[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:41

Die kan je vaak in dierenwinkels kopen, bij de hondenafdeling :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:43

Oh oke dan ga ik daar morgen voor kijken :)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:46

Meldt zichtt :D

Ik ben Iris ik ben 13 jaar en ik doe nu ongeveer 2 maanden aan vrijheidsdressuur met mijn lieve pony Jolijn <3
Jolijn kan nu schudden,jambette en iets uit mn handen dieuwen op commando ;)
Afbeelding

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:05

Hoii! :D

Mag ik mij hier ook melden?
Ik ben Marijke, 16 jaar. En ik kan mezelf het beste omschrijven als:
'weet nooit wat ze wilt :+ ' Zo ook niet op gebied van paarden..
Om even een beeld te vormen: hier ben ik dan met mijn mistery man <<)
Afbeelding
En waarom deze foto? Ik had zin in het zomergevoel :))

Mijn paardje is Moreno, een Engels Volbloed van nu 11 jaar oud :)
Afbeelding

Rijden vind ik hartstikke leuk, ik ben er niet fantastisch goed in :') ,
en ik zocht naar meer 'contact' met Moreno. We waren wel bezig,
maar ik had toch het gevoel dat we niet echt helemaal 'samen' bezig waren.
Tenminste, soms wel, maar zodra er iets eng is, had ik het idee dat ik niet echt doordrong :+

Toen kwam ik via een vriendin terecht op vrijheidsdressuur, en dat vond ik erg leuk klinken :)
We zijn klein begonnen, rustig met wat basis, en wat kleine dingetjes.
Moreno kan nu 'turn', achteruitlopen zonder dat ik hem aanraak, en de spaanse pas.
De spaanse pas is wel bijna bevestigd, ook onder het zadel :j

Maargoed, allemaal leuk een aardig, maar erg handig ben ik niet, en dat helpt vaak niet zo :+
En ik denk eigenlijk, dat als hij echt druk is, bang is, of whatever, hij me nog steeds omver zou lopen.

Dus ik heb van Sinterklaas het boek: Grondwerp met paarden van Christine Lange gekregen,
waarin ik begonnen met met lezen. En wat op bokt rond gaan neuzen, waar ik erg veel interessante dingen tegenkom!
Maar er zijn zo veel manieren, dus zo ben ik hier, ik lees graag over jullie ervaringen :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:04

Mag ik me ook melden :o

Is een hk topic over vd neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:06

Tuurlijk, welkom allemaal :)

Het is een topic over oa VD, maar verder ook over alles wat je vanaf de grond doet ;)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:20

Dankjewel :)

Zoo, heb het hele topic maar eens doorgelezen :))
En een hoop leuke & interessante dingen tegengekomen :j
Ik ga deze week eerst maar eens een clicker halen,
Het lijkt me érg handig om mee te werken :)

Ook wil ik me graag verder verdiepen in het longeren.
Eerst longeerde ik Moreno wel eens als hij teveel energie had,
het 'rondslingeren' wat ik hier ben tegengekomen,
maar het lijkt me leuk om ook te gaan longeren met een echt doel, met effect :)
Dus ik ga eens kijken waar ik eens mee zal beginnen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:00

Leuk dat je wat meer met een doel wil gaan doen :) Ook al een idee hoe?

Ik ben de laatste tijd wat meer bezig (al is het nog steeds niet super veel :+ ) met de dubbele longe. Doet hij eigenlijk echt goed. Ook het lange lijnen gaat super, we zijn al een paar keer het bos in geweest, erg leuk :)

Vandaag heb ik nog wat VD-gedoe gedaan .. Ik wilde nog eens even snel de basis erdoor (voedsel weigeren, achterwaarts, flemen, neen schudden & ja knikken) en dan de jambette uitbreiden naar de spaanse pas. De jambette ging super vandaag, de spaanse pas totaal niet :') Hij deed braaf de jambette en hij deed braaf stappen, maar beiden was geen optie :+
Maar ik denk dat hij daar misschien nog niet klaar voor is, lichamelijk gezien dan. Volgens mij moeten ze voor die oefening het gewicht goed op hun achterhand kunnen plaatsen, zodat ze voor vrijheid hebben om hun benen uit te gooien. En hij is eigenlijk nog steeds niet echt getraind.. dus ik denk dat daar het probleem zit. Zou dit kunnen? Iemand? :Y)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:48

Eigenlijk niet.. Ik moet nog goed uitzoeken wat er allemaal mogelijk is..
Mijn doel is eigenlijk eerst vooral om op de stelling te trainen,
Moreno's 'slechte' kant is links, en die van mij ook..
Dus met rijden is het erg moeilijk om die stelling links goed voor elkaar te krijgen..
Maar ik weet nog niet wat ik daar het beste voor kan gebruiken..

Ook denk ik dat ik maar eens moet zoeken naar een lesje longeren,
want mezelf kennende, kan ik maar beter niet zelf beginnen vrees ik.. :+

De dubbele longe ben ik ook tegengekomen, die lijkt me erg fijn!
Ben jij gewoon begonnen of heb je hulp gehad? Weet iemand een ervaren persoon in Noord-Brabant?

Ik weet niet precies hoe dat met de spaanse pas zit met achterhand gebruik..
Maar zoals je het zegt zou dat wel heel logisch kunnen zijn.. Misschien weet iemand anders het hier :)
Moreno vergeet bij de spaanse pas nog wel eens dat hij achter ook mee moet lopen :Y)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:05

Ik ben een tijdje gestopt, maar heb het sinds gisteren weer opgepakt.
Was nog steeds in het begin stadium van het VD.
Ze kon al het voetje geven van beide voorbenen, gisteren wilde ik het toucheren starten, ze deed het 4x juist maar daarna was haar andacht volledig weg dus heb ik nog wat volgoefeningen gedaan en ben ik gestopt.
Alleen het irritante is dat ze bij ieder ding wat je vraagt(dus ook het commado ‘’touch’’)geeft ze haar voorbeen, omdat dit er zo ingstampt zit!!
Weet iemand hoe je dit een Beetje eruit krjigt? Nee roepen heeft geen zin, omdat ze dan boos word omdat ze niks krijgt haha!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:07

Kan ik me ook melden? Ik ben met mijn eigen pony met VD bezig. Achteruit lopen,los meedraven,stopppen als ik stop en wijken zit erin. Rijden wil voorlopig niet ze is veel te dun dus dit is voor haar een leuke manier om aan het werk te gaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:23

[***] schreef:
Hoi!

Heb je al eens op "lange lijnen" gezocht op het forum? Heb wel al een aantal topics (voor starters) zien voorbij komen. Ook kan je eens kijken naar longeren met dubbele longe, dat kan je als voorbereiding gebruiken of combineren (zo doe ik het ook, stukje longeren en dan weer een stukje rechtuit erachter enzo). Ik vrees dat je in dit topic niet veel tips gaat ontvangen, het is beetje dood hier :+

Maar begrijp ik het goed dat je pony enkel- en tweespan loopt? En jij moet het nog leren dan? Omdat, als je pony het kent, het echt niet zo moeilijk is .. Mijn pony kende het niet maar zelfs wij konden het (terwijl ik het ook niet kende, heb 2x een les dubbele longe gehad). :Y)

Nou, ik rijd ook gewoon enkel- en dubbelspan al enkele jaren en werk ook al wat jaartjes met de dubbele longe, dit gaat bij 2 van de 3 erg goed, de ander wordt/werd mega-heet.
Maar gisteren aan de slag gegaan met Lange Lijnen/Lange teugelen, ik dacht: "ik kan wel blijven miepen, maar we zullen toch kilometers moeten maken..". Nu waren de omstandigheden gisteren gewoon perfect, hahaha, flinke storm :D .
Maar het ging heel goed *\o/* . Er kwam al vrij snel ontspanning in en ik vond het corrigeren zo vanaf de grond een stuk gemakkelijker.

De paarden staan nu sinds een jaar bij ons aan huis en meneer voelt zich hier prima, hij is heel braaf aan het werk, maar wel heel vlot en onzeker, moet dus echt oppassen dat hij niet meent een hackney te zijn ;) .

Ik kon erg weinig vinden op bokt, heb wel gisteren, was zo enthousiast :D , twee boeken besteld.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:06

SteffiiY schreef:
Ik ben een tijdje gestopt, maar heb het sinds gisteren weer opgepakt.
Was nog steeds in het begin stadium van het VD.
Ze kon al het voetje geven van beide voorbenen, gisteren wilde ik het toucheren starten, ze deed het 4x juist maar daarna was haar andacht volledig weg dus heb ik nog wat volgoefeningen gedaan en ben ik gestopt.
Alleen het irritante is dat ze bij ieder ding wat je vraagt(dus ook het commado ‘’touch’’)geeft ze haar voorbeen, omdat dit er zo ingstampt zit!!
Weet iemand hoe je dit een Beetje eruit krjigt? Nee roepen heeft geen zin, omdat ze dan boos word omdat ze niks krijgt haha!

Haha het lijkt wel een beetje op mijn..
Mijne doet het ook bij jambette ik heb het bestrafd en nu doet ze het nog weleens uitzichzelf maar ik maak dr wel duidelijk: alleen je kunstjes doen op commando anders niet.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:50

Ik ga een poging wagen aan de lange lijnen. Heb leidsels hier liggen heb de handgrepen van het mennen van zuslief geleerd dus ik ga maar eens wat proberen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:56

Ik ga overmorgen weer naar de Shetlanders...
De herfst&winter is echt vervelend. Ze staan 24/7 buiten, en alleen in de zomer is het grasgedeelte beschikbaar, waar dus goed gedraaft kan worden. Nu is alleen een verhard stuk en een stuk paddock met heel mul zand waar bijna niet te draven valt beschikbaar, weet iemand nog iets leuks? Lange Lijnen & Longeren doe ik al zo vaak, met wat VD tussendoor af en toe, en ik kan niet uit de weide...

Afbeelding
En ik heb mijn hond jambette geleerd, bij tekort aan hondenkunstjes, hij kan ook uitgestrekte draf :))

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:54

hahaha leuk hond met de jambette :P
ik heb ook al honden in de spaanse pas zien lopen :=

Vanmiddag VD lesjes geven, heb er helemaal zin in :)
Ben zelf nu ook bezig met een probleemtinkertje en de eigenaar weer op de rails te helpen via rijden, grondwerk, VD en nu net gestart met LL :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:14

@ Marijke_1995 : ivm dubbele longe heb ik 2x les gehad (iemand die het voordeed en dan heb ik eens 5 minuten zelf de dingen in handen gehad, want mijn pony is nu niet meteen de ideale lespony :') ) en nu op de nieuwe stal ben ik er gewoon zelf mee begonnen. Ging eigenlijk meteen prima :+ Niet perfect natuurlijk, en ik raak nog altijd wel eens in de knoop .. maar het gaat eigenlijk echt wel goed :j Maar als je mogelijkheid hebt tot een les of paar lessen zou ik dat zeker aanraden :j De handigheid moet je daarna toch zelf kweken, maar dan weet je tenminste waar je mee bezig bent en waar je op moet letten ;)

Hoi SteffiiY!
Hier gaat het ook in stukken .. soms wat meer VD'en, dan weer een tijd niet .. Denk dat ik daar toch meer regelmatig in ga moeten brengen :+ Maar nu in de winter is dat zo moeilijk :( Wil ook niet iedereen keer als ik hem uit de weide haal met VD'en aan de slag gaan, en kan niet elke dag wat met hem doen (zou ik wel kunnen want er is verlichting, maar ik ben zo'n watje :o :)) ).

Dus eigenlijk heb je wat te ver doorgedramd op het geven van haar voorbeen? Als ik het goed begrijp? Die van mij vindt flemen een superleuk kunstje, krijg dus ook altijd gefleem rond mijn oren :+ Je merkt ook aan hem dat als hij iets niet begrijpt, of moeilijk vindt, of gewoon geen zin erin heeft, dat hij gaat flemen in de hoop dat hij het dan toch nog goed genoeg doet ... Het flemen wanneer ik het niet vraag negeer ik gewoon, of ik lach er eens mee. Wil het wel positief houden .. Maar flemen is natuurlijk wat anders dan een voorbeen ... Kent ze het woord neen? Weet ze dat dit inhoudt dat ze het niet goed doet? Anders moet je dat aanleren met voedsel weigeren ... Die van mij kent dat woord ook, die is ook niet blij als hij iets doet en niks krijgt, maar het woord neen aanvaard hij wel gewoon ... Natuurlijk moet je niet de hele tijd 'neen, neen, neen' zitten roepen, dan zou ik ook gedemotiveerd en boos worden :+ Maar bij mij is het dan 1x neen (als hij iets doet waardoor ik in gevaar kom zeg maar, komt alleen niet zo vaak voor) en dan vraag ik iets wat ik weet dat hij kent en makkelijk doet en dan krijgt hij weer een beloning. Ik probeer het altijd zo positief mogelijk te houden ... En niet te lang op 1 ding doordrammen .. Ik heb die neiging ook wel eens, omdat ik dan denk van: beter nu op dit dooroefenen, dan zit het er goed in .. Maar dat werkt alleen maar averechts. Je moet het verslappen van de aandacht al voor zijn, als de aandacht verslapt ben je al te laat en had je al iets anders moeten gaan doen ;)

Welkom Mira283!
Klinkt goed :)

@ avaluna : haha, kijk eens aan .. Inderdaad niet miepen & gewoon doen, dat werkt bij die van mij ook het beste :+ :))

@ EskeGirl : leuke jambette-hond! :)

@ VisibreTeam : leuk lesjes geven :D
Wat is het probleem met het tinkertje dan? En hoe werk je daaraan? (ben altijd geïnteresseerd in zo'n dingen ;) ).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:43

Oef... even denken hoor.
Ik werd opgebeld door de eigenaar als 'laatste hoop' dus ik had al zoiets van huh? :') dus ik voor de dag erop gelijk een afspraak gemaakt. Gesproken met de eigenaar, het probleem was dat hij enorm angstig was met rijden en werken, bang voor de zweep, op hol sloeg en steigerde. Dus ik het zadel nagekeken, pony helemaal nagekeken voor zover ik dat zelf kan, dierenarts had hem al gecontroleerd, was al een aantal weken naar een inrijdstal geweest en er waren al verschillende mensen met andere methodes bij geweest. Zelf zag ik niet echt in waarom ik dan moest komen, dus daar de motivatie voor gevraagd. (wil alles graag weten := ) ze wilde hem gewoon PERSE niet weg kunnen doen dus probeerde alles, inclusief mij. Nouja, ik wist genoeg dus rustig opgezadeld, niks aan het handje. toen ik opstapte voelde ik hem al ff in elkaar krimpen. Dus hij was wel écht bang. Rustig ontspannen proberen te stappen maar hij kroop helemaal weg. Zodra ik bewoog of mn benen aanlegde wilde hij er vandoor. Dus rustig ingehouden. Daarna op stem gereden en draf ging ook gewoon goed. Het probleem lag dus bij het benen aanleggen en bewegen in het zadel. Mijn conclusie was dus dat hij niet zo leuk met zweep en sporen is behandeld en de eigenaar zag ook wel iets in mn theorie.

Ze vroeg of ik er nog hoop in zag en dat zag ik zeker wel, het zou alleen tijd kosten. Dus wilde ze het graag proberen en sprak een lesje met me af :)

Nu, 6 weken later gaat het al VEEL beter, de pony is niet meer bang voor het been, word al sterker en veel minder bang voor alles, de laatste lessen is hij ook niet meer geschrokken of er tussenuit geschoten :D

Hoe ik dat heb gedaan:
Sterker maken
Sterker maken door veel terug te vragen in de stap, dus echt het vertraagde stappen gaan vragen. Daarnaast veel overgangen, versnellen, vertragen, figuurtjes...

Angst voor het been
Gewoon rustig met been gaan rijden, wel rekening houden met zijn angst en hem veel gerust stellen. Werkte erg goed, daarnaast veel oefeningetjes gedaan zoals vast een pasje wijken naar de hoefslag en naar buiten duwen op voltes. hij heeft nu erg goed door dat het been als hulp is en niet om bang voor te zijn, inprincipe accepteerd hij het been nu volledig :D

Daarnaast pas ook eerste schriktraining gedaan, hij vond het na een paar keer aarzelen alleen maar leuk en ging in draf over zeiltjes en tussen witte blokken enzo door :D Zelfs al balkjes gedraaft en een mini sprongetje gedaan. Ik ben vooral bezig om hem in te laten zien dat werken niet eng is maar erg leuk, en hij werkt écht graag voor zn eigenaar, het is echt een pleaser :)

Lange lijnen heb ik nu vooral zodat de eigenaar ook er mee kan werken (ze durft er zelf nog niet op en ik geef dus ook les aan de bijrijdster) en die vond het erg leuk. En het is natuurlijk voor de tinker weer iets heel anders en even eng, want er loopt iemand allemaal achter hem te rommellen, maar hij vind het wel leuk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:58

Kijk eens aan, wat leuk om te lezen :)
Hoe vaak ga je er dan mee aan de slag?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:01

Ik geef wekelijks les daar nu :j
daarnaast gaat de eigenaar elke dag en de bijrijdster ongeveer drie keer in de week :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:06

Maar dus eigenlijk op pakweg 6 lessen heb je al een hele vooruitgang, toch? Super :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:08

Ja :j
echt élke les zie je vooruitgang, ik vind het schitterend om zo een paard helemaal te kunnen volgen :))
Morgen ga ik er weer heen, waarschijnlijk een begin maken aan het verkeersmak maken, even kijken hoe de weide is, issie slecht dan worden het stap oefeningen, issie goed dan wil ik hem wat soepeler en sterker laten trainen in draf :)) of Lange lijnen, beviel ook erg goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:16

Leuk leuk :)

Ik ga ook zo vertrekken, ga naar een paardje kijken in een opvangcentrum. Misschien een vriendje voor [***] :D Toch wel spannend :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:17

leuk leuk :D

Ben benieuwd joh :j ik ga zo les geven, heb dr zin in, word 1 lesje in het engels :=

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:06

[***] schreef:
@ Marijke_1995 : ivm dubbele longe heb ik 2x les gehad (iemand die het voordeed en dan heb ik eens 5 minuten zelf de dingen in handen gehad, want mijn pony is nu niet meteen de ideale lespony :') ) en nu op de nieuwe stal ben ik er gewoon zelf mee begonnen. Ging eigenlijk meteen prima :+ Niet perfect natuurlijk, en ik raak nog altijd wel eens in de knoop .. maar het gaat eigenlijk echt wel goed :j Maar als je mogelijkheid hebt tot een les of paar lessen zou ik dat zeker aanraden :j De handigheid moet je daarna toch zelf kweken, maar dan weet je tenminste waar je mee bezig bent en waar je op moet letten ;)

Laat ik dat dan inderdaad maar doen :j Misschien is er wel gewoon iemand op stal die dat kan :) Want zelfs met de 1 enkele longeerlijn en de longeerzweep kom ik nog weleens in de knoop :')

@ VisibreTeam: Wat mooi om te lezen! Het lijkt me fantastisch om zo’n ontwikkeling door te maken!

Weet iemand trouwens een goed adres om een leadrope te bestellen?
Ik durf niet zo snel via internet te bestellen, maar als iemand dus een goede ervaring mee heeft hoor ik het graag :)