Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:41

Mijn lessen gaan nu van €50 naar €55 per uur...

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:50

€45 per uur :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:56

Mijn instructrice is helaas gestopt met lesgeven. Ik betaalde voor haar ook 40 euro. Maar ze nam ook echt de tijd. Soms waren we in een half uur klaar, maar soms ook een uur. Hing er echt vanaf hoe het ging en of we het doel hadden bereikt. Zij was wel academisch.

Nu ik meer ben gaan nadenken over hoe mijn paard lichamelijk in elkaar zit zie ik wel tegenstrijdigheden in trainingsmethodes. Flynn kent veel van het academische, maar het klassieke van Bastiaan de Recht spreekt mij ook erg aan. Het academische geeft hele andere hulpen als je op de grond werkt als in het zadel, terwijl het klassiek juist weer meer hetzelfde doet als in het zadel. Zijn er meer mensen die dit opvalt?

Ik ben op dit moment bezig met lengte maken.. Flynn heeft de neiging zich vast te zetten in zijn rug (zal daarom op dit moment gevoelig zijn in de rug).. Toen ik hem kreeg (november 2017) had hij een mega onderhals spier.. Die verdwijnt langzaam..

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:07

Ik ervaar het juist niet zo, ik krijg academisch les maar mijn hulpen zijn op de grond hetzelfde als erop.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:51

Ik betaal voor een les 55 euro, is wel een reden dat ik niet wekelijks les maar kan altijd lang genoeg
voortborduren met 1 les in de 3 a 4 weken...

Ik ben eigenlijk niet bekend met academisch,kan je in jip en janneke taal uitleggen wat het verschil is in academisch en klassiek?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:58

Babette schreef:
Ik betaal voor een les 55 euro, is wel een reden dat ik niet wekelijks les maar kan altijd lang genoeg
voortborduren met 1 les in de 3 a 4 weken...

Ik ben eigenlijk niet bekend met academisch,kan je in jip en janneke taal uitleggen wat het verschil is in academisch en klassiek?

Academisch is een manier van Brent Branderup/Greetje Hakvoort/ Sonja Braafhart/Marijke de Jong. Hier werk je vanuit een enkele lijn, naar handwerk met dubbele teugel, naar longeren met enkele teugel en vervolgens in het zadel. Het valt mij op dat Academisch andere hulpen gebruikt op de grond als in het zadel. Je begint hierbij met achteruit lopen aan enkele teugel en laat je paard doormiddel van je hand en het zweepje de oefeningen doen. Later werk je met een dubbele teugel, maar ik vraag mij dan nog steeds af hoe ga je dan met dat zweepje die oefeningen opnieuw uitvoeren. Dat begrijp ik niet, omdat je positie dus veranderd van achterwaarts lopen naar voorwaarts lopen, daarnaast is er niks vergelijkbaars met je been.

Klassiek (Bastiaan de Recht) begint met de Franse manier (longeer singel, dubbele lijnen) met verschillende posities innemen, ook het longeren met dubbele lijnen. Daarna gaat die longeer singel weg en werk je met een korte dubbele lijnen, waarbij je verschillende posities inneemt bij het paard en vanuit daar dus de oefeningen uit voert. Je gebruikt de lijnen als je been, terwijl dat bij het academisch niet zo is en je daar ook met dubbele lijnen achter je paard loopt of longeert. Je begint eerst met lang en laag en vervolgens ga je opgerichter werken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:59

__PrinCes schreef:
Ik ervaar het juist niet zo, ik krijg academisch les maar mijn hulpen zijn op de grond hetzelfde als erop.

Hoe dan? Wat doe jij dan anders of even als voorbeeld he, hoe doe jij dan de travers? Zowel er op als er naast. Ik hoef alleen mijn heup te openen en zweepje omhoog te houden en mijn paard loopt een travers aan de hand, maar hoe ik dat erop moet doen is zo anders..

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:03

Dank je Gizeppie!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:05

Babette schreef:
Dank je Gizeppie!

Ik weet niet of ik het goed omschreven heb, maar dit is wat ik uitgezocht heb. Ik heb meer kennis over het academische dan het klassiek, maar ook in het academische schijnen -1002929209 manieren te zijn die zich academisch noemen haha.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:06

Gizeppie schreef:
__PrinCes schreef:

Hoe dan? Wat doe jij dan anders of even als voorbeeld he, hoe doe jij dan de travers? Zowel er op als er naast. Ik hoef alleen mijn heup te openen en zweepje omhoog te houden en mijn paard loopt een travers aan de hand, maar hoe ik dat erop moet doen is zo anders..

Maar als je je zit erbij gaat pakken dan kan je hulp op de grond nooit hetzelfde zijn als erop toch? Ik doel meer op de hulpen met zweep en teugel gebruik.
Als ik er voor of er naast loop (ik doe beiden) dan leg ik mijn zweep op de buitenbil of tegen de hals (en nu hij het begrijpt is inderdaad zweep omhoog al voldoende maar we zijn begonnen met buitenbil of binnenhals zweep) , als ik rijd gebruik ik de zweep op exact dezelfde manier, echter komt hierbij dan nog extra mijn zit kijken waardoor ik de travers nog meer kan "finetunen".
Hetzelfde als ik op een volte stap, gebruik ik mijn zweep om stelling te vragen door bij de singel te tikken, dit doe ik ook als ik erop zit (ik rij meestal eenhandig).
Damn uitleggen is moeilijk met woorden :')

Hoe rijd jij travers erop dan?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:21

Van wie heb jij les Babette?

Wat ik niet helemaal begrijp van AR is de afwezigheid van de buitenteugel om het weglopen over de schouder te voorkomen, maar ook bijvoorbeeld om de schouders naar binnen te plaatsen bij de schouderbinnenwaarts. Ohz doe je dat -als het goed is- ook met je buitenteugel. De binnenteugel onderhoudt alleen de stelling. Iemand die dat kan toelichten?

Ook lijkt het mij een nadeel van AR dat je altijd voor het paard blijft lopen (in zijn achteruit dan) en het daarmee afremt. Dat zou voor mijn paarden averechts werken, die moeten juist van achteruit gestimuleerd worden om de ruimte te pakken en te gáán. Maar er zijn vast ook paarden voor wie het juist een voordeel is!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:32

Wijslander, bij Patrick Molenaar les ik met werken aan de hand en dubbele longe ... soms ook rijden maar dat doe ik meestal bij Noor Tanger maar ook bij haar werk ik wel eens aan de hand.

En bij mij komen de inderdaad de hulpen aan de hand overheen met erop, afgelopen weken weer meer aan de hand gewerkt dan onder het zadel, hij was uit zn zadel gegroeid na 3 maanden dus voor mij een bevestiging dat het werken aan de hand wel echt zn vruchten af werpt en weldegelijk een volwaardige training is, ik merk dat ik dat nog wel eens (moet) verdedigen, ik moet niets natuurlijk maar zo voelt het dan.

Ik zal ook eens wat fotos maken binnenkort maarrrrrr we staan echt in de kinderschoenen hoor, het ubertreten gaat nu steeds beter, schouderbinnenwaarts gaat goed en het wijken is nog wat zoekende in tempo... maar ik vind het heerlijk om te doen en Meino ook ondanks zijn concentratievermogen van een stoeptegel

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:36

Ik loop niet alleen achteruit maar ook ernaast Wijslander, maar pas nu we wat verder zijn dus het is niet alleen maar achteruit lopen. Daarnaast longeer ik ook heel veel en lange lijnen pak ik ook wekelijks mee. Als ik wil dat mijn paard harder of zachter loopt, zal ik dat zelf ook moeten doen, dat vereist wel enige training dat hard achteruit lopen :+

Als je er voor loopt heb je inderdaad geen buitenteugel, ik gebruik dan een enkele keer mijn zweep en als ik de buitenschouder echt niet mee krijg ga ik of er naast lopen en dan dus 2 teugels gebruiken of ik blijf er voor lopen en ik sla het uiteinde van mijn lijn om zijn hals en dan gebruik ik mijn zweep hand om als het ware zijn schouder van de hoefslag te "trekken". En je paard volgt jou met zijn schouder, je blijft zelf ook niet op de hoefslag lopen maar je gaat op de binnenhoefslag lopen.
Rijdend hangt de buitenteugel veel los, maar als ik hem al tegen de hals aan leg pakt paard hem al mee, en onder het zadel kan je weer makkelijk de zweep gebruiken om de buitenschouder te helpen.

Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt :+

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:51

Gizeppie schreef:
__PrinCes schreef:

@ princes

O dat verklaard het. Ik rijd mijn pony niet met zweep. Alleen met handwerk. Ik rijd de traver vanuit een hoek of volte. Mijn binnenbeen net achter de singel, mijn buitenbeen naar achter. Beginfase laat ik zijn hoofd nog iets naar buiten stellen, op de verfijning iets naar het midden op de rechte lijn en nog een stapje verder klein beetje stelling naar binnen. Ik blijf wel recht zitten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:52

Wijslander schreef:
Van wie heb jij les Babette?

Wat ik niet helemaal begrijp van AR is de afwezigheid van de buitenteugel om het weglopen over de schouder te voorkomen, maar ook bijvoorbeeld om de schouders naar binnen te plaatsen bij de schouderbinnenwaarts. Ohz doe je dat -als het goed is- ook met je buitenteugel. De binnenteugel onderhoudt alleen de stelling. Iemand die dat kan toelichten?

Ook lijkt het mij een nadeel van AR dat je altijd voor het paard blijft lopen (in zijn achteruit dan) en het daarmee afremt. Dat zou voor mijn paarden averechts werken, die moeten juist van achteruit gestimuleerd worden om de ruimte te pakken en te gáán. Maar er zijn vast ook paarden voor wie het juist een voordeel is!

Nou en dat is precies wat jij nu benoemd waar ik nu op dit moment tegen aan loop. Mijn pony loopt of drukt zichzelf naar buiten. Ik kan dit dus niet begrenzen, omdat ik geen buiten teugel heb..

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:03

Gizeppie ik doe klassiek met twee teugels omdat dat het beste overeen komt met de hulpen van het rijden. Ik vind dat je het jezelf en je paard zo makkelijk mogelijk moet maken en deze manier werkt voor mij het beste.

Wijslander ik betaal 35 euro per half uur les wadh en 45 euro voor drie kwartier les onder het zadel. Dit is van dezelfde instructeur. Mochten er meer mensen op dezelfde locatie les hebben krijg je 5 euro korting.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:04

Princes: ik volg je uitleg, maar de logica niet helemaal. Waarom zou je achteruit gaan lopen en met 1 teugel werken? Het komt voor mij onpraktisch over, maar misschien zit er wel een duidelijk doel achter?

Tijdens het rijden gebruik ik mijn buitenteugel juist om wendingen en voltes in te rijden, maar ook met zijgangen gebruik ik de buitenteugel om de schouders te plaatsen.
Mijn binnenhand onderhoudt hierbij de stelling en stuurt mee, maar teveel binnenteugel leidt tot verkeerde buiging (in de hals in plaats van in het lijf).

Dus voor ons is de buitenteugel wel belangrijk om actief mee te laten doen tijdens wadh. Tijdens schouderbinnenwaarts streef ik naar een losse binnenteugel i.p.v. buitenteugel.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:30

Voor de plaatsing van de atlas. Door met 1 teugel op de middelste ring van de kaptoom heb je volledige controle over de atlas van je paard. Ik loop eigenlijk zelden/nooit tegen het probleem aan dat de buitenschouder niet mee komt..
De clue van het achteruit lopen.... uhhhh dat je alles goed kunt zien? :+ ik vind het zelf een fijne manier van werken. Met mijn pony ben ik ooit er naast begonnen en dat werd helemaal niks. Toen ik achteruit begon te lopen ging het ineens 100x beter. Maar er zijn ook paarden die er helemaal niks mee kunnen.

Als ik met 2 teugels werk gebruik ik mijn buitenteugel ook inderdaad voor hetzelfde als jij beschrijft alleen hangt hij bij mij waarschijnlijk losser maar ook dan kan je hem nog gebruiken door hem tegen de nek te houden of juist niet.

Het is maar net wat je aanleert natuurlijk. Ik ben ondertussen zo gewend aan het achteruit lopen dat ik zelfs achteruit kan draven met mijn paard :')
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:36

Dus de atlas van het paard stuurt de buitenschouder aan? Kan ik daar ergens meer over lezen? Over biomechanica wil ik altijd meer leren. :D

En het is zeker waar dat er meerdere wegen naar Rome leiden!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:46

Ik heb geprobeerd te googlen maar ik kan er geen theorie op internet over vinden :') dus nu vraag ik me af of ik het al die tijd wel goed heb begrepen. Ik ben nooit zo goed met theorie ik doe alles op gevoel. :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:03

Gevoel is absoluut belangrijk als je werkt met paarden. :j maar biomechanica en wadh vormen ook een goede combinatie!

Met een beetje kennis van de natuurwetten worden sommige hulpen en oefeningen ineens een stuk duidelijker. Zo ging er voor mij een wereld open toen ik leerde dat stelling vragen het beste werkt door je hand omhoog te doen in plaats van opzij. Dat had ik best 20 jaar eerder willen weten. :P

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:56

Ach Wijslander, zo blijft er altijd weer wat te leren over. Al moest ik wel even lachen om de " 20 jaar eerder willen weten"

Net nog even adh gewerkt met de schimmel. Vorige week ging het na mijn geweldige les niet zo goed. Vandaag ging het weer fijn. Ben bezig met het plaatsen van de zweep, wat ik best moeilijk vind. Heb nu een zweep met houten handvat waar een kromming in zit zodat hij fijn in je hand steunt en ik kan hem dan met mijn duim makkelijk van laag naar hoog bewegen omdat hij in evenwicht hangt. Maakt het allemaal weer een stuk makkelijker.
Kon nu met draven aan de zijkant van het achterbeen bijtikken om te verzamelen.
Ook bezig geweest met de appuyementen en de travers en dat gaat steeds beter. Ik weet steeds beter waar ik mezelf moet plaatsen.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:04

Wijslander schreef:
N.a.v. een prijsstijging van mijn instructie ben ik wel benieuwd geworden wat jullie ongeveer betalen voor les? Voor degenen die dat willen delen natuurlijk. :)

Ik betaal €35/per les + €5 verplaatsingskosten :)

Best wel veel mensen van bij mij uit de buurt lees ik! Super fijn! :D
Ik ben echt een leek in wadh dus ik lees wel alles wat jullie schrijven maar ik kan helaas niet veel meerwaarde bieden op gebied van kennis :+

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:04

Vandaag weer voor het eerst gereden sinds een week of 2? ongeveer en wat ben ik blij met de progressie, ik merk zoveel vooruitgang in het rijden sinds ik serieus aan de hand ben begonnen
met werken. Linksachter is zijn zwakste been en met rijden gooit hij mij constant naar rechtsvoor
en pak ik hem teveel op de binnenhand enzovoorts enzovoorts, ik kan ernaast zoveel beter gericht dat been goed onder laten plaatsen dat ik ook echt zoveel meer balans voelde vandaag. Heerlijk, morgen weer een training aan de hand en een lekkere wandeling. Helemaal happy en moest het echt even delen *\o/* *\o/* <3

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:36

Klinkt goed fardoe en Babette! Superfijn om zo tevreden te eindigen na het trainen hè. :D Dat heb ik ook lange tijd gemist en sinds het wadh helemaal teruggevonden!

BaBritFre, oefenverslagjes vind ik super interessant om te lezen, dus wat mij betreft post je lekker mee hoor!

Zelf heb ik deze week vooral aan de lange teugel gewerkt, dus hier niet zoveel te melden. Wil graag draven aan de hand, maar aan de lange teugel is makkelijker (kan ik hier en daar een volte draaien om het bij te houden). Dus daar ben ik nu eerst goed mee bezig. :D