Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:22

Bij Jauke gebruik ik de clicker niet tot nauwelijks, bij Vado wel :) die heb ik tot op heden onder zadel zo goed als volledig met de clicker opgeleid. Ik maak wel grote stappen hoor, en als ik les heb rij ik vaak ook zonder clicker, hoewel ik gerust click als er iets ineens toch uitmuntend was haha. Dat weet mijn instructeur ook, maar vaak ben ik toch nog steeds zelf meer aan het leren en ga ik daar dan de keer erop, als ik voor mezelf rij ook clickerend mee aan de gang :) overigens werk ik ook gewoon met druk, dat zie je ook op het filmpje. Ik vind het ook fijn als een ander er ook nog steeds op zou kunnen rijden :)

Jammer Urko, maar ik kan het me goed voorstellen. Diepvries heb ik wel over gedacht, nadeel is dat het al met al behoorlijk prijzig is en dan nog maar de vraag of het sperma geschikt is voor invriezen. Dus voor gekozen om daar niet mee aan de gang te gaan, ik heb natuurlijk zelf geen merrie en als ik dan de kosten die ik maak terug wil verdienen moet ik zoveel dekgeld gaan vragen dat mensen ook met een PRE met papier kunnen dekken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:11

Wat leuk danielle. Ik denk dat je trouwens een bepaalde mate van druk met rijden niet kunt vermijden, omdat het gewoon een onderdeel van de hulpen is. Je geeft met je benen tempo en wijken aan en je geeft met de teugel een signaaltje met je vraag. Zou niet goed weten hoe je anders moet aangeven wat je wil.
Maar je bent, zo te zien, heel erg licht in je hulpen en dat ziet gewoon leuk uit. Je ziet hem ook echt zoeken naar het juiste antwoord en je ziet dat hij daar ook gewoon de tijd voor krijgt. Denk ook dat zo'n paard dan ook veel meer op jou als ruiter gefixeerd is (en minder gekkigheid uithaalt) dan wanneer er 'afgedwongen' wordt. Hij mag gewoon meedenken en heeft een feestje als het goed gaat.
Ik vind trouwens zijn balans voor zo'n jong paard best al heel goed.
Leuk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:50

@amable: ik ben heel erg benieuwd naar je filmpje, maar ik kan hem niet zien -O-
Kan verder iedereen hem wel zien?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:51

ik wel... is gewoon op you tube,

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:56

Ik krijg een youtube.googleapis.com link? Raar...
Hoe heet het filmpje, dan zoek ik hem even op op youtube :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:07

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:34

Sorry, kom er opeens achter dat mijn computer opeens geen youtube filmpjes meer pakt :+
Het is al gefixeerd en ik ga het filmpje kijken :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:58

Ik was al helemaal verbaasd dat het niet zou lukken, vooral omdat de rest tot op heden het wel kijken kon. Maar gelukkig lukt het :)

Ik probeer idd zo licht mogelijk te zijn en hem vooral de kans te geven om te zoeken maar daar wel in te helpen. Maar ik merk ook echt dat als hij een beloning gehad heeft hij daarna alle mogelijkheden weer met zijn lijf aftast, het is echt een raadsel. En door het grondwerk is hij eigenlijk vanaf de allereerste keer dat ik op zijn rug zat al mega op me gefixeerd, hij ziet het echt als een extra mogelijkheid om beloningen te verdienen en doet het ontzettend graag. Zijn balans valt mij ook telkens weer op, hij voelt wat dat betreft ook helemaal niet als een jong paard. Hij heeft zijn lijf natuurlijk in het vd werk al heel goed leren kennen, balans in bijv een compliment of steigeren is ook niet eenvoudig. Was met Jauke trouwens ook, dat hij door het VD werk al een boel meer balans had toen ik er op ging. Is VD toch nog ergens goed voor :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:52

Leuk filmpje. Hij staat mooi vierkant als hij een click hoort en hij doet erg zijn best. Met Kyra zie ik dat ook als ik rij met de clicker. Ik heb soms ook wel eens dat ik de clicker bewust niet meeneem te paard. Rijtechnisch -als centered riding instructeur- heb ik nog wel wat zit tips voor je die je balans helpen. Maar dat is te veel of topic.

Gisteren lag er ineens een megabal in de bak, die onmiddellijk werd opgemerkt door Kyra. Ik had mijn camera bij me en heb gefilmd wat er gebeurt. Er zijn 3 filmpjes:
1) ze spot de bal
2) ze is sceptisch en als ik click is de angst weg, lijkt het
3) (moet ik uploaden, die is 15 minuten) na de eerste click gaat ze targetten en als ik heb bedacht dat ik haar wil laten neusballen dan heeft ze binnen een paar minuten door wat ik wil (de bal was een verrassing want die is niet van mij). Dan gaat ze al neusballend achter de bal aan. :)

1
2

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:54

Hey! Ik heb er al veel van gehoord en blijkt te werken(?)
*Vraagje;

*Werkt het echt?
*Wat is precies de bedoeling?
*Hoe gebruik je het?
*Hoeveel kost zo'n Klickerding? Of hoe je het mag schrijven?? :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:04

Welkom anikaTje:
1) ja, mits.....

Je moet als trainer wel een paar vaardigheden hebben en een aantal dingen kunnen.

Als trainer moet je:
- geduld hebben
- vooruit plannen
- paardengedrag kunnen lezen
- je paard leren wat de clicker betekent
- weten wat je eind gedrag is
- het einddoel in klein genoege babaystapjes kunnen verdelen
- goede timing hebben (als je verkeerd clickt, beloond je ongewenst gedag)
- handigheid hebben om de aanwijzing te geven, de clicker en het voer te hanteren

Het is dus niet zo dat je een click doet met de clicker en 'je paard springt in de houding'. ;) De click is het signaal dat betekent: dit deed je goed, hier komt je beloning.

2) http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining
3) http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining en dit topic :)
4) tussen de 1 en 6 euro

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:07

AnikaTje schreef:
Hey! Ik heb er al veel van gehoord en blijkt te werken(?)
*Vraagje;

*Werkt het echt?
*Wat is precies de bedoeling?
*Hoe gebruik je het?
*Hoeveel kost zo'n Klickerding? Of hoe je het mag schrijven?? :D

1. Ja, clickertraining komt vanuit de wetenschap en ik denk dat geen enkele andere training meer bewezen is dan clickertraining.
2. De bedoeling is dat je gewenst gedrag markeert met de clicker om aan te geven dat dat het antwoord is wat je zoekt. In het begin kan dat gewenste gedrag niet meer dan bv een spierbeweging zijn, of een oortje in de juiste richting...
3. Dat is niet even snel uit te leggen. Lees je goed in, dan heb je een vrij volledig antwoord
Een paar aan te bevelen sites daarvoor

http://www.ingeteblick.be/
http://www.equineclickertraining.com/
(kijk vooral onder recourses)
http://www.theclickercenter.com/
http://stalecheerios.com/
http://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y Filmpjes van shawna bekijken.
Met het lezen van dit topic, kom je ook al een eind.

4.varieert. Zie HL

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:40

@amable, slim je galoppeert steeds aan in dezelfde hoek. Om hem op te zetten voor succes zeker :)?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:15

Yes :j Daarnaast was dit de meest droge en ontdooide hoek, de donkere kant van de bak was nog niet geheel ontdooit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:17

Even alvast bedanken voor de reactie op mij nog .. Het kan inderdaad aan veel liggen :j Ga volgende keer weer eens gewoon naar buiten met hem, daar een beetje klooien en dan kijk ik wel weer hoe de keer daarna (of daarna of .. :+ ) in de piste gaat. Denk misschien een beetje teveel pistewerk op te korte tijd voor hem, ookal probeer ik de oefeningen af te wisselen.. En dan kijken we wel verder, misschien ben ik gisteren ook gewoon te lang door gegaan.. Als hij leuk meedoet heb ik altijd de neiging om vanalles te blijven proberen, maar op een bepaald moment is het (mentale) kaarsje ook uit natuurlijk... dus ik ga er nu eens op letten om de sessies echt kort te houden, proberen te stoppen op een hoogtepunt zeg maar ;) Komt wel goed, heb er nog wel zin in :Y) :))

Zodadelijk even de rest van de reacties lezen, eerst eten :P

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:10

@hippologic, wat een reactie op de bal zeg;) Ben benieuwd naar het derde filmpje.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:12

Leuke filmpjes HL, die eerste is echt fantastisch, hoe ze er opeens achter komt dat er iets raars ligt en daarna ook jou om raad komt vragen... Ben ook benieuwd naar de derde!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:33

Ik ben aan het uploaden. Voor mij was het ook een verrassing dat er ineens een bal lag. Vond het wel een beetje sneu om haar zelf te laten onderzoeken terwijl ik het *in naam der wetenschap (ahum)* ging filmen/observeren. Je ziet ook na de eerste click dat het ineens een andere invalshoek krijgt: ineens is er wat te verdienen. :)*

In het 3e en 4e filmpje heb ik zelf nog geen idee wat ik met die bal wil. Ze gaat eerst (heel erg goed) targetten. Je kunt zien dat ik de laatste tijd op duration heb geoefend: dat is ze aan het doen en daar beloon ik voor. Daarna verander ik van gedachten. Ze gaat de bal likken, maar ik wil natuurlijk niet afwachten tot ze haar tanden gaat gebruiken om te onderzoeken. Dus dan switch ik naar clicks voor 'bal bewegen' en daarna besluit ik dat ze de bal met de neus moet duwen. DAn krijgt ze er ineens lol in.

Ik ga ook vrij snel van elke duw clicken naar elke 2 duwtjes clicken.

Edit:

Toegevoegd (deel 4 is aan het uploaden) filmpje 3 (kort):

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:30

HL: Heel leuk, die filmpjes. De eerste reactie... wow. En idd erg mooi hoe ze jou daarna komt vertellen dat er echt iets heel erg gevaarlijks in die hoek ligt.
En er is helemaal niets mis met het rustig bekijken (en filmen) van natuurlijke reacties van het paard. We hoeven niet altijd meteen het handje... uh hoefje... vast te houden.
Daardoor is het contrast met het laatste filmpje ook extra goed zichtbaar. Heel leuk

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:02

Hier dan eindelijk deel IV. Heeft me de hele middag gekost om te uploaden. Ik had geen zin om erin te knippen of om te bewerken. :o De eerste 3 minuutjes zijn leuk want ik click eerst voor andere dingen dan duwen met de neus en aan het einde is ze heel zelfverzekerd de bal door de bak aan het rollen.

Vandaag gereden en 'rechtrichten' aan de hand, terwijl de bal in de bak lag. Er heen lopen om te duwen is 'leuk' maar 'er langs moeten lopen en niet naar mogen kijken' is vreselijk moeilijk en eng!

Oja op precies 1:00 wil ze bijna in de bal bijten en daar steek ik een stokje door met 1 hand omhoog te gaan. Tot die tijd ben ik aan het nadenken waar ik voor wil clicken. Iemand anders heeft die bal daar gelaten en dat stond niet op mijn agenda. Even improviseren dus. :Y)

Snel geclickt voor de duw. Daarna (na 1:00) gaat ze weer terug naar 'aan de bal staan' wat ik in haar stal geleerd heb. Maar probeert ze ook de duw nog een keer uit.

Vanaf 3:09 click ik duidelijk voor 'duw de bal' en vanaf daar zie je ook steeds sneller het 'duwen' elkaar opvolgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:13

Vanaf 4:50 ga ik per 2x duwen 1 click doen.
Op 7:47 denkt ze: "hé ik raakte de bal aan. Treat? ..... Nee? Oke, nog een keer dan..." :D

Na 8:00 wordt ze wat onzeker omdat ik niet meer elke keer click voor een duw, dus ga ik weer vaker clicken.

Vanaf 9:40 komt er meer actie! Op 9:45 en 9:59 click ik, maar lijkt er geen interesse meer voor de voedselbeloning meer te zijn. De bal duwen is op zich een beloning.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:49

Leuk, die laatste filmpjes! Echt leuk hoe snel ze het leert en het enge verandert in iets leuks! +:)+ Mijn paard vond de grote bal in het begin ook ff eng, vooral als ie bewoog, en ze vond er verder niet veel aan, maar dat was ook snel over toen ik ging clicken voor duwen met neus en later met been. Nu is het een fanatiek voetballer :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:55

Wat leuk HL! Myrtle vond de bal in het begin ook heel eng, hoewel ze dan niet keihard wegrende zoals Kyra. Ze loopt dan te snurken. Ik heb haar wel beloond voor het aanraken van de bal en ze doet het, maar de angst is toch heel hardnekkig bij haar. Ik vind het niet zo'n punt verder, maar staat wel op mijn agenda als iets om nog eens aan te werken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:03

Kom even binnenvallen, Hippologic: wat schattig dat ze zo schrikt van de bal :D Ze lijkt ineens terug heel puppypaard daar. Ga even de rest van je filmpjes bekijken :)

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:32

Leuk om te zien hoe snel ze het door heeft. Verder valt me op hoe stil jij bent, is dat bewust? Is even een eye opener. Hierdoor heb je ook geen ruis nl.