Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:14

Mijn paard houdt er sowieso niet van als andere paarden in de buurt zijn (behalve als ze zelf op de wei staat in haar groep), in de bak of de wei ernaast. Als het dan ook nog een paard is dat veel met zijn staart zwiept en oren in de nek heeft (en dat is bij de paarden die zo behandeld worden toch vaak) dan valt er echt niks met haar te beginnen. Edit: moet ik dus ook nog op oefenen met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:43

Hier ga ik de situaties met andere paarden zeker ook niet uit de weg gaan, zal alleen niet juist op het moment dat de carrousselgroep in de piste bezig is de piste in gaan.. alhoewel dat in theorie wel zou kunnen, plaats genoeg .. Ach, ik kijk nog wel, moet alleen nog eens uitvogelen wat ik op zo'n momenten beste kan doen, ik denk vooral bezighouden, hindernisjes, laten nadenken.. Alleen sla ik zelf op zo'n momenten meestal dicht en "durf" ik niks te ondernemen, dus daar moet aan gewerkt worden :Y)

Anyway,ga wel weer met horse agility beginnen, met [***] pas even met sprongetjes bezig geweest:

(alle filmpjes in dit topic: [TVG-ITP] [***] springt hoog. En barrels!)

Dat ging super goed :D Dus dat gaan we wel vaker doen, allerlei hindernissen en gewoon spelen .. zit nu in ieder geval een betere basis in (waar hij ook op reageert :Y) ) als een tijd geleden, dus dat maakt het spelen voor beiden natuurlijk wel leuker :)

Met [***] heb ik dezelfde plannen, maar op een lager tempo .. hem moet ik nog steeds vooral heel veel vertrouwen geven, dus ga nu heel veel met patronen werken.. Bepaalde oefeningen die je steeds op dezelfde manier vraagt en doet .. dan gaat hij iets hebben van "ey, dat kan ik wel hoor" en zo gaat zijn vertrouwen stukje bij beetje vergroten en kunnen we ook nieuwe dingen toevoegen.. Gaat tijdje duren, maar heb er wel zin in :j Heb een instructeur erbij gehad die verbaasd was dat hij ondanks zijn bang zijn toch zo graag wilde (dingen ontdekken enzo) en zo snel ging likken en kauwen enzo, waardoor we beiden het idee hebben dat hij in wezen een heel speels, nieuwsgierig paard is, maar dit in de loop der jaren zo afgeblokt is dat hij niet meer durft .. Arme poon :(:) Dus wil toch nog trachten om hem het vertrouwen te geven dat hij dat wél weer mag...

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:54

Leuk dat het zo goed gaat, hoor, en leuk filmpje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:58

Liljebo: ik moet me natuurlijk helemaal niet moeien :D maar ik zag die schattige foto van de zoon van Silja (als ik het goed heb?) en zou je net als Amable toch ook willen waarschuwen. Je hebt al zoveel pech gehad met je paarden, natuurlijk kan je het nooit voorspellen maar ik gun het je echt om van je toekomstige paard gewoon meteen 100% te kunnen genieten :) dit paard lijkt me weer een projectje, dat misschien wel en misschien niet goed zal uitpakken.

Verder is het natuurlijk helemaal je eigen beslissing :) en ik snap goed dat je je z'n lot zo aantrekt!

Verder stond alles hier op een laag pitje wegens examens en het koude weer, maar vanaf volgend weekend start ik met twee vriendinnen met een soort trainingsclubje voor horse agility, alledrie met de clicker, ben benieuwd maar zal vast leuk worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:04

Hmmja, objectief blijven is in zo'n situaties altijd moeilijk .. Ik ben daar ook helemaal niet goed in :=
Als ik kon zou ik ze allemaal onder mijn hoede nemen, maar gelukkig moet ik pensiongeld betalen en dat houdt me wel met beide voetjes op de grond :+ Als ik plaats zou hebben .. ik had een opvangcentrum :j

Weet niet of jullie ooit iets geweten hebben van die ene hengst die zo bang was? Heb er even geprobeerd om mee te clickeren, maar had eigenlijk de tijd niet die hij nodig had (omdat ik er nog 2 heb staan die aandacht willen :Y) ). Paardje is weg -O- Paar dagen terug weggeven, naar een vreemd iemand, vreemde omgeving, vreemd alles ... Vreselijk vind ik het, was toevallig in de weide bezig toen de vrachtwagen voorbij reed en ookal stond ik in de stallen en kon ik het niet zien, toch wist ik dat de vrachtwagen stil stond en het paardje hélemaal in paniek was ... Heb daar op dat moment ook met tranen in de ogen gestaan hoor, hoe kunnen mensen zo met hun paarden omgaan?! Persé een bepaald paard willen hebben, terwijl je weet dat je er waarschijnlijk nooit echt wat mee kan, en dan na een paar jaar gewoon wegdoen omdat hij je geld aan eten kost ... Bah...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:10

Sabine: dat verhaal herinner ik me nog wel. Zo spijtig voor het paard... hopelijk komt hij beter terecht dan daarvoor :)

Even een vraagje voor de clickeraars die ook wat VD doen: merken jullie dat jullie paarden zo'n enorm geheugen hebben? Een week geleden kwam een vriendin langs omdat ze graag ook wou beginnen met clicker/horse agility en wat extra uitleg wou. Noah showde even al zijn kunsten, sommigen waren zeker al een halfjaar geleden. Maar hij pikte alles meteen weer op!

Of moeten jullie sommige 'stoffige' kunstjes eerst even opnieuw herhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:16

Ik doe al maanden geen VD meer ... [***] wel :+ Alles zit er nog goed in hoor :j Beetje te goed vind ik :)) En zelfs bij [***], ben in het begin eens bezig geweest om hem te leren schudden, door met mijn vinger in zijn oor te kriebelen .. maar een paar keer gedaan, maar als ik nu met mijn vinger richting oor ga moet hij altijd eerst even schudden :Y)

Beter dan daarvoor kan niet, dat is het hele probleem ... Ok, bij ons op stal werd wel niks met hem gedaan, maar hij heeft dat eigenlijk ook niet nodig, mensen zijn toch maar enge dingen.. Hij stond buiten, kreeg zijn natje en droogje en werd verder gewoon met rust gelaten. En dat vond hij prima, zag je aan hem. En de laatste tijd bleef hij zelfs naast je staan als je eten gaf (eerst ging hij een stukje verder staan wachten). Dus er zat toch wel vooruitgang in, na jaren ... En dan moet zo'n paardje van vandaag op morgen in een vrachtwagen naar een andere plek, bij vreemde paarden en met een vreemd mens (want dat is nog het ergste, ze kent het paard helemaal niet .. is hier nog een bokttopicding over geweest..). En dat allemaal voor het eten dat hij per maand kost (en af en toe veearts en hoefsmid enzo naturlijk, alhoewel dat allemaal minimaal is gezien zijn problemen). Ik kan dat niet begrijpen, en zeker niet als je het op voorhand weet dat de kans héél klein is dat je er ooit wat mee gaat kunnen doen .. Dan neem je toch die beslissing gebaseerd daarop? En als je dan het paard overneemt is dat toch voor het leven? Maar neen, dan na een paar jaar zeggen "ik kan er niks mee en hij kost me alleen maar geld" .. Heb ik echt geen respect voor..

(sorry trouwens dat ik dat nu hier in het topic eruit gooi, maar moet het toch even kwijt :o )

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:41

Ik kan daar ook slecht tegen, Sabine. En ik kan me ook goed de tweestrijd van Liljebo voorstellen. Ik heb helaas ook geen geld/tijd/ruimte, maar anders zou ik ze ook allemaal wel op willen vangen! Maar als je het doet, moet je het ook goed doen en een paard voor het leven houden. (Vind ik dan.) Ik troost me maar met de gedachte dat ik er dat ééntje in elk geval kan bieden.
En inderdaad ze hebben een geheugen als een olifant!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:52

Hij springt goed, Sabine. Knap. En sneu van die hengst. Ik kan daar ook niet tegen. Snap dat ook nooit.
Ik wil zelf ook altijd de wereld redden :+ Maar goed... is net iets te hoog gegrepen, vrees ik.
Mbt het paard ... tja... ik moet eerlijk zeggen dat ik continu afweeg (slaap dus al drie dagen niet :+ ) omdat ik in geen geval een ondoordachte beslissing wil nemen. Ik wil ook beslist met de verzorgster praten en dat heb ik aangegeven. Ik weet wel het een en ander over hem, maar ik wil weten hoe het er nu precies voor staat.
En pas daarna een beslissing nemen. Als hij komt, blijft hij. Tenzij de problemen te ernstig zijn (maar ik heb het idee dat het erg meevalt en dat de problemen vooral ermee te maken hebben dat de verzorgster het paard op afbetaling zou kopen, maar nog geen cent geeft betaald) Mocht hij echter werkelijk gestoord gedrag vertonen, dan zou ik alsnog de beslissing nemen om hem te laten inslapen. Gewoon omdat zo'n paard niet meer van hop naar her mag gaan. Het is nl wel een heel heet paard om te rijden (vind ik ook niet gek als ik de rijfilmpjes van twee jaar geleden bekijk... tsjeeee) en hij peert hem naar huis bij een buitenrit (duidelijk aangeleerd gedrag... deed hij dus al blijkbaar meteen met inrijden... )
Ik ga er dus niet mee rijden, ben ik te zeer een watje voor. Maar ik kan mij voorstellen om met hem longreining te doen (is ie wel geschikt voor en dat kan ik met mijn paarden niet meer doen) en wie weet wat andere maffe dingen. Balkjes uit de wei slepen, kan ie vast ook. (hij was immers ingespannen)
Maar dus alleen als ik heb overneem.

Mbt geheugen... ik heb vroeger wel eens wat gespeeld met simpele vd oef en die kennen ze ook nog :) Als ik per ongeluk een signaal in die richting geef, rolt het er zomaar uit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:55

Leuk is dat he, ik sta er altijd van te kijken, denk altijd 'wat een slim paard heb ik toch' :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:06

Ik denk inderdaad ook zo: kan er nu tenminste eentje een goede thuis geven (als ik dat van mezelf mag zeggen :Y) ) en als er 1 van de 2 er niet meer is (al hoop ik dat dat nog jaaaaaaaaaaaren gaat duren ;) ) dan zal er zeker ook een nieuwe komen, en dan weer een afdankertje waarschijnlijk (wel eentje die nog te helpen is zeg maar, geen zware medische problemen of echt héél gevaarlijk karakter ofzo..) Kan ik tenminste af en toe een paardje helpen ;) Alhoewel er nu ook al een hele tijd een hele leuke pony te koop is, heeft ook een tijdje bij ons op stal gestaan en toen heb ik er even mee gewerkt .. en nu staat die al maanden te koop, zie 'm steeds weer verschijnen .. Verbaasd me ook niet, wist ik al zodra ze bij ons op stal weg gingen (persoon kent niks van paarden), maarja.. heb er 2, en een 3e lukt echt niet (en het is ook nog een karaktertje op zich dus die gooi je er ook niet zomaar even bij :+ ). Ben echt niet goed in dat soort dingen :=

Dank je liljebo! Als [***] wil is het wel een springertje :j Als je ziet dat hij dit doet praktisch zonder aanloop (want dat is te vermoeiend :Y) ) dan ben ik echt eens benieuwd hoe ver we het kunnen uitbouwen.. Ga er zeker wel mee verder, want hij trekt echt zelf naar de hindernissen als ze in de piste staan, dus iets zegt mij dat hij het wel leuk vindt :+

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:14

Hallo allemaal. Mag ik me in dit topic melden en meepraten? Ik ben net begonnen met clickertraining met de bedoeling vrijheidsdressuur te gaan doen. Ik heb nog niet het hele topic door kunnen lezen, maar ik loop wel tegen een probleem aan en dat is voer :o Ik verzorg een haflinger en ben nu 2x bezig geweest met het clickeren. Ik heb het idee dat ze het wel op pakt, maar merk ook dat ze erg zoekt naar het voer. Ik ben wel consequent, eerst de click, dan een schijfje wortel. Hebben jullie tips hoe je dit het beste aan kan pakken? Ik heb tot nu toe de bleefdheidsoefeningen gelezen die ik kan proberen en verder geef ik haar alleen voedselbeloning IN de bak waar we bezig zijn en daarvoor en daarna heel bewust niet.. Vind het lastig wat ik nu moet doen.
Wat ik tot nu toe met haar gedaan heb zijn eerst leidoefeningen, wat ze gehoorzaam doet.
Daarna begonnen met targetten om de click erin proberen te krijgen.
Vandaag was de tweede keer, weer begonnen met leidoefeningen. Verder achterwaarts en weer targetten, wat overigens erg goed ging. Ze duikt alleen steeds feller in het gebied rondom het heuptasje waar de schijfjes wortel in zitten..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:26

cube: geef je de beloning ook met gestrekte arm van je af, zodat je paard (evt) een stapje achteruit moet doen om de beloning aan te nemen? Kent ze al voedselweigeren?

Sabine: zo'n herkenbaar gevoel. Ik heb het jaren kunnen tegenhouden omdat ik het extra plaatsje op mijn wei reserveerde voor Sol (ex manegepaard dat bij mij op pensioen mocht komen). Elke keer als ik in verleiding kwam door een 'sukkeltje', dacht ik aan Sol en dat ik hém dat ene plaatsje beloofd had. Nu is hij er eindelijk en twee paarden is toch echt wel genoeg :D Ik kom nog vaak genoeg in de verleiding, maar het werk en de financieële kant stopt me gelukkig voor impulsieve reddingsacties :)

En lekker penny, het feit dat ik mijn lievelingspaard eindelijk echt hier op de wei heb staan, is zo leuk en 'bevredigend' dat mijn reddersimpulsen er goed door onderdrukt worden :D

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:31

Nee, dus niet met gestrekte hand..dat lees ik nu voor het eerst. De eerste keer heb ik wel geprobeerd haar te laten wachten, want als echte haflinger was dat eten toch wel heel leuk. Heb haar een tikje op de neus gegeven en daarbij draaide ze haar hoofd weg en toen heb ik direct geklikt en beloont. Dat leek ze goed te snappen. Ze deed steeds haar hoofd opzij en dan kwam de click en de beloning.
Denk dat ik die beleefdheidsoefening volgende keer moet gaan doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:33

Ik durf het ook wel eens te vergeten, maar ik zou dan eerst beginnen aanbieden met gestrekte arm. En als ze tussendoor té enthousiast wordt, even voedselweigeren (beleefdheidsoefening) zodat ze zichzelf terug wat meer in de hand heeft :D Té opdringerig gedrag zou ik best durven 'straffen' door gewoon om te draaien en weg te wandelen, te opdringerig worden= negeert worden door de baas.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:37

Dat is een goede tip, ik ga het proberen! Ben idd op een geven moment tussendoor weer leidoefeningen gaan doen, want ik dacht dit heeft geen zin zo. Dat is eigenlijk hetzelfde wat jij zegt toch? Negeren en wat anders gaan doen.
Ik vind het zo lastig omdat ik niet weet of ze de click nu al echt snapt. Dus doet ze dingen nu voor het voer of heeft ze nu in daadwerkelijk in de gaten dat eerst de click komt en dan pas voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:44

[***] bleef laatst heel fijn wachten (ook te zien in het filmpje) waar hij eerder nog opdringerig werd en zelfs boos als het niet snel genoeg kwam (waar ik dan uiteraard niet in mee ging) of als hij niet meteen wat kreeg als hij iets deed (als ik iets wilde uitbouwen dus, iets wat hij al kende). Heb ik nu de laatste keren geen last meer mee gehad, maar we zijn ook helemaal terug naar de basis gegaan, via Parelli, en heb toch het idee dat dit heel veel doet. De puntjes worden op de i gezet qua leiderschap enzo, en ik weet dat er discussies over zijn, maar ik heb toch het idee dat het hier heel veel goeds brengt.

Dus misschien is het voer op zich wel helemaal het probleem niet, maar zit het op andere plaatsen.. Hoe reageert je paardje zo gewoon als je met haar werkt? Heb je echt ten alle tijde het laatste woord of doet ze ook wel eens wat ze zelf wil? (doet [***] ook wel hoor, maar als dat op zo'n moment niet handig is kan ik he wel afbreken en zeggen dat het nu even niet kan ;) ). Hoe reageert ze op je als je haar uit de weide haalt, leidt, staat te poetsen, met haar werkt, ... Allemaal dingen die in mijn ogen meespelen, het gaat niet om het voer, het gaat over de relatie en de communicatie tussen jullie ;)

@ Sol : ben ook al héél blij dat ik dit voor [***] kan doen hoor :j Zeker ook omdat ik hem ken van vroeger enzo, dat speelt natuurlijk ook mee. Het is nooit echt mijn lievelingspaard geweest, alhoewel ik wel een hele tijd op hem gereden heb (totdat ik er buiten serieus vanaf knalde :') ) en het altijd wel een super pony heb gevonden. Maar heb altijd gezegd dat ik een bepaald ander paard een goede thuis zou geven, alleen heb ik die kans nooit gekregen (beestje is nu wel geen manègepaard meer, maar staat wel nog op de manège..). En toch .. toch zou ik [***] nu niet meer kunnen missen, als je hem tijd geeft is het echt wel een superpony :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-13 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:46

Cube Hoe is je eigen mechaniek en doe je het steeds hetzelfde: Dus op het juiste moment clicken, hand naar heuptasje, snoepje eruit, met gestrekte hand geven op de plek waar je wil dat hij staat. Deze drie dingen moeten vloeiend gebeuren, opdat het paard niet de kans krijgt om tussendoor gedrag uit te voeren. Hand naar heupzakje is nl een ook bridge en tussendoorgedrag (zoals het duiken naar heuptasje) wordt dan beloond. Als je nog niet heel vloeiend kunt werken, is het verstandig om die mechaniek even zonder paard te trainen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:47

cube schreef:
Nee, dus niet met gestrekte hand..dat lees ik nu voor het eerst. De eerste keer heb ik wel geprobeerd haar te laten wachten, want als echte haflinger was dat eten toch wel heel leuk. .
Nu kan ik het verkeerd begrijpen, maar heb je laten wachten tussen click en voertje? In dat geval: nooit doen.
Click is voertje en zoals ik eerder noemde, moet dat zeker in het begin een zuivere 'Lope' vormen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:49

[***] schreef:
Cobe bleef laatst heel fijn wachten (ook te zien in het filmpje) waar hij eerder nog opdringerig werd en zelfs boos als het niet snel genoeg kwam (waar ik dan uiteraard niet in mee ging) of als hij niet meteen wat kreeg als hij iets deed (als ik iets wilde uitbouwen dus, iets wat hij al kende). Heb ik nu de laatste keren geen last meer mee gehad, maar we zijn ook helemaal terug naar de basis gegaan, via Parelli, en heb toch het idee dat dit heel veel doet. De puntjes worden op de i gezet qua leiderschap enzo, en ik weet dat er discussies over zijn, maar ik heb toch het idee dat het hier heel veel goeds brengt.

Dus misschien is het voer op zich wel helemaal het probleem niet, maar zit het op andere plaatsen.. Hoe reageert je paardje zo gewoon als je met haar werkt? Heb je echt ten alle tijde het laatste woord of doet ze ook wel eens wat ze zelf wil? (doet Cobe ook wel hoor, maar als dat op zo'n moment niet handig is kan ik he wel afbreken en zeggen dat het nu even niet kan ;) ). Hoe reageert ze op je als je haar uit de weide haalt, leidt, staat te poetsen, met haar werkt, ... Allemaal dingen die in mijn ogen meespelen, het gaat niet om het voer, het gaat over de relatie en de communicatie tussen jullie ;)

Ik heb natuurlijk een iest andere visie, maar de strekking van je verhaal (die je toch ook eruit kunt halen) klopt wel, met dien verstande dat het van groot belang is om altijd en overal zeer helder en consequent te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:56

Dat bedoel ik inderdaad :j Als het met 'gewone dingen' al niet altijd goed gaat, of daar nog haken & ogen zijn, dan kan je niet verwachten dat voer geven wel gewoon goed verloopt, want als er voer bij komt kijken worden eventuele problemen alleen maar uitvergroot. Of dat is mijn ervaring toch ;)

Verder weet ik niet hoe het zit met dat hele vloeiende-gedeelte.. Als er iets is wat bij mij niet vloeiend gaat dan is het snoepjes geven, aangezien ze regelmatig in mijn zak zitten en ik niet altijd kan nemen wat ik wil nemen (heb meestal 2 soorten, de gewone vitaminenkorrel voor algemeen en dan nog een paar echte snoepjes voor als hij iets héél goed doet ;) ) en hij wacht heel geduldig (zie je ook op het filmpje). Wel met de oortjes gespitst natuurlijk :Y) maar niet opdringerig.. En ook als ik eens niks geef maar gewoon een aai is het ook prima, en dat was "vroeger" echt niet zo ..

Geen idee hoe dat zou zijn of worden als ik de clicker weer zou invoeren, daar ben ik beetje over aan het denken wat ik daarmee moet .. Het is natuurlijk wel ideaal om bepaalde momenten te markeren, maar of het echt nodig is bij hetgeen wij doen.. ben er nog niet uit :) En heb denk ik ook wel schrik om weer in dezelfde cirkel als "vroeger" te komen, zal ook wel meespelen :j

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:58

@liljebo, nee hoor je begrijpt het idd verkeerd gelukkig. Heb voedsel in mijn hand gedaan, haar laten wachten en tikje op haar neus gegeven voor de afstand. Toen draaide ze haar hoofd weg, toen geklikt en gelijk het voer gegeven. En dit had ze naar mijn idee heel snel door.
Wel denk ik dat mijn timing beter kan..pff het houdt best wel wat in, en volgens mij ben je je van sommige dingen ook helemaal niet bewust DAT je ze doet, terwijl ze misschien wel totaal tegenovergestelde dingen zeggen tegen een paard;) Maar daarom meld ik me hier ook!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:01

cube schreef:
Dat is een goede tip, ik ga het proberen! Ben idd op een geven moment tussendoor weer leidoefeningen gaan doen, want ik dacht dit heeft geen zin zo. Dat is eigenlijk hetzelfde wat jij zegt toch? Negeren en wat anders gaan doen.
Ik vind het zo lastig omdat ik niet weet of ze de click nu al echt snapt. Dus doet ze dingen nu voor het voer of heeft ze nu in daadwerkelijk in de gaten dat eerst de click komt en dan pas voer.

Idd, gewoon even een time out, iets anders doen en dan verder. Ik heb ook zo'n paard dat nogal fel wordt, niet speciaal bij VD, ook bij horse agility. Hij begint altijd heel hevig en all over the place ( := ) en na enkele leidoefeningen ed is hij toch al een stuk kalmer.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:05

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:12

Misschien ook nog wel even goed om te vermelden dat ik sinds een maand deze haflinger 1 per week verzorg. Ik heb voorheen altijd gereden. Maar wegens lichamelijk ongemak doe ik dat niet meer. Ik ben dan ook totaal niet thuis in dit soort dingen zoals horse agility( geen idee wat dat is, maar internet is een goede leesbron) Wel ben ik redelijk op de hoogte van lichaamstaal en gebruik dat in mijn ogen ook redelijk goed. Verder merk ik dat je clickeren echt op moet bouwen. Als je 20 minuten bezig bent geweest lijkt me dat mooi zat in het begin. Ook mag ik longeren, vrijspringen etc. Dus alles vanaf de grond. Alleen zit het weer niet mee tot nu toe, we hebben de beschikking over een buitenbak. Op den duur zou ik dus graag vrijheidsdressuur met haar willen doen als leuke afwisseling. Ze word verder gewoon getraind door haar eigenaresse. Ik ben er echt voor de aandacht als de eigenaresse een dag niet komt.
@ visite, ga ik doen!