Wat een informatie en ik ben nog niet eens op de helft met lezen..En eigenlijk rijzen er ook wel vragen:1. Omdat de haf die ik verzorg best gericht is op voer, kan ik dan toch beter beginnen met een hek tussen ons in?
2. Waar kan ik duidelijke uitleg vinden over beleefdheidsoefeningen?
3. Is het verwarrend voor een paard als je eerst even clickert, en dan wat anders gaat doen waarbij je de clicker niet gebruikt, maar juist d.m.v stemhulpen aangeeft dat ze het goed doet(daar reageert ze nl. Wel goed op)
4. Met targetten(en eigenlijk alle dingen die je aanleert) zetten jullie er dan gelijk een commando op of is dat juist onduidelijk? Ik heb het voor nu wel gedaan met 'Zoek'. Het lijkt mij logisch dat je er wel een stemcommando op zet, want dat is uiteindelijk toch wel de bedoeling..dat ze dat op het bijbehorende stemcommando gaan doen.
): je kan meteen een stemcommando geven, maar je moet niet verwachten dat je paard het dan al snapt en echt op commando doet. Eerst moet het gedrag goed bevestigd zijn. Daarna kan je een stemcommando of andere cue toevoegen. Volgens mij staat hierover wel wat in dit topic als je wat terugleest. Volgens mij toen we het over uitbreiden van de duur hadden. Ik zal ff kijken of ik het kan vinden. Edit: gevonden, zie p. 117/118 van dit topic en deze link:

) Ze weten dus prima wanneer en hoe er wat te halen valt en wanneer het bv kriebeltijd is. Je moet er alleen op letten dat je opvoeren van druk/straf vermijdt buiten de clickertijd, omdat het kan doorwerken

Bij [***] hebt ik daarna geprobeerd met de tong te klikken, maar dit gaat me toch niet zo goed af (omdat ik sowieso al vrij veel stemdingen gebruik ter aanmoediging en ondersteuning..). Dus ja .. wat nu?
De
Dat is dan weer de kracht van de clicker/voerbeloningen, dan gaan dat soort dingen ineens wel allemaal, en snel!
Heb al m'n charme in de strijd gegooid en zelfs fotos laten zien van die knapperd van je... maar helaas. (
diepvries?)
op.