Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:50

alles is een kunstje. Er is alleeb veel mis met overvragen, wat veelvuldig gebeurt bij kunstjes. :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:01

liljebo schreef:
alles is een kunstje. Er is alleen veel mis met overvragen, wat veelvuldig gebeurt bij kunstjes. :)

goeie! en eigenlijk wel waar ;) wat versta je onder kunstjes? Alles leer je het paard aan, dus waar ligt die grens. In hoeverre is een goed uitgevoerde passage minder een kunstje dan op een blok staan, voetje geven etc. Brainbuster :)

Ik denk dat net als bij alles de mensen die de principes vanuit het NH combineren met de kennis vanuit de klassieke dressuur en het rechtrichten echt wel op een goede manier bezig zijn. (niet om mezelf aan te prijzen, maar dit is wel mijn mening) Natural dressage heeft namelijk inderdaad niks te maken met je paard in een mooi plaatje laten lopen als hij zijn lichaam niet goed gebruikt, want dan sla je de plank mis! Het gaat om goed lichamelijk gebruik in combinatie met mentale onstpanning en vrolijkheid (dat laatste mist nogal eens bij de huidige dressuur training en het eerste mist nogal eens bij veel NH aanhangers).

Als ik een beeld voor ogen heb voor natural dressage dan is het dat: een blij, werkwillig en ontspannen paard dat fysieke inspanning levert met plezier. En dat het op zo'n manier aan het paard wordt aangeboden in de training dat het bijna vanzelf (of natuurlijk, net hoe je het wil noemen) ontstaat.