Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:52

Het is trouwens wel goed om kleine stukjes te draven en dan weer terug te gaan naar stap zoals Wijslander al zei. Zo krijgt je paard geen kans om sterk te worden, te gaan drammen of op je handen te gaan hangen. Achterwaarts is ook een hele fijne oefening voor drammerige/ dominante paarden. Duidelijkheid over wie de leider is

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:33

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zijn er hier fijne lesgevers genoemd voor begeleidng in het handwerken omgeving Amsterdam? Ik wil wel iemand die werkt vanuit de rust en vriendschap, maar ik denk dat de meeste wel voor partnership en vriendelijkheid staan.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:17

SBravour schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zijn er hier fijne lesgevers genoemd voor begeleidng in het handwerken omgeving Amsterdam? Ik wil wel iemand die werkt vanuit de rust en vriendschap, maar ik denk dat de meeste wel voor partnership en vriendelijkheid staan.

Celine van der Stroom :j

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:36

Oei ik dacht uit de site af te leiden dat zij enkel opleiding deden en geen lessen gaven?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:34

SBravour schreef:
Oei ik dacht uit de site af te leiden dat zij enkel opleiding deden en geen lessen gaven?

Ze heeft nog geen eigen site.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __PrinCes op 04-06-18 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:36

Welke omgeving Amsterdam?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:48

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:06

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:03

Heb nog wat foto's van afgelopen zondag. Dit is op de rijvereniging waar ook de clinic wordt gehouden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het zo leuk om te zien hoe harmonisch onze beenzetting is. Ik merk dat het nu echt meer om het fine tunen gaat draaien.
Vanmiddag weer les, dat wordt weer afzien met die warmte!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:59

Ja het is behoorlijk warm... en ik rij meestal smiddags... morgen wordt t ook erg warm. En zondag zeggen ze omweer.. en presies op de tijden dat ik moet starteb,

Morgen wordt ook erg warm.. miss dan maar even hand aan de werk

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:51

plutolover schreef:
hoe houden julie dat draven vol? rennen/lopen jullie dan mee?

als ik met me hafje gaat draven wordt hij wat duwerig/drammerig. Komt ook door nog wat onbalans. Maar ook omdat ikzelf het niet vol hou en ikzelf heel stuntelig word,en dus mijn hulpen niet goed geeft..

Ik loop mee maar dan wel in mijn horecaloopje(en dat is wat sneller, haha). Ik draaf in de eerste instantie ook alleen maar in een zijgang om te voorkomen dat ze teveel gaan stuwen, loperig worden en ik moet gaan rennen. Kwaliteit voor kwantiteit dus.
Door die start en daarna uitbouw, draaft mijn draver nu mooi klein mee aan de hand.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:54

Ons lukt het dus níet om aan te draven in een zijgang. Blondie vertikt het gewoon of begint dan te struikelen over zijn eigen hoeven. :P

Hoe was de les fardoe?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:54

Dat aandraven in een zijgang komt wel goed, dat heeft gewoon tijd nodig. De eerste keren schouderbinnen aandraven, liep ik in stap de schouderbinnen en mijn instructeur telde mee zodat ik niet achterom hoefde te kijken en dan draafde ik aan op het moment dat hij 2 zei. De schimmel heeft nu door wanneer het juiste moment is.

Mijn les ging super, er stond een windje dus ik hield het goed vol. Appuyement pakte ik verkeerd aan, ik snapte het begrenzen van de schouder niet. Instructeur heeft nu uitgelegd wat de bedoeling is en waarom, vooral het waarom is voor mij belangrijk en het kwartje is bij mij gevallen. Verder mocht ik niet te schuin lopen, mijn bak thuis is niet zo groot, maar ik dacht ik zet m in aan de ene kant en eindig aan de andere kant :D. Dat mag dus niet meer, ik mag maar tot de middenlijn.
Verder heb ik nog heel uitsloverig een werkpirouette laten zien. Afgelopen zondag bij de rijvereniging had ik m te groot en hij moet met zijn achterbeen overstappen, dat is nu wel gelukt. Andere kant op lukte totaal niet, ging hij juist met zijn achterhand naar buiten draaien. Dat is duidelijk zijn moeilijke kant dus gelukkig hebben we nog wat verbeterpunten waar we aan kunnen werken.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:59

Klinkt ontzettend gaaf hoe ver jullie al zijn! Meedraven lijkt me echt zwaar. Nu is mijn conditie ook 0 en een zere voet maar hopelijk tegen de tijd dat we eraan toe zijn een stuk beter.

Mijn doel voor nu is dat Boels goed gefocussed op mij blijft in plaats van alles in dr omgeving (tips? O:) ) en dat ze relaxed blijft.

Sinds vandaag een touw halster maar twijfel toch, zit hij zo goed? Hij schuift wel iets met de leadrope eraan, ze wil zoals ik al zei nogal graag naar dr omgeving kijken dan trekt ze hem zelf wat opzij.
Spoiler:
Afbeelding

Ze begint nu wel al relaxed met dr hoofd naar beneden te stappen en draven, galop zakt ze wel al maar nog niet helemaal. Het naar me toe komen zit er een beetje in alleen ze lijkt de link telkens niet te leggen dat als ik druk geef op dr borst bil of schouder dat ze moet wijken voor de druk. Ja ze gaat natuurlijk wel maar moet het wel iedere keer weer opnieuw doen, ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg doe dan..?

Nu we zo een beetje begonnen zijn wil ik binnenkort een les en ga kijken of het matched met Darkadia! Al moet ik dat nog even terug bevestigen :o :Y)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:38

Is dat een maatje Shire? :+ neusriem is veel te ruim!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:12

Toch vind ik de knoopjes van het neusgedeelte weer te dicht op elkaar zitten. Verder zit hij inderdaad onder de "kin-keel" veel te ruim en vind ik de bovenste knoopjes weer te wijd uit elkaar zitten. Ikzelf zou niet snel werken aan de hand met een touwhalster, als je echt stil en rechtstreeks wil inwerken. Verder moet het aan alle kanten strak zitten, maar mogen de knoopjes niet op bepaalde zenuwbanen van het hoofd zitten.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:04

:wow: dit is een cob althans zo besteld :=

Dan toch even terug om te verkleinen, had al het idee dat ie aan de onderkant veel te ruim was :=

Ik denk dat ik de boel ook verkeerd verwoord, ik wil beginnen met grondwerk en dan door naar het werken aan de hand.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 07:37

Yltje je kunt ook een kaptoom gebruiken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 07:39

Grondwerken maar ook bepaald oefeningen aan de hand doen wij met alle plezier met een touwhalster. Daar reageert mijn merrie nog altijd het fijnst op!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:51

WoW ik heb nog nooit een touwhalster gezien die zo slecht geknoopt is ( sorry)

Begin kun je prima met touwhalster doen hoor.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:27

Ik wil ook gewoon beginnen met een touwhalster en rustig aan uitbreiden het echte werken aan de hand komt met de tijd een kaptoom voor maar we beginnen nu zo :)

Touwhalster zo is overigens mijn schuld gok ik. Er was een aanbieding voor touwhalster met mecate (ik met het oog op de toekomst dacht, leuk! Dat wil ik met de tijd ook gebruiken dus mooi twee in 1) maar om die te bevestigen knoopt ze het halster wat ruimer.

Er komt een tweede, gewoon werktouwhalster waarvoor ik ook eerst haar neus even op meet. Ze heeft een vrij smal koppie. Bewust bij deze winkel besteld omdat ik daar juist heel veel goeds over gelezen heb :+ :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:47

Dat verklaard een hoop (de mecate)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:10

Touwhalster is echt niet handig om mee te werken aan de hand. Het kán wel, maar het geeft enorme ruis in je communicatie is mijn persoonlijke ervaring.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:34

Dat kan maar is erg combinatie afhankelijk. Mijn paard wilt het liefst niets om haar lichaam. Een kaptoom vindt zij eigenlijk al te veel gedoe en se durft daar dus gerust tegen in de gaan. Bij een touwhalster hoef ik niet aan haar hoofd te zitten maar kan ik alles enkel op mijn lichaamshouding vragen. Werkt bij ons zo veel fijner! Terwijl ik een dure academische kaptoom in de kast heb hangen, zonde....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:59

Wij werken het fijnst met een gewoon hoofdstel, met touwhalster zou ik ook te weinig sturing kunnen geven. Maar dat is inderdaad per paard erg verschillend!

Deze week nog heerlijk met mijn jonkie gewerkt. Hij kan niet zo goed tegen de warmte en had dus al 2 weken vakantie gehad. Maar hij is zo soepel en licht van zichzelf, dat niks hem moeite kost. Zalig dier. <3

Afbeelding