Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:08

fardoe schreef:
Met travers en appuyement loop ik aan de buitenkant.

Jane2 met korte teugels. Mijn linkerteugel bij linksom pak ik dan laag vast zodat ik mijn hand meer ter hoogte van de buik van mijn paard heb, zelf loop ik naast zijn schouder. Mijn rechterhand is zo'n 15 cm bij zijn kaak vandaan. Ik heb mijn armen dus redelijk wijd.

Mijn paarden draaien hun achterhand weg van de zweep

Ik werk dus aan de binnenkant met het aanleren, waardoor het verwarrend wordt als ik aan de buiten kant loop. Daarom dat ik denk ik zelf hier ook door in de war ben en de posities niet meer weet als ik dus vooruit moet lopen.

fardoe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:43

Dat zag ik ook op je filmpje Gizeppie, vandaar dat ik het nog even duidelijk benoemde. Het verschil zit m ook in het weg van of naar de zweep toedraaien.

Er zijn veel filmpjes te vinden van het werken aan de hand met enkele lijn. Het wadh met twee teugels is weinig van te vinden.
Dit is volgens mij ook zo met boeken over het wadh. Het enige goeie boek over het werken met twee teugels is van Richard Hinrichs.
Als iemand nog een suggestie heeft voor een goed boek, klassiek geen academisch.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:08

fardoe schreef:
Dat zag ik ook op je filmpje Gizeppie, vandaar dat ik het nog even duidelijk benoemde. Het verschil zit m ook in het weg van of naar de zweep toedraaien.

Er zijn veel filmpjes te vinden van het werken aan de hand met enkele lijn. Het wadh met twee teugels is weinig van te vinden.
Dit is volgens mij ook zo met boeken over het wadh. Het enige goeie boek over het werken met twee teugels is van Richard Hinrichs.
Als iemand nog een suggestie heeft voor een goed boek, klassiek geen academisch.

Ja daarom zit ik dus te denken over te gaan op klassiek. Hier werken ze dus op 1 manier wat aansluit op het rijden omdat het dezelfde methode is met dezelfde hulpen..

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:19

Fardoe, hoe doe jij dan van de SB naar de traver en terug? Want dan moet jij eigenlijk om je paard lopen. Wij schakelen erg veel van SB naar traver naar renvers naar appuyement enz enz.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:17

Als ik schouderbinnen loop stel ik hem om naar renvers. Als ik travers wil loop ik aan de buitenkant dan kan ik hem schouderbuiten zetten en dan stelling om naar travers of appuyement

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:25

Oke, ga eens kijken of me dat ook lukt. Hahaaa. Maar denk dat ik bij het vertrouwde blijf. Wel erg leuk om het eens te proberen. Wie weet

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:49

Leuk dat je het gaat uitproberen. Ben benieuwd hoe je het vindt.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:27

Leuk om te lezen hoe jullie best technisch aan het pielen zijn. Ik ga volgende week ook weer de lessen oppakken, wel ondertussen zelf de huiswerkjes aan het herhalen. Travers linksom gaat supernetjes, steeds grotere stukken, rechtsom is het net of ze er niets van snapt. Da's voor mij heel moeilijk om op het juiste moment te belonen of te stoppen. Knap dat jullie dat allemaal al zo uitgevogeld hebben!

Zit trouwens ook niet zoveel anders op op het moment, sinds het ongeluk is mijn merrie van 100% bomproof buiten naar hardstikke paniekerig/gefrustreerd gegaan. Zodra we 20m van haar stal gaan (is allemaal eigen erf van de boer), krijg 'k alleen maar stressy halszwiepen, dribbelen en willen lostrekken. Mentaal is de klap groter geweest dan fysiek vrees ik :(

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:44

Misschien samen met een ander paard Hoppit waar ze een beetje steun aan heeft. Maar die optie zal je zelf vast ook bedacht hebben.

Misschien moet je jezelf eens laten filmen, doe je rechtsom toch iets anders dan linksom waardoor ze het niet snapt.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:59

Ik heb nog wat foto's van mijn les. Het zijn foto's van filmpjes. Wat me opvalt is dat ik verder naar voren loop dan de bedoeling is. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet ook dat hij doordat ik te ver naar voren loop recht blijft in het appuyement. De foto met het pijltje erin (kreeg het niet weg) zie je de plaatsing van mijn zweep.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:19

Ziet er goed uit fardoe! Mooie travers daar. Nu ben ik wel erg benieuwd naar de filmpjes. :D en heb mezelf voorgenomen binnenkort ook wat beeldmateriaal te regelen! :j

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:24

Zelfs met jouw uitleg snap ik er nog niks van Wijslander wb de filmpjes uploaden.

17 juni is de clinic van de rijvereniging. Ik ga een demo geven, waarschijnlijk heb ik dan wel aardig beeldmateriaal.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:24

Hè jammer :D

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:36

Heb nog een foto, best lastig om vanuit een filmpje op het juiste moment stil te zetten. Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:21

Mijn blondie heeft vanochtend zo hard gewerkt, dat verdiende een bloemetje :D

Afbeelding

Schouderbinnenwaarts, travers, wijken, appuyement en overgang achterwaarts-draf gedaan. Geen klachten. <3

Fardoe ik begin toch steeds meer te geloven in de theorie over spiergeheugen! :j

Ik heb trouwens wel besloten een zomerstop te houden met lessen. We hebben een jaar lang intensief en hard gewerkt om te komen waar we nu zijn. Het bos bevalt ons momenteel ook goed en binnenkort beschikken we over eigen vervoer, dus het is tijd om deze zomer onze wereld wat te vergroten. Daarna pakken we de lessen weer op.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:31

Heb net adh gewerkt met de schimmel. Het tempo moest omhoog van mijn instructeur, dat valt nog niet mee met dit weer !!!
Ik dacht ik doe eens gek , ik probeer galop. Dat is niet gelukt maar voor de rest net zo tevreden als Wijslander, alle oefeningen zijn bevestigd. Een topdag.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:35

Heerlijk hè en dat zonnetje erbij is puur genieten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:58

Oh heerlijk! Echt genieten als het zo fijn gaat!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:31

Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Superleuk om te lezen, al raak ik het in de details van de uitvoeringen soms wel een beetje kwijt.

Mijn poownie staat (weer) met een peesblessure dus wij stappen momenteel alleen buiten op het harde, maar gisteren met binnen halen was ze nogal driftig en ze wilde er voorbij, maar ik hield mn zweepje ervoor en ik kreeg tot 3x toe een levade. Wist niet wat ik zag . Was natuurlijk niet de bedoeling dus ik heb haar achteruit laten lopen en we zijn opnieuw begonnen, maar ik ben blij dat ze inmiddels mijn grenzen respecteert. Vroeger had ze daar ongetwijfeld doorheen geknald, samen met de omheining gok ik.

Wat dat betreft is het werken aan de hand heel goed geweest voor ons, ze staat scherp aan de hulpen en daar hou ik van :D.

Ik hoop snel weer aan de slag te kunnen en tot die tijd geniet ik mee van jullie verslagen :D

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:58

Bah Dais_ niet leuk een peesblessure.

Net nog even met mijn jonkie adh gewerkt, laatste tijd doe ik het net iets te weinig met hem. Had het niet gedacht maar het ging boven verwachting goed. Moet toch zeggen dat ik het afgelopen jaar grote sprongen heb gemaakt en dan heb ik het puur over dat ik beter snap hoe je de juiste hulpen geeft.

Ik lees nu net pas het laatste stuk onder je foto Wijslander. Je hebt groot gelijk en voor zover ik het kan zien op de foto's sta je op een heerlijke plek waar je fijn kan buiten rijden. Ik heb sinds een maand mijn nieuwe zadel dus na de demo op 17 juni ga ik weer meer rijden, maar mijn jonkie blijf ik aan de hand werken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:00

Hoi, ik kom ook weer even binnenvallen. 2 weken geleden weer een les gehad van een oud stalgenoot en donderdag hebben we weer een gepland staan.
Vandaag weer wat geoefend. We zijn heel duidelijk nog dummies :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:46

Leuk om te zien No_No. Het gaat er niet om of je net begint of al langer bezig bent, het gaat om het plezier dat je er van hebt.

Ik had vanmorgen weer les, mijn instructeur nam het af en toe over om even te voelen. Tjonge jonge, als ik hem dan met mijn paard door de bak zie gaan, dan denk ik echt bij mezelf dat ik het nooit ga leren.
Door de post van Jane2 over de werkpirouette ben ik die ook aan het oefenen, dus toen mijn instructeur lachend zei, en nu een werkpirouette, kon ik hem laten zien :D
We hebben gewerkt aan in stap schouderbinnen , dan aandraven, dan weer schouderbinnen zetten en stap. De kunst is om op het juiste moment aan te draven zodat je het binnenachterbeen aanspreekt.

Net ook nog even mijn jonkie adh gewerkt en in het begin toch even duidelijk aan de basisregels gewerkt maar daarna ging alles heel goed.
Ik ben me er wel van bewust wat een voorrecht het is om met twee paarden te mogen werken.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:56

Fatsoen, dat was punten scoren hahaa. Dat is het leuke van dit topic. Lekker samen sparren en toch weer iets leren van elkaar. (Geldt voor mij echt)

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:39

Met Snowflake heb ik vooral veel vrijheidsdressuur gedaan en ik merkte dat hij hierdoor ook ontspannen wordt, ik zou eerst eens proberen hem aan te raken op plekken waar hij het nog lastig vind, als dat goed gaat hem achter je aan laten lopen, stoppen en achteruit, als dat goed gaat een beetje basis vrijheidsdressuur en dan steeds verder opbouwen, Snow heeft door die speelse omgang zich heel erg kunnen ontspannen

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:36

Yeey, wij vandaag ook weer een lesje rechtrichten verder. De rechtsom travers die niet lukte komt dus vnl uit dat ik haar raar houdt nu mijn pols nog niet goed werkt. Liet mijn hand (en haar hoofd-hals) dus onbewust helemaal vallen uit bescherming voor mijn pols. Even weer de puntjes op de I gezet en het ging beide kanten erg mooi. Nu deze grotere stukken met wat meer vaart gaan oefenen ('k weet nooit zo goed of je dat nu tempo of impuls of wat dan ook moet noemen :o? ). In ieder geval vlotter en actiever van achter, maar ook meer bij me blijven in tempo, mejoffer heeft soms moeite met beheerste acties (en ik ben af en toe zo aan het concentreren op de dingetjes dat ik niet door heb dat ze me eigenlijk al voorbij aan het lopen is).

Voor de eerste keer een teugel er aan geklikt om naar het wat echtere wadh te gaan :) Nog ff wat zoeken voor mij, heb nogal de neiging om me ergens heel erg op te concentreren en vervolgens de andere kant uit elkaar te laten vallen := k Ga dit lekker oefenen en volgende keer gaan we aan de schouders sleutelen. Vond het in ieder geval best ff goochelen om die teugels ter hoogte van de schouder te houden, kreeg spontaan zwevende handjes := Bij Fardoe ziet dat er zo makkelijk uit _O-