Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:45

Dat niet willen stoppen komt zeker in het begin wel vaak voor. Maar idd beter dan dat ze maken dat ze wegkomen en als je consequent bent, begrijpen ze snel genoeg dat klaar ook echt klaar is.

Dit is overigens een interessant artikel. Ik denk dat de meesten hier het wel weten, maar het kan geen kwaad om het te plaatsen
(half bokt schijnt het iig nog niet te weten :) )
http://epona.tv/blog/2013/january/spaced-out

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:37

liljebo schreef:
Dat niet willen stoppen komt zeker in het begin wel vaak voor. Maar idd beter dan dat ze maken dat ze wegkomen en als je consequent bent, begrijpen ze snel genoeg dat klaar ook echt klaar is.

Dit is overigens een interessant artikel. Ik denk dat de meesten hier het wel weten, maar het kan geen kwaad om het te plaatsen
(half bokt schijnt het iig nog niet te weten :) )
http://epona.tv/blog/2013/january/spaced-out

Ik had deze nog niet gezien, interessant! Ga ik straks lezen, ik heb het filmpje net gekeken.

Ik gebruik een tennisbal op een stok voor targetoefeningen.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:52

Interessant artikel. Zal het zeker even gaan lezen.

Vandaag het trailerladen geoefend. Ondanks de harde wind en kou (dixie is dan vaak wat druk en onrustig) ging het eigenlijk wel heel erg goed. Ik heb een filmpje gemaakt van het 2e deel. We zijn begonnen met elke keer een been en vervolgens twee benen, toen een stapje vooruit etc. Ook het achteruit de trailer aflopen heb ik geoefend en beloond.

http://www.youtube.com/watch?v=JLaWwRgfPfc

Als target gebruik ik zo'n waterpistool van 2 euro :D Dixie kan op comando eigenlijk alles wel targetten. Ik gebruik het veel als ik aan het wandelen ben. Laatst nog een enge meterkast getarged ;(

http://www.youtube.com/watch?v=g6lpZYIIdk4

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:47

Ziet er goed uit, dixies. Je hebt een fijne rustige manier van werken, vind ik. In dat tweede filmpje willen er volgens mij nog twee meedoen. Haha. Leuk is dat, hè. Ik heb een tijd een oefenring gehad (helaas gesloopt door werkers die met machines de wei in moesten om bomen om te doen) en dan stonden ze ook met vier paardmansen te dringen om aan de beurt te komen.
Ik heb bij silja het targetten gebruikt om haar te leren alleen met mij mee naar buiten te gaan. We liepen van eng voorwerp (en dat waren er nogal veel in haar ogen) naar eng voorwerp en als ze echt bang werd, liet ik haar alles in de buurt targetten. Werkt hartstikke goed.

Artikel is idd boeiend (vind ik) : Moeite van het lezen waard. Het rekent af met een misverstand wat je oa hier op bokt erg veel tegen komt. Heb nog maar net Eponatv gevonden en ze hebben echt heel veel info mbv dierenartsen en wetenschappers e.d. Boeiend. Zou alleen meer tijd moeten hebben om eens meer te kijken/lezen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:39

Liljebo: hoe gaat het nu met Silja en Halga? :)

Ik lees nog steeds rustig mee, interessante onderwerpen steeds! Hier hebben we met de sneeuw niet zoveel gedaan, buiten Noah voor de allereerste keer voor de slee gezet! Mijn held draaide er zijn hoef niet voor om, leuk toch als je paarden zo open staan voor nieuwe dingen :) en de beloningen zullen ook wel geholpen hebben haha. Op het einde zelfs kunnen draven voor de slee, dan ging hij heel enthousiast met z'n hoofd van links naar rechts zwaaien, hij vond het ook nog wel leuk :)

Ik had ook nog wat sneeuwfoto's in een topic gezet! [ITP] Ook onze kleine kudde heeft grote lol in de sneeuw!

Mijn examens zijn binnenkort gedaan, en dan ga ik het exp. met de symbolen eens uitdenken en uitvoeren!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:58

Leuke fimpjes, dixies. Heb me geabonneerd op je kanaal. Dat waterpistool ziet er goed uit als target. Het is een duidelijke target, dat kun je goed zien. Ook inderdaad die 2 andere kandidaten. :)
liljebo schreef:
Artikel is idd boeiend (vind ik) : Moeite van het lezen waard. Het rekent af met een misverstand wat je oa hier op bokt erg veel tegen komt. Heb nog maar net Eponatv gevonden en ze hebben echt heel veel info mbv dierenartsen en wetenschappers e.d. Boeiend. Zou alleen meer tijd moeten hebben om eens meer te kijken/lezen

Helemaal mee eens. Ik heb ook net epona ontdekt maar nog niet zelf rondgeneusd. Er is zoveel leuks en interessants tegenwoordig..... Als je kijkt naar de mogelijkheden van 15 jaar geleden om aan wetenschappelijk informatie over dieren trainen en paardengedrag te komen. Nu word je overspoeld.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:10

HippoLogic schreef:
Helemaal mee eens. Ik heb ook net epona ontdekt maar nog niet zelf rondgeneusd. Er is zoveel leuks en interessants tegenwoordig..... Als je kijkt naar de mogelijkheden van 15 jaar geleden om aan wetenschappelijk informatie over dieren trainen en paardengedrag te komen. Nu word je overspoeld.

Ik bewaar interessante artikelen met instapaper om later te lezen. Niet dat het dan geen tijd meer kost maar ik vind het wel handig, ik klik op "read later" en als ik een keer op de bank zit met de ipad ga ik een artikel lezen ipv een dom spelletje doen :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 02:14

Wat is instapaper precies? Ik ken het niet. Ik gebruik www.protopage.com om links en artikelen en notes online te bewaren. Dat is gratis en heel handig. Dan heb je op elke pc toegang tot je favoriete links.

Vandaag zijn mijn vriendin en ik bij een Paarden Opvang in Langley geweest om te praten over een clicker training workshop. De eigenaresse was zeer geïnteresseerd maar ook sceptisch t.o.v. de voerbeloningen.

Omdat zij paarden opvangt, heeft zij al vaak gezien hoe voer een paard ook negatief kan beïnvloeden. (Ooit) Ondervoede paarden en uitermate verwende paarden gaan heel anders met een voerbeloning om dan de meeste paarden. Ze had wat kritische kanttekeningen maar dat maakte het gesprek interessant want ze stond open voor onze opinie en ervaringen met voerbeloningen. Uiteraard ook uitgelegd dat het altijd de ontvanger is die de beloning bepaalt en dat het niet altijd voer hoeft te zijn.

Met Kyra ben ik bezig haar te leren het bit aan te nemen/in de mond te nemen. Dat is ook een leuk nieuw trainingsdoel/spelletje. Ik heb ook 2 sessies gefilmd.

@SN: leuke foto's in je topic.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:20

HippoLogic schreef:
Leuke fimpjes, dixies. Heb me geabonneerd op je kanaal. Dat waterpistool ziet er goed uit als target. Het is een duidelijke target, dat kun je goed zien. Ook inderdaad die 2 andere kandidaten. :)
liljebo schreef:

Ja klopt. Dat betekent dus eigenlijk ook dat mensen geen excuses meer hebben om in allerlei geroepen onzin en misverstanden te geloven, maar dat ze zelf informatie kunnen opzoeken. Helaas is het nog altijd gemakkelijker om eigen geklungel goed te spreken door het beweren dat het 'zo nu eenmaal hoort' en door de schuld van alles bij het paard te leggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:33

Goede ideeen hier om artikelen te bewaren. Je komt idd vaak iets goeds tegen, maar hebt niet altijd de tijd om het meteen te lezen. Ik bewaar het in een map op de laptop, maar helaas heeft die een flutgeluid, dus ik zal eens kijken naar andere mogelijkheden.

HL, een goede discussie is altijd fijn, want door erover te praten en met kritische vragen om te gaan, leer je zelf ook bij omdat je gedwongen bent goed na te denken. Vind ik ook een voordeel van een topic als dit ... door de discussies en vragen, denk je na en krijg je zelf ook weer punten helder. Je bent nooit uitgeleerd.

SN leuk topic. Sleeen met paard is leuk. Heb ik destijds ook gedaan met tommy en billy,. Vooral met tommy,(staat nog in mijn profiel).
Met Hälga en Silja gaat het op en neer. Twee weken geleden ging het slecht met Hälga en had ik mijn bedenkingen over silja. DA was hier om bloed te prikken bij Billy en keek toen ook naar hälga en zei toen dat ik het inslapen moest overwegen. Bij het lopen zag je niet zoveel (is ook lastig beoordelen met bevroren ondergrond) en na het rollen stond ze vlot op. Maar als ze stil stond, ontlastte ze aan een stuk door been na been. Bovendien waren haar flanken erg ingevallen en viel ze af. Nu mocht ze best wat kilo's minder, maar niet op die manier. Silja zag er uitgezakt uit en ontlastte haar linkerachterbeen steeds (probleembeen) Ze hebben in overleg een week op pijnstillers gestaan en de tweede dag van de pijnstillers waren het net stoute kleuters.Hyperactief. Sil zag er weer strak uit en was superdruk en stout en Hälga was ook actief en ondeugend. Daarna werden ze weer rustiger.
Nu staan ze al weer een week zonder pijnstillers. Ze zijn wel weer stukken rustiger, maar de ingevallen flanken bij beiden zijn weg en Hälga staat niet te wiebelen, maar gewoon op rust. Maar ik besef dat het volgende week weer slechter kan zijn.
Het is eigenlijk zo moeilijk.... het is uitstel, want ze worden niet beter, maar de grens trekken is lastig. Wanneer is het tijd? Hoe voelen ze zich? Ze laten beiden nooit iets zien, ook niet bij ernstige problemen, Dat weet ik. Maar je zou verwachten dat ze zich met erge pijn meer terugtrekken e.d. (hoewel dat de vraag is als ze beide pijn hebben) Bovendien staan ze nog zo rap op na rollen. Dat vind ik erg verwarrend.
Maar goed... is weer een heel verhaal geworden. ,, was niet de bedoeling.

Hoe dan ook... geen van de paarden gaan nog de wei uit, Ik zie er het nut niet van in om hen die stress te bezorgen. Maar als het heftige vriesweer weer is afgelopen, wil ik wel weer een beetje gaan clickeren, misschien werken met symbolen of zo. Geen lichamelijke training dus. Meer beetje testjes doen en zelf leren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:06

Moeilijk hoor LJ, in elk geval fijn dat ze een kleine opleving hadden.

Met instapaper kun je ook links bewaren HL, je krijgt een knopje "read later" in je browser en als je erop klikt komt het artikel in je instapaper omgeving. In die omgeving kun je je artikel lezen, in een zo simpel mogelijke opmaak zodat je minder afgeleid wordt. Voor pc is het gratis. Youtube filmpjes bewaar ik met de youtube knop "watch later".

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:14

HippoLogic schreef:
Ken je die 'noodles'/zwem-spaghetti die ze in het zwembad gebruiken? Daar kun je een stuk van 25-30 cm afhalen en gemakkelijk aan je zweep prikken als je die als target wil gebruiken. Lekker licht en duidelijk en kost geen drol. Misschien een beetje moeilijk te vinden in dit seizoen. Of even bij het zwembad langsgaan om te vragen of ze oude hebben die ze wegdoen. Of een piepschuim bolletje bij de crea-bea winkel kopen.

Heb er toevallig één in de schuur liggen hahaha.

@Liljebo: Zeker een interessant artikel! Kijk er nu heel anders tegen aan. Ik moest ook hardop lachen om het voorgaande artikel Control Freaks.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:57

@Liljebo: soms is het antwoord niet je af te vragen wanneer het voor je paarden tijd is, maar wanneer het voor jou genoeg is geweest. :+: Dat je van ze houdt is overduidelijk en dat jouw paarden niet gaan opgeven maakt het ook moeilijk. Maar als ik het zo lees, ben je uitgedokterd en hebben ze pijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:25

CM Klinkt handig. Moet ik toch maar eens mee experimenteren

JMKaaay, dat artikel had ik nog niet gelezen. Is inderdaad een heel goed stuk. Heb mijzelf lid gemaakt van de site en gisteren heel wat filmpjes gekeken,. Mééén.... dat is echt een topsite. Zeer kundige experts.

HL Misschien heb je gelijk, Soms denk ik van wel en soms zie ik ze lopen en dan denk ik ... het valt toch wel mee? Ze lopen gewoon rond, zijn niet zichtbaar kreupel (denk ik), staan makkelijk op na het rollen ... Aan de andere kant word je, wat ze hier noemen ...'hemmablind' Letterlijk vertaald thuisblind. De problemen sluipen erin en je ziet ze niet.
Ik heb hen gefilmd voor de medicatie, tijdens en ben nu stukjes film en foto aan het maken voor erna, om een helder beeld te krijgen. Denk alleen dat ik ook nog moet filmen op een andere ondergrond, want de voor en tijdens filmpjes zijn gemaakt op zachte ondergrond. Nu is alles hard, bobbelig en glad.

Misschien is het idd zo dat het al tijd is, maar ik denk dat het altijd belangrijk is om de beslissing te nemen als je er 100% achter staat en klaar voor bent. Anders vreet de twijfel achteraf zo aan je. In die zin denk ik dat wat uitstel geen kwaad kan. (het zou anders zijn als ze niet meer goed konden lopen of opstaan, dan is de beslissing snel genomen)

ps... zouden jullie er moeite mee hebben als ik de filmpjes hier in een later stadium, volgende week of zo, zou plaatsen? Jullie zijn niet betrokken. Jullie hoeven ook geen advies te geven over al dan niet inslapen, want dat is een beslissing die ik zelf moet nemen, Maar jullie zouden kunnen zeggen wat jullie zien.
Zijn overigens wel saaie filmpjes om naar te kijken; gewoon in de wei als ze staan te eten of wat rondlopen e.d.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:07

Je kan de filmpjes ook per pb sturen. Ik wil ze wel zien.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:08

Tuurlijk mag je ze plaatsen, of sturen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:51

Ja hoor, ik zal ze ook bekijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:18

Ik wil de filmpjes ook gerust bekijken :)

Het is moeilijk wat je beschrijft, want de pijnstilling helpt dus duidelijk wél. En langs de andere kant, niet elke pijn is dusdanig dat er dan maar direct een spuit in moet (al wordt dat op bokt wel veelal geroepen..)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:18

Ik zal de film hier wel een keer plaatsen. Eerst volgende week,als het wat dooit, even filmen.

SN, dat is dus ook mijn grootste vraag... wanneer is het nodig. Probleem is, dat je het zelf soms niet meer ziet. Toontje had ook ernstig artrose, maar ik dacht dat het best wel ging. Totdat zijn vorige eigenaresse hier was en hem zag lopen. Ze maakte duidelijk dat zijn tijd echt gekomen was, hoe erg ze het ook vond. En ze had natuurlijk gelijk. Dat begreep ik later wel.
Ze vertelde zelf dat ze een keer te lang had gewacht ... het paard had te lang met veel te veel pijn gelopen. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:21

Daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit, of ik dat wil voorkomen... begrijp me niet verkeerd. Onze oude kat had veel ontstekingen in zijn mond, werd daardoor mager etc, lijfje was verder in orde maar het kon zo niet verder. We hebben hem laten inslapen en achteraf denk ik: misschien hadden we de beslissing eerder moeten nemen. Onze hond is niet zo lang geleden overleden. Vergevorderde leverkanker (dit wisten we nog maar twee dagen!) en de afspraak tot inslapen stond de dag erna gepland. Hij is enkele uren voor de afspraak in zijn mand overleden, uit zichzelf, omringd door het gezin. Zijn laatste uren waren enkel rustig liggen. Langs de ene kant denk ik: hij was op, kapot, we hadden sneller moeten zijn (maar we waren de uitslag van de onderzoeken aan het afwachten, hij kreeg pijnstilling). Langs de andere kant had ik geen uur willen missen, en had ik ook niet het gevoel dat hij lag te creperen ofzo. Hij is gewoon rustig weggegleden toen het echt helemaal gedaan was. Het zag er rustig en vredig uit.

Ik vind het zelf heel moeilijk, moeten beslissen over het leven van een ander.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:04

En of het moeilijk is... ik heb soortgelijke gedachtengang als jou. Aan een kant denk ik ... laat een dier tzt sterven. Aan de andere kant weet ik dat chronische pijn een hel is. Menig mens met uitzichtloos chronisch pijn, zou zelf voor de dood kiezen, als ze die mogelijkheid hadden. Want chronisch pijn betekent niet automatisch dat je niet meer lang te leven hebt. Je kunt er jaren, jaren en jaren mee doorsukkelen totdat je mentaal kapot bent. Amber, de draver die hier stond, was mentaal kapot. Mijn hoefsmid had een paard met problemen, dat ook gewoon echt ging flippen. Dat betekend dus dat ze al door een hel zijn gegaan om zover te komen.

Daarnaast zijn mijn paarden paarden die niets laten zien. Beiden hebben al wat zeer ernstige infecties en dergelijke meegemaakt waarbij menig paard zou zijn veranderd in een berg ellende. Bij hen moest je arendsogen hebben om de minimale signalen te herkennen; als die er al waren.
De kliniek waarschuwde daar ook bij silja voor; dat ze echt niets liet zien (bleek ook bij onderzoek)

Soms zie je ook 'toevallig' zaken. Twee dierenartsen vonden al dat Hälga er moe uitzag en het was duidelijk dat ze zelfs een voorzichtig uitgevoerde buigproef zelfs niet een beetje kon doorstaan. Maar ze leek verder ok. Totdat ik lange tijd met de d.a. in de schuilstal stond te praten en Hälga daar op rust stond. Toen zagen we dat ze doorlopend been voor been ontlast. Da noemde toen dat ik over inslapen moest nadenken.

Een heleboel dus om in het achterhoofd te houden. Het ene moment denk ik; wat moet je dit nog uitstellen; weken, maanden of langer... het wordt alleen erger.
Het andere moment denk ik; het valt best mee. Ik zit gewoon te navelstaren en laat hen dadelijk dood gaan terwijl het niet eens echt nodig is.

Heel heel lastig.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:57

liljebo schreef:
Daarnaast zijn mijn paarden paarden die niets laten zien.

Zijn niet alle paarden geneigd om zo min mogelijk "te laten zien"? Paarden zijn prooidieren; als ze verzwakken worden ze doelwit voor roofdieren. Ik kan me zomaar voorstellen, dat moeder Natuur het doorsnee-paard geprogrammeerd heeft, om zo min mogelijk verzwakking te "tonen".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:21

Klopt. Paarden laten als prooidier per definitie weinig zien. Maar er is evengoed verschil tussen een extrovert gevoelig paard en een introverte koudbloed.
In geval van mijn paarden waarschuwde de kliniek daar ook duidelijk voor ... ellende wordt verwerkt door een erin sluipende depressie, in tegenstelling tot de paarden die gaan flippen of ander gedragsprobleem laten zien tgv pijn.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:41

liljebo schreef:
Klopt. Paarden laten als prooidier per definitie weinig zien. Maar er is evengoed verschil tussen een extrovert gevoelig paard en een introverte koudbloed.
In geval van mijn paarden waarschuwde de kliniek daar ook duidelijk voor ... ellende wordt verwerkt door een erin sluipende depressie, in tegenstelling tot de paarden die gaan flippen of ander gedragsprobleem laten zien tgv pijn.

Ja dat denk ik ook wel dat er verschil is.

Ik had net dressuurles en mijn instructrice had geklikt voor ondertreden van het achterbeen. Was een experiment. Nou ik moet zeggen, het was een succes :). Ik wilde eerst aan de kwaliteit werken van de pas en daarna het aantal passen, ik had verwacht dat we niet aan dat tweede deel toe zouden komen maar we zijn tot 3 goede passen achter elkaar gekomen. Ik vond het ook leuk dat mijn instructrice het wilde proberen want ze is geen clickertrainster, maar ze begreep het principe goed. Voor herhaling vatbaar dus. Nu alleen wat andere oefeningen verzinnen want een half uur stilstaan en wegstappen stilstaan en wegstappen is misschien wat saai voor Myrtle. Misschien iets met een kegeltje in de hoek en in buiging erlangs ofzo.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:28

Wat mooi dat het experiment is gelukt!