Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:51

Uiteraard

Afbeelding

En over paar maAnden heb ik nog een haf veulen

Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:53

Wijslander dat vind ik een mooie opmerking van je, dat je paard trots is geworden in zijn uitstraling. Jij slaat met deze opmerking de spijker op zijn kop. Dit is de essentie van met paarden omgaan en dit is wat werken aan de hand ook met paarden kan doen. Dank je wel.

Wijslander

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:11

fardoe, dat vind ik ook het mooiste, dat ze opbloeien tot hun mooiste zelf! Geisli wilde eigenlijk nooit graag op de foto, maar tegenwoordig poseert hij echt. Zo bijzonder.

plutolover mooie haf! Ben ook wel benieuwd naar foto´s van de bespiering in combinatie met jullie verhaal. :j

SBravour welkom en trainingsfoto's zijn altijd interessant. Wat een mooi voorstelverhaal.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:24

sbravour welkom. heel leuk voorstelverhaal. hah aik ben daar nooit zo goed in. En ik vind foto’s/filmpjes plaatsen juist erg leuk en leerzaam. Alleen dan ben ik wel voorstander van opbouwend kritiek en niet om afgebrand te worden. Dat heb je snel als je bij in the pictute at Work ofzo doet.. dan vergeet bokt vaak dat t 1, moment opnamen zijn. 2. Niemand Anky is. 3. Zei zelf dat ook niet zijn. 4. Dat je paard niet gelijk super heb lopen. 5. Dat t gwn tijd kost om oude gewoontes af te leren.

ik zal eens kijken of fotos van vroeger kan vinden.. zowizo wil ik zodra de opleiding begint een foto maken en dan elke maand/6 weken een foto. Heb eigenlijk niet zo veel stand foto’s..

Mijn verhaal vertel ik wel als in op de com zit. Is makkelijker typen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:40

Wijslander ik heb wel deze foto van t scheren

Afbeelding

Oja Stanley is een 20 jarige haflinger en bijna 13 jaar in mijn leven.

Hij is nogal op de voorhand gebouwd, heeft zware lage halsaanzet, en heeft linksvoor lichte vorm van atrose. Maar daar merk ik niks van. Z’n achterhand moet sterker worden. Maar t gaat al vele malen beter.

Ik moet met rijden veel nog afleren. Mijn haflinger is nogal flegmatiek en erg slim. Ik zelf moet leren consequenter blijven. Stanley kennende gaat hij dan eers in ‘protest’ omdat hij dat niet van mij gewend is.

Met grondwerk heeft hij t ook vraag ik een oefening dan doet hij hem maar half goed.. dan wordt ik wat strenger en dan gaat hij in z’n achteruit. Om vervolgens daarna f goed te doen. Ik raak soms daarvan gefrustreerd dat moet ik echt afleren.

Want het is tenslotte leuk!!!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:50

plutolover schreef:
Hij is nogal op de voorhand gebouwd, heeft zware lage halsaanzet,*knip*

Ik moet met rijden veel nog afleren. Mijn haflinger is nogal flegmatiek en erg slim. Ik zelf moet leren consequenter blijven. Stanley kennende gaat hij dan eers in ‘protest’ omdat hij dat niet van mij gewend is.

Met grondwerk heeft hij t ook vraag ik een oefening dan doet hij hem maar half goed.. dan wordt ik wat strenger en dan gaat hij in z’n achteruit. Om vervolgens daarna f goed te doen. Ik raak soms daarvan gefrustreerd dat moet ik echt afleren.

Want het is tenslotte leuk!!!

Zit je hier even de mijne te omschrijven of zo? :') :D Vast geen toeval dat het een halve haflinger is.
Had vorige week ook echt frustratie tot in Tokio, vrijdag lesje aan de hand met als conclusie weer even niet te veel willen. Gisteren 'zen' alles exact hetzelfde gedaan wat ik toen wou en niet lukte. Plop, alles prima en vol overgave.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:56

Haha hoppit. Dat in 1x teveel herken ik ook maar al te goed..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:59

Leuk dat dit topic weer actief is!
Ik ben ook nog steeds druk bezig. Door blessure een paar stappen terug, en hoe raar ook, tegelijkertijd vooruit. Ze pakt nu dingen op die voor de blessure echt nog niet gingen. Hoe leuk is dat. Ook de overstap van kaptoom/bitloos naar vnl bit gemaakt. Krijg haar daarmee toch in een betere aanleuning.

Nieuwsgierig: Wat zijn jullie doelen met het WADH? Zelf zou ik heel graag de piaffe beheersen en een paar passen verzamelde galop. Nog een behoorlijke weg te gaan :D Hebben jullie ook doelen, of zijn die doelen toch meer vanuit het zadel?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:25

Tegen een levade aan de hand zou ik geen bezwaar hebben. :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:31

Mijn ‘doel’ is idd levade en een verzamelde galop aan de hand.
Dit is mijn merrie, ze is er nog lang niet hoor. Bovenste 4,5 jaar, toen zijn wij begonnen met handwerken. Onderste 5 jaar enkele weken geleden dus nog in de wintervacht. Het is nog niet veel, maar ze begint zeker al meer body te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:35

Ons doel is vooral plezier maken en 'grenzen' te overschrijden! Laten zien dat koudbloedjes het ook in zich hebben :) Maar plezier staat echt voorop, ik merk ook echt dat pony het wel in zich heeft als ze gemotiveerd is. Op 1 of andere manier is haar takt echt mooi en kan ze makkelijk haar gewicht op de achterhand plaatsen en houden.

Het is trouwens echt leuk om hier mee te lezen! Daar steek ik ook dingen van op! :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:02

Mijn doel is de passage of piaff maar ik ben nu nog met de basis bezig. En dat is alleen nog maar in stap

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:41

Mijn doel is fijn samenwerken met mijn paarden.
Mijn schimmel heb ik nu bijna een jaar, hij is hier gekomen als project paard. Ik was niet op zoek naar nog een paard, ik had nl mijn jonkie al. Dit paard is het afgelopen jaar zo bijzonder voor mij geworden dat alles wat we nog gaan bereiken alleen maar cadeautjes zullen zijn.
Mijn doel met mijn jonkie is hem door het wadh zo goed voorbereiden qua lijf en qua geest dat ik volgend jaar als hij vijf is zo op kan stappen en weg kan rijden.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:36

Ik zou ooit graag eens een schoolhalt op foto willen :p
Maar belangrijkste is dat die buffel met genoeg junk in tha trunk die ook gebruikt ipv het makkelijk voorover denderen. Haar hals/boeg is ongeveer maatje trekpaard, dus los er in duiken heeft voorkeur :')
Maar eigenlijk wil ik zonder zadel of optoming over het strand galopperen en haar telepathisch sturen met onze onverbrekelijke band. _/-\o_ Tot dan doen we t maar met elkaar proberen te leren begrijpen en gewoon genieten van die karaktervolle poepvlek <3

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:10

Zowizo staat samen genieten en nog sterker team worden voorop.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:14

Wat een leuk topic! Ik heb mijn oude merrie sinds maart weer terug gekocht, destijds vooral gefocused op rijden nu vooral op lekker genieten en door mijn lichamelijke problemen wil ik aan de hand gaan werken.

Nu weet ik met alle informatie niet goed waar en met welke "middelen/materialen" ik moet beginnen. Iemand tips?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:24

Een Leadrope, touwhalster en evt een zweepje voor extra aanwijzingen zijn een prima basis.
Daarna Kun je doorstromen naar een kaptoom, teugels, lange teugels, dubbele lijnen etc

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:12

Dat ligt eraan of je met enkele lijn of met twee teugels wil werken Yltje. Ik werk met hoofdstel met teugels of kaptoom met teugels.

Hoppit we krijgen dan toch zeker wel een filmpje van dat magische moment op het strand _/-\o_

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:29

Ik wil eigenlijk van vrij simpel naar steeds een stapje verder werken, het werken met een touwhalster en leadrope lijkt me fijn. Ik doe het nu af en toe met dr halster en leadrope en dan een beetje basis grondwerk. Volgen stilstaan wijken voor druk maar wil niet teveel klooien en hoopte een beetje wat basis oefeningen te horen om mee te beginnen en zo door te werken.

Een lesje hier en daar lijkt me ook handig maar ben nog niet zo thuis in die wereld en of die een beetje in de buurt te krijgen zijn of iemand die eens wilt helpen (kop noord holland) :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:51

Yltje, Caira hier op Bokt woont in Schoorl/Bergen en zij geeft o.a. les in werken aan de hand. Ik ken nog wel iemand, maar die zit overvol.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:25

vandaag gelongeerd op de academische manier om het zo maar even te noemen.

travere vind hij heel moeilijk op de volte aan de wat langere lijn. Als ik er naast loopt op de volte kan hij het wel omdat hij dan wat meer steun van mij heeft. maar dit keer ging de draf rechtsom best fijn. Hij mag wat meer in de travere lopen, maar hij doet zn kont teminste iets naar binnen. Zijn buitenachterbeen mag wat meer onder treden, MAar ik ben tevreden.

Linksom lukt in stap nog niet echt de travere op de volte dus in draf nog niet geprobeerd. maar uiteindelijk deed hij het wel. Als ik echt naast hem loop dan kan hij het wel. Maar aan de langere lijn nog niet.

als ik echt me hem mee loopt doen we het in stap en pakken we de lange zijdes ook mee. ik heb het geflimd maar is niet echt super kwaliteit.

ik zal kijken of ik misschien een minifilmpje van kan maken. haha Stanley vind het op de longe nog echt super moeiliijk. hij wilt dan ook sneller op de voorhand duiken, daarnaast heb ik er nog maar 2x les in gehad dus ik moet zelf ook nog even wat handiger in worden haha. Echt er naast lopen gaat vele malen beter daarin doen we schouder voor, travere, ranvere, en apyementen maar dat is allemaal in stap.

2 weken geleden was in in texel toen ging een stalgenoot hem longeren met dubbele lijnen en toen kon hij ineens wel beide kanten de travere haha. Terwijl ze het niet van hem vroeg. Maar met dubbele lijnen heeft hij ne wat meer steun, kan je hem net wat beter begrenzen. Helaas kan ik zelf echt niet met dubbele lijnen longeren... 1 of andere manier houdt stanley dan zijn kaken er op en drukt zn rug weg.. Terwijl ik niet eens de dubbele lijnen strak heb staan...

edit: filmpje inkorten lukt niet.. vaak sta ik niet in beeld hahah. volgende keer misschien beter

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:03

Ik zit op een roze wolk!!!!

Silvy vandaag met Storm naar de manege. Storm komt bijna nooit op een andere plaats, maar hij deed het voorbeeldig. Silvy heeft alles kunnen laten zien. En Storm heerlijk in de kinder-zen modus. Silvy heeft zelfs enkele kinderen met Storm laten werken en ook die kregen er een traver en zelfs een appyument uit. Ook heb ik een ouder meisje Storm laten inparkeren bij een krukje. Snel cap op en zij erop. Ik zeggen hoe ze moest gaan zitten en ik Storm op een traver, schouderbinnenwaarts en appyument gezet. Kon ze mooi eens voelen wat dat is. Ook was zo gelijk voor de andere kinderen duidelijk dat je het eerst aan de hand leert en dat dig dan een volgende stap is.

Zo zo zo super trots op die hele brave gekke tinker en natuurlijk op
Silvy die met haar 10jaar zelfs de volwassenen versteld deed staan.

Nu lekker op de bank en nog even na stuiteren van de super gave ervaring.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:08

Wat fijn jane2. Dat inparkeren moet ik de mijne nog leren.

Het lijk me super gaaf om lesssn te gaan geven hierin. Ik weet alleen nog niet hoe. Lijk me echt gaaf om andere paarden en hun eigenaren te helpen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:10

Zo dat is een geweldige ervaring geweest vandaag voor iedereen Jane2.
Ontzettend leuk dat het zo goed ging.
Wat zal jij trots zijn op dochter en paard.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:27

Echt heeeeel trots.
En zo leuk dat zelfs de volwannenen enthousiast werden. En voor vele ging er een wereld voor ze open. Een paard op zo’n manier beleren/africhten dat hadden ze nog nooit gezien.