Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:48

Vraagje: zou ik mijn hond dmv clicker zover kunnen krijgen dat ze haar tabletjes gewoon zo pakt?
Heb eerder wat geklikkerd met haar maar toen was ze bang van de klik. Heb er nu een waarvan je het volume in kunt stellen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:34

Stef: dat denk ik wel. Onze hond kan bv drinken op commando, of iets opeten op commando, komt wel overeen met tabletje aanpakken?

(drinken op commando geleerd voor als we op reis zijn enz, eten op commando om haar een beetje te pesten, erg van ons, maar zooo grappig als ze met een zielig gezicht iets 'vies' opeet :') )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:57

Iedereen bedankt voor de reacties. Het is toch leuk als je moeite een filmpje te uploaden wordt gewaardeerd doordat mensen kijken.

SN: ja ik blijf haar ook erg baby-achtig vinden. Ik denk dat als ze 8 jaar is, ik haar nog als baby zie.

Cube: ja ik ben bewust stil tijdens mijn trainingen. Alleen op het eind ga ik wat zeggen (met mijn stem bevestigen) want toen was mijn zak leeg. Ik sta tijdens het filmen in het begin ook helemaal stil, wijs de bal niet aan ofzo. Aan het einde (na 9:00 minuten) ga ik de bal duwen. Maar ik heb ook nog geen commando voor deze bal actie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:38

@Stef: In dierentuinen en dolfinaria gebruiken ze clicker training ook om medische handelingen te trainen. Liljebo heeft hier ook een goed filmpje over hoe zij haar paard moet injecteren en clicker training gebruikt om deze handeling positief te maken.

Het aannemen van een tabletje moet dus ook te trainen zijn. :j Het begin zou zijn: targetten op het tabletje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:06

haha, mijn filmpje... had het weggehaald, maar inge had gevraagd of ze het kon gebruiken... stond blijkbaar ook op haar site als voorbeeld :)

Stef, aan de opmerking van HL zou ik nog willen toevoegen dat je moet zorgen dat de beloning in verhouding met de smaak van het tabletje moet staan. Hoe viezer, hoe groter de beloning dient te zijn. Betaling na inspanning, om het maar eens zo te noemen. Het moet de moeite van het overwinnen van een vieze smaak waard zijn.

HL. Heel erg leuk, om die ontwikkeling bij de filmpjes te zien. Het zwijgen en stil staan, doe ik ook zoveel mogelijk. (moet ik mijzelf echt in trainen ---- daar ligt nog wel wat werk) Vooral gevoeligere paarden als silja en billy zijn zich erg bewust van alles wat je doet en reageren daarop/vatten het op als een cue.
Bij de honden ga ik ook wel zitten, om 'ruis' te voorkomen.
Merk dat hij bij een kat nog meer van belang is dat je absoluut niets onnodigs doet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:19

Ik vind het een prachtig voorbeeld. Er loopt hier op bokt ook een topic over 'mijn paard wil zijn wormkuur ineens niet meer' en dan moet ik altijd aan dit filmpje denken. En aan al die andere dingen die mensen dieren leren zoals een orca in een potje laten piesen, bloed afnemen bij dierentuindieren (ook de gevaarlijke) en dergelijke.

Goede tip, liljebo: dat de beloning in verhouding met het ongemak moet staan. Voor mij logisch. Ik zou bv pepermunt gebruiken, dat verbloemd ook de smaak omdat het lekker én overheersend is. Meeste paarden houden wel van een Kingetje of een Tictacje.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:00

Wat een mooi filmpje van Silja en de inenting! Ik heb ook even je andere youtube filmpjes gekeken, wat is Billy een leukerd zeg! Jammer dat hij niet meer zo veel kan...

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:05

HippoLogic schreef:
Cube: ja ik ben bewust stil tijdens mijn trainingen.

Ik ben ONbewust heel veel aan het kletsen en enorme ruis aan het veroorzaken geloof ik _/-\o_ Goede tip dus.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:20

cube schreef:
HippoLogic schreef:
Cube: ja ik ben bewust stil tijdens mijn trainingen.

Ik ben ONbewust heel veel aan het kletsen en enorme ruis aan het veroorzaken geloof ik _/-\o_ Goede tip dus.

is het erg als je na de klik heel enthousiast "braaf" en "geweldig" roept?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:42

Ik begin ook net, dus weet het niet. Maar denk dat het juist in het begin erg verwarrend kan zijn..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:41

Woeps, ik klets ook altijd veel na de click :o

Dat filmpje van Liljebo kende ik nog niet, even bekijken hoor :) edit: wat knap Sandra :) als ik dat vergelijk met het inspuiten van de handelspaarden, ojee, dat is een praam en vlug vlug met compleet strakgespannen paarden. Wat een rust bij jou, super!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:49

Solleke_Noah schreef:
Woeps, ik klets ook altijd veel na de click :o

Ik weet niet of het erg is NA de klik, je kan het zien als onderdeel van de beloning denk ik. Dwz als je paard dat geklets ook leuk vindt, de ontvanger bepaalt :).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:52

Mooi filmpje Sandra.. ik zal binnenkort eens een filmpje uploaden van de Dolfijnen, hoe we daar bloed bij afnemen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:52

Urko schreef:
Mooi filmpje Sandra.. ik zal binnenkort eens een filmpje uploaden van de Dolfijnen, hoe we daar bloed bij afnemen

dat is zeker interessant!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:56

crossmuller: Voor de click herhaal ik alleen het commando, na de click vliegen de complimentjes hem om de oren haha. Of mijn paard geklets leuk vindt, goeie vraag! Ik denk veel geklets niet, althans, denk dat de meeste paarden daar niet zo van gediend zijn, ik ben altijd wel rustig en nogal stil als ik met ze bezig ben.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:40

Argh, mag ik hier even wat van me afschrijven -:(-

Ik werk bij de Universiteit Eindhoven, die hebben een eigen brandweer en die organiseert de BHV oefeningen hier. Als receptioniste heb ik verplicht BHV (is handig, zolang gebouw open is er een bhver binnen) en volg dus ook die oefeningen, 2 x per jaar en 1 x per jaar is er een nascholing. Tijdens die oefeningen gaat er dus uiteraard vanalles mis want met zo weinig les kan het niet perfect gaan en daar is het natuurlijk ook een oefening voor, maar er gaat ook een heleboel goed en iedereen doet wel zijn uiterste best om de lotusslachtoffers zo goed mogelijk te helpen. Maar, nu komt het, in de nabeschouwing is er continu alleen maar aandacht voor wat fout ging, er wordt geen moment aandacht besteed aan die dingen die wel goed gingenm ze worden niet benoemd, niet bekeken enz. Bijv, persoon met nek-letsel iemand die op zijn knieen erachter gaat zitten en het hoofd vast houdt om te stabiliseren, helemaal fout want dat moet je liggend doen, op je knieen hou je het niet lang genoeg vol!
Een persoon met brandwonden, de BHV groep ziet dat deze man niet alleen op zijn arm 2de graads verbrand is, maar ook op het been, ze zijn zelfs zo slim om de kleding te laten zitten (moet bij brandwonden). Wat is het commentaar, er is niet gecontroleerd of zijn schoen toevallig ook vol kokend water zit, want daar kan het water dan niet uit. Klopt, had moeten gebeuren, maar ze hadden wel gezien dat er onder de kleding nog brandwonden zaten en dat wordt niet eens benoemd.

Dus, ik heb een nette mail gestuurd aan de meneer die de oefening leidt dat ik het jammer vind dat er zo weinig aandacht is voor wat goed gaat en waarom dat belangrijk is. Ik hoorde oprecht al mensen om heen dingen zeggen als "ik kan het toch nooit goed doen, ik bak er niets van" e.d. Dus onzekere mensen die zelf ook niet meer zien wat wel goed gaat.

Staat die man 2 uur later ofzo op de receptie tegenover me om me bulderend te vertellen dat hij een instructeursdiploma heeft en toch wel zal weten hoe hij les moet geven. Dat hij geen vrienden wil maken en dat hij gewoon wil dat het goed gebeurt, dat er veel te veel fout gaat en (het mooiste van alles) als je de verslagen van 5 jaar geleden naast die van nu legt er dus helemaal niets verbetert is! Er was niet mee te praten, hij kapte me af en gaf me duidelijk te verstaan dat 'ie hier niet van gediend is. Ik vind het zo verschrikkelijk onvoorstelbaar dat iemand zo'n mega bord voor zijn kop heeft. Er zijn nota bene de afgelopen 5 jaar dus totaal geen vorderingen geboekt! En dat ligt dan natuurlijk aan die ontzettend vervelende groep BHVers die het maar niet willen leren, ze worden er nog wel extra voor betaald! Aan de instructeur ligt het natuurlijk, stel je voor :roll: Die heeft ten slotte een instructeursdiploma... :roll: zucht, grrrrrr.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:46

Wat een irritante kerel! Je hoeft toch niet meteen te bulderen als iemand met een suggestie komt. Jammer :(.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:55

@amable: Ik had voluit gezegt HOUDOE!! Echt je tijd niet in stoppen, haal je alleen maar mee negatieve energie uit. Zo'n persoon snapt het nu niet, morgen niet en over 10 jaar nog niet. Sonde van je tijd! Ik kom zulke mensen dagelijks tegen in de hondenwereld. Ieder z'n ding, maar ik onloopt ze. M'n humeur word er niet beter van, ik leer er niks van, ik kan die mensen niks leren..

;( Kom net met m'n oud hond van de dierenarts.. hij word hartstikke blind. Hij is wel al 12 plus maar ik aaarh.. baal er zo enorm van.

Vanochtend nog wel even geclickerd met Urko, wat Target training gedaan. Was heel erg blij, zeg maar te blij. Ik oefenende met 3 pionnen en meneer ging zo hard dat hij bijna door de draad heen vloog om van target naar target gestuurd te worden.. Het doel was oefenen op snelheid, sneller vertrekken en sneller reageren... Denk dat ik nu moet werken aan een betere rem.. whoops.. :+

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:57

crosmuller schreef:
Wat een irritante kerel! Je hoeft toch niet meteen te bulderen als iemand met een suggestie komt. Jammer :(.

Gewoon een ontzettend slechte instructeurs cursus gevolgd :') Niet aan te raden..

Misschien een idee om hem het boek *stop met blaffen* in zijn hand te duwen Danielle..! ( of wapen jezelf met een clicker en een doos chocolade... "ow dat is aardig wat u nu zegt" click - chocolaatje :') )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:29

Hahahahaha! Dat lijkt me een goed idee! Hoewel mannen meestal niet van de chocola zijn he... Misschien met pilsjes proberen :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:12

Amable schreef:
Hahahahaha! Dat lijkt me een goed idee! Hoewel mannen meestal niet van de chocola zijn he... Misschien met pilsjes proberen :))

een slokje pils dan he, anders raken ze te snel verzadigd en neemt de motivate af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:26

Danielle, die man werkt op een universiteit? Met toegang tot de bieb waarin tig research ligt over het feit dat positieve bekrachting ook voor mensen werkt? Ongelooflijk. Maar idd... steek er maar geen energie in... zulke mensen veranderen niet (of je zou hem idd moeten kunnen trainen :+ )

Urko, rot dat je hond blind wordt. Onze ales is pas 9 en wordt al een echte oude hond (hoewel hij met wandelen dan vaak weer wel even fit is) Niet leuk.
En urko iets te fanatiek? Nou ja, snelheid heb je dus iig effectief getraind. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:56

Amable, je hebt de man een kop koffie aangeboden met wat lekkers en gezegd dat je het ontzettend waardeerd dat hij (al) vijf jaar van zijn leven in het bedrijf stopt om alle mensen op te leiden? En heb je hem ook verteld dat hij zo'n mooie trui aan had voor je vertelde wat je dwars zat? ;) Soms breken mensen echt helemaal open door R+. :D

Urko, Goh, naar nieuws van je hond. nooit leuk zoiets, ook zijn ze ouder en kun je zo iets verwachten.

Het lijkt me echt leuk een filmpje van dolfijnen te zien. Een filmpje van Urko die van target naar target rent lijkt mij ook super leerzaam. Ik kan wel een voorbeeld gebruiken voor snelheid. ;)

Ik heb een filmpje geüpload van de horse agility februari. Ik geloof niet dat ik alle voorschriften volg. :o Bij de hoelahoop moet het paard met de achterbenen er in staan en moet je alle vier de benen optillen.
Ik heb veel geoefend met de hoelahoep want vorige maand moest ze met de voorbenen erin (én wilde ze hem opeten/apporteren), dus deed ze er alles aan op de hoop met de achterbenen te ontwijken. Ik zet mijn standaards dus weer lager en ga clicken voor 1 voet erin.

De hoelahoep duurt van 1:00 - 5:00. Het hele filmpje duurt 7:00 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:05

Interessant filmpje :)
Die hoepel is herkenbaar, hier gaat dat ding ook steeds alle kanten op, en dan wordt het nog moeilijker om bepaalde voeten erin te parkeren :Y) Kijkt ze trouwens altijd zo leuk? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:33

Afbeelding

Vandaag naar buiten geweest met [***], had last van mijn voeten en enkels dus wandelen leek me niet zo leuk, alleen moest ik wel met hem naar buiten.. dus maar gewoon opgezadeld .. alsof het de normaalste zaak van de wereld is .. Na maanden er even terug op en het bos in :Y) Ging echt super goed! [***] was echt happy, een heel andere pony als de laatste keer in de piste. En toen we terug waren was hij in de weide zelfs te porren voor wat loopspelletjes, met heel veel connectie! Leuk :D

[***] deed het ook super vandaag, ging de touch it uitbreiden door deze moeilijker te maken. Had 3 pionnen in een driehoek met daar tussenin een zeil (zo kon ik van pion naar pion langs het zeil door, maar ook schuin en 'toevallig' over het zeil :+ ) en nog een object vlak langs de omheining want daar is hij met momenten nogal bang van (volgens mij zit hij wel eens regelmatig tegen de draad van de weide :(:) ). Dat zou de uitdaging van vandaag worden.. alleen trok hij meteen zelf naar het zeil toe en nog geen 10 minuten later was alle uitdaging achter de rug, hij ging zelfs in draf over het zeil :') Dus ja, superknol is het wel :D Maar moet echt snel dingen gaan verzinnen voor hem :))

Heb trouwens bij hem geprobeerd om te clicken met mijn tong, en had het idee dat dit best wel goed werkte. Dan raakte hij een object aan en bleef er aan snuffelen en zodra ik clickte ging dat hoofd omhoog en alle aandacht op mij, dus ik denk wel dat de link er is. Ga ik toch proberen erin te houden, en met [***] ook eens proberen.. Vraag me alleen af hoe dat werkt als je met wat afstand zit, of met veel ruis (lawaai in de piste of harde wind ofzo) .. zou ik dan ook een bepaald woord kunnen roepen ofzo? Mensen die dat doen? (ik weet dat Inge Teblick het doet, maar 'gewone' mensen ook? :Y) ).

[***] begint trouwens een zelfzeker, dominant baasje te worden.. Eergisteren zat hij al met zijn neus in de voeremmer bij het langslopen (doet hij anders noooooooooit :+ ) en vandaag deed ik de porcupine op de borst met de stick (dus reageren op directe druk) en hij had iets van "waarom moet ik naar achter gaan, waarom ga jij niet?" en hij duwde gewoon vol terug :') Deed hij in het begin allemaal niet hoor, was hij veel te bang en introvert voor.. Moet het nog gaan geloven dat RBI's heel vaak onderdrukte LBE's zijn :P