Hoi Ran, daar kom tie dan...
Ik quote even een paar posts terug, hoor.
Ran schreef:Ja, dat las ik in het boek ook dat je niet meer beloont voor oefeningen die al zijn aangeleerd. Dan zul je dus uiteindelijk vrij weinig gaan belonen, want het paard gaat steeds meer dingen goed beheersen, (1)in mijn geval zou ik dan minder belonen dan ik nu doen. Nu beloon ik regelmatig even met bijv. mijn stem als hij het goed doet of bijv. netjes aan het draven is. Ik weet ook niet of je dat buiten bridge + beloning kan blijven doen, dat je wel tussendoor met je stem beloont of even een aai geeft of dat dit helemaal wegvalt en pas na de bridge gedaan mag worden. (2)Ik merk dat ik nu ineens erg moet gaan nadenken of hoe en wanneer ik ga belonen om deze methode succesvol wil gaan toepassen, tot nu toe dacht ik daar nooit zo over na en gaf ik spontaan een beloning als ik vond dat hij het goed deed. Ook merk ik dat ik toch regelmatig corrigeer. Dat wordt je ook eigenlijk van jongs af aan zo geleerd, bijv. als je aandrijft en het paard reageert niet, om dan een tikje te geven of met wandelen bijv., als het paard te dicht op je komt lopen, om dat te corrigeren door hem even weer achteruit te zetten. (3)Ik merk dat ik dat lastig vind om daar vanaf te stappen.
(1) Je gaat minder belonen, maar op beter getimede momenten. Je kan het zo zien: je wordt effectiever.
(2) Ik merkte dat ik vroeger (en nog soms) in het corrigeren verval wanneer ik geen andere reactie mogelijkheid heb. Ik heb nu wél tools om anders te reageren als mijn paard 'ongehoorzaam' is.
En ik merk dat 'ongehoorzaamheid' toch vaak aan mijn eigen aanwijzingen ligt: ze zijn anders omdat ik gestrest ben of ongeduldig. Toen ik me daar bewuster van werd, werd de drang om te corrigeren minder. Het paard doet het niet verkeerd, ik geef het anders aan dan anders. Ik gebruik bv meer spierspanning of te weinig focus. Je kent dat wel: je paard doet een oefening niet meer en je gaat 'even laten zien' hoe slecht je paard het doet aan iemand. Je bent gefocust op die oefening en ...voila! Hij doet het toch en je staat voor Jan L**. 
En een paard wordt niet ongehoorzamer maar juist gehoorzamer als je om deze reden even een time-out voor jezelf neemt en een gemakkelijkere oefening doet om goed af te sluiten en dan een andere keer met dat gene doorgaat wat nu niet lukt.
(3) Als je andere gereedschappen krijgt, verdwijnt dit 'vanzelf'.
Ran schreef:@ Hippologic: Ik corrigeer het paard als hij bijv. wil schuren, wil happen, met longeren ineens wil stilstaan of steeds verder naar binnen loopt, geen respect heeft voor mijn persoonlijke ruimte of ineens wil gaan stilstaan bij de uitgang van de bak. Dan geef ik druk, ik drijf harder aan of geeft een tikje met de zweep (een tikje geef ik ook als mijn paard niet regeert als ik mijn benen aanleg, om te voorkomen dat ik straks bij elke pas moet gaan drijven). Dit zijn situaties waarbij ik weet dat het paard prima weet wat er van hem verwacht wordt, dus eigenlijk opzettelijk gaat lopen klieren).
Hoe ik deze gedragingen op los (en er zijn meerdere wegen naar Rome
):
schuren -> voorkomen dat je paard in je ruimte staat (consequent aanleren dat hij op een bepaalde afstand moet stoppen), niet in het paard zijn gezichtsveld staan, paard uit je ruimte zetten door zachtjes achterwaarts te vragen en belonen voor achterwaarts, blocken (dus niet kijken naar je paard maar je ruimte begrenzen door bv je arm op en neer te bewegen zodat hij tegen jou aanloopt en niet jij tegen hem)
wil happen -> zelfde als boven, maar dan zou ik vooral het blocken gebruiken (uit het Parelli programma gehaald) en als je te laat bent: negeren. Vooral hengsten en ruinen hebben een handje van dit spel en als je reageert met een actie richting het paard zien ze het als spel/uitdaging.
met longeren ineens wil stilstaan -> dit zou ik oplossen met oorzaak opzoeken en wegnemen. En als je de oorzaak niet vindt vaker voorkomen dat ze stilstaat.
en belonen als ze het goed doet (keep-going signaal). Paarden zijn ontzettende gewoontedieren, net als mensen. Als je paard standaard na 5 rondjes stilstaat, laat hem dan 4 rondjes lopen. Haal je paard naar binnen en beloon (met stilstaan, aai of voer) en laat hem dan nog een keer 4 rondjes lopen. Dan hou je zelf het initiatief. Misschien ligt het puur aan je lichaamstaal dat ze stopt, dus zoek iemand die je hierop kan wijzen of film jezelf eens.
of steeds verder naar binnen loopt -> Oorzaak onderzoeken en met je lichaamstaal naar buiten sturen. Het kan zijn dat je je paard met je lichaamstaal toestaat of zelfs uitnodigt naar binnen te vallen. Daarom heeft corrigeren in dit soort situaties geen nut. Het is een reactief dier en zal op uitnodiging van lichaamstaal naar binnen blijven komen, corrigeren heeft in die situatie geen nut. Dat maakt het enkel verwarrend voor je paard. Misschien is dit niet aan de orde hoor. Ik roep maar wat vanachter mijn pc-tje... 
geen respect heeft voor mijn persoonlijke ruimte -> zie schuren en happen
of ineens wil gaan stilstaan bij de uitgang van de bak. -> Ga na of jij niet per ongeluk al 'anticipeert' op het gedrag wat je paard nog niet heeft vertoont. Meer belonen als ze wel doorloopt en zelf focussen op de hoefslag voorbij de ingang. Als jij er op of er naast zelf al gaat focussen op de ingang en aan NIET stilstaan denkt, focus je op 'stilstaan bij de uitgang'. Het woordje 'niet' wordt niet geregistreerd door je hersenen. Denk daarom aan wat je WEL wilt van je paard: 'loop langs de ingang'. Klinkt simpel maar is het niet.
Ik hoor op stal ook continue een moeder tegen haar kind roepen:"NIET rennen in de stal." Het kind rent altijd door de stal. En ze blijft het zeggen. Als ze zou zeggen;"RUSTIG lopen bij de paarden." dan weet dat kind wat hij wél moet doen en is het veel gemakkelijker gehoorzamen.
Hij koppelt dan het woord RUSTIG aan stal. Dat gebeurt nu niet, nu koppelt het kind RENNEN aan stal.