Welkom cube!
cube schreef:Heb voedsel in mijn hand gedaan, haar laten wachten en tikje op haar neus gegeven voor de afstand. Toen draaide ze haar hoofd weg, toen geklikt en gelijk het voer gegeven. En dit had ze naar mijn idee heel snel door.
Het is belangrijk dat je eerst clickt VOOR je voer pakt. Je schrijft niet dat je dat doet en misschien had je dus al geclickt. De click moet het brugsignaal worden ('click=wat heb je dit goed gedaan) en niet de beweging van voer pakken. O wacht, was je misschien met voer weigeren bezig?
Werk je ook vanachter een omheining en je paard los? Dan kun je de loop vloeiender houden omdat je niet je paard op afstand moet houden. En hij kan nooit in je zakken komen. Dan kun je direct leren wegkijken= click en bij het aannemen van de beloning achteruit laten stappen omdat je de beloning laag (borsthoogte) geeft en met gestrekte arm.
En 20 minuten is veel te lang voor een ongeoefend paard. Neem een kookwekker en zet het alarm. Begin met een sessie van 5, hooguit 10 minuten. Daarna kun je wat anders gaan doen, bv poetsen en dan nog een sessie van 5 - 10 minuten doen. Dan bv rijden en daarna weer een korte sessie doen. Altijd positief afsluiten. Liever 5 minuten dan 10.
Zelf begin ik met een onervaren paard slechts met 1 oefening, bv targetten. Als hij dit snapt ga ik die eventueel de eerste dag nog uitbreiden door de target op verschillende hoogtes te houden. Maar ik ga niet 2 of 3 verschillende oefeningen aanleren.
Wie vroeg ook al weer of de VD (of andere oefeningen) niet vergeten worden? Hier hetzelfde: ik heb de spagaat al lang niet gevraagd en laatst vroeg ik hem terwijl ik op haar zat (dus zelfs een context shift want ik vraag dit altijd vanaf de grond) en ze deed het! Oefening moet wel bevestigd zijn willen ze het na maanden nog correct uitvoeren. Als het niet bevestigd was dan krijg je wel de oefening maar niet in dezelfde kwaliteit. 
Fijn om weer on topic te gaan. Ik vind dat zo leuk van dit topic: dat we goed on topic blijven. Ik heb juist zo veel aan dit topic over clickeren.