Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:45

Ok, dat zie je dan wel terug vind ik. De vraag is natuurlijk in hoeverre ze er last van heeft. We hebben drie jaar een paard met een hernia gehad (is uiteindelijk 30 jaar geworden) dat door die hernia in een soort 'krabbengang' liep. Paard was gewoon vrolijk en genoot van het leven (dat kon zelfs een paardenleek gemakkelijk zien) en ook de dierenarts vond hem jaren te goed om in te slapen. Uiteindelijk is hij wel ingeslapen, oa door zijn aandoening en ouderdom.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:03

Dat is idd de vraag. Aan de ene kant is ze wel wat minder vrolijk geworden de laatste jaren. Het was voorheen een strak in het vel staand alert paard en dat is wel veranderd. Ze is wat uitgezakt (maar was dus weer strak onder de pijnstiller) en is wat tja... hoe zal ik het zeggen ... mat? geworden. Bovendien is ze banger geworden.
Daarbij moet rekening worden gehouden dat ze totaal niets laat zien, ook niet bij zware infecties. Koliek zie je alleen als je erg alert bent.
Vraag is echter of ze een hoge pijngrens heeft of gewoon veel verbergt. Voorlopig ben ik daar nog niet uit.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:57

Mag ik mij hier ook melden? :)
Ik heb het boek van Inge Teblick gekocht en ben dat nu aan het lezen, wil ook gaan beginnen met clickertraining.
Ben er achter gekomen dat het nog niet zo makkelijk is als het lijkt dus wil er nu les in gaan zoeken, maar het lijkt me erg leuk om te doen!
We hebben nu een ruin staan die ingereden moet worden, lijkt me een leuk idee om dat mbv clickertraining te gaan doen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:14

Tuurlijk undefined, en leuk dat je ook wil beginnen ermee!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:50

Leuk! Zijn jullie zelf begonnen of hadden jullie eerst les?
Ik heb een oproepje op bokt geplaatst voor les bij mij in de omgeving maar nog niet echt reactie.
Ik was zelf al een beetje begonnen maar dat ging nog niet je van het dus vandaar dat ik toch wat lessen wil.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:52

Ik heb nog geen les gehad... Ben dus zelf begonnen na me eerst ingelezen te hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:34

Welkom undifined. Ik heb zelf ook geen les gehad. Althans niet in clickertraining. Hier in de buurt zit geen trainer. Heb zelf veel gewerkt met info van het net, goede boeken, forum, filmserie van Alexandra Kurland, wat ander filmmateriaal etc. Veel kijken, lezen en proberen. Met vallen en opstaan.
Goede trainer is fijn, maar schaars. In ieder geval de trainers die werkelijk de nodige kennis over de hele ins en outs van clickertraining hebben. Die zijn echt zeldzaam. Inge is een van de weinigen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:59

Hm oke, dan ga ik me er toch verder maar zelf in verdiepen. Ik ben dus het boek van Inge aan het lezen, vind het een erg fijn en duidelijk boek!
Het eerste waar ik nu mee bezig ben is mijn paard de bridge aanleren, maar ik heb het idee dat ze gewoon maar een beetje tegen elke hand snuffelt met haar neus en blij is als ze een snoepje krijgt. Ga hier nog wat verder op inlezen dan. Misschien dat ik dit kan oplossen door haar gelijk op een voorwerp te laten targetten, omdat die in principe losstaat van het snoepje (die ze altijd uit een van mijn handen krijgt).
Ik heb bewust voor gebruik van een clicker en niet mijn stem gekozen omdat ik eerst vaak als ze iets fout deed mijn stem verhief om haar te waarschuwen, ik ben bang dat dit niet handig is als ik nu mijn stem als bridge ga gebruiken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:33

Evt kan ik wel naar Nijmegen komen voor les, maar Eindhoven Nijmegen is natuurlijk nog een afstandje. www.amable.nl is mijn site, dan krijg je een idee van wat ik precies doe :) Ik geef vooral clickerles in combi met VD, maar ik kan je ook met andere zaken met de clicker helpen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:44

Video's/dvd's/youtube kijken helpt in het begin goed. Dan zie je de timing en de handelingen. Dat is wel nuttig. Ik heb ook geen les gehad toen ik begon, ben meer dan 12 jaar geleden begonnen. Ik heb intussen wel wat clinic en workshops gevolgd maar dat is zoo ontzettend basic. Als ik de kans krijg een workshop van Alexandra Kurland te volgen of Ben Hart ga ik dat doen.

Met Kyra ben ik aan Horse Agility begonnen. Ik heb gisteren het januari parcours nog een keer uitgezet. Ze keek er helemaal niet meer van op, ook al stond het in een andere volgorde dan de vorige keer. Eerst online gedaan en dat ging heel erg goed, toen at liberty dat ging ook super goed en toen er maar op met touwhalster en teugels. Als laatste de teugels als halsring gebruikt en dat ging ook heel erg goed. Dat gaf wel een super goed gevoel: want ik heb alles met de clicker aangeleerd (tot het rijden aan toe).

Verder zijn mijn collega clicker trainer en ik bezig demonstraties te organiseren om het clickeren hier ook bekender te maken. De gastvrouw heeft een paardenopvang centrum en ze wil graag dat we iedere maand een demo komen geven. De eerste is HA gerelateerd. We gaan een paard van de gastvrouw gebruiken en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat verlopen. :D

Verder ga ik zelf de 17e een HA clinic volgen op vreemd terrein. Mijn clicker en een zak versnaperingen gaan dan heel hard van pas komen, denk ik. Kyra kan erg onzeker zijn op vreemd terrein. Dat wordt een goede uitdaging.

@Liljebo: ik ben nog niet aan je filmpjes toegekomen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:54

Amable schreef:
Evt kan ik wel naar Nijmegen komen voor les, maar Eindhoven Nijmegen is natuurlijk nog een afstandje. http://www.amable.nl is mijn site, dan krijg je een idee van wat ik precies doe :) Ik geef vooral clickerles in combi met VD, maar ik kan je ook met andere zaken met de clicker helpen :)

Bedankt, ik had jou site al gezien! Alleen 50 euro voor een les wordt me toch te veel. Ik ga YouTube maar eens afstruinen, ben verder niks in de buurt tegen gekomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:12

HL klinkt allemaal heel erg goed. Ben benieuwd. Heb zelf met billy ook fanatiek agility gedaan, ook mbv de clicker.
Filmpjes hebben tijd zat. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:17

Weetje, Undefined, als ik toendertijd had geweten welke fouten en hoeveel tijd en frustratie ik me had kunnen besparen door les te nemen had ik dat zeker weten gedaan. Als dat had gekund. Meestal kun je na 1 les al veel zelf doen. Of kijk of je ergens een les/workshop kunt bijwonen.

Ik ga nu ook een HA clinic volgen. Ik heb geen zin om het wiel nog eens uit te vinden. Les is hier ook duur en met HA heb ik ook nog eens het gevoel dat ik zelf al goed op weg ben. :o Toch ga ik 2 clinics volgen. Daarna beslis ik of ik weer een tijdje op eigen houtje verder kan.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:05

Ik ga er nog eens goed voor zoeken.
Het is voor mij namelijk iets leuks wat ik met mijn paard kan doen, maar het is niet mijn eigen paard en ben al genoeg geld kwijt aan rijlessen dus het is even uitzoeken hoe en wat. Gelukkig mag ik er wel alles mee doen dus dat is een plus!
In ieder geval lijkt een les om te zien hoe en wat me toch wel handig, dus ik ga even nadenken. Wellicht dat ik na 2 a 3 lessen al heel wat kan. Ik vind het alleen nogal zonde om meer geld kwijt te zijn aan benzinekosten dan de les zelf.

Ik ga zo eens het topic door lezen misschien dat ik daar nog wat tips uit haal.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:33

Met clicker training les train je vooral jezelf, als trainer. Voor het paard is het juist heel duidelijk en simpel, mits de trainer goed is. Dat is het mooie vind ik.

De trainer moet dan wel handig zijn in het hanteren van clicker en beloningen, de oefening in voldoende kleine stapjes kunnen verdelen ('Set up for succes'/ maak het gewenste gedrag gemakkelijk en ongewenst gedrag moeilijk uit te voeren), timing (!), lichaamstaal lezen. Je moet goed kunnen inschatten of het paard aan het gewenste gedrag 'denkt' of er al 'aan denkt' er mee op te houden. En doelen stellen, op tijd stoppen en creatief zijn in je training. Allemaal zaken die voor de trainer heel; belangrijk zijn. En ook allemaal eigenschappen die je als trainer op alle andere trainingsgebieden weer kunt inzetten.

Ik kreeg vandaag een compliment over mijn kookkunsten. Ik vind mezelf helemaal geen 'kok' of taartenbakker, maar toen dacht ik later: zou dat met clicker trainen te maken hebben dat ik daar beter in ben geworden?
Koken draait ook immers om vooruit denken, een stappen plan maken, timing en inschattingen maken. ;)
edit: en natuurlijk beloning :Y) :9 (taart)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:17

Ik hoop toch niet dat er verband is tussen kookkunsten en clickerkunsten. Dan ben ik een toch barslechte clickeraar namelijk... :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:20

Ach je leeft toch nog? ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:31

haha... nouja taart is wel een fijne beloning voor hard werk. Ik bak trouwens erg graag, maar het komt er tegenwoordig nooit van. Als ik een taart bak, moeten we die met zijn tweeen opeten. Niet goed voor mij. :+
Bak wel nog als de kinderen er zijn (en alleen als ik veel tijd heb. Snel, snel is niet leuk. Heb je alle tijd, dan is het ontspannend)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:26

Ben net een site tegen gekomen an iemand die les geeft bij mij in de buurt *\o/*
Heb gelijk een mailtje gestuurd, hoop dat ik daar aan de slag kan!

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:55

Zo even een tijdje weg geweest. Veel drukte gehad.
Dixie heeft ook een paar dagen een blessure gehad dus ook niet veel kunnen doen.

Morgen wil ik met haar een agility parcour gaan doen. Ik denk erover om me in te schrijven bij de Online horse agilitu club. Ik las dat er hier ook meer mensen aan meedoen? Ik vraag me af of je dan tussen de oefeningen door ook mag clicken?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:04

Op http://www.thehorseagilityclub.com/ staan alle regels wel uitgelegd. Ik weet niet of je tussendoor mag clicken, ik dacht van wel. Maar het kan ook zijn dat het per level verschilt wat wel/niet toegestaan is. Je kan het vast op de site vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:13

Dixies, ik heb dat ook een tijd met mijn shet gedaan, voordat hij ziek werd. Heb in het begin zeker de clicker gebruikt en dat was ook toegestaan. Heb er wel naartoe gewerkt om uiteindelijk voor het hele parcours te clickeren en dat leverde extra punten op omdat het dan vloeiend verloopt. Dat zien ze het liefste.

Undefined, leuk. Wie heb je als instructeur?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:20

Liljebo, ik heb je filmpjes bekeken. BIj de eerste dacht ik; ze staan toch gewoon gezellig. Ja, het is geen hectiek, maar ik zie wel hier en daar alerte oren. Het maakte voor mij geen indruk van paarden die pijn hebben. Maar toen ik het tweede filmpje bekeek, snapte ik opeens wat je bedoelt - de dames zijn daar duidelijk actiever. Maar toen ik erover na ging denken: het lijkt alsof Silja (dat is toch Silja?) in dat filmpje ergens op loopt te wachten - en ze is er erg ongeduldig over, te oordelen naar het 'slangen' van haar nek. Heb je de filmpjes op dezelfde momenten van de dag gemaakt? Filmpje 3 is weer pais en vree, om het maar zo uit te drukken.
My two cents!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:31

nimue, de filmpjes zijn rond dezelfde tijd genomen en de paarden waren net gevoerd maar sil was hyperalert tijdens pijnstilling en reageerde op alles in de omgeving. Verder zijn het paarden die zeer weinig laten zien. Vergeet niet dat sil daadwerkelijk een ernstig probleem links achter heeft,naast lichte artrose en hälga zelfs met een zeer voorzichtige buigproef enorm in de problemen kwam. Als je goed kijkt zie je ook dat sil met tijden li achter ontlast en zie je dat ook aan de bespiering achter. Een tijd geleden liet ze stereotypegedrag ezien en hälga had moeite met op rust staan en zonderde zich veel af..Dat zijn geen goede signalen. Maar momenteel lijkt het meer op acveptabel ongemak. Vooralsnog blijven ze dus gewon rondscharrelen in de hoop dat het redelijk blijft gaan. Ik buig mij nu over de dingetjes die ik nog met hen zou kunnen doen in de wei als bezigheidstherapie

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:03

Ben het met je eens, dat zoals het er nu uitziet ze best nog wat rond kunnen scharrelen! Heb je al eens gekeken bij www.artofnaturaldressage.com? Wellicht kun je daar wat inspiratie voor bezigheidstherapie opdoen?