Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:50

Ga je ook lid worden? We krijgen hier nog wat mensen actief in de buurt, leuk!
Ik heb van het weekend mijn eerste OLHA opgenomen, ik ben benieuwd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:56

Ik ga komend weekend eerst op vakantie en daarna ga ik me aanmelden :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:54

Heb gisteren voor de eerste keer mijn filmpje opgestuurd voor de OLHA-competitie.

Werkpuntje voor komende maand: aandacht bij baasje, niet bij de blaadjes :+

Ben nu al benieuwd en zenuwachtig voor de uitslag :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:01

Superleuk chipieke! Mag je voor zo'n filmpje eigenlijk belonen of moet je alles in 1x afleggen? Heb echt zin door jouw filmpje om het NU ook te gaan doen (ik lig nog in bed :P )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:22

Hahaha het is verslavend hé :D Rijden doe ik amper nog... Ben continu bezig met VD of HA :')

Dank u Vie :+

Ik heb het ook nagevraagd of het belonen mag en blijkbaar is dit geen probleem.
Ikzelf heb het in het filmpje niet gedaan omdat ik Zyta's grenzen wil verleggen, namelijk méér doen om de beloning te ontvangen. Zo blijft het voor haar interessant en schakelt ze niet over op een automatisme van telkens voer te vragen na elke oefening. (stiekem zie je het wel na het springen van de tonnetjes, daar draait ze zich om een beloning te vragen en ze beloond zichzelf kort daarna met een blaadje :+ Hier moet ik nog op werken :') )

Het is gewoon zoooooooo verslavend! Je wil altijd méér en béter en snéller en aaaaaaaaaaaaaaaah!!!

Totally brainwashed :')

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:42

Haha dat klinkt bekend.
Ben er ook elke dag mee bezig, zeker nu mijn nieuwe zadel nog in bestelling is.
En elke keer bedenk je weer nieuwe dingen enz :+
In mijn onderschrift staat een linkje. Daarin heb ik ook wat HA verwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:48

Ik ben er niet echt mee bezig :+
Ok, hier en daar wel eens een oefening tussendoor en af en toe eens een paar hindernissen in de piste, maar ik heb zoveel te doen, heb veel te weinig tijd voor alles :')

Maar een vraagje waar hier misschien mensen wat over weten ..
[***] is uh, nogal beetje lui :P Hij doet de laatste tijd erg goed z'n best, maar doet niet meer dan wat moet .. Ook heeft hij nogal de gewoonte om met z'n achterbenen te slepen, dit doet hij ook gewoon in de weide, alsof hij het niet nodig vindt om ze op te heffen. Denk niet dat er ergens een medisch iets is want tijdens het rijden doet hij het volgens mij niet (al moet ik nog eens iemand laten kijken) want dan moet hij meestal wel actief lopen enzo en dan heeft hij daar geen tijd voor :Y)

Maar anyway .. dat slepen is op zich niet zo'n ramp, maar het is wel vervelend als je bv. over een zeil loopt, want dat zeil is opgeplooid tegen dat hij daar over is :+ Hoe kan je dat verbeteren? Kan ik hiervoor bepaalde (dressuur/grondwerk)oefeningen doen? Iemand enig idee?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:07

omdat de dag bij paard in nood niet door is gegaan word daar een andere datum voor geprikt en dan ga ik ook eens kennis maken met de sport,samen met mijn pony.als het goed bevalt hoop ik dat we vaker zo iets in limburg kunnen organiseren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:27

Ah leuk, hopelijk kan ik dan wel mee doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:36

[***] schreef:
Ik ben er niet echt mee bezig :+
Ok, hier en daar wel eens een oefening tussendoor en af en toe eens een paar hindernissen in de piste, maar ik heb zoveel te doen, heb veel te weinig tijd voor alles :')

Maar een vraagje waar hier misschien mensen wat over weten ..
Cobe is uh, nogal beetje lui :P Hij doet de laatste tijd erg goed z'n best, maar doet niet meer dan wat moet .. Ook heeft hij nogal de gewoonte om met z'n achterbenen te slepen, dit doet hij ook gewoon in de weide, alsof hij het niet nodig vindt om ze op te heffen. Denk niet dat er ergens een medisch iets is want tijdens het rijden doet hij het volgens mij niet (al moet ik nog eens iemand laten kijken) want dan moet hij meestal wel actief lopen enzo en dan heeft hij daar geen tijd voor :Y)

Maar anyway .. dat slepen is op zich niet zo'n ramp, maar het is wel vervelend als je bv. over een zeil loopt, want dat zeil is opgeplooid tegen dat hij daar over is :+ Hoe kan je dat verbeteren? Kan ik hiervoor bepaalde (dressuur/grondwerk)oefeningen doen? Iemand enig idee?

Ik weet niet of het een goeie tip is ( :P ) maar zou je hem niet een beetje kunnen activeren door hem wat wakker te schudden, bv hem naast je laten draven ipv stappen, en dan snel afwisselen, korte draaien maken (in stap, in draf), schakelen tussen stap en draf, stop, stap, draf, stop etc etc, kortom, ipv hem wakker maken voor je been, wakker maken voor je lichaam :P en als hij dan wat feller en alerter is, pas een oefening zoals over het zeil meenemen, en dat dan evt zelfs in draf.

Weet niet of dat werkt voor Cobe? Zo krijg ik Noah alleszins wat feller :)

@Silence: ga je linkje eens bekijken!

@chipieke: ben met goeie moed een parcours zoals het jouwe gaan opbouwen en dan maar eens proberen :D Eigenlijk ging alles heel erg vlot (ok ok, achterwaarts gaan tussen de balken heb ik af en toe wel moeten helpen), behalve dat staan in de hoepel. Hij doet het wel hoor, maar ik heb de indruk dat hij niet echt goed beseft dat de hoepel een soort grens is :P Is het echt 'verplicht' de hoepel te gebruiken of mag je ook iets gebruiken waar ze 'op' ipv 'in' moeten gaan staan?

Was wel erg leuk om te doen :D Hij werd er wel lekker hevig van haha. Zetten jullie bij de slalom de kegels verder uit elkaar als je draaft ipv stapt? Het lukte wel opzich maar we moesten wel scherp draaien :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:55

@Solleke_Noah: ik heb de manual nog niet ontvangen dus ik kan je helaas niet zeggen of je dingen mag veranderen, ik denk dat de opstelling wel zo goed als dezelfde moet zijn, dwz: een sprong kan je opbouwen uit ALLES, een effectieve hindernis of een balk op 2 emmers of tonnetjes.

Een hoepel kan je moeilijk veranderen door iets anders :-)

De kegels mochten vrij ver uit elkaar staan, ik dacht max. 3 meter, 3m is genoeg om tussen te draven :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:58

Ok! In de hoepel moeten ze een bepaald aantal sec wachten? Ik had geen hoepel dus heb een halstertouw in een cirkel gelegd, kan tzt wel een hoepel aanschaffen natuurlijk :) 3 meter, check, dat ga ik straks even nameten!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:04

5 sec :j Hoepels vindt je in de action héél goedkoop.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:05

Ik weet niet of zoveel foto's mogen :o maar ik ben aan de slag gegaan met de dingen die ik zag in het filmpje van chipieke! Voor een eerste keer deed mijn paard het toch wel heel flink vond ik :+: Nu nog ergens een echte hoepel en een gordijn opsnorren. Een wip zou echt fantastisch zijn, maar laten we eerst maar even oefenen zodat dit allemaal vlot en zonder halstertouw gaat :)

Wachten in de 'hoepel' (ik sta er ook zeer charmant op ^^)
Afbeelding

Op het blok
Afbeelding

Slalom
Afbeelding

Achterwaarts tussen de balken
Afbeelding

Tonnetjes springen
Afbeelding

Afbeelding

Zeiltje
Afbeelding

En hoefjes over de balk en terug achterwaarts over de balk
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:29

Hihi kei leuk om te zien dat ik iemand gemotiveerd heb :')

Vliegengordijn heb ik gemaakt dmv prikpaaltjes, bamboostokken en van dat touw uit de action :j

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:04

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:08

Resultaat OLHA-competitie augustus: 89% :D

Keifier op mezelf en kleine pony met alle dank aan Vie voor mij een gewéldige opleiding Horse Agility gegeven te hebben :j

Wie doet er volgende maand ook mee? Het is eeeecht leuk en vooral spannend om op u uitslag te wachten :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:57

Proficiat beiden, mooie scores! Ik zou eigenlijk ook wel willen meedoen haha, maar wat houdt het juist in? Moet je eerst lid zijn ergens? *horse agility leek*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:01

Je moet je idd gewoon lid maken van 'the international horse agility club'.

Vanaf dan kan je meedoen met de online competities.
www.horseagility.be

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:21

@ Vie; super filmpje, ik denk dat dat mij ook wel zal lukken (hoop ik, ben iig al hard aan't oefenen)
enkel wat vraagjes ;) mag je bij de slalom met je paard mee slalommen? ik dacht dat je aan één kant zou moeten blijven...
en ik dacht dat je om achterwaarts tssn de balken er je ook achterwaarts in moest gaan,
en je mag dus aan het halstertouw 'trekken'? of is het beter als je alles met los touw doet?

En voor de OLHA van September; wat bedoelen ze met het volgende?
Holding rope walk over to a flag about 10ft (3m) away. Bring the flag back to the horse show it to him and put it down..

Dan hoop ik deze maand te kunnen meedoen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:30

Je moet je paard laten halthouden met de voorbenen in de hoepel.
Paard mag de hoepel niet raken en je mag zelf geen correctie tot halt geven via je leadrope.

Eens je paard goed geparkeerd is, loop je naar een vlag die 3m verder dan je paard staat.
Dan wacht je even om je paard te laten blijven staan, je neemt de vlag, loopt ermee naar je paard en zet deze naast je paard/legt het neer. Het zou volgens mij dus een vlaggetje aan een stokje moeten zijn.

Je moet heel goed je opdrachten lezen. Bij de proef van vorige maand moesten we idd mee-slalommen met ons paard. Betreffende die balken: je moest er voorwaarts instappen, paard laten halthouden met de voorbenen voorbij de uiteindes van de balken en dan achterwaarts sturen.

Je mag je paard achteruit zetten dmv halsterdruk, maar Vie kan ondertussen haar paard achteruit zetten op een manier dat het LIJKT alsof ze het halster vast heeft maar eigelijk is dat niet zo :-)

@Vie: correct me if I'm wrong :-)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:53

Saskia heeft het al goed uitgelegd. ;) Zoals bij elke wedstrijd, zijn ook hier verschillende levels. Dus verschillende moeilijkheidsgraden. Achterwaarts hoef je dus bv. niet achteruit in te parkeren, gewoon vooruit, voorbenen voorbij de balken en terug. Bij achterwaarts mag je contact gebruiken, ikzelf gebruik halsterdruk met een open hand. Mag ook neusdruk zijn. Slalommen met je paard (dat vond ikzelf moeilijk :+ , aangezien ik dus ook normaal enkel mijn paard laat slalommen). Een losse leadrope levert meer punten op. Ik zal even zeggen waar ikzelf punten op heb verloren:

Back-up: Voorvoeten moeten voorbij de balken. Achteruit was goed.
Scary corner: Paard moet naast me lopen i.p.v. achter.
Weave/S-bend/Zeil: Leadrope op sommige momenten gespannen.
En dan is er nog ons vliegengordijn dat te smal is en te dunne sliertjes heeft. :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:56

Sizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:26

Wat leuk! Een HA topic! Zal het volgen en kijken of ik er wat van opsteek ;)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:03

:)
Binnenkort gaan we weer aan de slag ik zou foto's blijven maken :)