Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

' Zo ook niet op gebied van paarden..

,

Ook al een idee hoe?
) met de dubbele longe. Doet hij eigenlijk echt goed. Ook het lange lijnen gaat super, we zijn al een paar keer het bos in geweest, erg leuk 
Hij deed braaf de jambette en hij deed braaf stappen, maar beiden was geen optie 

[***] schreef:Hoi!
Heb je al eens op "lange lijnen" gezocht op het forum? Heb wel al een aantal topics (voor starters) zien voorbij komen. Ook kan je eens kijken naar longeren met dubbele longe, dat kan je als voorbereiding gebruiken of combineren (zo doe ik het ook, stukje longeren en dan weer een stukje rechtuit erachter enzo). Ik vrees dat je in dit topic niet veel tips gaat ontvangen, het is beetje dood hier
Maar begrijp ik het goed dat je pony enkel- en tweespan loopt? En jij moet het nog leren dan? Omdat, als je pony het kent, het echt niet zo moeilijk is .. Mijn pony kende het niet maar zelfs wij konden het (terwijl ik het ook niet kende, heb 2x een les dubbele longe gehad).
.
. Er kwam al vrij snel ontspanning in en ik vond het corrigeren zo vanaf de grond een stuk gemakkelijker.
.
, twee boeken besteld. SteffiiY schreef:Ik ben een tijdje gestopt, maar heb het sinds gisteren weer opgepakt.
Was nog steeds in het begin stadium van het VD.
Ze kon al het voetje geven van beide voorbenen, gisteren wilde ik het toucheren starten, ze deed het 4x juist maar daarna was haar andacht volledig weg dus heb ik nog wat volgoefeningen gedaan en ben ik gestopt.
Alleen het irritante is dat ze bij ieder ding wat je vraagt(dus ook het commado ‘’touch’’)geeft ze haar voorbeen, omdat dit er zo ingstampt zit!!
Weet iemand hoe je dit een Beetje eruit krjigt? Nee roepen heeft geen zin, omdat ze dan boos word omdat ze niks krijgt haha!

) en nu op de nieuwe stal ben ik er gewoon zelf mee begonnen. Ging eigenlijk meteen prima
Niet perfect natuurlijk, en ik raak nog altijd wel eens in de knoop .. maar het gaat eigenlijk echt wel goed
Maar als je mogelijkheid hebt tot een les of paar lessen zou ik dat zeker aanraden
De handigheid moet je daarna toch zelf kweken, maar dan weet je tenminste waar je mee bezig bent en waar je op moet letten 
Maar nu in de winter is dat zo moeilijk
Wil ook niet iedereen keer als ik hem uit de weide haal met VD'en aan de slag gaan, en kan niet elke dag wat met hem doen (zou ik wel kunnen want er is verlichting, maar ik ben zo'n watje
).
Je merkt ook aan hem dat als hij iets niet begrijpt, of moeilijk vindt, of gewoon geen zin erin heeft, dat hij gaat flemen in de hoop dat hij het dan toch nog goed genoeg doet ... Het flemen wanneer ik het niet vraag negeer ik gewoon, of ik lach er eens mee. Wil het wel positief houden .. Maar flemen is natuurlijk wat anders dan een voorbeen ... Kent ze het woord neen? Weet ze dat dit inhoudt dat ze het niet goed doet? Anders moet je dat aanleren met voedsel weigeren ... Die van mij kent dat woord ook, die is ook niet blij als hij iets doet en niks krijgt, maar het woord neen aanvaard hij wel gewoon ... Natuurlijk moet je niet de hele tijd 'neen, neen, neen' zitten roepen, dan zou ik ook gedemotiveerd en boos worden
Maar bij mij is het dan 1x neen (als hij iets doet waardoor ik in gevaar kom zeg maar, komt alleen niet zo vaak voor) en dan vraag ik iets wat ik weet dat hij kent en makkelijk doet en dan krijgt hij weer een beloning. Ik probeer het altijd zo positief mogelijk te houden ... En niet te lang op 1 ding doordrammen .. Ik heb die neiging ook wel eens, omdat ik dan denk van: beter nu op dit dooroefenen, dan zit het er goed in .. Maar dat werkt alleen maar averechts. Je moet het verslappen van de aandacht al voor zijn, als de aandacht verslapt ben je al te laat en had je al iets anders moeten gaan doen 

).
dus ik voor de dag erop gelijk een afspraak gemaakt. Gesproken met de eigenaar, het probleem was dat hij enorm angstig was met rijden en werken, bang voor de zweep, op hol sloeg en steigerde. Dus ik het zadel nagekeken, pony helemaal nagekeken voor zover ik dat zelf kan, dierenarts had hem al gecontroleerd, was al een aantal weken naar een inrijdstal geweest en er waren al verschillende mensen met andere methodes bij geweest. Zelf zag ik niet echt in waarom ik dan moest komen, dus daar de motivatie voor gevraagd. (wil alles graag weten
) ze wilde hem gewoon PERSE niet weg kunnen doen dus probeerde alles, inclusief mij. Nouja, ik wist genoeg dus rustig opgezadeld, niks aan het handje. toen ik opstapte voelde ik hem al ff in elkaar krimpen. Dus hij was wel écht bang. Rustig ontspannen proberen te stappen maar hij kroop helemaal weg. Zodra ik bewoog of mn benen aanlegde wilde hij er vandoor. Dus rustig ingehouden. Daarna op stem gereden en draf ging ook gewoon goed. Het probleem lag dus bij het benen aanleggen en bewegen in het zadel. Mijn conclusie was dus dat hij niet zo leuk met zweep en sporen is behandeld en de eigenaar zag ook wel iets in mn theorie.

Zelfs al balkjes gedraaft en een mini sprongetje gedaan. Ik ben vooral bezig om hem in te laten zien dat werken niet eng is maar erg leuk, en hij werkt écht graag voor zn eigenaar, het is echt een pleaser 

of Lange lijnen, beviel ook erg goed

Toch wel spannend

ik ga zo les geven, heb dr zin in, word 1 lesje in het engels
[***] schreef:@ Marijke_1995 : ivm dubbele longe heb ik 2x les gehad (iemand die het voordeed en dan heb ik eens 5 minuten zelf de dingen in handen gehad, want mijn pony is nu niet meteen de ideale lespony) en nu op de nieuwe stal ben ik er gewoon zelf mee begonnen. Ging eigenlijk meteen prima
Niet perfect natuurlijk, en ik raak nog altijd wel eens in de knoop .. maar het gaat eigenlijk echt wel goed
Maar als je mogelijkheid hebt tot een les of paar lessen zou ik dat zeker aanraden
De handigheid moet je daarna toch zelf kweken, maar dan weet je tenminste waar je mee bezig bent en waar je op moet letten
Misschien is er wel gewoon iemand op stal die dat kan
Want zelfs met de 1 enkele longeerlijn en de longeerzweep kom ik nog weleens in de knoop