Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:43

Plutolover, hoe krijg jij het voor elkaar om je paard een travers te laten doen van een afstand? Dus zonder zweephulpje, begrijp ik dat goed? Welke hulpen gebruik je dan wel?

Je enthousiasme is aanstekelijk Jane *\o/*

plutolover

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:52

Wijslander: ik gebruik wel een zweepje, ook al kan ik hem niet aanraken door de afstand.

Ik zit nog niet op de langere afstand sta ongv 1,2/2 m van hem af ipv naast hem.

Ik kan via pb filmpje sturen.

Ik heb t eerst naast hem geleerd met zweepje en commando

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:01

Omdat Ik Storm zijn achterbenen heel lang niet vertrouwd heb en toch met lange teugelen/lijnen wilde beginnen, liep ik met 2 longeerlijnen best ver achter hem. Wij tilde de lijnen over zijn kont, zodat deze vrij was om naar binnen te komen, dus blokkeer je eigenlijk de buitenkant met je lijnen. Kleine ophouding en walaaa, traver. Zo ook met de schouderbinnenwaarts.
Hoop dat je het begrijpt, vind dat zo moeilijk uitleggen

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:51

Geweldig Jane2 dat je dochter het wadh heeft kunnen demonstreren. Hopelijk maakt het meer mensen enthousiast om er mee te beginnen.
Ik krijg ook hele enthousiaste reacties op de clinic. Wij hebben ook menners bij onze vereniging en zij zijn erg enthousiast over het lange teugelen. Ik hoop dat er een groepje overblijft dat regelmatig wil lessen, zou het zo leuk vinden om anderen bezig te zien want daar leer je zelf weer van.
Ik heb trouwens ook nog een kruising shet/mini paard staan( het vriendje van mijn jonkie) met hem ben ik weleens bezig geweest met lange teugelen, ben van plan dat weer op te pakken. Hij is ontzettend leergierig en heeft een heel geinig drafje. Vindt jij dat er verschil zit tussen werken met korte teugels en werken met lange teugels Jane2, anderen die ook met deze twee methodes werken mogen natuurlijk ook reageren. Ik heb het niet over longeren met dubbele longe dat is iets anders, wat ik overigens regelmatig doe.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:14

Ik werk met allebei en vind het de perfecte combinatie. Bij mij sluit het naadloos op elkaar aan, d.w.z. dat ik dezelfde hulpen gebruik. De voordelen van lange teugelen voor mij zijn dat mijn trotse paardjes dan voorop lopen en zichzelf echt een beetje gaan showen, goed voor het zelfvertrouwen (eerst waren ze allebei wat in zichzelf gekeerd).

Het andere voordeel is dat ik overzicht heb over hun hele lichaamsgebruik. En tot slot stimuleert lange teugelen de voorwaartse drang meer dan wadh.

Het wadh gebruik ik dan weer als ik technischer wil werken, dus hulpen aanleren en verfijnen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:16

Ik vind zelf vaak met lange makkelijker. Omdat ik dan achter Storm loop en het makkelijker kan zien wat er gebeurt. Ik heb nu een paar keer achter tegen zijn bil gelopen (dus zoals het hoort) maar vind dat nog wat moeilijk. Moet automatisme worden en moet dan teveel nadenken waar ik loop. Is een kwestie van vaker doen en de handigheid te krijgen. Maar als Storm te jofel is dan loop ik veilig een eindje achter hem hahaaa.

Lange lijnen vind ik zelf echt super leuk om te doen. Is best verslavend hahaaa

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:45

Jane2 schreef:
Ik vind zelf vaak met lange makkelijker. Omdat ik dan achter Storm loop en het makkelijker kan zien wat er gebeurt. Ik heb nu een paar keer achter tegen zijn bil gelopen (dus zoals het hoort) maar vind dat nog wat moeilijk. Moet automatisme worden en moet dan teveel nadenken waar ik loop. Is een kwestie van vaker doen en de handigheid te krijgen. Maar als Storm te jofel is dan loop ik veilig een eindje achter hem hahaaa.

Lange lijnen vind ik zelf echt super leuk om te doen. Is best verslavend hahaaa

Je kunt ook iets meer zijwaarts gaan staan, wat ik vaak doe om paarden te leren iets om hun achterhand te hebben is een elastische bandage achterlangs vastgemaakt aan een longeersingel. Daar zijn ze zo aan gewend en het maakt het starten zoveel makkelijker. Ook ben ik nooit voorzichtig met aanraken en omstappen, des te makkelijker worden ze

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:45

Dat lange lijnen heb ik nooit echt gedaan. Mijn hafje kan voor de wagen dus t moet kunnen. Heb t wel eens gedaan maar dan wordt hij giga sterk.. net of hij een wagen moet trekken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:46

plutolover schreef:
Dat lange lijnen heb ik nooit echt gedaan. Mijn hafje kan voor de wagen dus t moet kunnen. Heb t wel eens gedaan maar dan wordt hij giga sterk.. net of hij een wagen moet trekken

Dat is ook vaak een stukje onbalans, wel de ideale gelegenheid om ze te leren dragen ipv stuwen

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:50

Caira, het is niet dat Storm het eng vind hoor. Hij loopt ook in de kar dus is dat allemaal gewent. Maar zijn verleden is niet zo lekker geweest, waardoor hij(vooral als hij jofel is) wel eens zijn achterhand kan gooien. En daar heb ik vrede mee. Hij heeft zoveel meegemaakt en daar heb ik respect voor. Dat is ook de rede waarom ik er meestal tegenaan durf te lopen maar soms ook niet. Ook dat ik soms toch maar niet rijd. Ligt eraan hoe ik hem uit de wei haal.
Maar even voor de duidelijkheid. Storm is nergens bang van. Alleen alles aan zijn hoofd. Knippen,scheren, ontwormen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:14

Nog bedankt trouwens voor de uitleg over travers van een afstand!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:25

Hoop dat je het snapt Hahaa. Het is eigenlijk zo dat je moet zorgen dat zijn achterhand vrij is om van de hoefslag af te gaan. Vind dat ook handig om te onthouden voor de appyument.
Succes!!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:06

Yltje schreef:
Ik wil eigenlijk van vrij simpel naar steeds een stapje verder werken, het werken met een touwhalster en leadrope lijkt me fijn. Ik doe het nu af en toe met dr halster en leadrope en dan een beetje basis grondwerk. Volgen stilstaan wijken voor druk maar wil niet teveel klooien en hoopte een beetje wat basis oefeningen te horen om mee te beginnen en zo door te werken.

Een lesje hier en daar lijkt me ook handig maar ben nog niet zo thuis in die wereld en of die een beetje in de buurt te krijgen zijn of iemand die eens wilt helpen (kop noord holland) :)

Ik kom ook wel op meerdere plekken in NH.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:41

Kijk dat is nou weer een belangrijk gegeven Wijslander waar ik nog niet aan heb gedacht. De plek achter mijn paarden lijkt mij in het geval van mijn dominante lusi's geen goed idee.
Ik heb met mijn vorige paard KWPN wel aan lange teugelen gedaan, die vond het werken aan de korte teugel niks. Dat had inderdaad duidelijk te maken met meer voorwaartse drang als ik er achter liep.
Met mijn mini loop ik inderdaad tegen de kont aan.

Hoe bijzonder is het dan Jane2 wat je allemaal bereikt hebt met Storm als hij bij je is gekomen met een rugzakje.

Ik heb trouwens nog een leuk filmpje gevonden op internet. Ga ik straks even hier plaatsen. Het is wel lange teugelen maar mag voor een keer wel in dit topic.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:13

Fatsoen, die rugzak bleek zwaarder te zijn dan ik had kunnen bedenken. Maar altijd wel een eerlijk paard geweest. Daarom zweer ik ook zo bij het wadh. Zonder dat was dit ons nooit gelukt. En natuurlijk super begeleiding. In mijn eentje had ik het al na 2 weken opgegeven. Nu hebben we Storm 5 jaar ongeveer en kan er mee lezen en schrijven. Hij gaat ook echt nooit meer weg. Mocht ik niet meer kunnen rijden dan kan altijd nog het grondwerk gedaan worden. Nee Storm is echt mijn maatje. Ik geloofde nooit in “de klik” met een paard. Ik ben voor al mijn paarden goed geweest. Maar deze gekke overdreven positief ingestelde tinker is echt een geval apart. Ik weet nu wat “de klik” is. Mede dankzij het wadh.

Ben benieuwd naar je filmpje.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:07

Hier het filmpje, neem mijn petje af voor de dame die met het paard werkt, ze is niet meer de jongste, maar houdt het goed vol.
https://www.youtube.com/watch?v=fqKtacbKkzY

Volgens mij heeft het ook met de grote van je paard te maken of je wat dichter bij of wat verder weg moet lopen. Mijn KWPN was 1.63/1.65 en ik ben maar 1.57, als je dan wat verder weg loopt heb je meer overzicht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:27

fardoe schreef:
Hier het filmpje, neem mijn petje af voor de dame die met het paard werkt, ze is niet meer de jongste, maar houdt het goed vol.
https://www.youtube.com/watch?v=fqKtacbKkzY

Volgens mij heeft het ook met de grote van je paard te maken of je wat dichter bij of wat verder weg moet lopen. Mijn KWPN was 1.63/1.65 en ik ben maar 1.57, als je dan wat verder weg loopt heb je meer overzicht.

Ik heb ooit bij Piet Bakker een uur moeten draven, ik was echt compleet kapot. Leuk filmpje!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:29

Nu ik verder kijk, haar appuyementen zijn geen appuyementen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:04

Jane2 schreef:
Hoop dat je het snapt Hahaa. Het is eigenlijk zo dat je moet zorgen dat zijn achterhand vrij is om van de hoefslag af te gaan. Vind dat ook handig om te onthouden voor de appyument.
Succes!!!

Ik ga het zelf niet proberen maar kan de uitleg zeker volgen!

Lange teugelen doe ik trouwens zonder longeersingel, dus niet zoals in het filmpje.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:51

Ik gebruik meestal wel een singel. Maar dan wel enkel van bit naar singel naar mijn hand. Niet nog extra zoals in het filmpje. Jammer dat ze geen traver liet zien. Ik ga dan aan de andere kant lopen. Zal het filmpje eens doorsturen naar mijn lesgeefster. Erg leuk

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:28

De keren dat ik met lange teugel werkte liep ik dichter bij en gebruikte ik geen singel. Er zijn meer filmpjes van deze dame met haar paard, het is niet perfect daarom heeft ze ook les. Maar het plezier spat ervan af en daar gaat het om.

Ik ben gisteren met de schimmel bij de rijvereniging geweest om te trainen, het wijken en de schouderbinnen deed ik al in draf, maar deze week begonnen met travers en appuyementen in draf. Thuis ging het beter dan ik had verwacht, bij de rijvereniging ging het minder maar ik ben absoluut niet ontevreden. Heb ook nog lopen stoeien met de galop van de week maar dat pak ik verkeerd aan, hier moet ik maar eens tijdens de les mee aan de slag.
Met mijn jonkie gaat het ook goed, doordat ik toch meer handigheid heb gekregen de laatste tijd kan ik met hem wat meer uitproberen qua oefeningen, dus ben al wat travers en appuyementen aan het doen. verre van perfect maar hij begint te snappen wat de bedoeling is. Draven gaat met hem erg goed, maar dat doe ik eigenlijk al vanaf het begin met hem. Hij loopt dan als een lange lijs naast me en dat vind ik oke. Wijken kan hij ook in draf en dat begint hij nu beter te begrijpen waardoor dat er goed uit gaat zien. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik gewoon snel tevreden ben :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:44

hoe houden julie dat draven vol? rennen/lopen jullie dan mee?

als ik met me hafje gaat draven wordt hij wat duwerig/drammerig. Komt ook door nog wat onbalans. Maar ook omdat ikzelf het niet vol hou en ikzelf heel stuntelig word,en dus mijn hulpen niet goed geeft..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:08

plutolover schreef:
hoe houden julie dat draven vol? rennen/lopen jullie dan mee?

als ik met me hafje gaat draven wordt hij wat duwerig/drammerig. Komt ook door nog wat onbalans. Maar ook omdat ikzelf het niet vol hou en ikzelf heel stuntelig word,en dus mijn hulpen niet goed geeft..

Ik ben er nog niet zo lang mee bezig en oefen op de volte om het net wat beter bij te kunnen houden. Korte stukjes en terug naar stap vóór hij uit elkaar valt of begint te duwen, anders is het effect van de oefening eigenlijk weg. Aandraven, een paar passen zonder op de voorhand te vallen, terug naar stap en weer opnieuw. Dan is het voor beide vol te houden én haal ik het meest uit de oefening.

Klinkt als een lekker dagje fardoe! Jij brengt me op het idee dat ik het wijken in draf als eerstvolgende oefening ga proberen. Schouderbinnenwaarts is gewoon echt te moeilijk, misschien is een pasje wijken net de tussenstap die we nodig hebben.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:02

Ik mag juist niet de volte op van mijn instructeur, omdat ze dan met hun binnenschouder je van je plek duwen. Remmen/ begrenzen op buitenteugel en je positie wat meer naar voren plaatsen
( bij oog)

Ik ren mee in draf, heb het weleens een half uur volgehouden. Vond ik zelf best een prestatie. Bij de schimmel ren ik soms nog mee maar kan ik tegenwoordig ook lopen. Het tempo ligt bij mij wel wat hoger dan wat ik vaak zie bij mensen die academisch werken maar dat kan ook komen door mijn korte benen dat ik wat harder loop.

Ik kon het niet laten Wijslander om in de bak van de rijvereniging schouderbinnenwaarts op de A-C lijn te proberen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:00

fardoe: bij de academisch is de tempo ind wat laag. Diegene waar ik deze opleiding gaat volgen vind ook het voorwaartse belangrijk. Ze heeft zo haar eigen methode ontwikkeld. Ik ben erg benieuwd wat ik van de opleiding ga vinden.

Maar mijn hafje is er zo veel in verbeterd. ik ging naar texel en toen ging iemand hem om de dag longeren met dubbele lijnen (iets wat ik totaal niet kan) ze deed hem paar jaar geleden ook, en ze zag echt verbetering hij kon veel makkelijk aanspringen en in de aanleuning blijven. Terwijl mijn haflinger dat best moeilijk vind, door zijn bouw.