Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:10

@Liljebo: Bij honden die via correcties getraind zijn is dat net zo.. die raken zo gefrustreerd als je ze te lang zelf laat nadenken. Kunnen ze niks aan doen want voorheen werd alles *voorgedaan/afgedwongen*

Zulke honden raken helemaal gefrustreerd wat in niet willen samenwerken resulteert of zelfs agressie. Ik heb bij zulke honden altijd een hele hoge clickfrequentie en onwijs korte trainingssessies. En ik speel altijd het 1001 things to do with a box game.... dat leert ze dat ze weer zelf mogen doen en denken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:10

OWjaaa mochten jullie naar animal event komen... ik ben te vinden bij Dutch Cell Dogs waar ik met asiel honden aan de slag ga!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:32

Leuk Urko! Ik heb een eigen stand op Animal Event in het paarden gedeelte, zal dus niet heel veel rondlopen, maar ben wel aanwezig :D Met mijn beide paarden :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:44

Heb je hem al gecastreerd? Die knappe valk van je! <3

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:00

Nog niet, bijna, helaas. Maar het is qua stalling allemaal toch te lastig. Nu in 1 jaar 3 stallen gezien, maar een fijne stal is sowieso al knap lastig ben ik achter. Ene stal werd slecht gevoerd, andere stonden ze telkens zonder water :roll: Nu wel een fijne stal gevonden maar die is totaal niet op een hengst ingericht, veel te veel momenten dat je te dicht langs andere paarden moet, vraagt ook teveel aanpassingen daardoor van andere stal genoten. Maar ik ben wel echt verhuismoe en voor ruinen is deze stal echt super, dus 1 maart gaat 'ie onder het mes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:29

Ocharme.... zijn mannelijkheid weg. Maar gelijk heb je. Het is gewoon erg lastig om een hengst een goed onderdak te bieden. De meeste stallen zijn daar niet op ingericht.
En zijn welzijn is toch wel het belangrijkste.

Gisteren stond de zoon van silja te koop. Heb al in het verleden kontakt met die mensen gehad omdat ze hem wilden verkopen. Hij vertoonde royaal probleemgedrag en bleek dat al vanaf de africhting te doen (rende naar huis met buitenrit/buiten mennen)
Paard lijkt sprekend op onze sil en heeft, zo te horen, hetzelfde ietwat gecompliceerde karakter.

Paard is zes jaar. Stond in draftraining van 1 tot 3, maakte niets nat, werd snel ingereden en verkocht en is sindsdien 5 (!) keer van eigenaar veranderd. De eigenaresse waar ik vorige keer mee praatte, had hem uiteindelijk uitgeleend tegen latere betaling. Maar die betaling is nooit gekomen en nu wil de meid waar hij nu staat hem ook kwijt omdat zijn gedrag verder is geescaleerd.
Hij krijgt tot 25 febr. Als ie dan niet weg is, wordt hij geslacht. Zes jaar pas.
Hoe triest is dat? Dankzij geklooi van mensen (sil had bv 1 jaar nodig om hier te wennen... als zij van hot naar her was gesleept, had ik ook niet voor haar ingestaan)

Ik wilde dat ik het niet had gezien. Lot van dit paard gaat mij echt aan het hart.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:41

1 veulentje zou ik wel leuk vinden, maar als je nu dekt heb je wel een mega vroeg veulen... En nog de vraag of ze direct drachtig wordt natuurlijk... Zal ik hem tot de castratie bij jou zetten :P

Huh, net stond er toch nog een berichtje van jou Urko?

Ik kan me voorstellen dat het je aan het hart gaat, Sandra, maar ik denk dat hij op dit momente het beste af is als 'ie niet meer leeft. De kans dat er iemand hem echt een fijn thuis kan bieden is duidelijk niet zo heel erg groot. Of je zou er zelf voor willen kiezen, maar dat houdt natuurlijk wel heel erg veel in, vooral omdat je eigenlijk tzt alleen nog maar shetlanders wilt (dacht ik begrepen te hebben uit een ander topic)
Laatst bijgewerkt door Amable op 14-02-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:43

Daan.. Ik zet nu echt mijn allerliefste bambi ogen op.... Mag jou knapperd mijn merrie niet nog dekken? Of wil je niet wat diepvriessperma bewaren? Ze word hengstig zodra je de hengst erbij zet zijn we de laatste jaren achter gekomen...

*blink blink*

Geen probleem, zal eens overleggen hahaha En dat mega vroeg is wel een beetje jammer inderdaad... want de grond is kei en kei hard in deze tijd van het jaar...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:43

Jaa die wilde ik even snel aanpassen haha stond er zo vlug en slordig getypt haha

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:45

Van de andere kant, als het land er strak bij ligt kan je beter vorst hebben dan al die nattigheid... Doe maar eens overleggen, op zich heb ik er wel oren na, zou het wel erg leuk vinden :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:50

Land is hartstikke vlak en groot... alleen de weg naar de waterbak is een bergdal, maar dat kunnen we afzetten, geen probleem, moeten ze een stukkie omlopen.

Ik ga het eens overleggen hier thuis, wat hier de opties zijn. Merrie en ruin staan namelijk samen en ik weet niet of het mogelijk is om ze te scheiden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:51

Een veulentje van de knappe valk? Klinkt mooi.

Voor het paard is de slacht beter dan verkoop, ja. Want dit soort paarden blijft van eigenaar naar eigenaar dwalen totdat het escaleert en alsnog slacht wordt.
Maar eerlijk is eerlijk, we hebben het er hier wel over gehad om hem hierheen te halen. Plaats hebben we genoeg. Maar idd... ik wil eigenlijk terug gaan in paardenaantal.
Nu hebben silja en hälga geen tientallen jaren meer voor de boeg en billy ook niet, vrees ik, maar ja... ik heb idd gedacht over alleen shetten. Alleen ziet mijn man dat niet zitten. Hij wil liever een ardenner. Maar met deze knaap heeft hij het ook erg te doen.
Hij heeft mij een paar keer gevraagd of er echt niets van te maken zou zijn, maar , hoewel ik hem graag een kans geef, ben ik in dat opzicht wel eerlijk. Ik ga er niet van uit dat het ooit een veilig rijpaard of menpaard wordt. Niet met zijn geschiedenis.
Nu geef ik toch niet meer veel om rijden en maakt het mij allemaal niet zo uit, maar ja ... verstandig is ook weer anders.
Dit is ie trouwens.... en daaronder onze sil, zijn mams
Drilljo
Afbeelding

Silja

Afbeelding[/quote]

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:57

Ik snap dat dit een stukje gevoeliger is omdat het de zoon van je huidige paard is, van de andere kant, je kan niet alles redden en als je weer een paard aanschaft zou je dan niet juist kiezen voor een dier waar je lekker onbezorgt mee aan de gang kunt gaan? Dat hoeft niet eens rijden te zijn, maar zonder al te veel nadenken eens een stukje met je paard kunnen wandelen zou ook lekker zijn, toch?
Wat een zachte uitstraling heeft 'ie toch nog he, sneu dat mensen zo'n dier zo "kapot" maken :\

Urko > Anders breng ik Jauke ook, kan jullie ruin gezellig samen met mijn ruin en kunnen jouw merrie en mijn hengst rustig daten :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:59

haha, paardenruil.

Daniel, je hebt gelijk hoor. Maar ik denk dat ik een paard niet aanschaf om nog een paard te hebben. Althans... dat ligt voorlopig zeker niet in de planning. Overigens is het paard met hantering wel gewoon braaf. Alleen niet met rijden en mennen (veel te heet en draait zich om naar huis) en sinds kort moeilijk als er een ander paard uit de wei wordt gehaald.

Maar verstandig om het te doen... nee. Zeker niet. :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:02

Wat zonde van zo'n beestje. Hij kijkt lief uit zijn ogen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:04

Je bent het voor jezelf al zo mooi goed aan het praten :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:35

Amable schreef:
Je bent het voor jezelf al zo mooi goed aan het praten :))

:o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:18

Goedemorgen. Ik dacht even in een verkeerd topic te zijn aangekomen, met al dat gezellige geklets. Mooi paard Liljebo.
Amable, Toch jammer dat er in NL geen fijne hengstenstalling te vinden is.

Ik ben heb met behulp van de clicker het februari parcours van de HA (OLHA) geoefend gisteren. Ik had een extra handicap: er was een stalgenoot met haar paard ook in de bak. Zij ging haar paard eerst even 'moe' longeren. Ze was nogal.... heftig met de carrotstick aan het zwiepen en was enorm grof in haar hulpen. Paard raakte over de zeik, Kyra raakte over de zeik. Kortom een goede trainingssituatie, pffff. Kyra kan er dus helemaal niet tegen als een paard op zijn kop krijgt dmv een zweep. Daar wordt ze heel nerveus en springerig van.

Toen laatst een andere stalgenoot (de enige toegestane 'stal instructrice' nota bene) haar paard wilde leren knielen en liggen, werkte ze met een touw wat ze om de benen van het paard vastmaakte. Toen ze op een gegeven moment de benen onder zijn lijf trok en het paard met een plofje omviel, sprong Kyra met 4 benen tegelijk de lucht in en kon ik haar nog maar net bij me houden. Ik was aan de hand aan het werk/rechtrichten. Pfff.
Hebben jullie dit ook (gehad), dat je paard heftig reageert op zweepgebruik of als andere paarden van hun eigen ruiter schrikken?

Het was gister trouwens wel een beetje sneu voor Kyra: waar ik vorige week nog clickte voor 2 voorbenen in de hoepel, moest ze nu met haar achterbenen in de hoepel gaan staan. Dat was nog niet eenvoudig, aangezien ze er alles aan wilde doen om haar voorbenen er in zetten en/of hem op te tillen in haar mond. :') Na een tijdje kon ik gelukkig een paar keer clicken voor 1 achterbeen in de hoepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:07

HippoLogic schreef:
Hebben jullie dit ook (gehad), dat je paard heftig reageert op zweepgebruik of als andere paarden van hun eigen ruiter schrikken?

Zit hier officieel wel niet meer maar volg wel nog steeds (en de clicker is hier ook niet volledig uitgesloten, ben alleen nog aan het afwegen of het nodig is om hem er terug bij te pakken.. moet nog even wat meer proberen :+ ) maar zelfs ik heb dit probleem :Y)

Met [***] sowieso, er moet maar iets plots of hard gebeuren en hij raakt helemaal over de zeik (mensen die schreeuwen op hun paard, of mensen langs de kant die wel even wat toeschreeuwen zijn toch zo leuk := :+ en op de poetsplaats is het al helemaal snel kermis) maar [***] overlaatst ook. Ging met hem eens de piste in toen er zo'n 7 andere paarden bezig waren, ze hadden mij gevraagd of ik geen carroussel wilde meerijden dus wilde eens zien wat [***] deed op die andere paarden (terwijl ik veilig op de grond stond, ben nog steeds een angsthaas met rijden :Y) ).. man, man, heb ik me een post verschoten. Naarmate de tijd vorderde (en al na 10 minuten ofzo) begon [***] steeds moeilijker en moeilijker te doen, wilde rennen enzo (en dat is zo niet [***] :+ ). Op een bepaald moment moest hij gewoon, en ik heb hem nog nooit zo zien gaan.. en bokken, en naar andere paarden toe (die dan wel op voldoende afstand waren maar toch). Hij werd gewoon helemaal gek .. En als de instructeur aan de ene kant iets schreeuwde tegen die mensen die aan het rijden waren dan ging [***] weer :+ Dus zelfs die reageert heel heftig op 'gewone' dingen ... Strafste vind ik nog dat de mensen gewoon niet beseffen dat zij de oorzaak zijn .. Maarja, ik heb dus besloten om niet mee te doen met de carroussel :Y)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:55

De mijne kon dat vroeger ook wel, maar nu geeft hij er niet meer zoveel om ... ik heb heel veel schrik training gedaan de laatste jaren en dat scheelt enorm.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:32

Sabine, maakt toch niet uit wat je zelf doet. Als je het leuk vind om mee te lezen en te kletsen; gewoon doen. Interesse in verschillende manieren van trainen is altijd leerzaam
Snap wel dat je maar van de caroussel af ziet.

Ik zou het allemaal niet weten. Kom nooit met de paarden in een manege of ergens waar andere paarden trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:42

Ik geniet altijd van de momenten dat ik de bak voor mij alleen heb :Y)
Heb meestal ook geen problemen met andere paarden, maar het ligt er een beetje aan wie & hoeveel en dergelijke ... Zoals die dag was het een beetje teveel van het goede :+ Pony heeft toch al wat van de wereld gezien en schriktraining enzo doe ik al jaren (in allerlei vormen, horse agility is ook een soort van schriktraining natuurlijk ;) ). Dus op dat gebied .. Hij is altijd wel al moeilijker geweest in groep dan alleen, maar dit was toch beetje erg heftig .. Maarja, weten we dat ook weer. Heb er op zich ook geen problemen mee, is ook wel interessant om mee te leren omgaan, maar dan wel vanaf de grond :))

Mbt het posten.. ik snap wel, maar het blijft toch een clickertrainingstopic natuurlijk .. en als iemand hier wat vraagt en ik ga daar een Parelli-visie of dergelijke op geven is dat toch niet zo interessant denk ik. Vandaar dat ik soms niet goed weet hoe ik het moet doen, want het topic ben ik wel altijd blijven volgen, heb brede interesses ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:42

Urko schreef:
De mijne kon dat vroeger ook wel, maar nu geeft hij er niet meer zoveel om ... ik heb heel veel schrik training gedaan de laatste jaren en dat scheelt enorm.

Ik heb ook veel schriktraining gedaan, en als ik met anderen in de bak trainde had ik daar nooit last van. In NL waren kennelijk niet zoveel 'heftige' mensen waar ik was ofzo. Ik weet het niet. Ik denk ook dat het een kwestie van trainen/gewenning is. Het kan ook nog aan bepaalde mensen liggen, misschien.

Ik ben net terug van stal en heb met Kyra geoefend om haar achterbenen in een hoepel te zetten. Ze is lenig en wist alle tips&trucs die ik had gekregen te omzeilen. Een van de tips was: gewoon over de hoepel heen lopen (je paard erover leiden) en als je denkt dat de achterbenen er ongeveer bovenhangen, halthouden. Nou dat werkt niet: ze wist elke keer net haar achterhand weer zo te draaien dat de achterbenen niet in de buurt van de hoepel hoefden te zijn.

Achteruit zetten wilde ook niet. Dus toen op mijn eigen manier getraind: telkens als ze op (=bijna 'in) de hoepel stond of er met een been boven hing geclickt. Binnen een paar minuten had ze 1 achterbeen erin. Uiteraard goed beloond en even later de andere. Even rust ingebouwd en kort daarna stond ze toch met 2 achterbenen er in! *D Ik kreeg een beetje 'dit is toeval' idee, maar dat was natuurlijk niet zo. Ze deed in het begin alles om die hoepel met de achterbenen te omzeilen. Ja de voorbenen wilde ze er dolgraag inzetten, dat werd immers vorige week beloond. :Y) Kennelijk tijd om weer te werken aan wat flexibiliteit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:26

Sabine, parelli-visie verschilt idd, maar dat wil niet zeggen dat jouw visie altijd ver af ligt. Brede interesse is iig altijd goed.

HL, ik ken het probleem. Heb immers een hele tijd agility gedaan. Met alle paarden, maar vooral met Billy. Het is idd die flexibiliteit wat de uitdaging vormt. Wel altijd erg leerzaam

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:29

Nee ik heb daar nooit last van, Myrtle is heel koel in haar hoofd en ook erg zelfstandig. Als andere paarden over hun toeren raken heeft ze zoiets van "het zal wel". Maar ik vind het zelf niet zo leuk om te zien als andere mensen zo tekeer gaan tegen hun paard. Gelukkig zijn die mensen in de minderheid.