paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:35

Amaris schreef:
Bij de weg TS: geweldige tekening!

Dat vond ik nu ook :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:38

Geryon schreef:
Ja natuurlijk. Maar ik had het meer over de onkunde van de mensen.

Wat nu als je je Tuiger gebruikt voor wedstrijden, dan heeft die toch de zelfde training en bespiering nodig, of zie ik het nu verkeerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:41

@xSlvna

Voor de uiteindelijke verzameling zal er toch verbinding moeten zijn tussen achter en voor, achteraan leer je ze actief lopen met je houding, stem en eventueel de longeerzweep, vooraan begrens je dat door... eh... niks? Je laat ze gewoon lang en op de voorhand van het achterbeen afrennen? Waar laat je die opgewekte energie dan van dat achterbeen? Of jouw paard besloot op een dag dat het makkelijker was om achteraan te gaan zitten? Werklustige paarden hebben jullie dan, mijn paarden werken graag maar de makkelijkste weg is nog altijd het prettigst dus ze zoeken echt wel de makkelijkste uitweg. Mijn zwarte loopt graag naar het halsstrekken, die krijg ik echt niet hopla even zo ver dat hij de -voor hem veel moeilijkere- oprichting vanzelf zonder enige aanwijzing opzoekt. Mijn merrie lijkt door haar sabelvormig achterbeen achter al snel actiever dan ze is, zal ze ook graaaag misbruik van maken, die moet ik echt wel even aan haar veter zitten en herinneren aan dat op 30% lopen voor mij niet genoeg is. Qua aanleuning kruipt ze onder het zadel heel graag achter het bit, gaat graag in een schijnhouding lopen, dus die moet juist weer aangemoedigd om langer en lager te lopen, dat ze haar bovenlijn gaat gebruiken en contact met het bit op te zoeken. Is ook ideaal met een hulpteugeltje want die geeft haar wel een contact waar ze tegenaan kan lopen maar zal haar niet beledigen door een onrustige, terugwerkende of ongecontroleerde hand. Zonder iets eraan loopt ze aan de longe gewoon lekker met haar hoofd in de lucht, gemakkelijk voor haar met een van nature toch al verticale hals, krijgt ze ook fijne onderhalsspieren van.

En ja, ik ruk en por in mijn paard om hem in de houding te krijgen tijdens het rijden. Strikt genomen wel natuurlijk. Ik geef been (por hem dus) om hem goed over de benen te krijgen, hou contact op de voorkant en als hij te zwaar in mijn hand wordt of hij duwt zijn neus uit het frame waardoor de springveerwerking verloren gaat, dan sluit ik mijn hand (niet echt ruk hoop ik, maar wel blokkeren, net als een hulpteugel doet, en die doet dat vermoedelijk op een veel fairdere manier dan ik want als mens ben je toch bijna altijd net te laat tenzij je heel goed kunt anticiperen en het aan kunt voelen komen).

Ik kan nu mijn ene paard ook eventueel zonder iets longeren, behalve de longe zelf, maar dat is wel omdat dat paard uitgebreid netjes getraind is aan de longe met hulpteugels in alle gangen en tempi (hij kan oa ook galopperen op de plaats, changementen springen, eenvoudige wissels waarbij hij gaat zitten,.. alleen de stap wil nog niet zo, maar dat doet hij onder het zadel ook niet graag, druktemaker) en omdat we elkaar heel erg goed kennen zodat hij op mijn stem reageert in de kleine details. Maar ik ben me er van bewust dat ik op dat moment geen stok achter de deur heb, het moment dat hij besluit om niet naar mijn stem te luisteren kan ik ook niet ingrijpen en daarmee kan ik eventueel zijn training teniet doen. Want dan ben ik inconsequent geweest.

En zoals eerder gezegd: in feite zet je hem niet vast. Hij staat niet strak 'aan de teugel' gebonden. Pas als hij tegen de hand komt, te lang wordt of gaat hangen werkt je hulpteugel in, en dat is precies wat ik in het rijden idd ook graag wil doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:39

xSlvna schreef:
Geryon schreef:
Ja natuurlijk. Maar ik had het meer over de onkunde van de mensen.

Wat nu als je je Tuiger gebruikt voor wedstrijden, dan heeft die toch de zelfde training en bespiering nodig, of zie ik het nu verkeerd?

Dat zie je niet verkeerd, maar de training moet gebaseerd zijn op de bouw van het paard, om die juiste bespiering te krijgen. Maar velen rijden hun tuiger hetzelfde als een normaal paard met een 'normale' halsaanzet. Wat resultateert in verkeerde bespiering bij de tuiger. En dan heb je nog de gangen die vaak te opwaarts en stuwend zijn voor het dressuurplaatje. Ze moeten met veel meer lengte gereden worden en natuurlijk laag. Maar dat doen veel mensen niet of het lukt ze niet. Is ook gewoon moeilijk om zo tegen die bouw in te rijden.
Een tuiger dressuurmatig trainen, GOED dressuurmatig trainen, vergt veel meer kunde van de ruiter, veel meer ruitergevoel.

Als je ermee om kunt gaan zijn het heerlijke paarden om te rijden btw.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:11

Urielle schreef:
Je youtubefilm kan ik niet bekijken want ikzit al op 80% van mijn tegoed weer voor deze maand dus ik zie het liever theoretisch onderbouwd.
En jij hebt geen idee van hoe je paarden kan trainen met hulpteugels, anders weet je wel dat je ze niet 'vastbindt in een houding'. Van neus door het zand tot giraffe, ze kunnen nog alle kanten op. Maar afhankelijk wat je gebruikt en hoe je het instelt ervaren ze zelf wel dat ofwel vw nw ofwel halsstrekkend ofwel opgericht uiteindelijk het prettigste loopt. En dat is fijn, dat ze het zelf uitzoeken en dat krijg je onder het zadel ook weer terug aangeboden. Als je het dan zelf niet verprutst met je eigen irritante automatismen natuurlijk :+

uhhh.. youtube tegoed? :+

Joscaa

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:15

Waarschijnlijk dus internet aantal MB's op telefoon ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:54

Het gaat hier ook onder andere over tuigers.
Ik denk dat voor geen enkel paard zo'n "training" als ze op die stal doen goed is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:52

Alexandra_ schreef:
uhhh.. youtube tegoed? :+

Ik heb mobiel internet op de laptop (zo'n USB stick weet je wel) en daaraan zit een maximum. Wat vrij snel bereikt is, dus ik kijk geen video's en probeer ook foto's te beperken :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:55

Moderatoropmerking:
Ik heb uit dit topic verschillende posts verwijderd. Er hoeft geen hype te ontstaan waar dit zou gebeuren, de berichten die hierover gaan en dus ook de berichten als ''mag ik pb'' heb ik verwijderd.
Daarnaast verplaats ik het topic naar TVG.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:56

Hoi TS, is het toevallig al gelukt om een foto te maken? :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 17:00

Ja ik heb foto's!
Ik heb ook de DB gebeld, die gaan er naar kijken..

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:13

minajtje schreef:
Ja ik heb foto's!

Top! ben benieuwd..

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:24

Hopelijk wordt er wat aangedaan, want dit soort praktijken kunnen echt niet!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:40

Super! +:)+

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:40

toppie!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:32

Hoe je ons op de hoogte? Want als het goed is krijg je een terugkoppeling van de DB!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:27

minajtje schreef:
Ja ik heb foto's!

*\o/*
Goede actie!!!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:27

Ik doe het weleens met longeren, bij zetten. maar dat is meer voor de spier opbouw. Maar ik geef met het uitstappen altijd rust. Ik vind het echter niet normaal om hem zo in de bak te zetten en zeker geen 4 uur lang.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:58

En TS, al iets gehoord van de DB?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:00

ja al iets gehoordt
en plaats de foto's iedereen is benieuwd

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:02

de fotos in dit topic is niet zo een goed idee

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:03

ze zou toch pb sturen als je het had gevraagt

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:16

TS, heel slim dat je niet de foto's online plaast vind ik.

Ik heb het nog eens nagezocht en nagevraagt: In principe is het nemen van foto's van iemands huis geen privacy schending (mits je hierbij het privé terrein niet betreed). Echter, op het moment dat er een mens opstaat, of dat er 'persoonlijke feiten' naar buiten kunnen komen via de foto, zit je al in een grijs gebied.
Aangezien het hier gaat om een gevoelig onderwerp (anders zou je de DB er niet bijhalen), kun je de foto's dus beter voor jezelf houden.

Jammer voor alle mensen die graag 'het bewijs' willen zien natuurlijk, maar het gaat er uiteindelijk om dat die paarden geholpen worden als er iid iets mis is (en niet om onze nieuwsgierigheid).

Al denk ik dat iedereen die dit topic leest, wel heel benieuwd zal zijn naar hoe het nu gaat aflopen..Dus een update vinden we allemaal fijn denk ik

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 16:25

Niks vand de DB terug gehoord, maar ze hebben gezegd dat er al meerdere mensen voor dezelfde stal hebben gebeld en dat ze er naar gaan kijken. Ik heb vorig jaar ook al gebeld en toen is er niks gebeurd, dus ben benieuwd of er nu wel iets gaat gebeuren.. (heb trouwens anoniem gebeld)

Ik heb er nog goed over na gedacht en ga de foto's ga ik niet online zetten, ik wil niet de stal bekend maken. Ik wil hier geen problemen mee krijgen.
Ik hoop dat jullie dat niet al te erg vinden, en anders sorry daarvoor..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:32

Ik gok dat je ongeveer dit idee krijgt dan.. (googlefoto)

Afbeelding