Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:57

mirandah schreef:
Ik heb gisteren het kusje geven geleerd!
Echt heel grappig, hij snapte het meteen.

Ook gaat het achterwaarts erg goed, maar nu weet ik niet hoe snel ik moet overgaan naar een volgende moeilijkere oefening.
Ik ben bang als het te moeilijk is dat hij het dan niet meer leuk vind.
Hoe doen jullie dit?

Hoe heb je dat kusje geven aangeleerd??? Ben heel benieuwd :D
En achterwaarts hoe bedoel je dat? dat jij ook achter staat of jij voor het paard???

Morfeo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:06

Het kusje geven heb ik aangeleerd door hem expres mijn wang aan te laten raken (gewoon gebukt gaan staan en met jou wang zijn neus aanraken; dan hardop kus zeggen) en dan snel klikken en een beloning geven. Dit heb ik een stuk of 15 keer herhaald en toen begreep hij het. Nu sta ik gewoon rechtop en zeg kus gaat hij met zijn neus over mijn wang!

Met achterwaarts bedoel ik dat ik voor hem sta en naar hem wijs. Dan zeg ik achter en loopt hij naar achteren net zolang tot ik stop zeg. (of klik).

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:09

maar dan likt die niet echt??? Dus echt alleen met zn neus tegen je wang.. Slimme manier.
Oke! Maar jij wijst alleen naar achteren?? of beweeg je je vinger?? ken dat van western, dan bewegen ze hun vinger heen en weer geloof ik..

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:13

Nee hij likt niet, hij tilt zijn lip iets op en haalt die over mij wang.
Ik beweeg ook mijn vinger niet, ik wijs met een gestrekte arm naar zijn borst.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:14

oke helder :D
Nou vind het leuk!! :) Heb er wel wat aan

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:01

Bojangles schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb een tijdje niet gereageerd, maar wij hebben helaas afgelopen weekend 1 van onze paarden moeten laten inslapen...

.

Gedver wat sneu.... heel erg veel sterkte.
Akelige dingen, zoiets :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:03

mirandah schreef:
Ik heb gisteren het kusje geven geleerd!
Echt heel grappig, hij snapte het meteen.

Ook gaat het achterwaarts erg goed, maar nu weet ik niet hoe snel ik moet overgaan naar een volgende moeilijkere oefening.
Ik ben bang als het te moeilijk is dat hij het dan niet meer leuk vind.
Hoe doen jullie dit?

Door het nemen van hele kleine stapjes ;) Zodat de overgang heel natuurlijk verloopt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:27

@Bojangles: Jeetje wat rot voor je dat je een paard hebt moeten laten inslapen. Gecondoleerd. Hopelijk is het 'naar wens' verlopen en allemaal zo goed mogelijk gegaan. Altijd moeilijk zulke beslissingen. Sterkte en leuk dat je hier even langskomt.

@Mirandah: wat leuk dat kusje aanleren zo goed ging. Bij moeilijkere oefeningen moet je -zoals gezegd- stapje voor stapje gaan. Kijken welk gedrag je paard uit zichzelf aanbiedt helpt ook om het gemakkelijker te maken om onder commando te zetten.
@Ran: ik ga reageren op jouw post maar ik zit nu niet thuis, dus die hou je tegoed. ;)

Maar iedereen gaat ineens reageren en dan gaat het zo snel dat ik wel even wat korte çomments'kon plaatsen. :) Leuk!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:19

Hoi Ran, daar kom tie dan...
Ik quote even een paar posts terug, hoor.

Ran schreef:
Ja, dat las ik in het boek ook dat je niet meer beloont voor oefeningen die al zijn aangeleerd. Dan zul je dus uiteindelijk vrij weinig gaan belonen, want het paard gaat steeds meer dingen goed beheersen, (1)in mijn geval zou ik dan minder belonen dan ik nu doen. Nu beloon ik regelmatig even met bijv. mijn stem als hij het goed doet of bijv. netjes aan het draven is. Ik weet ook niet of je dat buiten bridge + beloning kan blijven doen, dat je wel tussendoor met je stem beloont of even een aai geeft of dat dit helemaal wegvalt en pas na de bridge gedaan mag worden. (2)Ik merk dat ik nu ineens erg moet gaan nadenken of hoe en wanneer ik ga belonen om deze methode succesvol wil gaan toepassen, tot nu toe dacht ik daar nooit zo over na en gaf ik spontaan een beloning als ik vond dat hij het goed deed. Ook merk ik dat ik toch regelmatig corrigeer. Dat wordt je ook eigenlijk van jongs af aan zo geleerd, bijv. als je aandrijft en het paard reageert niet, om dan een tikje te geven of met wandelen bijv., als het paard te dicht op je komt lopen, om dat te corrigeren door hem even weer achteruit te zetten. (3)Ik merk dat ik dat lastig vind om daar vanaf te stappen.

(1) Je gaat minder belonen, maar op beter getimede momenten. Je kan het zo zien: je wordt effectiever.

(2) Ik merkte dat ik vroeger (en nog soms) in het corrigeren verval wanneer ik geen andere reactie mogelijkheid heb. Ik heb nu wél tools om anders te reageren als mijn paard 'ongehoorzaam' is.

En ik merk dat 'ongehoorzaamheid' toch vaak aan mijn eigen aanwijzingen ligt: ze zijn anders omdat ik gestrest ben of ongeduldig. Toen ik me daar bewuster van werd, werd de drang om te corrigeren minder. Het paard doet het niet verkeerd, ik geef het anders aan dan anders. Ik gebruik bv meer spierspanning of te weinig focus. Je kent dat wel: je paard doet een oefening niet meer en je gaat 'even laten zien' hoe slecht je paard het doet aan iemand. Je bent gefocust op die oefening en ...voila! Hij doet het toch en je staat voor Jan L**. :D

En een paard wordt niet ongehoorzamer maar juist gehoorzamer als je om deze reden even een time-out voor jezelf neemt en een gemakkelijkere oefening doet om goed af te sluiten en dan een andere keer met dat gene doorgaat wat nu niet lukt.

(3) Als je andere gereedschappen krijgt, verdwijnt dit 'vanzelf'.

Ran schreef:
@ Hippologic: Ik corrigeer het paard als hij bijv. wil schuren, wil happen, met longeren ineens wil stilstaan of steeds verder naar binnen loopt, geen respect heeft voor mijn persoonlijke ruimte of ineens wil gaan stilstaan bij de uitgang van de bak. Dan geef ik druk, ik drijf harder aan of geeft een tikje met de zweep (een tikje geef ik ook als mijn paard niet regeert als ik mijn benen aanleg, om te voorkomen dat ik straks bij elke pas moet gaan drijven). Dit zijn situaties waarbij ik weet dat het paard prima weet wat er van hem verwacht wordt, dus eigenlijk opzettelijk gaat lopen klieren).

Hoe ik deze gedragingen op los (en er zijn meerdere wegen naar Rome ;) ):
schuren -> voorkomen dat je paard in je ruimte staat (consequent aanleren dat hij op een bepaalde afstand moet stoppen), niet in het paard zijn gezichtsveld staan, paard uit je ruimte zetten door zachtjes achterwaarts te vragen en belonen voor achterwaarts, blocken (dus niet kijken naar je paard maar je ruimte begrenzen door bv je arm op en neer te bewegen zodat hij tegen jou aanloopt en niet jij tegen hem)

wil happen -> zelfde als boven, maar dan zou ik vooral het blocken gebruiken (uit het Parelli programma gehaald) en als je te laat bent: negeren. Vooral hengsten en ruinen hebben een handje van dit spel en als je reageert met een actie richting het paard zien ze het als spel/uitdaging.

met longeren ineens wil stilstaan -> dit zou ik oplossen met oorzaak opzoeken en wegnemen. En als je de oorzaak niet vindt vaker voorkomen dat ze stilstaat. :D en belonen als ze het goed doet (keep-going signaal). Paarden zijn ontzettende gewoontedieren, net als mensen. Als je paard standaard na 5 rondjes stilstaat, laat hem dan 4 rondjes lopen. Haal je paard naar binnen en beloon (met stilstaan, aai of voer) en laat hem dan nog een keer 4 rondjes lopen. Dan hou je zelf het initiatief. Misschien ligt het puur aan je lichaamstaal dat ze stopt, dus zoek iemand die je hierop kan wijzen of film jezelf eens.

of steeds verder naar binnen loopt -> Oorzaak onderzoeken en met je lichaamstaal naar buiten sturen. Het kan zijn dat je je paard met je lichaamstaal toestaat of zelfs uitnodigt naar binnen te vallen. Daarom heeft corrigeren in dit soort situaties geen nut. Het is een reactief dier en zal op uitnodiging van lichaamstaal naar binnen blijven komen, corrigeren heeft in die situatie geen nut. Dat maakt het enkel verwarrend voor je paard. Misschien is dit niet aan de orde hoor. Ik roep maar wat vanachter mijn pc-tje... :P

geen respect heeft voor mijn persoonlijke ruimte -> zie schuren en happen

of ineens wil gaan stilstaan bij de uitgang van de bak.
-> Ga na of jij niet per ongeluk al 'anticipeert' op het gedrag wat je paard nog niet heeft vertoont. Meer belonen als ze wel doorloopt en zelf focussen op de hoefslag voorbij de ingang. Als jij er op of er naast zelf al gaat focussen op de ingang en aan NIET stilstaan denkt, focus je op 'stilstaan bij de uitgang'. Het woordje 'niet' wordt niet geregistreerd door je hersenen. Denk daarom aan wat je WEL wilt van je paard: 'loop langs de ingang'. Klinkt simpel maar is het niet.

Ik hoor op stal ook continue een moeder tegen haar kind roepen:"NIET rennen in de stal." Het kind rent altijd door de stal. En ze blijft het zeggen. Als ze zou zeggen;"RUSTIG lopen bij de paarden." dan weet dat kind wat hij wél moet doen en is het veel gemakkelijker gehoorzamen.

Hij koppelt dan het woord RUSTIG aan stal. Dat gebeurt nu niet, nu koppelt het kind RENNEN aan stal.

Starsxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:29

Marouscha14 schreef:
waar kan je een clicker kopen? heb er veel over gelezen en het lijkt me erg handig.

dierenwinkels, bij hondenafdeling..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:18

HippoLogic schreef:
Ik hoor op stal ook continue een moeder tegen haar kind roepen:"NIET rennen in de stal." Het kind rent altijd door de stal. En ze blijft het zeggen. Als ze zou zeggen;"RUSTIG lopen bij de paarden." dan weet dat kind wat hij wél moet doen en is het veel gemakkelijker gehoorzamen.

Hij koppelt dan het woord RUSTIG aan stal. Dat gebeurt nu niet, nu koppelt het kind RENNEN aan stal.

Denk niet aan roze olifantjes ! :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:24

Inderdaad, hoewel ik echt nooit een roze olifant voor me zie, maar alle andere dingen wel. :P

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:39

@ Hippoligiq: Bedankt voor je uitleg, ik zal het straks even uitprinten, kan ik het nog even goed doorlezen voor ik ermee aan de slag ga. Ben benieuwd of ik het op deze manier zal kunnen oplossen. Ik vond vooral je tip goed over dat je moet denken aan wat je wel wilt van je paard ipv wat hij niet mag doen, in mijn geval dus stoppen bij de uitgang. En het happende paard is idd een jonge ruin die nog erg speels is. Hij deed het laatst ook bij mijn moeder, maar zij had hem toen wel een tik gegeven, waar hij vervolgens weer erg van schrok dat ze boos op hem was. In zijn ogen doet hij waarschijnlijk niks verkeerd, hij wil alleen maar met ons spelen en is zich van geen kwaad bewust. Maar ik ga even wat van je tips uitproberen en zien hoe dat uitpakt.
Verder wil ik de oefeningen uit het boek van Inge Teblick nu eerst gaan oefenen met onze oudere paarden, eerst nog niet met de jonge. De oudere paarden zijn al goed getraind en bij hun kan ik heel goed zien hoe ze op de manier van trainen gaan reageren en ook als ze ongewenst gedrag gaan vertonen, zoals ongevraagd oefeningen laten zien of opdringerig gedrag ivm het voer. Het jonge paard moet alles nog leren en ik ben nu nog te onzeker van mezelf wat betreft de clickertraining om dit ook al met hem te gaan doen, ik ben bang om wat verkeerd te doen en dat hij verkeerd gedrag aanleert. Wellicht als het met de oudere paarden goed gaat en ik er wat meer ervaring in krijg dat ik het bij hem ook kan gaan toepassen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:07

Kan aan de tips van HL niets toevoegen.
Alleen veel plezier wensen, Ran
Een goed idee om zelf eerst te oefenen met de oudere paarden. Want het zijn niet alleen onze paarden die moeten leren....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:06

Vandaag stond eigenlijk longeren op de agenda, maar bij aankomst op stal bleek de cirkel druk bezet. De rijbak, nog steeds in bevroren staat en dus zo hard als beton, lag er maagdelijk bij. MOOI! Dat wordt dus clickeren vandaag. Paard in de paddock, stal gemest, target en alle benodigheden gehaald en naar de bak getogen. Onderweg de target laten zien: meneer stond met gespitste oortjes in de paddock op me te wachten. Joepie we gaan snoepies verdienen!!!!

Jippe meegenomen en eerst maar eens volgen en halt gedaan, even achteruit gevraagd. Hij was wat druk en ach deze kunstjes gaan prima. Die target is zooooo leuk :D Dus het ding erbij genomen. Opzij, helemaal hoog: Jippe weet hem uitstekend te vinden. Toen op de grond gelegd. Hmmmm dat was een moeilijke. Paard bleef naar mijn handen staan kijken en snapte niet waar de target nou was gebleven. Klein teken met mijn schouder gegeven, echt een simpel aanwijsknikje met mijn lijf en meneer had hem door. Prima aangeraakt.

Toen tegen het hek gezet. Weer duurde het even, maar meneer had het na een aanwijzing van mij door wat de bedoeling was. Ik maak eigenlijk alleen aanstalten om ernaar toe te lopen. En dat zetje heeft ie nu nog nodig. Schijnbaar is het nog steeds vreemd dat ie ervoor moet lopen. Ik heb zo nog wat snelle targetjes gedaan en toen was Jippe er wel klaar mee. Dus gestopt.

Ik liet hem los lopen terwijl ik mijn spullen pakte en wilde hem daarna naar mij toe halen met Kom maar. Nou mooi niet. Hij bleef daar staan en draaide zelfs weg. Na beetje aandringen kwam hij mijn kant op en stond weer stil, kwam nogmaals en echt toen ik mijn hand uitstak hem te pakken liep ie weg. Heel rustig, maar ook heel duidelijk. Meneer was niet van plan mee te gaan. Ok jochie dan niet he. Ik heb hem gewoon genegeerd en ben de bak uitgegaan, en ben gaan opruimen. Toen ik even later keer liep hij wat verloren rond in de lege bak, ondertussen de stal in de gaten te houden waar ik nou toch bleef.

Goed, ik de bak weer in. Paard heeft pech: baasje is Hempfling aan het lezen! Dus ik kordaat en als opperbaas zijnde die bak in gelopen. Ik heb 1 keer gezegd dat ie moest komen. Geen reactie, liep weg. OK, dan zul je lopen ook. Dus ik hem opgejaagd. Grote volte door de bak en doorgaan ja.... Op de hoefslag wilde hij af en toe zich omdraaien, ik deed dan een stap naar achter (blokte hem dus hoewel ik 4 meter van hem af was, naast hem) weer vooruit en zo verder. Liet hem stoppen door hem van voor te blokken. Jippe draaide zich om, ik hem weer oplopen (niet jagen maar van achter meelopen, vooruit sturen eigenlijk) maar nu keek ik wat meer voor mij. Hij probeerde zich weer om te draaien, dus ik weer een stap naar achter om hem te blokken en toen.... gaf hij het op. Koppie ging met een zucht omlaag, Jippe wende zich af en kwam loodrecht op mij af gelopen. Ik heb hem ontvangen, met vriendschap, hem beloond, klopje gegeven, aangelijnd en meegenomen naar stal. :D 1-0 voor mij. Het is dan wel geen clickeren dit laatste, maar ik denk dat ik dit stukkie grondwerk goed afgesloten heb.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:34

Oef, ik vind het een behoorlijk zware reprimande voor de vraag "Ah, toe speel nog wat met mij". Kan zijn dat ik de vraag van je paard verkeerd interpreteer hoor....

Heb je geen commando of gebaar "einde training"?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:53

Als je het tegen mij hebt: Ja ik heb een KLAAR commando en dan loopt ie keurig weg, stopt ie er dus mee. Tot nu toe als ik hem dan riep kwam hij ook meteen. Maar gisteren dus niet.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:42

liljebo schreef:
Kan aan de tips van HL niets toevoegen.
Alleen veel plezier wensen, Ran
Een goed idee om zelf eerst te oefenen met de oudere paarden. Want het zijn niet alleen onze paarden die moeten leren....

Bedankt... En idd niet alleen de paarden moeten het leren ;) dat heb ik al wel gemerkt. Ben nu begonnen met de 1e oefening het targetten, geen idee waar dat goed voor is (zover ben ik nog niet in het boek), maar dat zal me vanzelf wel duidelijk worden, naarmate ik verder kom in het boek en met de oefeningen. Maar mijn paard Orina vond het i.i.g. erg leuk om dit te oefenen, ze snapte al snel wat ze moest doen en met al die lekkere hapjes wat ze helemaal blij :9 :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:19

@ Ran: dat merk ik ook: het targetten is een leuk begin. Het is voor elk paard gemakkelijk te snappen en dat vinden ze zo leuk: als ze iets nieuws leren! :) En inderdaad wij moeten het ook leren, dus heel slim dat je met een ouder paard kan oefenen. Zo heeft mijn oude pony ook als 'leerpaard' en vooral oefenmateriaal gediend. :p

x_Sharon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:51

je kan ook gewoon een pen gebruiken die een beetje hard klikt. werkt prima!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:23

Wat raar dat ik mij nog niet hier gemeld heb... Zeker over het hoofd gezien :D.

Ik werk ook met clickertraining, nu alweer bijna 2 jaar.. Ik vind het ideaal! Bij paarden die de trailer niet opwillen, bij paarden die bang zijn voor dingetjes, bij het longeren en natuurlijk bij vrijheidsdressuur!

Het clickeren is voor mij echt een manier geweest om mijn paard beter te leren kennen..

Sta inmiddels bekend als "paardenfluisteraar" in het dorp :'). (wonen in een hééél klein dorp) mensen die langzaam langs mij rijden op buitenrit worden nagezwaaid (met een jambette), dit ging al snel rond en nu rijd bijna iedereen langzaam langs mij heen :D.

Mijn "oudje" (10) longeer ik sinds kort mbv. clickertraining, erg leuk! Ze loopt nu heerlijk over de rug zonder hulpteugels en gaat van stap naar galop op enkel een stemhulp.. errug gaaf! De jongste (4) ben ik nu langzaam de grondbegiselen van VD aan het leren.. Hij pakt het erg leuk op! Alleen wat overenthousiast soms :+.. Hij heeft serieus een keer zijn benen gekruist en zo geprobeerd om een buiging uit te voeren.. :') De middelste (5) is het verst opgeleid, kan steigeren, spaanse pas, noem het maar op.. Het enige wat er nog niet inzit is het liggen, maar ga daar van de zomer aan werken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:34

zo... 14 pagina's gelezen :D
erg leuk al die verschillende ervaringen :j
met mijn vorige fjord heb ik het vooral met stem commando's gedaan, maar met mn huidige fjordje wil ik met de clicker aan de slag.. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:21

Gisteren ander zadel (boomloos) geprobeerd. Na het longeren erop. Halt houden was even lastig en ik was vergeten de clicker bij me te steken. Even herhaald zonder clicker: halt, kruk ernaast, ik op kruk, braaf, ik van kruk af en snoepje gegeven. Daarna bleef Jippe keurig stilstaan. Hij wilde alleen het snoepje niet aannemen... bleef stoicijns voor zich uit kijken, oren naar mij gericht, wachtend op de KLIK die niet kwam _O-
Na enig aandringen en een knipje in mijn vingers (moest toch wat :o ) heeft hij het toch gepakt :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 03:08

@Suze & Shattered: welkom. Leuk dat jullie je melden. :)

@ Shattered: wat gaaf dat je wel drie leermeesters hebt. Dan leer je wel erg goed clickeren, zeker? Elk paard leert je wel wat speciaals, of niet?

@ Suze: Stemcommando's gaan vooraf aan clickeren. De clicker heeft als bedoeling" DIT heb je fantastisch uitgevoerd" en het commando is enkel de vraag "wil je X uitvoeren?" Of bedoel je dat je met je stem hebt beloond? :o Ik las een beetje snel...

Zelf heb ik mijn veulen nu net een clicker-vrije week gegeven en vandaag deed ze voor publiek zowaar de spagaat en berggeit en haar nieuwe kunstje smile *D (smile=gapen) op commando! Ook heeft ze het nieuwe speeltje (een hondenflostouw maar dan zonder mintsmaak! Zoiets dus: http://www.joespetshop.nl/produkt_detai ... 0mintsmaak) geapporteerd (opgenomen van de grond en aangegeven in mijn hand)! :D

@Zilfstar: Dat heb ik ook met Kyra: ik heb een stembeloning die ik in het verleden met voer geladen heb. Nu beloon ik niet meer met voer na die stembeloning. Maar als ik dan wel eens een keer voer geef na deze stembeloning lijkt ze ook "verbaast". In elk geval verwacht ze de voerbeloning dan niet. Leuk om te lezen dat jouw paard dat ook heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:29

Ik heb niet goed verwoord dan HL :j
Ik gaf een commando, 'Braaf' was mijn 'clicker' en daarna kwam de beloning. :D

Maandag neemt een collega voor mij een clicker mee, dus dan kan ik ook gaan beginnen. +:)+