Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:14

cube schreef:
@liljebo, nee hoor je begrijpt het idd verkeerd gelukkig. Heb voedsel in mijn hand gedaan, haar laten wachten !

Begreep ze waarom ze moest wachten? Normaal gesproken is het click, voertje pakken en meteen met gestrekte arm geven.
Ze begrijpt niet vanzelf dat ze afstand moet houden. Daarom is die zuivere aaneenschakeling in de beginfase zo belangrijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:18

[***] schreef:
Verder weet ik niet hoe het zit met dat hele vloeiende-gedeelte.. Als er iets is wat bij mij niet vloeiend gaat dan is het snoepjes geven, aangezien ze regelmatig in mijn zak zitten en ik niet altijd kan nemen wat ik wil nemen (heb meestal 2 soorten, de gewone vitaminenkorrel voor algemeen en dan nog een paar echte snoepjes voor als hij iets héél goed doet ;) ) en hij wacht heel geduldig (zie je ook op het filmpje). Wel met de oortjes gespitst natuurlijk :Y) maar niet opdringerig.. En ook als ik eens niks geef maar gewoon een aai is het ook prima, en dat was "vroeger" echt niet zo ..

Geen idee hoe dat zou zijn of worden als ik de clicker weer zou invoeren, daar ben ik beetje over aan het denken wat ik daarmee moet .. Het is natuurlijk wel ideaal om bepaalde momenten te markeren, maar of het echt nodig is bij hetgeen wij doen.. ben er nog niet uit :) En heb denk ik ook wel schrik om weer in dezelfde cirkel als "vroeger" te komen, zal ook wel meespelen :j

Zeker in het begin met clickertraining is dat vloeiend werken wel van belang, omdat je anders vrij gemakkelijk ongewenst gedrag tussendoor traint en frustraties kunt oproepen. Als ze eenmaal met het concept bekend zijn, zal dat minder snel gebeuren, hoewel je dan meestal zelf ook handiger bent. Is makkelijk te trainen, maar ik denk vooral van belang als je met clicker werkt en dat doe je volgens mij nu niet?

Of je hem al dan niet wil invoeren... gewoon rustig even laten betijen... je kunt er altijd weer mee beginnen als je wil. Maar ik denk dat het stuk consequent en helder zijn dat je nu leert, straks gaat helpen als je er weer mee wilt beginnen

cube

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:27

@liljebo tja, begreep ze dit? Nu ik er zo over nadenk weet ik het niet. Ik dacht toen van wel haha. De voerweiger oefening..Ik wilde niet dat ze op mijn hand afbeukte, dus n.m.m vroeg ik een soort van beleefdheid denk ik.
Heel interessant topic dit blz. 119 is idd leerzaam voor me. Voor nu zal ik verder blijven lezen, maar ik moet zo werken dus ga nu offline. Tot zover erg bedankt voor alle tips en ik hoop hier vaak te komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:21

Welkom cube!
cube schreef:
Heb voedsel in mijn hand gedaan, haar laten wachten en tikje op haar neus gegeven voor de afstand. Toen draaide ze haar hoofd weg, toen geklikt en gelijk het voer gegeven. En dit had ze naar mijn idee heel snel door.

Het is belangrijk dat je eerst clickt VOOR je voer pakt. Je schrijft niet dat je dat doet en misschien had je dus al geclickt. De click moet het brugsignaal worden ('click=wat heb je dit goed gedaan) en niet de beweging van voer pakken. O wacht, was je misschien met voer weigeren bezig?

Werk je ook vanachter een omheining en je paard los? Dan kun je de loop vloeiender houden omdat je niet je paard op afstand moet houden. En hij kan nooit in je zakken komen. Dan kun je direct leren wegkijken= click en bij het aannemen van de beloning achteruit laten stappen omdat je de beloning laag (borsthoogte) geeft en met gestrekte arm.

En 20 minuten is veel te lang voor een ongeoefend paard. Neem een kookwekker en zet het alarm. Begin met een sessie van 5, hooguit 10 minuten. Daarna kun je wat anders gaan doen, bv poetsen en dan nog een sessie van 5 - 10 minuten doen. Dan bv rijden en daarna weer een korte sessie doen. Altijd positief afsluiten. Liever 5 minuten dan 10.

Zelf begin ik met een onervaren paard slechts met 1 oefening, bv targetten. Als hij dit snapt ga ik die eventueel de eerste dag nog uitbreiden door de target op verschillende hoogtes te houden. Maar ik ga niet 2 of 3 verschillende oefeningen aanleren.

Wie vroeg ook al weer of de VD (of andere oefeningen) niet vergeten worden? Hier hetzelfde: ik heb de spagaat al lang niet gevraagd en laatst vroeg ik hem terwijl ik op haar zat (dus zelfs een context shift want ik vraag dit altijd vanaf de grond) en ze deed het! Oefening moet wel bevestigd zijn willen ze het na maanden nog correct uitvoeren. Als het niet bevestigd was dan krijg je wel de oefening maar niet in dezelfde kwaliteit. :)

Fijn om weer on topic te gaan. Ik vind dat zo leuk van dit topic: dat we goed on topic blijven. Ik heb juist zo veel aan dit topic over clickeren. :j

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:24

Hallo! Mag ik mij hier ook melden?
Sinds een paar dagen ben ik nu bezig met het clickeren en ik vind het erg leuk!
Het leek mij erg leuk om is iets anders te doen en mijn paard nieuwe dingen te leren en voor mezelf vind ik het ook erg leerzaam.
Vind het erg apart om te zien hoe Joey overal op reageert en het verbaast me hoe slim paarden ook eigenlijk zijn!
Hij heeft nu door dat na de click een beloning volgt. Daarna ben ik begonnen met het voedselweigeren en ik ben nog bezig met het targeteren. Dat gaat niet heel snel lukken denk ik want hij vind de voorwerpen die ik tot nu toe hebt gebruikt niet interessant.

Wel is hij erg gefocust op het eten dus ik let daar nu ook erg op dat hij het rustig pakt.

Vandaag heb ik ook even met hem gelopen en gedraafd in de bak maar hij kijkt dan erg boos. Herkent iemand dit? Is dit een dominantieprobleem of is hij gewoon geconcentreerd? Hij heeft zijn oren plat..

Oh en dit is Joey!
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:50

Hoi MightyJoe, welkom.

Als paarden meelopen at liberty hebben veel paarden hun oren wat naar achter. Valt mij op als ik youtube bekijk. Kyra heeft haar oren ook heel plat met het meerennen. Ik weet niet precies waarom. Misschien dat ze in de drijvende positie lopen of zal het speelsigheid/drijven zijn? Geen idee.

Als je paard geen interesse toont voor de te targetten voorwerpen, kun je juist met de clicker die interesse opwekken. Denk eraan dat je dan aan het micro-shapen bent: als hij zijn hoofd/neus richting voorwerp brengt kun je al clicken. Click voor elke cm of desnoods elke mm.

Niet wachten tot hij al bij het eindgedrag zit (aanraken met bv de neus), maar er naar kijken of (al dan niet per ongeluk) die kant op stappen levert een click op. Zorg dat je het gewenste gedrag makkelijk en al het andere moeilijk maakt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:59

Wat ook kan helpen met het targetten, is het het paard in het begin heel gemakkelijk maken, dus de target echt vlakbij z'n neus houden. En dan inderdaad zoals Hippologic zegt de beweging ernaartoe belonen. Eénmaal hij het door heeft, kan je de target verder weg gaan houden en op andere plaatsen enz :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:21

Oke bedankt voor de tips!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:16

Welkom mighty Joe. Mbt targetten en aandacht heb je al veel tips gehad. Denk er ook aan om het kort te houden.
Mbt oren in de nek... zie je idd veel. Wat je in de gaten moet houden is het moment van belonen. Click je op zo'n moment, dan bevestig je de 'boze' kop. Probeer vooral te clicken op het moment dat de oren naar voren gaan. Als dat nog niet gebeurt; als de oren steeds plat in de nek liggen, click dan op het moment waarop de oren een fractie minder in de nek liggen. Het paard weet immers niet precies wat je beloond en wat hem betreft kan dat net zo goed die boze uitdrukking zijn. Kan geen kwaad om daar een tijdje op te focussen. Betekent wel dat je scherp iedere minimale verandering in uitdrukking moet opmerken.
Leuk paard trouwens.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:33

Bedankt!
Vanmiddag bezig geweest met het targetten en hij snapt het al een stuk beter!
En dat met de oren klinkt best logisch! Zal erop letten. Vandaag was hij erg vrolijk en jolig met het volgen en op het moment dat hij te druk werd of hij voor mij uit ging heb ik hem in zijn achteruit gezet.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:53

@ hippologic Ik click wel voor ik voer pak, maar het kan geen kwaad om daar heel bewust aan te denken. Ook de duur van een sessie en de oefeningen zal ik onthouden. Ik doe wel tussendoor leidoefeningen. Ik heb het idee dat je ook wel goed ziet als het teveel word. Maar kan geen kwaad me daar op te wijzen hoor;)
Ik ga denk ik zo'n hondenstok ding met tennisbal halen voor het targetten. Lijkt me wel fijn dat dat wat verder van mijn hand is(is denk ik puur mijn eigen idee) en ik zal volgende keer denken aan voeren met gestrekte hand. Ik ga pas vrijdag weer, dus kan tussendoor mooi even inlezen.

Ik heb het boek vrijheidsdressuur van Miriam nieuwe weme en heb op de site van Nalanta gekeken, maar dit topic gaat er toch wat dieper op in. De site van Inge Teblick geeft me ook veel info..*leest lekker verder*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:44

Welkom MightyJoe, leuk dier heb je!

Ik ga eens kijken om de volgende keer toch weer eens de clicker erbij te nemen, zien wat het doet.. Zit met wat kleine dingetjes en misschien dat dit met de clicker wel makkelijker wordt voor ponybeest .. Wat denken jullie? [***] heeft het bv. heel moeilijk om achterwaarts over iets te gaan, of ergens tussendoor. Geen probleem als je er half doorheen zet (of over de balk ofzo), dan gaat het zoals niks. Maar als hij echt eerst zelf met die achterhand moet gaat hij alle kanten uit, behalve achterwaarts .. Zou op zo'n momenten de clicker misschien een uitkomst bieden? Want hij maakt dan zoveel bewegingen dat het moeilijk belonen wordt, en met een clicker kan je natuurlijk beter timen.. En bij [***] kan ik het makkelijk invoeren bij het "touch it", moet ik geen snoepjes meer op die plaatsen leggen, maar gewoon even clicken als hij het aanraakt en dan krijgt hij van mij een snoepje..

Ik zit alleen met de grotere oefeningen... bv. een slalom ofzo.. hoe doen jullie dat met clicken? Gewoon aan het einde als het goed is gegaan? En als er onderweg wat dingetjes waren geen click? Weten ze dat dan nog, of denken ze dat ze die click krijgen voor die laatste pion? Vind ik nog steeds een moeilijke..

Ik zag hier wat over oren plat .. Ik heb ook zo'n pony maar bij deze is dat naar mijn gevoel een combinatie van dominantie (hij jaagt in de weide ook op alles met de oren in de nek en de tanden bloot, zelfs honden en ganzen enzo ;) ) en dat hij nooit de zin heeft ontdekt van veel actie, en dat dus nog niet zo leuk vindt. Maar ik merk dat dit wel beter wordt, er zijn al leuke momentjes tegenwoordig en ik let er echt op dat ik hem niet beloon zolang hij boos kijkt (nu heb ik wel het geluk dat zodra hij mag stoppen zijn oren zowat standaard naar voren gaan :Y) ). Ik merk dat dit ook te maken heeft met de communicatie en connectie die je met je pony hebt, in het begin had ik dat een stuk minder en hield hij zijn oren ook naar achter als ik hem naar mij toe vroeg ofzo, dat is nu totaal niet meer .. Zal vast met die snoepjes te maken hebben, maar sommige paarden hebben dat gewoon nodig omdat ze anders de zin van actie niet begrijpen en het dan ook niet leuk vinden. Heb ik me al bijna bij neergelegd :+ (blijft het een moeilijke vinden hoor, want ik wil dat hij dingen doet voor mij en omdat hij het leuk vindt, en niet voor de snoepjes :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:21

Zat onderweg te bedenken.. kan ik van de click niet gewoon einde oefening maken? Ik bedoel, de click is natuurlijk altijd einde oefening, maar nu is dat eigenlijk het wegzetten van de achterhand (waardoor hij naar mij gericht is). Alleen zijn er soms situaties waarin ik wel die achterhand wil wegzetten, maar geen beloning geven, omdat het niet goed genoeg was (als hij de hindernis ondersteboven springt bv. :+ ) of omdat ik gewoon nog een extra oefening wil de andere kant uit .. En dan kan ik met de clicker wel fijn het onderscheid maken. Krijgt hij een click is het gedaan en krijgt hij een snoepje, is er geen click moet hij nog even blijven proberen .. Denk dat ik op die manier ook fijn en makkelijk(er) duratie kan opbouwen.. Wel kans dat hij weer boos wordt, maar daar kan ik ondertussen wel beter mee om denk ik, door de basis die er nu beter in zit en hij zal ook wel niet lang boos blijven waarschijnlijk (en als hij dat wel wil zijn dan doet hij dat maar in zijn eigen ruimte en werken we wel op afstand tot hij weer blijer is :Y) :)) ).

Net weer een leuk voorbeeld gehad wat voor pony het ook is .. Ik ga voeren en kom om de hoek van de stal, ze hadden mij nog niet gehoord of gezien (meestal wel en dan krijg ik al ruim op voorhand een murmel of hinnik, soms van beiden, maar van [***] sowieso) en toen ik om de hoek kwam zag ik waarom. Ze stonden gezellig langs elkaar uit 1 hooinet strootjes te plukken (ik heb 4 netten hangen :+ ). Zo lief! Totdat [***] mij zag, toen was het murmel en meteen die oren plat en richting [***]. *zucht*. Gelukkig ben ik ondertussen wel zover dat ik het in de weide redelijk voor het zeggen heb, in hun vrije tijd doen ze wat ze willen, maar als ik er ben heb ik het laatste woord. Dus een "eh" was genoeg om [***] op andere gedachten te brengen, maar toch weer typisch dat hij heel gezellig is tot dat ik in beeld verschijn .. Heb ik al regelmatig te horen gekregen op stal, dat ze heel fijn met elkaar omgaan totdat ik in de buurt kom. Leuk hoor :+ Maar ik denk omdat ik toch voor het voer insta (ben de enige die voert) dat het daar wel veel mee te maken heeft .. Kan je dat niet trainen trouwens? :Y) (merk wel dat [***] er steeds minder problemen mee heeft, hoe meer zelfvertrouwen hij krijgt in zichzelf door de dingen die we doen, hoe minder hij zich van [***] aantrekt :) ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:57

Mbt het boos doen tegen de ander, als je komt ... is ook wel een beetje de eigen positie duidelijk maken van het paard, tov de ander. Ik ben de baas; ik krijg als eerste aandacht/kriebels/what ever.
Ik maak daar hier geen punt van. Kunnen de paarden prima mee omgaan.
Het enige dat ik definitief niet toesta is geruzie als ik erbij sta en opdringen als ik met een ander bezig ben.

Mbt clicker... je zorgt dat je weet wat op dat moment je streven is (ronde bocht/lichtheid/oplettendheid) en klikt daarvoor.
Ik deed voor de agility bv bij de slaom clicken voor de goede momenten (en de eisen worden dan dus hoger). Niet zozeer aan het einde, omdat daar slechte en goede bochten bij kunnen zitten en paard denkt dat je voor het einde clickt. Het paard legt de link tussen dat wat hij op DAT moment van de click doet.
Zou hij dus een keurige slaom maken en je stopt en clickt, click je voor het stoppen, niet voor de slaom, in de ogen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:56

Ik probeer er inderdaad ook niet veel van te maken, omdat ik ook het idee heb dat het zijn manier is om te laten zien dat hij de baas is tov de andere, is hij ook wel als ik er niet bij ben, maar als ik erbij ben ben ik nog een stapje hoger om het zo te zeggen en dat is volgens mij een beetje een reden voor ergenis bij [***]. Heb hem ook nooit anders gekend op dat gebied, en ik vind het al super dat hij grotendeels van de tijd gewoon samen met een ander paardje kan staan :Y) Maar toch is het niet nodig vind ik, en als ik vlakbij sta grijp ik ook in, want je weet nooit als [***] dan wegspringt of dergelijke.. ik blijf graag staan ;) Als ik met [***] bezig ben in de weide moet [***] inderdaad ook niet komen dreigen en [***] willen wegjagen, want daar reageer ik ook op :j Gaat op zich allemaal wel goed hoor, alleen gaat hij dan een eindje verder geïrriteerd staan kijken en dat soort dingen.. en als ik mijn rug draai en buiten ingrijpafstand ben durft hij toch eens op dat moment op [***] af gaan, gewoon "voor niks" .. en dat is wel spijtig, maar of je dat er echt ooit uit krijgt ...

Over het 2e stukje ... dan kan je eigenlijk nooit clicken voor een volledige oefening zoals de slalom bv.? Dat heeft dan eigenlijk geen zin? Omdat je eigenlijk vaker ziet dat mensen aan het einde van een grote oefening klikken (dus bv. na een volledige slalom) maar ik kan dat eigenlijk nooit goed plaatsen wat of hoe .. Hoe beloon je het paard dan als hij een grote oefening goed heeft gedaan? Want je kan wel werken aan betere bochten enzo, maar dan click je op dat moment en wordt het geheel weer onderbroken. Een mooie, vloeiende slalom in zijn geheel kan je dan eigenlijk nooit belonen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:01

Als de oefening perfect was en elk onderdeel ervan goed gekend is en graag door het paard wordt gedaan, kan dat wel hoor, Sabine. Dat is het trainen in kettingen/chains of je zou het ook kunnen zien als een uitbreiding van de duur van de oefening, misschien. (Ik hoop dat ik het goed omschrijf zo. Anderen moeten mij maar corrigeren.)

Wij beginnen ondertussen het clicken tijdens het rijden onder de knie te krijgen. Vroeger wilde m'n paard vaak de bak niet in en/of trok ze aan op de uitgang. Nu wil ze ook echt de bak niet meer uit als ik erop zit <3 (Vandaag was de derde keer, van de week dacht ik de eerste twee keer dat het toeval was, dat er buiten de bak iets was waar ze niet heen wilde ofzo. Aan de hand was het eerder al zo.)
Dus nu ga ik maar oefenen met netjes in en weer uit de bak en daarvoor clicken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:05

Ah ok, denk wel dat ik het begrijp :j Je begint dan bv. met de bocht rond 1 pion heel mooi, en dan bouw je uit naar 2 pionnen en dan naar 3/4, ... en dus uiteindelijk gaat de hele oefening goed en vloeiend omdat je het in een stukjes hebt opgebouwd, en als je dus op het einde clickt dan click je eigenlijk voor de hele oefening, want die bestaat uit allemaal die kleine stukjes die je eerder hebt getraind.. Zoiets dan? En als er dan eens een hapering ergens zit wordt er gewoon niet geclickt .. Ofzo :+

Klinkt goed! En zo blijf je altijd bezig natuurlijk :Y) :))

Edit; blijf het toch een moeilijk iets vinden, want zelfs als je pion per pion of bocht per bocht traint, het moment dat jij clickt aan het einde van de oefening is je paard toch een bepaald iets aan het doen (nog aan het lopen, of al gestopt, of ..), krijg je dan geen verwarring bij je paard? Dat jij eigenlijk voor de oefening clickt maar paardlief denkt dat het is voor het lopen of dat moment, of het gestopt zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:11

Ja klopt visitor. Je maakt er een chain van. Maar het is wel handig om zo nu en dan tussendoor ook te clicken om iedere schakel (bv iedere bocht) goed te houden. Anders kan de afwerking uiteindelijk tussendoor minder goed worden (ze begrijpen dan dat de click aan het eind komt.) Is ook al onderzoek naar gedaan. :)

Overigens... wat ik nog vergat... het achterwaarts gaan van Cobe... silja kon dus ook nooit recht achterwaarts en bij haar blijkt het dus echt van dat beenprobleem te komen. Dus controleer ook of er geen sprake is van een lichamelijk probleem, ergens vastzitten of wellicht wat artrose. In dat geval kan ie gewoon niet beter.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:21

Visitor schreef:
Wij beginnen ondertussen het clicken tijdens het rijden onder de knie te krijgen. Vroeger wilde m'n paard vaak de bak niet in en/of trok ze aan op de uitgang. Nu wil ze ook echt de bak niet meer uit als ik erop zit <3 (Vandaag was de derde keer, van de week dacht ik de eerste twee keer dat het toeval was, dat er buiten de bak iets was waar ze niet heen wilde ofzo. Aan de hand was het eerder al zo.)
Dus nu ga ik maar oefenen met netjes in en weer uit de bak en daarvoor clicken :')

Wat leuk! Goed bezig :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:29

oh visitor, had dat stukje van je gemist. Wat Leuk!! Daar doe je het toch voor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:37

Heb je ergens misschien tekst of uitleg over dat chain-gedeelte? Misschien dat ik het op die manier beter kan begrijpen, want nu weet ik nog niet of ik het wel echt zo goed begrijp, of zie hoe het in de praktijk werkt :+

Ivm het achterwaarts gaan, [***] heeft geen problemen met recht achterwaarts gaan (heb er wel eentje die dat heeft, maar dat is de andere ;) en zoals ik het nu zie is dat vooral een vertrouwenskwestie, maar heb daar allemaal geen haast bij dus ik kijk wel hoe het zich ontwikkeld). [***] gaat goed achterwaarts, recht achterwaarts, snel achterwaarts, hij vindt het wel wat als oefening :j Ook ergens over of tussendoor is geen probleem, zolang hij maar al een stukje erover of tussen staat. Zodra hij volledig erdoor moet kan hij het ineens niet meer, zit volgens mij dus echt tussen de oren (heeft de andere dan weer minder, die loopt gewoon met zijn kont tegen dingen aan en het interesseert hem niks :+ ). Maar ben er wel nog niet zo echt gericht mee bezig geweest, dus ik heb nog wel opties om te proberen.. In principe ga ik morgen wat in die richting proberen, met de clicker (als [***] het ziet zitten, anders doen we andere dingen en wordt het nog even uitgesteld ;) ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:46

Engelstalig, maar toch een idee... loopy training en chaintraining zijn verwant met elkaar
http://www.clickertraining.com/node/2864

ennuh... sorry... was boke dus. Ja kan dat hij het nog wat eng vindt, maar kan ook altijd gewoon een lichamelijk probleem zijn (zeker met boke's historie) Is verder echt geen ramp, maar handig om te weten. Silja gaat bv als een trein achteruit, vindt dat ook helemaal niet erg, maar zet haar benen gewoon schots en scheef neer. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:49

Dank je, ga ik straks of morgen eens doorspitten :)

Haha, zo kan het ook natuurlijk :Y) Maar [***] gaat ook helemaal (nog) niet als een trein, dus er zit ergens nog wat .. Het kan inderdaad zijn dat het nooit goed gaat qua recht achteruit gaan, maar dat merk ik dan vanzelf wel, voor nu is het ook nog geen vereiste en verder heb ik tijd zat ;) Maar ik merk dat hij bv. wel voorwaarts kan komen in een rechte lijn, doet hij vaak genoeg, maar doet hij met momenten ook helemaal scheef of van links naar rechts, dus daarmee dat ik denk dat het toch nog een vertrouwensdingetje is, beide richtingen uit ;) We zien wel :) En met [***] gaan we ook nog aan de slag, want dat moet toch kunnen, dat hij leert dat hij ook volledig door of over dingen kan, en niet enkel als hij er met een stukje lichaam al door of over staat :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:59

Heb de tekst doorgenomen en denk dat ik het al beter begrijp, handige voorbeeldjes van die hond :j
Even terug naar de slalom .. eigenlijk is een loop het succesvol nemen van een pion, dat is de eerste taak. Dus startpunt op een bepaalde plaats, mooie bocht nemen en dan eindigen op een bepaalde plaats, dan clicken en belonen (eventueel nog verder opdelen moest het te moeilijk in 1 keer zijn, maar voor [***] denk ik dat niet). Dan heb je een loop met een pion, iets wat bij elke pion herhaald wordt. En dan ga je een chain doen, door diverse dingen achter elkaar te zetten, in dit geval verschillende pionnen. Bij elke pion heb je dezelfde loop, maar het feit dat hij door mag naar de volgende pion is een beloning op zich, en de click & beloning komt pas helemaal op het einde, indien alles goed verlopen is, wat meestal wel zo zal zijn omdat je alles in die loop zo hebt getraind dat de pony weet wat er van hem verwacht wordt. En dan kan je die loops tussendoor ook nog eens apart doen om die zeker zuiver te houden.

Zo begrijp ik het nu .. moest ik toch helemaal verkeerd zitten, laat het even weten :Y) :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:41

Volgens mij klopt het wat je zegt, Sabine, zo heb ik het ook begrepen. :j