Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:08

Ik kies gewoon de beste foto's eruit Hoppit ;)
Ik heb nogal de gewoonte om de teugel hoog te pakken en dan laat ik mijn hand naar beneden glijden tot de juiste hoogte. Dit tot grote ergernis van mijn instructeur. Nobody's perfect !!

Leuk Hoppit dat je les zo goed ging.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:20

Afbeelding
Speciaal voor Fardoe plaats ik de aankondiging van onze clinic, ze heeft het hier al over gehad dat deze eraan kwam, dus nu iedereen op de hoogte *\o/*

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:45

Leuk!! Ga proberen om te komen kijken. Is best een eindje rijden voor me.

Even snel iets leuks tussendoor.
Mijn dochter (10jaar) zit bij het Young Leaders Program (even Google) bij manege PCK in Eersel. Ze leren/werken in badges. Nu gaat de bagde over ponybestuurder/begeleider, en mag onze Silvy met onze Storm (mijn tinker) een demo grondwerk komen geven. De lerares haf gezegd dat zij de enige was die wist hoe je goed naast je pony kan werken/lopen. Dus 2 juni gaan we met Storm naar de manege om een demo te geven. Trots!!!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:23

Wat ontzettend leuk voor je dochter. Ga morgen even Googlen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 07:41

Heb net even gegoogeld, wat een leuk initiatief dat Young Leaders Program. Jij staat wel op een stal waar veel georganiseerd wordt, leuk.
Ik voel me erg vereerd dat je deze kant op wil komen voor de clinic, ik ga het laten filmen en hier in het topic plaatsen. Maar je bent natuurlijk van harte welkom.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:36

Dat programma is op de manege. Daar word erg veel georganiseerd. Maar daar staan de tinkers niet. Die staan bij mijn ouders. De buren van mijn ouders hebben een pensionstal en daar mogen wij zo veel rijden als we willen. Ook daar word veel georganiseerd. Google maar een Stal Tilburgs Bergeijk of Extreem mountaintrail park Tilburgs. Echt heel gaaf.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:49

Mocht er iemand nog interesse hebben, mijn plaats in de clinic van Arne is helaas vrij |(
https://www.facebook.com/events/156963911620146/
Het gaat om een praktijkdeelnemer met eigen paard en een theoriedeelnemer.
Enige wat mogelijk niet meer last minute kan is de biologische lunch van de dagen, aangezien ze daar op tijd voor willen inkopen. Dit willen ze voor donderdag weten.
Je paardje kan tussen de lessen heerlijk rustig in een grote paddock staan met hooi en het is een hele relaxte, aardige stal.

Naja, dat het al een tijdje niet lekker ging had ik hier al verteld :n, maar ze is nog steeds niet van het erf af te krijgen en als dat lukt (enkel op kaptoom tot nu toe), dan is alles eng. Komende van een ijskoude, nooit schrikkende pony is dit wel even op mijn bol krabben. Ondertussen rijden we wel al weer in de bak, aan de hand en ondanks plots verschenen bakkabouters gaat dit op zich prima. Maar op de één of andere manier is alles nieuw en anders plots spanning en frustratie.
Long story short, ondanks dat er vooruitgang in zit, gaan we toch de stress van een uur trailer, 2 dagen op een vreemde wonen, veel nieuwe paarden etc niet aan.
Ik kan haar niet willes nilles hier door heen slepen als ze eigenlijk aangeeft nog niet 100% goed in haar vel te ziten. Heb ondertussen begeleiding gevonden, dus daar gaan we komende week weer hard mee aan de gang.

Dus wie plots toch zou kunnen, het is een absolute aanrader en je gaat er gegarandeerd wat aan hebben.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:57

Ik zou wel willen maar het is te ver weg. Ik wacht totdat hij weer eens in Oude Leede is.

Net even gegoogeld naar stal Tilburgs, dat ziet er geweldig uit. Mooie omgeving.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:52

Is inderdaad een geweldig stal. En ik heb het geluk dat ik heel wat jaren hun buurmeisje was. En al lang daar gebruik van de rijbakken, roundpen en trailpark mag maken. Echt heel fijn. (en goedkoop, hahaa).

Lang leve het aan de hand werken!!
Storm heeft afgelopen vrijdag weer eens in de kar gelopen. Was echt al maanden geleden, dus rustig aan en kleine ronde. We waren nog maar net van huis toen Storm het zwaar kreeg. Het leek wel of hij niet vooruit kon komen of al erg moe was. Dus ik maar even bij hem gaan kijken. Hij stond helemaal te pompen, zo erg dat de hele kar op en neer ging. Dit was niet goed. Iets klopte er niet. Nu bleek dat de rem erop gelopen was. Vandaar dat hij het zo zwaar had. Echt zo zielig. En Storm maar zijn best blijven doen. We kregen de rem er niet af en hebben de leiding maar kapot getrokken. Toen we Storm aan lieten stappen was hij heeeeeel blij hahaaa. Oortjes erop en meneer ging zelf in draf. Jullie snappen wel dat we de kortste weg en over de harde weg naar huis zijn gegaan. Daar is hij super verwent, wat een kanjer. Ook als hij het echt moeilijk heeft blijft hij zijn best doen. En wat ben ik blij dat ik hem goed ken. Anders hadden we waarschijnlijk de zweep gepakt om het aan de gang te houden. Nu zijn we echt goed weg gekomen en op wat stijfheid heeft hij er ook niks aan overgehouden.
Maar nu...lang leven grondwerk.....Storm was zaterdag natuurlijk redelijk stijf. Ik wist eigenlijk niet hoe ik hem het makkelijkste los kon krijgen. Dus ben begonnen met 2 lijnen longeren. Dit ging niet. ALs een plank de bocht door. Toen maar aan de schouderbinnenwaarts, traver. Dat werd al snel beter en kreeg weer wat buiging. Ook zijn achterbenen even extra op laten pakken. 1 been zetten hij wat kort weg. Ook dat ging snel vooruit. Maandag weer aan de lange lijnen gewerkt, en vandaag het echte longeren met enkele lijn om de buiging er weer in te krijgen. En hij is weer de oude!!! Weer helemaal los. Had dit onder het zadel echt nooit zo snel voor elkaar gekregen (of ja.. misschien wel maar dan wel met trekken en protest). En nu met lekkere ontspanning op een voor beide leuke manier, heb ik hem binnen 3 keer weer helemaal los. Wat ben ik blij dat mijn lesgeefster mij dit allemaal geleerd heeft.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:35

Ach wat sneu voor Storm := :(:)
Maar wel super dat je hem weer zo soepel hebt gekregen met handwerk! *\o/*

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:14

Ahh arme Storm. Dit is precies waarom het wadh zo geweldig is.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:14

Hoe gaat het met je paardje Hoppit. Is ze al minder schrikkerig?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:47

Ja zondag voor het eerst weer een klein succesje: buiten wandelen op halster zonder stress. Had de kaptoom nog bij voor als t niet meer zou gaan, maar had weer een uur mijn blije vlotte bospony :D
Gaan dit nog een paar keer aan de hand bevestigen en dan weer eens onder het zadel proberen.

Ga zo weer lekker met teugels aan de kaptoom pielen. Voltetjes gaan al prima, maar ben nog niet erg succesvol in rechtdoor :') Wel grappig, nu ze dus wat 'gevoeliger' is voor bakkabouters heb ik wat meer mijn binnenbeen nodig als ze van de hoefslag wil gaan bij de wapperende gewikkelde balen... Hoppa, travers als een echte :') af en toe grappig wat ze er uit gooit om van het minder leuke af te komen :D

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:55

Gisteren weer les gehad, dat valt niet mee met dat warme weer. De schimmel is rechtsom wat stijver dan linksom, daar heb ik de laatste tijd wat meer gerichte oefeningen voor gedaan om dat te verbeteren.
Ook met de les werken we meer rechtsom. Ik moest nog een keer een appuyement doen, ik zette hem in, liep naar het midden, deed daar een werkpirouette en daarna weer door in het appuyement. Mijn instructeur stond met open mond te kijken. Even uitproberen, zei ik heel droog.
Wat is dat geweldig als dat allemaal lukt.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:47

Hahaaa. Gaaf!! Klinkt als een super les

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:51

Cool! Da's leuk als dat lekker gaat!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:52

Ik wil me ook graag aanmelden. Ik doe vooral het rechtrichten en sterker maken aan de hand. Via de academische rijkunst/rechtrichten methode. Mijn zwaar op de hand haflinger is hierdoor zo verl sterkere geworden maar en stuk lichter.

Ik ga in sept beginnen met mijn opleiding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:38

Welkom Plutolover, leuk dat je merkt dat het veel doet voor je haflinger.

Jane2, veel plezier alvast voor morgen. Laat je nog weten hoe het is gegaan met je dochter en Storm.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:17

Doe ik zeker fardoe. Gaat wel goed komen denk ik. Wilde nu eigenlijk Storm gaan wassen, maar het regent en hij staat gewoon 24/7 in de wei met schuilstal. Dus vanavond maar even kijken hoe het weer dan is.
Woensdag heeft Silvy nog een keertje geoefend met Storm. Longeren, van hand veranderen, achterwaarts, schouderbinnenwaarts, traver, appyument en zelf Storm wijkend naar haar toe laten komen. Echt controle over heel het paard. Zowel achterhand weg van haar als achterhand naar haar toe. Zo super leuk als je dat kleine meisje van 10 met die tank ziet werken hahaaa. En Storm die heel braaf in de ZEN modus alles doet wat ze vraagt hahaaa.
Op naar zaterdag!!!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:31

plutolover schreef:
Ik wil me ook graag aanmelden. Ik doe vooral het rechtrichten en sterker maken aan de hand. Via de academische rijkunst/rechtrichten methode. Mijn zwaar op de hand haflinger is hierdoor zo verl sterkere geworden maar en stuk lichter.

Ik ga in sept beginnen met mijn opleiding

Welkom :) welke opleiding ga je volgen?

@Jane2. Wat leuk dat het zo goed gaat met Storm en Silvy :D

Voor mijn "oude" pony, ze is nu 22, heb ik nu een verzorgster. Een meisje van 11 die al jaren bij mijn instructrice lest voor handwerk. Ze wil nu ook graag gaan rijden maar mijn instructrice heeft geen geschikte pony, dus nu gaan we eens kijken hoe het met mijn pony gaat. Alle handwerk knoppen zitten erop dus dat gaat nu heel erg goed samen. Ze gaan nu eerst aan elkaar wennen en dan over een tijdje beginnen we met rijden. Vind het heel leuk om haar te helpen en dan ook te zien dat ze het beiden gelijk oppakken :)
En met mijn paard het rijden weer opgepakt. Hij is nu 6 dus het gaat tijd worden hem wat vaker te rijden. Van het weekend ging het echt super goed! Travers en schouderbinnenwaarts in stap ging echt perfect. De draf ook maar ik grijp zelf nog teveel naar mijn teugels, dat is een werkpuntje. We zitten nog wel aan de longeerlijn maar als het zo goed blijft gaan zal het niet lang meer duren :D

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:21

Leuk princes, alles op zijn tijd. Heb je later alleen maar profijt van. En wat leuk dat dat meisje met jou paard mag trainen. Die kinderen leren nu al zoveel op hun leeftijd. Zou willen dat ik dat zelf ook gehad had. Hahaaaa. Ben een laatbloeier hahaaa

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:15

Jane2 wat een leuke berichten, wat zul je trots zijn op je dochter!

Welkom plutolover, welke opleiding ga je doen?

fardoe wat leuk dat je jouw instructeur zo kon verrassen, knap hoor met dat warme weer. :D

Ondanks dat wij een zomerstop van les houden, boeken we toch vooruitgang. We hebben het wijken vanaf een kleine volte helemaal ontdekt als oefening om het binnenachterbeen lekker door te stretchen. Geisli briest daarna standaard, zo bevredigend haha. :D

En verder kunnen kan hij aan de hand nu al een halve volte draven mét mooie zelfhouding. Ik neem hem terug voor hij uit elkaar valt en draaf dan weer opnieuw een stukje aan. Genieten! Hier foto's van vorige week na de training, zo leuk om te zien hoe trots hij is geworden in uitstraling en hoe zijn bespiering is verbeterd:

Afbeelding

Afbeelding

Voor ons staat volgend weekend ons endurancedebuut gepland, dat was nóóit mogelijk geweest zonder het werken aan de hand. Vorig jaar rond deze tijd reden we nog niet eens en volgende week gaan we voor een kleine 25 km. :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:01

Wijslander: ik ga de opleiding instructeurs academisch rijkunst/rechtrichten doen bij Greetje hakvoort van Human&horse.

Zodat ik mezelf nog meer kan ontwikkelen en les erin kan gaan geven. Hoe ik dat ga aanpakken weet ik nog niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:04

Leuk! Foto van je haf? :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:39

Wat een ontzettend leuk topic, heb een deel doorgelezen. Plaatst men hier ook foto's van de trainingen?
Ik ben met mijn 5 jarige, onbeleerde merrie, heel fijn bezig met aan de hand werken. Waar wij nu mee oefenen is stelling aannemen, traver, appuyeren, wijken, schouderbinnenwaarts, figuren draaien.
"Vroeger" was handwerken maar raar, dat hoorde niet in de dressuurwereld. Zo was ik ook ingesteld. Gelukkig heb ik sinds een klein jaar dit paard, waar ik ontzettend blij mee ben, ze is heel sensibel en ik werd bijna gedwongen om haar vertrouwen in mij de verbeteren.
Toen ik haar kreeg was ze namelijk praktisch wild, tot 4,5 heeft ze enkel op de weide gestaan en geen halster of mens gezien. Gelukkig ben ik terecht gekomen bij het freestyle systeem. Via die weg zijn wij een mooi begin gaan maken in haar opleiding tot rijpaard. Wat ben ik blij dat ik met een groen paard hiermee ben begonnen, anders had ik nooit van de traditionele opleiding af geweken.
Dus, nu zijn wij heerlijk verder aan het werken aan de hand voordat er ook maar een zadel op gaat, ze pikt alles als vanzelf op. Heel leuk als we elkaar hier kunnen volgen en helpen uiteraard.