Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dus dat gaan we wel vaker doen, allerlei hindernissen en gewoon spelen .. zit nu in ieder geval een betere basis in (waar hij ook op reageert
) als een tijd geleden, dus dat maakt het spelen voor beiden natuurlijk wel leuker 
Heb een instructeur erbij gehad die verbaasd was dat hij ondanks zijn bang zijn toch zo graag wilde (dingen ontdekken enzo) en zo snel ging likken en kauwen enzo, waardoor we beiden het idee hebben dat hij in wezen een heel speels, nieuwsgierig paard is, maar dit in de loop der jaren zo afgeblokt is dat hij niet meer durft .. Arme poon
Dus wil toch nog trachten om hem het vertrouwen te geven dat hij dat wél weer mag...
maar ik zag die schattige foto van de zoon van Silja (als ik het goed heb?) en zou je net als Amable toch ook willen waarschuwen. Je hebt al zoveel pech gehad met je paarden, natuurlijk kan je het nooit voorspellen maar ik gun het je echt om van je toekomstige paard gewoon meteen 100% te kunnen genieten
dit paard lijkt me weer een projectje, dat misschien wel en misschien niet goed zal uitpakken.
en ik snap goed dat je je z'n lot zo aantrekt!
Als ik plaats zou hebben .. ik had een opvangcentrum
). Paardje is weg
Paar dagen terug weggeven, naar een vreemd iemand, vreemde omgeving, vreemd alles ... Vreselijk vind ik het, was toevallig in de weide bezig toen de vrachtwagen voorbij reed en ookal stond ik in de stallen en kon ik het niet zien, toch wist ik dat de vrachtwagen stil stond en het paardje hélemaal in paniek was ... Heb daar op dat moment ook met tranen in de ogen gestaan hoor, hoe kunnen mensen zo met hun paarden omgaan?! Persé een bepaald paard willen hebben, terwijl je weet dat je er waarschijnlijk nooit echt wat mee kan, en dan na een paar jaar gewoon wegdoen omdat hij je geld aan eten kost ... Bah... 
Alles zit er nog goed in hoor
Beetje te goed vind ik
En zelfs bij [***], ben in het begin eens bezig geweest om hem te leren schudden, door met mijn vinger in zijn oor te kriebelen .. maar een paar keer gedaan, maar als ik nu met mijn vinger richting oor ga moet hij altijd eerst even schudden 
)
Maar goed... is net iets te hoog gegrepen, vrees ik.
) omdat ik in geen geval een ondoordachte beslissing wil nemen. Ik wil ook beslist met de verzorgster praten en dat heb ik aangegeven. Ik weet wel het een en ander over hem, maar ik wil weten hoe het er nu precies voor staat.
Als ik per ongeluk een signaal in die richting geef, rolt het er zomaar uit.
) en als er 1 van de 2 er niet meer is (al hoop ik dat dat nog jaaaaaaaaaaaren gaat duren
) dan zal er zeker ook een nieuwe komen, en dan weer een afdankertje waarschijnlijk (wel eentje die nog te helpen is zeg maar, geen zware medische problemen of echt héél gevaarlijk karakter ofzo..) Kan ik tenminste af en toe een paardje helpen
Alhoewel er nu ook al een hele tijd een hele leuke pony te koop is, heeft ook een tijdje bij ons op stal gestaan en toen heb ik er even mee gewerkt .. en nu staat die al maanden te koop, zie 'm steeds weer verschijnen .. Verbaasd me ook niet, wist ik al zodra ze bij ons op stal weg gingen (persoon kent niks van paarden), maarja.. heb er 2, en een 3e lukt echt niet (en het is ook nog een karaktertje op zich dus die gooi je er ook niet zomaar even bij
). Ben echt niet goed in dat soort dingen 
Als je ziet dat hij dit doet praktisch zonder aanloop (want dat is te vermoeiend
) dan ben ik echt eens benieuwd hoe ver we het kunnen uitbouwen.. Ga er zeker wel mee verder, want hij trekt echt zelf naar de hindernissen als ze in de piste staan, dus iets zegt mij dat hij het wel leuk vindt
Ik verzorg een haflinger en ben nu 2x bezig geweest met het clickeren. Ik heb het idee dat ze het wel op pakt, maar merk ook dat ze erg zoekt naar het voer. Ik ben wel consequent, eerst de click, dan een schijfje wortel. Hebben jullie tips hoe je dit het beste aan kan pakken? Ik heb tot nu toe de bleefdheidsoefeningen gelezen die ik kan proberen en verder geef ik haar alleen voedselbeloning IN de bak waar we bezig zijn en daarvoor en daarna heel bewust niet.. Vind het lastig wat ik nu moet doen.
Ik kom nog vaak genoeg in de verleiding, maar het werk en de financieële kant stopt me gelukkig voor impulsieve reddingsacties
Té opdringerig gedrag zou ik best durven 'straffen' door gewoon om te draaien en weg te wandelen, te opdringerig worden= negeert worden door de baas.
). Hoe reageert ze op je als je haar uit de weide haalt, leidt, staat te poetsen, met haar werkt, ... Allemaal dingen die in mijn ogen meespelen, het gaat niet om het voer, het gaat over de relatie en de communicatie tussen jullie 
Zeker ook omdat ik hem ken van vroeger enzo, dat speelt natuurlijk ook mee. Het is nooit echt mijn lievelingspaard geweest, alhoewel ik wel een hele tijd op hem gereden heb (totdat ik er buiten serieus vanaf knalde
) en het altijd wel een super pony heb gevonden. Maar heb altijd gezegd dat ik een bepaald ander paard een goede thuis zou geven, alleen heb ik die kans nooit gekregen (beestje is nu wel geen manègepaard meer, maar staat wel nog op de manège..). En toch .. toch zou ik [***] nu niet meer kunnen missen, als je hem tijd geeft is het echt wel een superpony
cube schreef:Nu kan ik het verkeerd begrijpen, maar heb je laten wachten tussen click en voertje? In dat geval: nooit doen.Nee, dus niet met gestrekte hand..dat lees ik nu voor het eerst. De eerste keer heb ik wel geprobeerd haar te laten wachten, want als echte haflinger was dat eten toch wel heel leuk. .
[***] schreef:Cobe bleef laatst heel fijn wachten (ook te zien in het filmpje) waar hij eerder nog opdringerig werd en zelfs boos als het niet snel genoeg kwam (waar ik dan uiteraard niet in mee ging) of als hij niet meteen wat kreeg als hij iets deed (als ik iets wilde uitbouwen dus, iets wat hij al kende). Heb ik nu de laatste keren geen last meer mee gehad, maar we zijn ook helemaal terug naar de basis gegaan, via Parelli, en heb toch het idee dat dit heel veel doet. De puntjes worden op de i gezet qua leiderschap enzo, en ik weet dat er discussies over zijn, maar ik heb toch het idee dat het hier heel veel goeds brengt.
Dus misschien is het voer op zich wel helemaal het probleem niet, maar zit het op andere plaatsen.. Hoe reageert je paardje zo gewoon als je met haar werkt? Heb je echt ten alle tijde het laatste woord of doet ze ook wel eens wat ze zelf wil? (doet Cobe ook wel hoor, maar als dat op zo'n moment niet handig is kan ik he wel afbreken en zeggen dat het nu even niet kan). Hoe reageert ze op je als je haar uit de weide haalt, leidt, staat te poetsen, met haar werkt, ... Allemaal dingen die in mijn ogen meespelen, het gaat niet om het voer, het gaat over de relatie en de communicatie tussen jullie
Als het met 'gewone dingen' al niet altijd goed gaat, of daar nog haken & ogen zijn, dan kan je niet verwachten dat voer geven wel gewoon goed verloopt, want als er voer bij komt kijken worden eventuele problemen alleen maar uitvergroot. Of dat is mijn ervaring toch 
) en hij wacht heel geduldig (zie je ook op het filmpje). Wel met de oortjes gespitst natuurlijk
maar niet opdringerig.. En ook als ik eens niks geef maar gewoon een aai is het ook prima, en dat was "vroeger" echt niet zo ..
En heb denk ik ook wel schrik om weer in dezelfde cirkel als "vroeger" te komen, zal ook wel meespelen
cube schreef:Dat is een goede tip, ik ga het proberen! Ben idd op een geven moment tussendoor weer leidoefeningen gaan doen, want ik dacht dit heeft geen zin zo. Dat is eigenlijk hetzelfde wat jij zegt toch? Negeren en wat anders gaan doen.
Ik vind het zo lastig omdat ik niet weet of ze de click nu al echt snapt. Dus doet ze dingen nu voor het voer of heeft ze nu in daadwerkelijk in de gaten dat eerst de click komt en dan pas voer.
) en na enkele leidoefeningen ed is hij toch al een stuk kalmer.