Urko schreef:De mijne kon dat vroeger ook wel, maar nu geeft hij er niet meer zoveel om ... ik heb heel veel schrik training gedaan de laatste jaren en dat scheelt enorm.
Ik heb ook veel schriktraining gedaan, en als ik met anderen in de bak trainde had ik daar nooit last van. In NL waren kennelijk niet zoveel 'heftige' mensen waar ik was ofzo. Ik weet het niet. Ik denk ook dat het een kwestie van trainen/gewenning is. Het kan ook nog aan bepaalde mensen liggen, misschien.
Ik ben net terug van stal en heb met Kyra geoefend om haar achterbenen in een hoepel te zetten. Ze is lenig en wist alle tips&trucs die ik had gekregen te omzeilen. Een van de tips was: gewoon over de hoepel heen lopen (je paard erover leiden) en als je denkt dat de achterbenen er ongeveer bovenhangen, halthouden. Nou dat werkt niet: ze wist elke keer net haar achterhand weer zo te draaien dat de achterbenen niet in de buurt van de hoepel hoefden te zijn.
Achteruit zetten wilde ook niet. Dus toen op mijn eigen manier getraind: telkens als ze op (=bijna 'in) de hoepel stond of er met een been boven hing geclickt. Binnen een paar minuten had ze 1 achterbeen erin. Uiteraard goed beloond en even later de andere. Even rust ingebouwd en kort daarna stond ze toch met 2 achterbenen er in!
Ik kreeg een beetje 'dit is toeval' idee, maar dat was natuurlijk niet zo. Ze deed in het begin alles om die hoepel met de achterbenen te omzeilen. Ja de voorbenen wilde ze er dolgraag inzetten, dat werd immers vorige week beloond.
Kennelijk tijd om weer te werken aan wat flexibiliteit.