Vandaag voor het eerst met de ruin gewerkt na de verhuizing naar hun nieuwe stal. Oude stal stond hij werkelijk stijf van de spanning in zijn lijf, echt stress. Dat merkte ik met werken ook wel. Donderdag hebben we weer les. Mijn houding is ook ff bagger zag ik. Ik heb afgelopen week erg last van mijn onderrug gehad, vanochtend ook weer eerste keer fysio geweest. Moest rustig aan doen vandaag van haar, maar pownie longeren kon wel.
Hoppit
Geplaatst: 10-04-18 17:18
__PrinCes schreef:
Ik heb me nooit helemaal thuis gevoeld in de gewone dressuurwereld. Ik reed altijd veel te zachtaardig en het liefst met losse teugels.
Dit dus, hier heb ik mij ook in de eerste 1.5j dat ik mijn vuilnisbakpony had zo aan geërgerd. Lesgeefster paste totaal niet bij ons, ik met de instelling 'he ze doet het op een losse teugel als een zonnetje', juf vond dat 'k 'm strak moest houden. Dat ze daar een zwiepende klierbak van wordt werd vakkundig genegeerd.
Ben er vnl veel over aan het lezen geweest en sinds we op de Utrechtse Heuvelrug wonen kan ik eindelijk gaan uitvogelen wat voor ons werkt We gaan wel zodra er een paardje is voor mijn vriend er meteen mee beginnen, zonder hopelijk de fouten die we op de mijne hebben gemaakt. Hij wil een Comtois, dus er zal gewoon aan de hand gewerkt worden met een lekker stevig trekpaard Wij kiezen het ras dus niet naar de discipline (wel naar onze andere hobby :p )
Leuke foto's Jeetje77, hopelijk gaat het snel beter met je rug en ben benieuwd naar foto's wadh. Hoppit was toch wel nieuwsgierig naar je andere hobby dus even op je website gespiekt
Hoppit
Geplaatst: 11-04-18 13:05
Hahaha, ja wij 'middeleeuwen', niet datgene wat je op de Elf Fantasy tegen komt, maar het historische. (website is wel een beetje verouderd, doen 95% via facebook of evenementen ) Daar wordt ook vaak voor PRE of lusi gekozen omdat dat vaak redelijk dappere, maar in paniek bij elkaar te houden paarden zijn. Koudbloeden verdragen veel sneller en makkelijker dingen als kanonnen, maar als het een 'nope nope NOPE'-situatie is, krijg je een koude niet zo snel van z'n plek. Hebben wel eens een geniaal steekspel gezien in Duitland, waar een Poolse koudbloed het toch wat te warm vond om te jousten Beest ging niet meer harder dan een gezapige stap
't lijkt me idd ook wel leuk moesten sommige dingen eens gewoon simpel bam goed gaan, maar ach, where's the fun in that Ik ga vanavond weer proberen. Pols is na 7wkn gips wel goed stijf en kan nog niet buigen, maar voor Poon wel goed om weer wat te gaan doen.
Wijslander
Geplaatst: 11-04-18 19:47
Wat een interessante vraag fardoe en mooie verhalen komen er naar boven allemaal!
Ook ik ben eerst vastgelopen en daarna bij wadh beland. Eigenlijk ben ik met mijn blondie doorgestuurd door de osteopaat, nadat hij rugklachten had maar uit de (röntgen)onderzoeken geen duidelijke oorzaak kwam. Een paar jaar daarvoor had ik wel een proefles wadh geprobeerd bij iemand anders, maar dat was zo tegengevallen dat ik het daarna heb gelaten voor wat het was.
Inmiddels heb ik het positieve (en verslavende ) effect van wadh mogen ervaren en met mijn jonkie had ik dan ook al een tijd aan de hand gewerkt voor ik de eerste keer op zijn rug klom.
Het wadh is er dus echt voor mijn IJslanders in plaats van andersom, maar barokke paarden hebben altijd mijn interesse. Zo ben ik vóór de IJslanders op een stoeterij voor PRE's en een stal voor PRM's (Pura Raza Menorquina) geweest en Lusitano's vind ik ook prachtig. Maar voorlopig ben ik van plan mijn IJslanders goed op te leiden en te laten zien dat wadh óók voor IJslanders goed kan zijn, want dressuur + IJslanders is een combinatie die nog weinig voorkomt.
Ik heb een vraag en jullie kunnen me vast wel tips geven.
Ik wil graag op stal weer eens een clinic dag organiseren. Ik laat al een paar jaar Ton Duivenvoorden komen en dat bevalt ons erg goed. Maar wilde eens iemand anders. Ook heb ik al een paar keer contact gezocht met Bas de Recht, maar krijg daar geen reactie van terug.
Wil graag iemand laten komen die op hoog niveau lange teugelen, longeren en rijden kan. Bas de recht zou ideaal zijn omdat hij perfect in ons plaatje past.
We hebben alle soorten, maten en niveau’s die aan de clinic willen deelnemen. Dus er zitten erbij die galop wissels springen en passage/ piaff lopen (zowel aan de hand als ohz) maar ook die net aan de basis zijn begonnen.
Als jullie iemand kennen die in dit plaatje past en interessant is voor een clinic/lesdag, dan hoor ik het heel graag
Ook ik werk op dezelfde manier met mijn jonkie Wijslander. Ik ben er ook van overtuigd dat dit een goede manier is, eerst het paard sterker en soepeler maken en dan pas er op. Het maakt het rijden van oefeningen ook veel makkelijker omdat je het paard het al hebt aangeleerd vanaf de grond.
Toevallig zei mijn instructeur vorige week nog dat ieder paard, ongeacht ras, alle oefeningen kan aanleren aan de hand.
Hoppit
Geplaatst: 12-04-18 11:44
Jane2 schreef:
Hoeft niet actief te zijn op wedstrijden. Regio maakt niet uit, maar noord Brabant (Eersel) zou handig zijn.
Ik had thuis echt al een paard moeten kopen he, zoveel gave dingen in de Kempen! Ben van Postel
Dan moet je zeker ook clinics van Arne gaan doen =) Garrocha zit er bijna altijd wel bij, omdat je dan vanuit je lichaam en heel natuurlijk aan het sturen bent en niet zo aan de voorkant van je paard zit te trekken. Maar dat 'dansen' vind ik idd ook de mooiste manier van rijden, met welke optoming dat het ook is.
Dank je Hoppit, dan ga ik inderdaad bij Arne maar eens een clinic rijden. Toen ik dit filmpje voor het eerst zag was mijn eerste gedachte ook , dansen met je paard !
Het gaat niet om hoe het paard loopt, natuurlijk vind ik dat ook te strak, alhoewel het wel knap is om alleen op zit en gewichtshulpen te rijden. Het gaat om het rijden met de garrocha (de lange stok) . Ik had ook een ander filmpje kunnen plaatsen, maar daar zit dat mooie acceleratie vermogen van het paard niet in.
jeetje77
Geplaatst: 13-04-18 09:42
Gisteren les gehad met de ruin. Daar ben ik nog niet zo ver mee. Die heeft om van A naar B te komen eerst een A1,A2,A3 enz nodig. Anders "vlucht" hij letterlijk. Ik ben nu zo ver dat ik er achter kan lopen en korte drafjes kan doen. Er zit stuur een rem op. Stelling een buiging is de volgende stap.
Hier wat foto's van onze lesgeefster. Ze is wat creatief geweest.
Even voor mijzelf aangezien ik een beetje in de war begin te raken... je hebt werken aan de dubbele longe (2 longeerlijnen) werken aan de lange teugel en je hebt werken aan de hand toch?
Dit zijn toch 3 verschillende dingen of gebruiken jullie ze door elkaar?
In mijn beleving werk ik aan de hand (naast het paard en niet erachter) en ik werk met de dubbele longeerlijn ...
Hoi allemaal, vinden jullie het goed als ik ook meelees? Sinds augustus 2017 werk ik aan de hand met mijn nu 13 jarige ruin. Ben heel nieuwsgierig geworden en pak dit graag mee als afwisseling voor het rijden/longeren. Gelukkig is mijn ruin overal voor in en doet hij netjes mee. Wel hebben we nog een lange weg te gaan..wadh is best ingewikkeld.
Wijslander
Geplaatst: 13-04-18 12:33
Babette, zo zie ik het ook. Met mijn paardjes doe ik dus wadh en lange teugelen.
Welkom en een leuke foto NinaCharlie, mooi paard heb je!
fardoe
Geplaatst: 13-04-18 14:05
Inderdaad Babette dat zijn drie verschillende dingen. Er is een ander topic wat bedoelt is voor lange teugelen. Dit topic is voor wadh, dus naast het paard.
N.a.v. een prijsstijging van mijn instructie ben ik wel benieuwd geworden wat jullie ongeveer betalen voor les? Voor degenen die dat willen delen natuurlijk.
Hoppit
Geplaatst: 13-04-18 14:27
€40/u, vind ik een prima prijs (maar wij hebben zelf een webwinkel waar ik ook spullen voor produceer, dus ik vind niet dat alles voor een dubbeltje op de eerste rij hoeft)