Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:56

Je paard heeft een linker en rechterschouder. Afhanelijk of je links of rechtsom rijdt is het de binnen of de buitenschouder. Dus de linker schouder kan wel binnen- of buitenschouder zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:59

Ja, zo zou ik het ook uit leggen. Maar zo las ik het niet. Meer als, het linker schouder is verantwoordelijk ook als je links om rijdt en hij valt naar buiten (dus over het rechter schouder).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:10

RianneH schreef:
Ja, zo zou ik het ook uit leggen. Maar zo las ik het niet. Meer als, het linker schouder is verantwoordelijk ook als je links om rijdt en hij valt naar buiten (dus over het rechter schouder).

nee dat bedoelde ik niet.
Ik bedoelde de vraag te stellen of het paard linksom naar binnenvalt op de linkerschouder of juist rechtsom over de linkerschouder naar buiten toe.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:19

Haha oke dan zitten we weer op 1 lijn :)
Ik vermoed linksom naar binnen vallen, maar we wachten het antwoord even af.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:50

Zooo vandaag eventjes lekker getraind met powny, en zoals ik al dacht moest ze eerst eventjes flippen haha.. Ik heb haar staart nog nooit zo hoog gezien, en strekken die beentjes :D

Wel mooi, want als ik met mijn pony naar de bak ga dan stap ik er eventjes op (bak is zo'n kleine 5 minuutjes stappen) en op de heenweg voel ik nooit heel veel verschil, natuurlijk voel ik wel hoe ze loopt, maar niet of het ooit slechter/beter was. En op de terugweg stap ik er dan weer op en altijd voel ze dan zo lekker, haar rug schommelt dan echt veel en veel meer! Leuk om te voelen, en dat geeft mij ook het idee dat ik toch wat goeds doe.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:04

hiihi das leuk he? merk je in elk geval dat het iets goeds doet!

ik loop trouwens stage bij janna de vries (okal heb ik de laatste tijd niet meer zo veel tijd om te gaan) ze geeft inderdaad heel fijn les !

gister na het los werken weer even met Cato aan e handgewerkt het ging wel weer iets beter okal loopt ze nog niet heel lekker
ben van plan om als ze wat is afgevallen naar erik laarakker te gaan om der even goed te laten checken en mischien ook voor haar exceem heeft iemand ervaring met hem?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:00

Maris schreef:
Ash_ schreef:
Even een vraag van mij: paard is na blessure ongelijk bespierd. Linker schjouder bespierd, rechter onbespierd. Hij valt dus met oefeningen weg over zijn linker schouder. Nu coorigeer ik hem door zijn neus weer naar voren te vragen en hem voorwaarts te vragen. Dit op deze manier omdat hij in stap (stilstand wel) de buitenteugel niet snapt.
Wie heeft er tips om het hem aan te leren?

Valt hij dan over zijn linkerbuitenschouder of op zijn linkerbinnenschouder ? En met welke oefening ? En met grondwerk of met rijden ?

als ik rechtuit met buiging wil oefenen en hij valt op zijn buitenschouder moet ik proberen meer lengtebuiging te vragen. Dus meer met zweepje richting ribben of binnenachterbeen.
Als hij op zijn binnenschouder valt en dus naar binnen valt dan moet ik hem geen ruimte geven om dat te doen.
Op volte gaat het weer anders ......

Vooral met stelling vragen op de volte. Dan valt hij als hij rechtsom loopt weg over zijn linkerschouder(valt dus naar buiten). Dus die gaat hij dan overbelasten zeg maar. (hoop dat het duidelijk is zo.) Ik weet hoe ik hem moet corrigeren met 1 teugel met 2 ook. Alleen is het nog te veel voor hem kennerlijk om in stap ook nog eens te reageren op zijn buitenteugel. Dit doet hij in stilstand wel.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:16

lollig, ik heb ook les van Janna de Vries :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:09

4catootje5 schreef:

ik loop trouwens stage bij janna de vries (okal heb ik de laatste tijd niet meer zo veel tijd om te gaan) ze geeft inderdaad heel fijn les !

gister na het los werken weer even met Cato aan e handgewerkt het ging wel weer iets beter okal loopt ze nog niet heel lekker
ben van plan om als ze wat is afgevallen naar erik laarakker te gaan om der even goed te laten checken en mischien ook voor haar exceem heeft iemand ervaring met hem?

Ik heb onwijs goede ervaringen bij hem! Dus zou het zeker aanraden, maar waarom wachten tot ze is afgevallen? Mijn paard was ook altijd mega dik en is na de behandelingen wat gaan afvallen(bleek iets in de stofwisseling niet goed te zijn).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:41

Ash_ schreef:
Vooral met stelling vragen op de volte. Dan valt hij als hij rechtsom loopt weg over zijn linkerschouder(valt dus naar buiten). Dus die gaat hij dan overbelasten zeg maar. (hoop dat het duidelijk is zo.) Ik weet hoe ik hem moet corrigeren met 1 teugel met 2 ook. Alleen is het nog te veel voor hem kennerlijk om in stap ook nog eens te reageren op zijn buitenteugel. Dit doet hij in stilstand wel.

Vraag je dan niet teveel stelling ?
Rechtsom zal je paard zijn binnenachterbeen waarschijnlijk zijn stuwende been zijn. Die moet meer dragend worden. Daar kan je mee helpen door meer aan de lengtebuiging te werken. Dus meer richting ribben zodat je paard ook echt daar buigt ipv (alleen ) bij de hals. ( zegt iemand die net 2 maanden ermee bezig is, maar wel met hetzelfde bezig is .... :+ ;) )

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:02

Maris schreef:
Ash_ schreef:

Vraag je dan niet teveel stelling ?
Rechtsom zal je paard zijn binnenachterbeen waarschijnlijk zijn stuwende been zijn. Die moet meer dragend worden. Daar kan je mee helpen door meer aan de lengtebuiging te werken. Dus meer richting ribben zodat je paard ook echt daar buigt ipv (alleen ) bij de hals. ( zegt iemand die net 2 maanden ermee bezig is, maar wel met hetzelfde bezig is .... :+ ;) )

Nee ik vraag net zoveel stelling als linksom. IK weet ook waar de oorzaak ligt. Na een blessure wil hij rechts amper belasten dit vind hij erg last. Waardoor hij het liefst over links wegloopt. (lichaam is losgemaakt alleen zit het nog tussen zijn oren werd mij verteld.)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:31

Het is opzich logisch dat je paard het nog steeds lastig vind om dat been te belasten. Ik merk het met die van mij ook nog steeds een beetje, dat is inmiddels 3 jaar geleden dat ze zo kreupel was. Maar nog steeds is rechtsachter iets lastiger, al word het verschil steeds een beetje kleiner :) .
Ik denk dat je er goed op moet letten dat je beide kanten evenveel belast en dan op de lastige kant liever een paar goede passen en dan weer wisselen van kant of even stilzetten en belonen. Dan zul je misschien wat vaker moeten wisselen, maar voorkom je wel (mentaal) overbelasting.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:29

Mijn paard heeft in een ver verleden Rhino gehad en heeft daardoor heel duidelijk rechts een minder goed achterbeen dan links. Wat ik doe is 60% werken op rechts en 40% werken op links. Daardoor houdt je links wel aan het werk, maar train je rechts meer, waardoor de verhoudingen rechter komen. Alleen kan je rechts niet precies hetzelfde vragen als links. Ik zou in dit geval een paar passen vragen en dan als beloning weer rechtstellen, weer een paar passen vragen en weer rechtstellen, zodat je rechts steeds meer traint en langer mee kan nemen.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:29

ijssnuiver schreef:
4catootje5 schreef:

Ik heb onwijs goede ervaringen bij hem! Dus zou het zeker aanraden, maar waarom wachten tot ze is afgevallen? Mijn paard was ook altijd mega dik en is na de behandelingen wat gaan afvallen(bleek iets in de stofwisseling niet goed te zijn).

oow das fijn!!
ik dacht omdat ze nu gewoon niet is zoals ze kan zijn en hier kan ik zelf gewoon iets aan doen (het is een haflinger en ik kan alleen in het weekend naar haar toe beetje ingewikkeld verhaal) maar nu ga ik doordeweeks ook nog 2 keer en krijgt ze ook minder eten en het kan de wens van de gedachte zijn maar ze leek mij al iets afgevallen.
en eigelijk ben ik een beetje bang dat die daardoor niet verder komt en zecht dat het komt door al haar vet :+ of is dat onzin?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:30

Ik denk dat ze dat niet zullen zeggen. Ze zullen hooguit zeggen dat afvallen haar bewegingsmogelijkheden en gezondheid wel zal verbeteren, maar dat zul je zelf ook wel weten!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:32

De zijwaartse gang vanuit de volte lukt prima _/-\o_ /3

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:50

ulyse schreef:

Super!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:58

fijn!

hier staan we stil :\ maandag had ik les en het ging echt heel goed... juf was tevreden, paard tevreden, ik tevreden... tot ik thuis kwam en toen kon ik niet meer op of neer... tijdens de les wel wat rugpijn, maar het viel nog mee... nu heb ik een hernia en mag ik max 10 minuten lopen per keer... dus even geen paardentijd voor mij :(

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:14

Oh dát is balen :( Hopelijk is het snel over en kun je aan de hand weer wat gaan trainen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:31

ulyse schreef:

Mooizo!

@dekoezegtboe: balen zeg dat je zo last van je rug hebt!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:34

Dank jullie :)

gelukkig wil mijn man 2x in de week met snow gaan fietsen een half uur... dat is beter dan niets

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:41

Ja kan hij toch eventjes de benen strekken!

Hier ligt alles trouwens ook aardig stil hoor, bak is een grote blubberzooi en weide is voor mijn grote pony net te zacht (waardoor ze het nog kapot loopt) met de kleintjes kan ik nog wel een beetje op de weide werken maar die glibberen ook snel.

Gister trouwens (beetje off topic omdat het niet aan de hand is maar aan de lange teugel) echt een super lekkere training gehad met mijn shetlander, galop blijft een erg lastig punt. Hij kan heel klein galopperen aan de longe maar aan de lange teugel wordt hij dan erg hard in de mond als ik hem vanuit een wat sneller tempo laat galopperen (met dus wat meer vaart erin, hij komt iets te graag terug in tempo). Sinds dat dus niet lukt dan maar gewoon vanuit flinke verzameling, en gister op beide kanten een erg mooie voorwaarts maar verzamelde galopsprong. Hij ging erg mooi zitten en viel er niet uit maar maakte hem echt af en kwam toen fijn terug op mijn commando. Was ik wel blij mee :j

Ik ga binnenkort kijken of ik een stukje training op film kan zetten! Hij is zo leuk haha..

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:45

Hey :wave:

Ik wil graag met mijn pony aan de hand gaan werken, en zoek iemand die les geeft in de kop van noord holland. Weten jullie misschien iemand?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:47

Klinkt goed Zusjacobs! Enne werk in de lange teugel, is toch ook stiekem wel een beetje werken aan de hand. Qua werk verschilt het in mijn ogen niet heel veel, je loopt alleen op een andere plek.

Ik heb de mazzel om op 10min stap afstand een binnenbak te hebben. Dus heb altijd de mogelijkheid om droog te werken.

@ dapnik: leuk dat je met het werken aan de hand wil gaan beginnen! Je zou Sibel eens kunnen benaderen, www.sibelambagts.nl . Ik heb geen idee tot hoever zij reist, maar vragen kan altijd :) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:06

Ja maar niet helemaal zoals we het hier bedoelen haha :)

Ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik niet doe aan binnenbakken (omdat ik dan waarsch. alleen maar binnen ga trainen) maar oooh wat zou ik nu graag een binnenbak hebben joh. Vies vies vies pis weer!