Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:09

Leuk dat het zo goed gaat Babette.

Alle input is welkom welk niveau dan ook BaBritFre.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:44

Het lijkt mij ook heel leuk om hier mee te praten en meer te leren!
Ik ben met mijn destijds groene 4,5 jarige appie begonnen met het wadh. Het werken aan de hand is alleen toen hij bevestigd was onder het zadel en we gingen trainen voor de endurance op een lager pitje komen te staan. Nu zijn we sinds ongeveer augustus vorig jaar uit de running vanwege twee op elkaar volgende blessures. Daardoor zijn we eigenlijk noodgedwongen weer terug bij waar het allemaal begonnen is, waar ik eigenlijk wel blij mee ben als ik terug kijk. Ik heb nu heel veel zin om lekker met hem aan de slag te graan vanaf de grond om hem sterker te maken voordat ik er potentieel weer op ga zitten.

Wij volgen nu lessen voor €40,- per uur en daar zit al €10,- reiskosten bij, dus dat is echt wel een hele nette prijs. Mijn andere instructrice was €50,- per uur, maar die geeft geen les meer in de avonduren en het weekend, dus dat werd lastig voor mij ivm fulltime baan. Ik les ongeveer 1x in de 3-4 weken. We krijgen inderdaad genoeg huiswerk mee om tussendoor lekker zelf mee aan de slag te gaan.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:24

Hoi Bliksem, gezellig dat je meekletst. Werk je met twee teugels of met 1 lijn ?
Altijd vervelend als je paard een blessure heeft maar fijn dat je nu weer aan het opbouwen bent

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:30

Hoi! Mag ik ook meekletsen? Ik ga binnenkort verhuizen naar regio Nijmegen en ben benieuwd of jullie nog tips hebben qua instructie? Sta open voor suggesties van beide methodes alhoewel lichte voorkeur voor 2 lijnen.
@wijslander volgens mij is idee dat je buitenschouder met lichaamstaal kunt begrenzen en evt zweepje als ze er teveel op vallen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:09

fardoe schreef:
Hoi Bliksem, gezellig dat je meekletst. Werk je met twee teugels of met 1 lijn ?
Altijd vervelend als je paard een blessure heeft maar fijn dat je nu weer aan het opbouwen bent

Tot nu toe altijd met kaptoom en één lijn en ik loop vooruit :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:08

Welkom Bliksem en Raamzicht!

Hmm regio Nijmegen ben ik helaas niet bekend qua instructie...

Nog een mooie (discussie)vraag naar aanleiding van een praktijkvoorbeeld uit mijn omgeving. Op welk moment starten jullie met een oefening als de piaffe?
Welke randvoorwaarden op het gebied van fysieke en/of mentale ontwikkeling moeten in orde zijn voor je met piafferen begint?

Of hoort dit voor jullie net zo goed thuis in het rijtje schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyement?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 00:09

Ik ben met mijn jonkie al bezig met het optillen van de achterbenen mbv aantikken met zweep.
Met de 10 jarige ben ik daar al verder mee omdat hij al verzameld kan draven en hij dat volgens mijn instructeur al aan kan.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:37

Ik ben toevallig ook begonnen met toucheren van de benen, vooral ook weer voor de gewichtsverplaatsing/verdeling dus nog niet ter voorbereiding van de piaff ... maar wel handig dat hij dit vast begrijpt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:59

Wat is het doel van het aantikken en laten optillen van de achterbenen?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:52

Ik denk dat de Piaf wel thuis hoort in het rijdje schouderbinnenwaarts enz. Maar het is wel een oefening die fysiek en mentaal meer vraagt. Je paard moet een verzameling aankunnen. En dus achter gaan zakken. Maar je kan al makkelijk beginnen met een voorzetje van de Piaf/passage.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:17

Het doel van het aantikken van de benen is dat het paard leert om de benen op te tillen en omhoog te houden ipv optillen en de grond in neer te zetten. Met het optillen en hoog houden van het been gaat het paard het bekken kantelen, net als bij het achterwaarts. Als je daarna het aantikken combineert met klikken gaat het paard sneller om en om optillen.
Het is een methode om de piaffe aan te leren, net zoals je het kan doet vanuit achterwaarts en dan piaffe en zoals ik doe verzamelen in draf en dan piaffe.

Wat ik er fijn aan vind is dat je paard bewuster wordt van het achterbeen. Ik vind het wel een grondbeginsel net als schouders plaatsen en binnen achterbeen verder onder het lichaam plaatsen enz.

Ik heb deze week weer les, ga kijken of ik mijn instructeur wat foto's kan laten maken.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:13

http://www.youtube.com/watch?v=OHZ3iQBn94E

Ben er ruim tien minuten mee bezig geweest, maar ik geloof dat het gelukt is. In dit filmpje van Joseph Newcomb kun je zien wat de bedoeling is. Je ziet duidelijk het verschil tussen het achterbeen de grond in plaatsen ( de schimmel) en het been optillen en vasthouden ( de vos)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:42

Ik denk dat je eerst alle andere oefeningen moet beheersen voor je echt een correcte Piaf kan uitvoeren. Mijn pony kon na twee keer oefenen de halfsteps al, maar technisch niet correct uitgevoerd. Valt mij overigens ook op dat veel paarden de hulpen snappen, maar hun rug of bekken niet correct gebruiken.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:27

Ik vind het benen optillen een grondbeginsel niet de piaffe, voor de duidelijkheid.
De oefeningen zijn er om het paard te gymnastiseren, ik denk niet in een bepaalde volgorde.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:13

Bedankt voor het filmpje fardoe, erg duidelijk en interessant.
De piaffe is met name een verzamelende oefening denk ik, waar de zijgangen vooral gymnastiserend (versoepelend/rechtrichtend) zijn?

Op internet lees ik dat de piaffe de vervolgoefening is van de schouderbinnenwaarts (dragend binnenachterbeen) en de travers (dragend buitenachterbeen). Kan ik dan stellen dat die 2 oefeningen als voorwaarden gesteld kunnen worden voor het piafferen (beide achterbenen dragend)?

Als ik het oefenen met het been optillen bekijk, kom ik voor mijn gevoel in een Parellisessie terecht. Touwhalster, stick, wijken voor druk... Het lijkt voor mij als leek dan meer op het aanleren van een kunstje dan op een zware dressuuroefening, maar dat heb ik vast mis?
Kan iemand uitleggen waarom deze manier van beginnen met piafferen beter werkt (met sommige paarden) dan verzamelen vanuit draf? Ik wil het graag beter begrijpen. :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:39

Interessante vraag wijslander!

Ben benieuwd wat de wadh kenners hier van zeggen en vinden.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:55

Ik weet niet of ik het goed uitleg maar bij Storm bv. is het vanuit draf erg moeilijk. Hij doet eigenlijk alles goed, gaat achter mooi zitten, verzameld goed, maar kan dan niet voorwaarts. Word een bommetje. Hij “snapt” niet dat hij ook kan lopen in deze verzameling. (Erg Jip en Janneke uitgelegd) Daarom het extra oefenen op het achterbeen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:40

Mijn opmerking over het gymnastiseren is een reactie op wat Gizeppie zegt.

Ik werk aan de piaffe door het meer verzamelen tijdens de draf.
Het aantikken van het achterbeen staat daar voor mij helemaal los van.
Ik denk dat het belangrijkste is welke manier voor je paard het beste werkt.

Jane2, jouw paard is echt een paard wat heel hard zijn best doet om alles zo goed mogelijk te doen. Bij zo'n paard is het inderdaad het beste om oefeningen in stukjes op te delen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:37

Fardoe, dat klopt helemaal. Heb er zelf erg aan moeten wennen. Ben snel genijgt dat als iets goed gaat dan nog meer te vragen. Maar ik moet zo vaak een stapje terug om te zorgen dat het voor Storm leuk blijft hahaaa. Waardoor we eigenlijk nog verder vooruit gaan. Maar alles met super veel lol en rust.

Vind het echt zo geweldig allemaal

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:23

fardoe schreef:
Mijn opmerking over het gymnastiseren is een reactie op wat Gizeppie zegt.

Ik werk aan de piaffe door het meer verzamelen tijdens de draf.
Het aantikken van het achterbeen staat daar voor mij helemaal los van.
Ik denk dat het belangrijkste is welke manier voor je paard het beste werkt.

Jane2, jouw paard is echt een paard wat heel hard zijn best doet om alles zo goed mogelijk te doen. Bij zo'n paard is het inderdaad het beste om oefeningen in stukjes op te delen.

Hihi dat weet ik

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:14

:D

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:52

Ik kom even snel als een erg trotse moeder binnen vallen.
Vandaag heeft onze Silvy (10 jaar) grondwerk les met Storm gehad. Doet ze wel vaker met haar eigen tinkertje Woody. Maar Storm is verder opgeleid en staat scherper op de hulp. Dus hoppa schouderbinnenwaarts, traver, appyument en zelfs bijna een werkpirouette!!! Zo knap vind ik van haar. Super trots!!!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:06

Wat leuk Jane2 , ik snap dat je trots bent op je kind. Ze zal zelf ook wel heel trots zijn dat ze dat allemaal kan.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:54

Het grappige is dat een kind dus heel anders denk en dingen oplost waar wij een hele les mee bezig zijn. Bv met de appyument op een volte gaan. Als ze Storm even kwijt was en Storm met zijn achterhand naar buiten ging ipv een traver dan ging Silvy automatisch stilstaan om zijn achterhand weer op een traver te vragen en hem zo weer mee te nemen. Nou....daar heb ik behoorlijk voor moeten zweten om dat door te krijgen hahaaa. En zo had ze nog meer kleine dingen die bij haar automatisch gaan en mij best wat moeite hebben gekost om het te leren. Ik denk ook omdat zij met grondwerk is opgevoed. Voor haar is het heel normaal om langs haar tinker te lopen. Al met Woody echt nog bijna alles leren. Ik denk heel vaak: had ik dit ook allemaal maar geleerd toen ik 10 jaar was, ik ben pas met mijn 35ste ofzo begonnen met het rechtrichten enz.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 23:25

Oh wat gaaf! En wat een fijne bevestiging moet dat zijn, zowel van je pony als van je dochter!