Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:54

Dat klinkt iig super positief! Wat fijn dat je met hem kan werken ondanks zijn pensioen en dat je buiten het rijden toch lekker met hem aan het werk kan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:57

Mag ik mee praten lezen.

Paard was onwijs schreef. Nu al een tijdje bezig met rechtrichten. Vandaag eerste les gehad. (andere dingen geleerd van stalgenoot :) )
Ging echt super.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:58

Geeft niet hoor Marlies! Autisme heb je natuurlijk ook in vele gradaties en bij mij is het gelukkig een zeer lichte vorm :) .

Natuurlijk mag je mee praten Ash! Waar ben je zoal mee bezig op dit moment?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:33

Qua rechtrichten vooral zijn schouder ontzien. Na een blessure is hij die vast gaan zetten en verkeerd gaan gebruiken. Dus doen nu stelling en buiging en voorwaart stelling buiging dus niet op de volte. Hij moet zijn gewicht vooral op zijn achterhand houden wat hij erg moeilijk vind. Maar hij doet goed zijn best. Lees hopelijk morgen het topic helemaal door. Nog niet aan toegekomen!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:15

Hallo allemaal! Ik ben er ook weer eens.. Het zijn de laatste twee weken voor de kerstvakantie, dus gekkenhuis op het werk (onderwijs).

Ash, van wie heb je les? Jij zit niet zo ver bij mij vandaag!
Maris, confronterend kan zo'n les zij hè!
Marlies, jeetje heftig van je schouder... Wel fijn dat je iemand hebt die toch iets met je paardje kan doen.
Tinepine, wel fijn dat je opdeze manier nog lekker met je paardje aan de gang kan blijven.

ik zou wel graag een keer een clinic van bent willen zien, maar ik ben nu iemand die zich niet wil vast pinnen op 1 methode. Ik heb heel lang geparellied met mijn paard... Mentaal is dat wel goed voor hem geweest, maar lichamelijk mis ik toch te veel in dat systeem.

Vandaag heb ik weer even met snow gewerkt.. Ik merk wel als dat hij stijver wordt als hij niet regelmatig gegymd wordt, maar het ging echt goed! Voltes verkleinen ging heel goed, zelfs al in draf. Draf vindt snow nog wel lastig, maar het gaat steeds beter. Ook het wijken gaat steeds beter.

We zijn ook nog even gaan wandelen en langs de weg hebben we ook het wijken geoefend, dat ging bijna nog beter dan in de paddock.

Maandag heb ik weer les, ik hoop dat het weer een beetje mee zit!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:19

Blegh, jong paard en koud wisselvallig weer }:0 Had helemaal zin om na een week van bevroren bodems en zwemparadijs in de bak aan de slag te gaan, maar mevrouw ging toch liever een eindje rennen. Zucht...
Wilde even aan de longe met haar werken en dan wat oefeningen aan de hand meepakken. Stap ging nog wel goed, maar bij het woord draf werd een hele mooie hertachtige galop ingezet met stukjes miepmiepzoef. Ik freestyle ook met dr op de voest manier, maar ze rende gewoon door mn noodrem heen en durfde niet te hard aan de lijn te trekken (bang dat kaptoom riempje eraf schiet), dus maar laten sjezen. Wel nog lekker kunnen eindigen met een lekker drafje en in stilstand wat buigen.
Maar gutgut wat kan ik er van balen als ik zin heb om weer aan t werk te gaan en mevrouw even fris en 3,5 is :+

Ik heb ook wat filmpjes van bent bekeken, knap hoor wat hij kan. Moet zeggen dat ik niet alles van wat ik gezien heb fijn beeld vind geven, hoop gezwiep met staart en mond open enzo, maar goed hij vraagt ook niet t paard een voetje te geven. Mijn instructrice gaat weleens die kant uit voor workshops etc en traint ook wel bij Marius schneider. Lijkt me wel een keer interessant en leerzaam om ze een keer aan het werk te zien.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:25

Ik zie nu miepmiepzoef voor mij :-)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:01

Haha nou ik denk niet dat alleen de jonge dieren onstuimig zijn nu hoor :P Ik heb hier een dame staan van 20 en die kan ook regelmatig uit der plaat gaan als ze een poos niks kunnen en vanwege erg slecht weer op een klein stukje staan en dus ook niet de benen kunnen strekken..

Hier al eventjes niks gedaan, ik wil héél graag maar heb gewoon geen zin meer als ik thuis kom van werken en het is pikkedonker en regent weer eens..

Vanochtend wel weer leuk twee mensen geholpen met hun paardjes. Hoe verder hun geraken hoe lastiger ik het vind uit te leggen wat beter kan en hoe ik het zie, ik wil dan zo graag voelen.. :P Maar ze blijven vooruitgang boeken en dat is onwijs leuk om te zien :D

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:53

Voor de visueel ingestelde onder ons: miepmiepzoef, is heeeeeeeeel hard en ook door de bocht, in een bakje van 20x20, waar je in de zware hoeken bijna onderuit gaat, maar kosten wat het kost door blijft rennen al snurkend en snuivend en als je denkt dat je op topsnelheid bent, ga je nog wat harder. :+

ZusJacobs: help je omdat je het leuk vind of geef je echt lessen?
Heb t zelfde met dat weer nu. Hoe leuk en leerzaam ik het ook vind, het is niet zo uitnodigend om in de regen met een paard te stappen die je maar half ziet en je regent nog nat ook.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:27

Ik geef ze wel echt les ja, maar vind les zo'n groot wordt.. (krijg er dus wel voor betaald ja :) ). Ik leer er een boel van en kijk ook elke keer op wat ik allemaal wel niet geleerd heb de afgelopen twee jaar haha..

Hahaha dat door de bochten rennen ken ik _O- Ik zie het wel voor me ja!
Vorige winter is mijn pony een keertje in de bak onderuit gegaan bij het rennen, het zag er onwijs stom uit omdat ze zo op haar kont (ze rende eigenlijk tegen de ingang aan met een slidingstop, zo van ik hoef niet te stoppen? :') ) door gleed voor een paar meter, en daarna heel droog op stond en verder ging..

Paarden soms :D

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:11

Miepmiepzoefzoef komt mij ook heel bekend voor. Zen was daar ook heel goed in, staart er op en dan zo hard mogelijk de bocht door. Die is ook wel eens onderuit gegaan tijdens zo'n stunt. Vond hij niet leuk, daarna was die hoek eng :+ Was natuuuurlijk de schuld van die hoek, had niets te maken met hem!

Les geven vind ik ook altijd super leerzaam! Je moet goed nadenken over hoe je iets uitlegt en je ziet elke keer weer nieuwe dingen.

Gister voor het eerst kaptoom om gehad bij Mo, hij pakte het heel fijn op. Eerst gelongeerd op halster (dat kent hij al van de vorige eigenaar) en daarna nog even een paar rondjes aan de hand gestapt. Voor de eerste keer kon ik niet beter wensen, heel braaf! Heb echt zo'n zin meer te doen :D (maar goed ook, want hij heeft een stevig schema voor zich, haha)
Helaas geen film, de camera had er geen zin in...

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:10

Herkenbaar dat rennen door de bochten, en dan ook nog eens omvallen en gauw weer beschaamd doorrennen :D
Gelukkig doet ze het niet als ik met d'r bezig ben, dan zou ze toch ook wel even op d'r flikker krijgen, stel je voor dat ze dat op buitenrit doet, dan ben ik verder van huis!

Heb gister een les van mijn nieuwe instructrice gehad en die pakt het rechtrichten ook mee! Dat vind ik wel heel fijn. Merkte echt dat mijn paard het moeilijk vond, aan haar moeilijke kant begon ze te bokken wat ze anders nooit doet! Maar hey, grenzen verleggen! Voor nu richt ik haar recht aan de longe, gewoon goede stelling vragen. Heel makkelijk nog dus, maar ik moet ergens beginnen en dit is al een moeilijke stap voor mijn paard. Toch wel vermoeiend, goed observeren en kijken wanneer je moet ingrijpen!
Heb nu 1x in de twee weken les, dus heb er nu alweer zin in! :D

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:31

Dames hoe leren jullie de zijwaartse gang in draf aan. En wat zijn de stappen voorafgaand aan de zijwaartse gang in draf.
Ik worstel daar al een tijdje mee. In stap kan ze het prima, met hele lichte hulpen. Als ik het in draf oefen wil ze versnellen en heb ik geen goede techniek hoe ik het dan moet oplossen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:58

Ik heb les van janna de vries. Erg fijn hoe ze les geeft.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:00

ik praat/lees ook even mee

ik kan momenteel niet anders dan aan de hand werken.
mijn paard is scheef waardoor ik nu grondwerk/rechtrichten aan het doen ben

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:23

Ulye, kan ik je nog niet mee helpen. Ik ben nu wel bezig met draf, maar alleen nog de cirkels.
Ash, ik heb ook les van janna gehad... Erg fijn.
Welkom lisette!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:23

ulyse schreef:
Dames hoe leren jullie de zijwaartse gang in draf aan. En wat zijn de stappen voorafgaand aan de zijwaartse gang in draf.
Ik worstel daar al een tijdje mee. In stap kan ze het prima, met hele lichte hulpen. Als ik het in draf oefen wil ze versnellen en heb ik geen goede techniek hoe ik het dan moet oplossen.

Hoe gaat het werken in draf op de volte?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:34

dekoezegtboe schreef:
Ulye, kan ik je nog niet mee helpen. Ik ben nu wel bezig met draf, maar alleen nog de cirkels.
Ash, ik he
b ook les van janna gehad... Erg fijn.
Welkom lisette!

Waarom ben je gestopt bij haar? Van wie heb je nu les?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:30

ZusJacobs schreef:
ulyse schreef:

Hoe gaat het werken in draf op de volte?

Hier dezelfde vraag en ben je bekend met de schouderbuitenwaarts?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 16:41

Daarnaast is het niet zo gek dat het paard bij een moeilijke oefening het tempo omhoog gooit. Gewoon terug nemen en weer opnieuw vragen, totdat het paard zo ver ontwikkeld is dat de oefening niet meer moeilijk is en uit te voeren in een normaal tempo.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:01

Ja inderdaad, je zou ook de zijgangen mee kunnen nemen vanaf de volte. Opstarten op een volte, de rechte lijn op(houding en positie ed gelijk houden, maar je kompas over de rechte lijn sturen), je paard een aantal passen meenemen en voordat hij gaat versnellen(uit balans raakt). Weer de volte op. In het begin zullen dit 1 of 2 passen zijn. Maar dit zijn wel de belangrijkste passen, zijn deze goed bevestigd dan kun je hier op gaan uitbouwen om de rest te verkrijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:24

Even een vraag van mij: paard is na blessure ongelijk bespierd. Linker schjouder bespierd, rechter onbespierd. Hij valt dus met oefeningen weg over zijn linker schouder. Nu coorigeer ik hem door zijn neus weer naar voren te vragen en hem voorwaarts te vragen. Dit op deze manier omdat hij in stap (stilstand wel) de buitenteugel niet snapt.
Wie heeft er tips om het hem aan te leren?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:32

ijssnuiver schreef:
Ja inderdaad, je zou ook de zijgangen mee kunnen nemen vanaf de volte. Opstarten op een volte, de rechte lijn op(houding en positie ed gelijk houden, maar je kompas over de rechte lijn sturen), je paard een aantal passen meenemen en voordat hij gaat versnellen(uit balans raakt). Weer de volte op. In het begin zullen dit 1 of 2 passen zijn. Maar dit zijn wel de belangrijkste passen, zijn deze goed bevestigd dan kun je hier op gaan uitbouwen om de rest te verkrijgen.

ok, hier kan ik wel wat mee. Ze kan schouderbinnenwaarts, traver en het begin van de renver allemaal in stap. Schouderbinnenwaarts is draf gaat ook redelijk goed. Het is meer dat ik het idee heb dat ik haar moet omduwen. Ik morgen proberen vanuit de volte.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:36

Ash_ schreef:
Even een vraag van mij: paard is na blessure ongelijk bespierd. Linker schjouder bespierd, rechter onbespierd. Hij valt dus met oefeningen weg over zijn linker schouder. Nu coorigeer ik hem door zijn neus weer naar voren te vragen en hem voorwaarts te vragen. Dit op deze manier omdat hij in stap (stilstand wel) de buitenteugel niet snapt.
Wie heeft er tips om het hem aan te leren?

Valt hij dan over zijn linkerbuitenschouder of op zijn linkerbinnenschouder ? En met welke oefening ? En met grondwerk of met rijden ?

als ik rechtuit met buiging wil oefenen en hij valt op zijn buitenschouder moet ik proberen meer lengtebuiging te vragen. Dus meer met zweepje richting ribben of binnenachterbeen.
Als hij op zijn binnenschouder valt en dus naar binnen valt dan moet ik hem geen ruimte geven om dat te doen.
Op volte gaat het weer anders ......

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:42

Euhm, anatomisch gezien is er geen binnen- en buitenschouder aan de linkerkant. Hoe bedoel je dit?