussen op de training buiten de wei voor wandelingen in de bossen.

Dan is het doel van de eigenares bereikt: iemand hebben die de haflinger kan berijden en kan meegaan op wandeling in de natuur.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:19

Gelukkig maar want ik wil echt niet negatief overkomen.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:47

Ik vind het goed dat je in het begin de pessoa wat langer zet, zo werkt hij minder in, maar kunnen ze er wel beter aan wennen. Ik weet niet hoe vaak je hem al gebruikt hebt, maar na de eerste paar keren kan je hem wel meteen wat strakker zetten. Al zou ik dat ook blijven opbouwen, dus niet meteen te strak zetten.
Ik kan het niet heel goed zien op de foto, maar ik denk dat je de pessoa ingesteld hebt op middelhoog, mag ik vragen waarom deze 'stand' en niet lang en laag (dus vastmaken tussen de benen)? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:21

Shariie schreef:
Ik vind het goed dat je in het begin de pessoa wat langer zet, zo werkt hij minder in, maar kunnen ze er wel beter aan wennen. Ik weet niet hoe vaak je hem al gebruikt hebt, maar na de eerste paar keren kan je hem wel meteen wat strakker zetten. Al zou ik dat ook blijven opbouwen, dus niet meteen te strak zetten.
Ik kan het niet heel goed zien op de foto, maar ik denk dat je de pessoa ingesteld hebt op middelhoog, mag ik vragen waarom deze 'stand' en niet lang en laag (dus vastmaken tussen de benen)? :)

goh ja dit was vooral om te laten wennen. Heb het tevens nog maar 1x gebruikt ;).
Weet ook niet hoe astra reageert met iets tussen de benen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:21

Heel goed hoor dat je m niet gelijk tussen de benen doet en strak zet. Mijn paard kan er bijvoorbeeld absoluut niet tegen (bokken stijgeren springen) daarom heel goed om er zo mee te beginnen!!!

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:42

Ik denk dat het misschien een goed idee zou zijn om te beginnen met lang en laag. Zeker voor een paard dat verder niet getraind wordt. Na een tijdje kan je dan verder werken naar middelhoog.
Als de pessoateugel opzoekt op de wiki vind je ook dat je best begint met de lang en laag houding.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:45

Een pessoa gebruik je sowieso met een hoofdstel, niet met een halster....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:00

MaricoGraphy schreef:
en wat betreft oren naar achter is focus op de baas. (lees ik in een ander topic waarbij het paard net dezelfde uitdrukking heeft als Astra op foto 3)

In de meeste gevallen is oren naar achteren toch echt een uiting van ongemak. Ik zou dat niet zomaar uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:04

Babootje schreef:
MaricoGraphy schreef:
en wat betreft oren naar achter is focus op de baas. (lees ik in een ander topic waarbij het paard net dezelfde uitdrukking heeft als Astra op foto 3)

In de meeste gevallen is oren naar achteren toch echt een uiting van ongemak. Ik zou dat niet zomaar uitsluiten.

Tja, maar wat is 'oren naar achter'?

Liggen ze plat in de nek, dan zou ik inderdaad zeggen dat het ongemak is. Maar op de foto van het "longeren" met de pessoateugel zie ik geen boos of ongemakkelijk paard.

TS, ik vind het heel goed dat je met alle kritiek en commentaar om bent gegaan!
Het rijden heb ik zo mijn bedenkingen bij omdat hier bij mij ook geld: longeren is werk, en rijden (of dat nou met of zonder zadel is) is ook werk, dus voor mij zou dat betekenen dat m'n pony 2x achter elkaar werkt. Eerst lichamelijk aan het werk zetten en dan lichamelijk belasten met ruitergewicht is (vind ik) dus al 2x werk. Niet dat je hem in de weg zit met gewicht, zo bedoel ik het niet (voor het zo opgevat wordt) maar het is wel je lichaam anders gebruiken.

Maar wat ik zeg, vind het al heel goed hoe je ermee omgaat en dat het nu in alle rust gaat!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:23

xSlvna schreef:
Want 20 jaar is oud. :')

Ben het niet eens met TS maar flink wat anderen verkopen toch ook echt onzin.

TS schat in 20-22 en de andere 25. Dat is flink oud ja. Maar pony's kunnen nog wel wat ouder worden. :D
Op deze leeftijd zijn ze best nog rijdbaar mits ze gezond zijn, eraan gewend zijn bereden te worden en je rustig aan doet. 2 uur achtereenvolgens rijden is niet rustig aan.
Maar de pony's hebben hun hele leven op de wei gestaan en niks hoeven doen. Dan is het niet reeel om daar nu nog aan te beginnen. Laat ze gewoon lekker met rust.

Dan het plan om een 2-jarige te kopen.(Doe dan ook maar gelijk een Jazz of een Gribaldi) Heel onverstandig - ook als je goede begeleiding hebt. Jouw vriendin (die van de fries) geeft jou echt heel slechte raad.
Ik snap wel waarom je dat wilt, een tweejarige kost natuurlijk heel wat minder geld dan een goed beleerd paard. Maar groen op groen is - zoals ervaren mensen zeggen - geen goede keuze. Want als je zelf nog onvoldoende ervaring hebt (en dat kun je niet TS want dat lezen we tussen de regels in en zien we op de fotootjes) kun je ook je paard niets leren.
Ik heb dat al heel vaak heel fout zien gaan. Gewoon niet doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 17:20

Babootje schreef:
xSlvna schreef:
Want 20 jaar is oud. :')

Ben het niet eens met TS maar flink wat anderen verkopen toch ook echt onzin.

TS schat in 20-22 en de andere 25. Dat is flink oud ja. Maar pony's kunnen nog wel wat ouder worden. :D
Op deze leeftijd zijn ze best nog rijdbaar mits ze gezond zijn, eraan gewend zijn bereden te worden en je rustig aan doet. 2 uur achtereenvolgens rijden is niet rustig aan.
Maar de pony's hebben hun hele leven op de wei gestaan en niks hoeven doen. Dan is het niet reeel om daar nu nog aan te beginnen. Laat ze gewoon lekker met rust.

Dan het plan om een 2-jarige te kopen.(Doe dan ook maar gelijk een Jazz of een Gribaldi) Heel onverstandig - ook als je goede begeleiding hebt. Jouw vriendin (die van de fries) geeft jou echt heel slechte raad.
Ik snap wel waarom je dat wilt, een tweejarige kost natuurlijk heel wat minder geld dan een goed beleerd paard. Maar groen op groen is - zoals ervaren mensen zeggen - geen goede keuze. Want als je zelf nog onvoldoende ervaring hebt (en dat kun je niet TS want dat lezen we tussen de regels in en zien we op de fotootjes) kun je ook je paard niets leren.
Ik heb dat al heel vaak heel fout zien gaan. Gewoon niet doen.
wie heeft he tover een afstamming van Jazz of Gribaldi?

Bon genoeg gediscusieerd, ik volg de tips op.

Hierbij wou ik ook even laten weten dat ik vandaag een nieuw zadel met bijhorend hoofdstel heb gekocht.
dit zadel (hoofdstel is in datzelfde kleur bruin), zondag maak ik foto's voor de geïnteresseerden.

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:40

Past dat zadel ook? Erg tricky, zomaar een zadel van internet kopen zonder te passen. Zou ik nooit doen