Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:39

Hallo,ik meld me ook even in dit topic.
Ik heb een shetlander merrie van 90 cm hoog.
Een echte my little pony/barbie droom pony (a)
Hier ben ik sinds kort mee aan t lange lijnen.
Dit gaat wel goed.
Mevrouw snapt t aardig. Ze is de laatste tijd wel wat pittig geworden.
Heeft veel energie en de joligheid gooit ze er ook graag even uit.

Wat zijn nou handige dingen om mee te beginnen?
Ik doe tot nu toe lekker rustig instappen (mits mevr dat toelaat)
En daarna begin ik met losmaken. Voltes lopen en zoveel mogelijk figuren.
En stukjes draven.
Heb haar wel zover dat ze ook rustig kan draven. (eindelijk)

Ik ga dit topic even wat beter doorlezen (a)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 17:08

Irmy schreef:
Andafries bedankt voor je tip. Ik heb het ook geprobeert met stem, maar meneer is nogal eigenwijs.
De kleine ophoudingen ga ik proberen, je moet trouwens niet denken dat ik hard aan de teugels trek.
Ik zal van de week (of volgende week aangezien ik het nogal druk heb) even een beter filmpje maken. :)

Juist wel een keer trekken, wees maar eens streng! :o Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Het is alleen belangrijk dat je loslaat ZODRA je reactie krijgt. Niets mis met een beetje aanpakken, maar houd het eerlijk

Zelf heb ik de laatste tijd helemaal geen tijd om ook maar iets te doen door die o zo leuke examens die over 6 week voor de deur staan :+ Nu zit ik midden in een toets week en waarschijnlijk moet ik ook nog herkansen dus komende tijd heb ik niet erg veel leuks te melden hier :(:) Daarna ben ik gelukkig 3 maanden vrij dus dan gaat idefix weer vol aan de bak!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:31

loveidefix schreef:
Irmy schreef:
Andafries bedankt voor je tip. Ik heb het ook geprobeert met stem, maar meneer is nogal eigenwijs.
De kleine ophoudingen ga ik proberen, je moet trouwens niet denken dat ik hard aan de teugels trek.
Ik zal van de week (of volgende week aangezien ik het nogal druk heb) even een beter filmpje maken. :)

Juist wel een keer trekken, wees maar eens streng! :o Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Het is alleen belangrijk dat je loslaat ZODRA je reactie krijgt. Niets mis met een beetje aanpakken, maar houd het eerlijk

Zelf heb ik de laatste tijd helemaal geen tijd om ook maar iets te doen door die o zo leuke examens die over 6 week voor de deur staan :+ Nu zit ik midden in een toets week en waarschijnlijk moet ik ook nog herkansen dus komende tijd heb ik niet erg veel leuks te melden hier :(:) Daarna ben ik gelukkig 3 maanden vrij dus dan gaat idefix weer vol aan de bak!

Helemaal mee eens, eerste periode van het lange lijnen leer ik ze nageven. Houdt in, druk --> nageven. Heel simpel, en onder het lange lijnen veel makkelijker dan erop, je kunt namelijk blijven staan, beetje stevig gaan staan en als het goed is trekken ze je dan echt niet van de plek. Houd net zolang druk tot ze loslaten, dit kan betekenen het gewicht naar achter verplaatsen (begin van de schoolhalt/levade trouwens :D ), een stapje achteruit en nageven. Maar, dit is seconde werk en moet je zeer consequent in zijn. Aan de ene kant simpel, want je blijft staan, ze komen naar achter en automatisch komen de leidsels/teugels los te hangen --> beloning. Maar veel mensen hebben de neiging dan te blijven trekken, en dat moet je absoluut niet doen!

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:42

Nog een langeteugelaar hier!
Heb twee shets:
http://people.zeelandnet.nl/famjoosse/fotos/langeteugel/11.JPG
Nora is bijna 8 en nu iets meer dan 2 jaar in mijn bezit. Daarvoor is ze een tijdje rijpony van m'n nichtje geweest. Ze kwam eigenlijk als maatje voor m'n D-pony, maar zij is degene die mij gek op de Shetlander heeft gemaakt :o
Met haar ben ik nu iets meer dan een halfjaar bezig aan de lange teugel, heb ook regelmatig les met haar.

http://people.zeelandnet.nl/famjoosse/fotos/langeteugel/14.JPG
Marques is een jaartje jonger en ik heb haar zo'n twee maanden nu. Sinds twee weken loopt ook zij aan de lange teugel. Ze heeft een behoorlijk eigen wil, dus met haar doe ik nu echt de basis: veel overgangen en figuren rijden.

Heb binnenkort weer een les met Piet Bakker gepland staan en volg ook lessen via het Shetlanderstamboek (afdeling Zeeland).
Voor mij is het een harstikke mooie oplossing, ben altijd een behoorlijke angsthaas geweest te paard. En daarnaast vind ik het gewoon ook hartstikke leuk om te doen! :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 19:07

Heei Edelweis1984 :)
Je zit ook op shetlanderforum he ;) Heb je fotos daar al gezien, ziet er al netjes uit!
Leuk ook dat je lesjes van piet bakker kan pakken! ik zou wel willen maar heb helaas geen trailer :(:)
In iedergeval welkom in dit topic :D

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:50

@ loveidefix: dankjewel :D
Zit inderdaad ook op het Shetlanderforum, maar dan in cognito onder een andere naam ;)
In real life heet ik trouwens Lisanne, m'n nicknames van de forum verwijzen naar m'n paardjes :P (Edelweis was m'n D-pony en Noortje (Nora) m'n 1e shetje)

Kom net terug van de bak, eerst even met Nora aan het werk geweest, m'n moeder kwam even achteraan gewandeld met Marques, dus die ook nog maar een paar rondjes laten doen en we hebben nu voor het eerst een training gehad zonder steigertjes *\o/*

Ik heb helaas ook geen trailer, auto met trekhaak en E achter B rijbewijs, dus da's altijd wel een heel geregel: trailer halen bij m'n tante, met de auto van m'n ouders en m'n vader rijdt dan meestal (en anders m'n moeder). Morgen m'n eerste aanhanger-rijles, de eerste stap naar zelfstandigheid :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 17:01

Ik heb vandaag, in de stromende regen, een ongelofelijk heerlijke trainings sessie gehad met idefix! :D
Dit was de eerste keer sinds een paar maanden dat ik het weer gedaan had, en het had niet beter kunnen gaan! hij liep ontspannen, nagefelijk en zijn aanleuning was super. Normaal heeft hij met aanleuning en nagefelijk heid erg veel moeite maar ging vandaar super :D Aan het einde nog even gekeken of de schouder binnen en buiten er nog op zat en dat ging ook prima :D toen iets nieuwes uit geprobeert, wijken. Het leek net of hij het al jaren deed! stelling naar binnen, buiten teugel erbij en bam hij liep zo wijkend richten de hoefslag. Ben zo trots op hem <3

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:13

Lekker dat het zo goed ging! Was er iets anders van jou kant? Of van zijn kant? Of?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 17:17

ZusJacobs schreef:
Lekker dat het zo goed ging! Was er iets anders van jou kant? Of van zijn kant? Of?

Ik was zelf veel minder gefocust op resultaat en hij was verbazingwekkend ontspannen :D Ik was eerder dan wel eens gefrustreerd van: ja jeetje dat kun je echt, dus doe het nou!, en dit keer zag ik wel wat er van kwam en beloonde ik hem iedere keer en per keer zag ik hem gewoon groeien en beter zijn best doen :o Normaal dramde hij ook heel erg en werd hij snel te heet, maar dit keer was hij de hele training ontspannen. Moet ik vaker zo proberen haha

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:25

Heerlijk toch als het zo uit pakt! Ik moet daar zelf ook heel erg mee opletten, leeft in het nu en niet in de toekomst of het verleden, zoals dat ik ook vaak denk: dit ging de vorige keer zo slecht, dan zal het nu ook wel slecht gaan... en tada dan gaan het nog slechter, of: ik wil nu dit zien, en dan gebeurd het dus niet zoals ik het zou willen.. Zet in mijn gedachte een keer op 0 en ga gewoon lekker bezig zonder aan eerdere trainingen te denken, of juist iets te verwachten gaat het altijd heerlijk! Maar dat gevoel, is niet altijd even makkelijk te vinden :P Ik ga snel veel te veel na denken!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:10

Nou dat is heel mooi! Misschien vaker in de stromende regen gaan trainen :D Maar het klopt wel hoor, hoe meer verwachtingen je zelf hebt, hoe minder goed ze vaak uit komen en hoe slechter een training kan gaan. Jezelf een doel stellen is heel goed, maar pas het wel altijd aan naar het moment zelf. Ik heb het ook een periode gehad hoor, ik wilde te graag en te veel en dat resulteerde in een ontzettend nerveuze hyperzenuwachtige pony. Wat weer tot gevolg had dat we 5 stappen terug in de training konden doen omdat ie zelfs bij de meest simpele dingen op tilt ging (en ik daar weer gefrustreerd van raakte). Toen heb ik mezelf als doel gesteld om geen doel te stellen in de training. Gewoon samen op een ontspannen manier trainen, geen focus op een bepaalde oefening en zodra er ook maar een beetje spanning kwam gelijk weer een stap terug en terug naar ontspanning. Dat heeft toen erg goed geholpen en binnen no-time konden we weer op een relaxte manier met elkaar door 1 deur :)

Momenteel zijn we zelf nog altijd uit de running door een hoop blessureleed -O- maar de oorzaak is waarschijnlijk gevonden en hopelijk kan ik m vanaf volgende week weer rustig op gaan bouwen (staat nu alweer sinds half januari stil :\ )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:25

Wat heeft hij Eline?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:35

Nou het begon met een ontsteking in zn darmen. Dat heeft een maand geduurd, toen mochten we langzaam weer conditie opbouwen. En toen na 1,5 week liep ie kreupel. Hij heeft al wel eens eerder gehad dat ie niet helemaal lekker door zn lijf liep en niet echt kreupel maar ook niet zuiver beetje vage klachten. Heb er al een masseur, osteopaat etc. bij gehad. Maar was het nu zat, hij liep nu echt niet goed en iedere keer verschijnt en verdwijnt het weer. Dus naar de kliniek gegaan en na een kreupelheidsonderzoek en een paar foto's zit het zeer waarschijnlijk in de voeten. Hij heeft te dunne zolen, die dan gevoelig worden en waardoor hij het wil gaan ontlasten. En daar ging ie dus kreupel en moeilijk van lopen. En was het ook niet zo gek dat het soms erger was en ook de ene keer leek het uit zn schouder te komen en de andere keer weer uit zn knie. Hij belaste zn lijf gewoon verkeerd op de momenten dat zn zolen erg gevoelig waren. Nu heeft hij speciaal beslag met zooltjes en siliconen. Nog een week rustig stappen en dan is het even spannend of het echt geholpen heeft. Op de foto kwam zn linkerknie er ook niet 100% uit maar niet dusdanig slecht dat het echt een blessure lijkt te zijn. Toen zn voeten uitverdoofd waren had ie overigens ook geen last meer van zn knie en liep ie zo goed als zuiver. De de DA heeft goede hoop dat het met de ijzers nu verholpen gaat zijn! Ik hoop het maar!

Zo lang verhaal :Y)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:14

Jammer dat het met ijzers moet, hopelijk als zijn zolen aangesterkt zijn dat hij dan weer zonder kan!

Pony liep hier dus ook een paar maanden met vage klachten, dat bleek leverworm te zijn. Geeft ook rare kreupelheden.

Wel apart trouwens dat je hoefsmid dit niet eerder heeft opgemerkt, die hoort wel te zien wanneer er sprake is van (te) dunne zolen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:27

Tsja dat heeft ook even door mn hoofd gespeeld, waarom heeft de hoefsmid het niet opgemerkt. Maarja die kan ook niet aan de binnenkant kijken natuurlijk, ik kan t m nog eens vragen waarom t m nooit is opgevallen.
Hij heeft wel eerder gevoelige voeten gehad, toen heeft ie ook tegen bevangenheid aan gehangen en kwam zn insuline resistentie naar voren. Maar daarna nooit meer bij stilgestaan dat het daarvandaan kon komen. Hij is nl nooit meer bevangen geweest of daar zelfs maar in de buurt geweest. Dus dan denk je niet snel aan gevoelige voeten.
De DA had wel vrij snel het idee dat het in zn voeten zat overigens, en voelde ook met een speciale tang en merkte toen meteen op dat zn zolen ook wat zacht waren. Op de foto werd het helemaal duidelijk. En daarvoor met uitverdoven liep ie met 2 verdoofde voorvoeten weer als een zonnetje.
Voorlopig ziet het er niet naar uit dat ie nog zonder ijzers mag. Probleem is dat de zolen dan bij intensievere arbeid direct weer gevoelig zullen worden. Tenminste dat is wat de DA me vertelde.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:15

Maar hij heeft ook last in de bak? Want dat zou heel apart zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:30

Heb weer eens gewerkt, galopperen gaat nu echt TOP +:)+
Hij galoppeert aan op een superkleine hulp, goed bergopwaarts, houdt netjes zijn takt, treedt flink onder, drukt zijn rug niet meer weg en houdt ook genoeg sprong. Trots op mijn dwergje :+:

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:49

Filmpjeeeee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:50

Zal ik zsm maken :)) Eerst een werkende camera zoeken _O-

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:52

Gaaf hoor, ben heel benieuwd! Heel ligt alles stil, en waarschijnlijk gaat daar dit jaar weinig verandering meer in komen. Behalve een beetje mennen kan ik mijn hoofd er niet meer toe zetten om met het lange lijnen weer serieus bezig te gaan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:04

ZusJacobs schreef:
Maar hij heeft ook last in de bak? Want dat zou heel apart zijn...

Ja hij heeft ook last in de bak. Ik dacht eerst ook huh, maar het is niet zo heel gek. In het zand komt in tegenstelling tot op het harde de hele zool in contact met de grond. Zand dempt wel iets, maar niet voldoende blijkbaar. Daar komt nog bij dat hij in het zachte zn lijf meer moet gebruiken maar doordat hij tegelijkertijd zn voeten probeert te ontzien krijg je dus dat ie andere lichaamsdelen overbelast en daardoor ook niet meer goed loopt. En toen alleen zn voeten uitverdoofd waren zag je dus ook zn knie bijna niet meer moeilijk doen. Dus vandaar dat de DA goede hoop heeft dat het voornamelijk uit zn voeten komt. Maar zeker weten doen we het pas over een week ongeveer. Dan mag ik m weer op gaan bouwen aan de longe.
Voor als je het interessant vindt, ik had een topic aangemaakt waar ook filmpjes in staan hoe ie liep. Anders gaan we hier mss wel erg offtopic :)
[BEH] Vage schouderklachten - ik weet het niet meer als je op mijn berichten klikt zie je nog wat meer filmpjes die ik later heb gepost. Titel klopt overigens niet helemaal meer :))

Nou daar willen we idd wel een fimpje van zien BB! Klinkt goed in elk geval!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:18

Nog 1 keer :P Ja daar heb je inderdaad gelijk in, maar dat betekent dus echt dat ze zool heeeel gevoelig is! Bij een beetje dunnere zool heb ik dat namelijk nog echt niet gezien (heb er hier ook een met echt onwijs gevoelige voetjes.. Maar die loopt alleen op de weg op steentjes gevoelig). Apart hoor, ik hoop echt voor je dat het snel effect heeft!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:22

Sorry dat ik zo het topic binnen val,

Is er iemand, of weten jullie iemand, die lessen geeft in Den Haag?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:55

ZusJacobs schreef:
Nog 1 keer :P Ja daar heb je inderdaad gelijk in, maar dat betekent dus echt dat ze zool heeeel gevoelig is! Bij een beetje dunnere zool heb ik dat namelijk nog echt niet gezien (heb er hier ook een met echt onwijs gevoelige voetjes.. Maar die loopt alleen op de weg op steentjes gevoelig). Apart hoor, ik hoop echt voor je dat het snel effect heeft!

Nou dat is waarschijnlijk ook de reden geweest dat hij het ene moment zelfs in de bak niet vooruit kwam (op het harde liep ie niet echt kreupel maar wel krabbelig en terughoudend) en het het andere moment eigenlijk heel goed ging. Het kan dus wisselen hoe gevoelig de zool is (niet zo gek natuurlijk). De laatste tijd was ie dus weer zeer gevoelig waardoor het ook zo opviel. Over een week weten we meer of het daadwerkelijk gaat helpen de ijzers, hij moet er eerst nog even rustig aan kunnen wennen voor je echt met zekerheid kunt zeggen of er verbetering is.

Sorry Tiffany met die regio ben ik niet bekend :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:59

Maar ja, met zooltje moet je je afvragen of het niet erger wordt. Heeft in principe hetzelfde effect als rijden in zand/lossere bodem, wat je eigenlijk wilt is de druk op de zool langzaam vergroten/prikkelen zodat de zool dikker kweekt. Maar het moet dus geen pijn gaan doen! Lastig hoor, ik vind hoeven echt een drama.. Altijd wel iets.. Dan weer rot straal, of eentje met dunne zolen noem maar op.. 2012 is volgens mij ons jaar niet.. :P