Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:08

Visitor schreef:
Wat mooi dat het experiment is gelukt!

Leuk he, niet-clickertrainers zullen wel denken... MAAR 3 pasjes? En ik loop hier de hele tijd te smilen en plannetjes te smeden voor de volgende les :).

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:14

Leuk CM. Maar ook je petje af voor je instructrice, dat ze er zo voor open staat. Dat is ook niet vanzelfsprekend.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:05

liljebo schreef:
Leuk CM. Maar ook je petje af voor je instructrice, dat ze er zo voor open staat. Dat is ook niet vanzelfsprekend.

Zeker weten! Neeske van Silfhout heet ze: www.harmonischerijkunst.nl

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:23

Ik heb nog een rijtechnische vraag. Sorry als het een domme vraag is maar nu ik met de clicker rij moet ik opeens heel hard nadenken over van alles :). Ik heb tot nu toe onder het zadel getraind:

- voorwaarts voor tweezijdige beenhulp
- stelling geven op binnenteugel
- schouder opzij voor buitenteugel tegen de schouder
- achterhand opzij als ik 1 been wat naar achter aanleg vanuit stilstand
- wijken als ik een rechte lijn rij en een eenzijdige beenhulp geef

Allemaal leuk maar nu wil ik het gaan combineren en wat meer dressuurmatig correct gaan rijden. Een beetje buiging gaan vragen op de volte en ondertreden.

Zie http://www.joycemulder.nl/wp-content/up ... treden.jpg

In de les hebben we nu geoefend met wegstappen, waarbij ze haar achterbeen onder haar lijf moet zetten (zie plaatje). Ze begreep het heel goed maar wat er nu gebeurt is het volgende, ik geef een eenzijdige beenhulp, ze stapt eerst een stapje opzij en daarna gaat ze pas naar voren waarbij ze wel haar achterbeen netjes onder haar lijf zet.
Dat stapje opzij wil ik niet, maar ik snap wel waarom ze denkt dat dat moet, tenslotte heb ik dat zelf zo getraind. Wat is nu een logische hulp om te geven om EN naar voren EN met ondertredend achterbeen weg te stappen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:01

Wat leuk om te horen dat je zelf geclickerd bent en dat het zo'n goede ervaring was. :)

Ik denk dat dit nog te lastig is in het begin. Waarom stap je niet eerst een paar passen rechtdoor voor je op de cirkel gaat? Gewoon een vraag hoor. Stap je paard weg altijd al goed weg met het binnen achterbeen?

Ik zelf gebruik nog eerst wat andere hulpen voor het gebruik van tweezijdige beenhulp bij het wegstappen: inademen (borstkas komt omhoog, mijn handen komen daardoor iets naar voren zodat het paard van voren ruimte krijgt weg te stappen, ik word 'lichter' in mijn zit en mijn energie gaat omhoog) zit en dan been als het nodig is. Meestal is dat niet nodig. Voorwaarde ik wel dat ik in balans op het paard zit.

Ik ben zelf bezig met rechtrichten aan de hand en dan laat ik Kyra eerst nageven en vraag ik stelling voor ik wegstap op de volte. Onder het zadel stap ik eigenlijk nooit weg op de volte. Maar goed wij zijn nog niet lang bezig, ik ben nog steeds bezig met 'inrijden'. :)

Als ik op de volte met ondertreden binnen achterbeen zou willen wegstappen, zou ik mijn zithulp eerst inzetten (indraaien van mijn heupen, 'sturen met mijn navel', waardoor ik nageef op buitenteugel, energie omhoog). Als je dan een tweezijdige beenhulp geeft, ligt je buitenbeen al iets verder naar achter omdat je je heupen hebt ingedraaid op de cirkel en je binnenbeen ligt dan al iets naar voren. Je zou het eens kunnen proberen. Als ik lesgeef laat ik mensen altijd eerst goed oefenen om op hun zit wegstappen en halthouden. Misschien dat eerst oefenen?
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 26-01-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:11

HippoLogic schreef:
Wat leuk om te horen dat je zelf geclickerd bent en dat het zo'n goede ervaring was. :)

Ik denk dat dit nog te lastig is in het begin. Waarom stap je niet eerst een paar passen rechtdoor voor je op de cirkel gaat? Gewoon een vraag hoor. Stap je paard weg altijd al goed weg met het binnen achterbeen?

Ik ben zelf bezig met rechtrichten aan de hand en dan laat ik Kyra eerst nageven en vraag ik stelling voor ik wegstap op de volte. Onder het zadel stap ik eigenlijk nooit weg op de volte. Maar goed wij zijn nog niet lang bezig, ik ben nog steeds bezig met 'inrijden'. :)

Ja leuk he, maar ze heeft mijn paard geclickerd hoor niet mij :).

Goede vraag, mijn instructrice vond haar beter onderstappen als ik het bij het wegstappen al vroeg. En het was voor haar dan duidelijker klikken. Als ik wegrij en na een passen buiging vraag weet zij niet precies wanneer ik ondertreden vraag en of ze moet gaan klikken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:12

Ik heb mmijn post ge-edit. :) En aangevuld.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:22

HippoLogic schreef:
Ik heb mmijn post ge-edit. :) En aangevuld.

Goeie info! Ga ik proberen. Ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik met de clicker rij de echte verfijning, dwz het rijden op zit, nogal weggezakt is. Misschien is het nu een goed moment omdat opnieuw te introduceren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:08

Poeh, cm, vind ik lastig hoor, ik weet het ook niet echt. Is wegstappen met ondertredend achterbeen niet gewoon het verfijnen van 'wegstappen'? Dus 80-90% van de tijd gaat wegstappen goed, d.w.z. reageert op cue (twee benen) en nu ga je dat verfijnen en beloon je alleen als dat ook actief is en dus met goed ondertredend achterbeen (en/of stelling en/of buiging om je binnenbeen)? Ik zie niet zo goed waarom je daarvoor (enkel) een eenzijdige kuithulp nodig zou hebben. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:19

Visitor schreef:
Poeh, cm, vind ik lastig hoor, ik weet het ook niet echt. Is wegstappen met ondertredend achterbeen niet gewoon het verfijnen van 'wegstappen'? Dus 80-90% van de tijd gaat wegstappen goed, d.w.z. reageert op cue (twee benen) en nu ga je dat verfijnen en beloon je alleen als dat ook actief is en dus met goed ondertredend achterbeen (en/of stelling en/of buiging om je binnenbeen)? Ik zie niet zo goed waarom je daarvoor (enkel) een eenzijdige kuithulp nodig zou hebben. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt.

Ja met buiging, zie plaatje uit mijn vorige post. Tweezijdige kuithulp is gewoon rechtuit wegstappen lijkt me?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:46

Ik denk dat het handig is om met bv achterhand wijken naast de beenhulp de juiste begeleidende teugelhulp en gewichtshulp geeft, die toch weer anders is dan het wegstappen en ondertreden.
En dat fijne onderscheid zou je paard dan moeten leren.
*denk ook maar in het wilde weg wat mee*

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:36

Bedankt allemaal, goeie tips. Ik denk dat het idd zit in de combinatie van hulpen en meer gebruik maken van de gewichtshulp. Eerst stelling vragen en dan wegstappen is ook een goeie, hadden we ook al gedaan in de les en dat maakte zeker verschil.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:12

crosmuller schreef:
Ja met buiging, zie plaatje uit mijn vorige post. Tweezijdige kuithulp is gewoon rechtuit wegstappen lijkt me?

Ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in combinatie van hulpen, zoals lj en hl ook al zeiden, dacht ik. Want in de praktijk is de cue voor rechtuit wegstappen inderdaad tweezijdige beenhulp, maar ook toestaan met je handen, meezijn met je zit, etc. En als je datzelfde wil, maar dan op de volte, dus in buiging, komt daar ook een (kleine) teugelhulp, misschien zithulp bij, en je binnenbeen ligt dan meer aan dan je buitenbeen, wat weer wakend achter de singel ligt, maar de hoofdmoot zou denk ik 'wegstappen voor tweezijdige beenhulp' blijven, en die andere cues die je er aan toevoegt zorgen voor de verfijning (buiging), zou ik denken. Ik zou als je stilstaat en je legt enkel één been aan, dat echt willen houden als cue voor het omzetten van de achterhand, en niet voor het wegstappen. En als ik dat doe terwijl ik stap, zou ik dat willen reserveren voor wijken.
(Maarja in mindere mate gebruik ik het ook voor het onderhouden van de buiging, dat is waar. :\ ) En voor het wegstappen zou ik in principe de tweezijdige kuitdruk willen houden. Dus ik denk dat het een snelle opeenvolging en/of combinatie is van hulpen die zorgt voor het wegstappen in combinatie met buiging en ondertredend achterbeen. Nou ja, dit is ook maar een beetje off the top of my head-gefilosofeer, als ik bedenk hoe ik het 'normaal' met rijden doe... Maar wellicht slaat het nergens op :D

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:59

Moet je eigenlijk niet altijd 1 stap rechtuit gaan? Het is volgens mij makkelijker te buigen vanuit beweging dan stilstaand te draaien op de benen? Of begrijp ik het verkeerd?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:08

nimue2010 schreef:
Moet je eigenlijk niet altijd 1 stap rechtuit gaan? Het is volgens mij makkelijker te buigen vanuit beweging dan stilstaand te draaien op de benen? Of begrijp ik het verkeerd?

Nee draaien op de benen hoeft niet, het is meer zo dat het paard het binnenachterbeen optilt en dan onder de massa plaatst (zie plaatje), dat kan al bij het wegstappen lijkt me.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:25

Snap het nu! Maar dan sluit ik me aan bij visitor :-)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:00

Hasjam_Poe schreef:
liljebo schreef:
Daarnaast zijn mijn paarden paarden die niets laten zien.

Zijn niet alle paarden geneigd om zo min mogelijk "te laten zien"? Paarden zijn prooidieren; als ze verzwakken worden ze doelwit voor roofdieren. Ik kan me zomaar voorstellen, dat moeder Natuur het doorsnee-paard geprogrammeerd heeft, om zo min mogelijk verzwakking te "tonen".

Die van mij is echt een watje.. zodra hij een stukje haren mist (als de merrie heb een beet heeft gegeven bijvoorbeeld als meneer niet vlug genoeg aan de kant gaat) en ik wil daar met een borstel over heen gaan dan gaat hij bijna zitten ... al wijs je ernaar dan begint hij als met dat stuk huid te trekken... ik vind het niet erg... hij blijft iig niet te lang met vanalles rondlopen...!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:54

Dat heeft zeker voordelen. Heb heel wat kapotgereden koudbloeden gezien, omdat ze alles maar ondergaan. Helaas.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:18

Ik zie net dat het interview met Inge Teblick in de uitgave van Maart komt. Nog even geduld dus :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:15

Als iemand het dan zou willen scannen voor een arme buitenlander? ....

Ik plaats even de filmpjes, zoals afgesproken. Heb alleen niet kunnen filmen bij dooi, want toen was de grond ook verre van ideaal (hoewel hälga er toen zomaar opeens een paar galoppasjes uitgooide, toen ik kwam voeren... eenmalig, maar toch leuk)

De filmpjes zijn dodelijk saai hier en daar, dus als je er geen zin in hebt... alle begrip. (af en toe stukje skippen kan ook)
Voor de doorbijters... het gaat erom hoe ze eruit zien, houding, gedrag, beweging etc.
Heb ze zelf natuurlijk ook paar keer bekeken :)

Even erbij zeggen dat ik gewoon interesse heb in de visie van buitenstanders en dat niemand bang hoeft te zijn dat ik beslissingen neem op basis van datgene wat wordt geschreven/hun mening en dus ook niet bang hoeven te zijn dat daarmee verantwoordelijkheid bij een ander komt te liggen.
Die ligt nl ten alle tijden 100% bij mij.

Voor medicatie
http://www.youtube.com/watch?v=S5H2KNlTrBk

Na ong 5 dg medicatie (geloof ik) Paarden staan hier dus nog op medicatie
http://www.youtube.com/watch?v=k8QQlKTm7aE

Ongeveer 2 weken na medicatie-kuur.

http://www.youtube.com/watch?v=rGFf-sNybYo

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:28

Ik wil het wel inscannen hoor :). Het tweede filmpje doet het niet, staat op prive. De andere twee heb ik bekeken. Er valt me niets bijzonders op, misschien dat ze veel stilstaan in het eerste filmpje.. Maar ja het is zo'n momentopname.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:35

Op het filmpje twee weken na medicatie lijkt ze een beetje moeilijk met de achterbenen te lopen, maar dat kan wel liggen aan de bevroren ondergrond? Mij valt ook niet veel bijzonders op, ze lijken gewoon kalm, rustig en op hun gemak :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:38

Ik heb even het tweede filmpje aangepast. Sorry. SN, wie bedoel je met 'ze?' (hälga of silja?)

Ze zijn idd gewoon aan het rommelen in de wei. Gaat mij ook meer om beweging in rust/wei, manier van staan etc. Werken doen ze toch niet meer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:39

Haha, dat weet ik dus niet, ik herken ze niet uit elkaar :D Het paard dat in het begin van het laatste filmpje als eerste door het beeld wandelt, naar de hooibak (denk ik?) toe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:42

:) Ah ok, dat is onze silja. Zij heeft dus idd een probleem met een achterbeen en zeer slechte bespiering achterhand daardoor. De grond is in alle filmpjes niet zo goed. Helaas. Winter.