[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:25

ZusJacobs schreef:
Wat een leuke shetlander (hoe groot is hij?), heb er hier eentje rond lopen die er wel erg veel op lijkt haha :D

Eehm ze is rond de 1.07 m :P

nadine_yvana

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:50

@evanne: Longeer je vrij? of aan de lijn? En waar longeer je? Wat doet ze als je haar longeert? Misschien kun je een stukje afzetten ter grootte van een roundpen en haar daar eerst vrij longeren. Gewoon de basis stap draf galop, verder nog even niets. Mocht dat goed gaan, kun je het altijd opbouwen. Maar om goede tips te geven moet ik eerst even weten hoe en wat ze doet wanneer jij haar gaat longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:58

Welkom nieuwe mensjes!

Sorry voor mijn weinige actie hier }:0 Béétje druk momenteel :')
[***] is dus van stal verhuist, tot nu toe bevalt het heel goed, maar het is nu echt een stukje weide & stal waar ik alles volledig zelf voor het zeggen heb. Ben dus veel bezig met dingen bedenken hoe ik het wil, uitzoeken hoe ik dat kan bereiken en uitvoeren (al is er nog niet veel uitgevoerd :') ) en tussendoor ook nog werken (naja, tussendoor :+ ) en wat met poon doen enzo. Vandaar :P

Maar het gaat goed, heb al 3x met hem in de roundpen gewerkt, echt prachtig doet ie het daar :D Zal vast wel helpen dat hij eigenlijk op elk moment wel binnen mijn bereik is :Y) :)) Gisteren was er héél veel wind en was hij echt erg energiek, hij had zich dan ook een beetje overwerkt :+ Hij had het wat warm en ademde wat zwaar enzo (maar ik zou ook zwaar ademen als ik zijn omvang had :') ) dus heb ik daarna een stukje over de weg en door een bospaadje gewandeld terug naar de weide. Ging helemaal goed! In het begin heb ik even moeten duidelijk maken dat ik er ook nog stond, hij walste mij bijna omver omdat hij vanalles moest bekijken :+ maar daarna liep hij aan een los touwtje prachtig mee :D
Vandaag heb ik voor het eerst echt met hem in de piste gewerkt (grooooooote piste, zijn eigenlijk 2 20x40 pistes tegen elkaar, kan je apart gebruiken of als 1 geheel), hij had er wel al een paar keer los ingestaan en laatste keer had hij een bepaalde zijde waar blijkbaar vanalles gebeurde, want hij crosste daar steeds weg (zitten ook kalkoenen achter de haag enzo, ik verdenk hen :+ ). Dus ik vandaag express op dat stuk gaan werken, aan de longe. Zo mak als een lammetje :') Deed alles wat ik wilde en zelfs meer. Balkjes neergelegd, draf & galop. Kon het dan toch niet laten ook een sprongetje te maken. Na de balkjes zag je hem zo opleven, het ging ineens allemaal nog een stuk beter. En dat springen ging dan ook echt super. Toen wilde ik eens zien wat hij los zou doen .. Dus ik pony los, toen beseft dat mijn piste eigenlijk niet dicht was, dus die snel dicht gaan doen _O- en toen met hem aan het werk. Bleef heel mooi bij mij, kon hem mooi sturen en vanalles vragen, een paar keer springen, ging allemaal vanzelf. En toen ... toen kreeg die ineens door dat de piste best wel groter was dan we gewend zijn en toen was het ineens *whiiiiiiiiiiii, bok, bok* en weg was ie :') Heb hem nog nooit zo enthousiast zien rondcrossen! En bokken! Hij leek Flip wel :Y) :)) Mijn doel was hem nog 1x over de hindernis te kunnen sturen, denk dat ik daar een kwartier mee bezig ben geweest _O- Maar het is gelukt :D En tussenin heeft hij toch weer mooi wat calorieën verbrand :Y)
We hebben trouwens ook onze poetsplaats gevonden, ik zette hem eerst vast aan de ring waar de officiële poetsplaats is, maar gisteren & vandaag heb ik hem gewoon los op de wasplaats gezet. Dat kan ook als poetsplaats gebruikt worden en is een stuk leuker :D Fijn los achter een draadje, handig :Y) En gisteren stond er zelfs een klein stukje verder een hele echte hengst! Vond [***] allemaal prima. Heb al veel leuke complimenten gehad dat hij toch zo braaf is en dat mensen dit met die van hun niet zouden kunnen enzo. Is toch wel leuk, want er zit geen kwaad in, maar ben toch een tijd met hem bezig geweest dat blijven staan ook echt BLIJVEN staan is, en dat als er iets verdwijnt (draadje voor je ofzo) dat dit niet betekent dat je gewoon mag gaan .. Ik laat hem ook altijd wachten tot ik zeg dat hij mee mag komen enzo, dat soort kleine dingetjes, maar het maakt zoveel verschil!

Alhoewel dat blijven staan soms nog wel moeilijk is. Had hem vandaag 'geparkeerd' in de piste toen ik de hindernisblokken ging halen. Hij bleef heel braaf staan, totdat ik ze bijna op hun plaats had, toen zag ik hem in een ooghoek naar mij komen. Dus ik draai me om en ik zeg "awel, is dat blijven staan?" en hij gewoon ineens weer stil op de plaats, stond hij daar met z'n oortjes naar voren, echt zo'n blik van 'hoe, ik doe het toch goed?' Was zo grappig _O-
Naja, tot zover de update, het gaat nog wat worden denk ik :P

@ _Evanne : wat gebeurt er dan met longeren? Dat het een ramp is is zo moeilijk om tips over te geven :+

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:50

Snap ik dat het zo moeilijk tips geven is.
Op het moment longeer ik een een kleine weide. Het probleem is dat ze in eerste instantie niet van mij weg wilt, ze wilt met haar hoofd bij mij blijven. Als ik haar eenmaal rustig van mij af heb kunnen drijven, is ze niet rustig meer, dan zet ze het ongeveer een halve cirkel op een lopen en probeert zich nog het liefste zo ver mogelijk weg te trekken, daarbij haalt ze uit richting de longeur. Daarna draait ze zich om en steigert recht omhoog. Vandaag zelfs drie hoge 'steiger's' direct na elkaar waarbij ze mijn kant uit kwam gelopen.

Dit probleem heb ik toen der tijd opgelost door met haar in een gewone bak(18x36) te longeren, waar ze dus niet ver weg kon komen en ik haar dus gemakkelijk door kon drijven. Uiteindelijk was ze ook braaf in de weide. In stap en draf, aan een halstertje. Totdat er galop werd gevraagd, dan begon het weer van voor af aan.

Helaas heb ik nu niet meer de beschikking over een bak of roundpen. Een stuk afzetten met draad heeft volgens mij geen zin. Ik heb het welliswaar nog niet (durven!) proberen. Hier zal ze waarschijnlijk gewoon overheen springen en ik ben veel te bang dat ze dan blijft hangen of dat ze mij het draad intrekt.

Het idee van de dubbele longe zodat ze makkelijker te sturen zou zijn heb ik ook al geprobeerd, dit werkte ave rechts en hier ging ze alleen maar harder tegen in. Echter heb ik wel (in de periode dat gewoon longeren goed ging) met haar kunnen lange lijnen.

Dus als iemand goede hulp/instructie weet in de omgeving van Zuid-Limburg die op locatie komen(heb geen trailer) zou dat heel fijn zijn.. :P

Fijn trouwens dat het nieuwe plekje zo goed bevalt! :) Ben zelf ook nog hopende een plekje mét schuilstal en bak/roundpen te vinden. Helaas blijkt dat hier in de buurt onmogelijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:52

Klinkt gezellig :+
Ik mis een beetje hoe jij reageert als ze uithaalt en zich omdraait en gaat steigeren?

Dank je. Ik weet niet wat je in de buurt noemt, maar ik sta eigenlijk niet zo heel ver van jou (zijn nog mensen uit jouw regio die bij ons staan ;) ) en er is nog zeker 1 plekje vrij :Y)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:13

In principe probeer ik het voorwaarts op te lossen. Bij het uithalen werkt dit. Het steigeren is van te voren aan te zien komen, helaas krijg ik het meestal niet voor elkaar haar dan alsnog voorwaarts te drijven. Wanneer ze steigert probeer ik haar alsnog voorwaarts te krijgen. Waarvoor ik naar haar zijkant probeert te komen, want om haar voorwaarts te drijven als ik voor haar sta lijkt mij nogal tegenstrijdig. Meestal krijg ik haar niet voorwaarts, omdat ze binnen no-time bij mij staat met een gezicht van "aai mij"(wat ik dan niet doe) waarop ik haar weer voorwaarts zet/probeer te zetten en dan begint het weer van vooraf aan. Als ze eenmaal naar voren gaat, gas erop, proberen weg te trekken, uithalen/bokken, steigeren, komen...

Voor mij is in de buurt, helaas, op fietsafstand. En aangezien ik in Wolder woon (Zuid-West, bij de grens van Vroenhoven en Kanne) is alles vrijwel ver weg. Hier in de buurt is veel, maar allemaal niet geschikt. Spirithorses is vanaf hier ongever 10 minuten fietsen, maar veel te duur voor mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:19

Ok, dus bij het uithalen geef je haar gewoon een mep op haar gat en dan is het weer klaar?
Bij het steigeren ga je opzij, begrijp ik dat goed? Zou je niet mogen doen. Als jij opzij gaat als je pony steigert dan ben jij de onderdanige. Ik weet dat het moeilijk is, maar je moet je plek opeisen (dit is mijn plek, ik sta hier en jij kan doen wat je wil maar het is MIJN plek) en tegelijk dan het steigeren aanpakken (in mijn buurt wordt er NIET gesteigerd). Hoe je dat moet doen moet je zelf zien, een ruk, een mep, een schreeuw, als een idioot beginnen rondspringen, weet ik het, alles wat werkt op zo'n moment is voor mij goed :+ En als ze dan niet meer steigert en gewoon weer gaat (want als je het met de juiste energie doet gaan ze gaan, en niet blijven stilstaan ofzo, dan vliegen ze zelfs :+ ) dan belonen en weer tot rust brengen. Belangrijk is dat jij op zo'n moment niet in dat steigermoment blijft hangen, dus die energie die je dan produceert moet je ook weer meteen loslaten. Gewoon doen alsof er niks gebeurt is zeg maar, gewoon verder gaan.
Ik weet dat dit héél moeilijk is, ik heb hier in het begin ook vaak problemen mee gehad (al had ik het in de andere richting, mijn pony liep gewoon NIET en deed verder ook niks :+ ) maar het helpt echt .. Consequent zijn, duidelijk je grenzen aangeven maar ook meteen terug gewoon doen als je paard doet wat jij wil. Ik had namelijk nogal eens de neiging om 'boos & gefrustreerd' te worden omdat hij weer niet wilde lopen .. maar dat werkt niet ... Zodra ik ben beginnen denken: we gaan dit gewoon doen, zonder verdere boosheid ofzo erbij, toen ging hij ineens vanzelf :+

Hmm, fietsafstand gaat 'm niet worden neen, tenzij je heel snel kan fietsen, dan kan het nog wel :P :))

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:27

Nee, absoluut geen mep met de zweep. Gewoon voorwaarts drijven, heb normaal in touw ofzo in mijn handen om dan wat mee te "wapperen". Ze is als de door voor longeerzwepen etc. Heb al eens eerder gedacht zo'n ding te gebruiken, dan rende ze al keihard weg voordat ik haar voorwaarts wilde zetten.
Ik ga niet tijdens het steigeren opzij, maar zodra zij weer neerkomt. Voorwaarts zetten als ik voor haar sta lijkt onmogelijk, vooral als zij dan ook nog naar mij toe komt gelopen, maar ik zal je tips zeker toe gaan passen.
Het enige waar ik nog mee zit, wat ik misschien even erbij had moeten zetten, is dat ze meer angstig lijkt dan dominant. Of dat echt zo is weet ik eigenlijk niet, maar ze draait haar ogen soms echt ver weg en 'schokt' met haar hoofd omhoog alsof je haar zojuist een klap tegen haar hoofd hebt gegeven. Lijkt mij meer angstig, of is dat een aparte manier van dominantie? :P
Normaal lukt het me nog wel om bij een paard in te schatten waarom bepaald gedrag wordt vertoont, behalve bij mijn eigen pony :+
Dit gedrag vertoonde ze trouwens ook bij de vorige eigenaren, maar longeren was toen niet het enige wat niet lukte, zo is ze toen ook bij mij terecht gekomen. Alles heb ik op een rustige manier op kunnen lossen, behalve het longeren, daar blijf ik tegenaan lopen met haar.

En tja, wat is snel fietsen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:35

Goh, moeilijk via internet natuurlijk ...
Maar ik zou toch proberen om tijdens/na het steigeren niet te verplaatsen, en ze wel weer van je weg (en dus op de cirkel) te krijgen. Volgens mij is dat toch wel een belangrijk puntje. Haar geen tijd geven zeg maar, gewoon meteen actie - reactie. Werk je wel met een leadrope? (omdat je het over een touw om te wapperen hebt, dus je hebt wel iets in handen? :P ). Ik weet niet of je bekend bent met het principe om een paard uit je ruimte houden? Dus cirkelbewegingen met je leadrope maken? Indien niet zeg je het maar, dan leg ik het wat uitgebreider uit. Maar dat zou ik dus toepassen. Als ze steigert of voor je gaat staan dit doen, desnoods vooruit lopen. Zij moet daar weg en hoort niet te steigeren. In principe als je dit een paar keer consequent doet dan weten ze het wel en kan je weer met de rest aan de slag.
Ik had (en heb) bij die van mij bv. dat ik in het begin mij erg geconcentreerd heb om hem aan het lopen te krijgen, want dat deed hij niet, dus het belangrijkste was dat hij wel vooruit ging. Dit ging op een bepaald moment super, dus nu werk ik eraan om hem ook weer gewoon te laten stappen enzo :') Komt ooit wel weer goed :Y) Maar je kan niet alles in 1x goed krijgen, en het belangrijkste is dat het niet gevaarlijk is voor jou, en dat is met steigeren ed wel zo, dus dat moet eerst ;)

Mbt tot dat angstig of dominant vind ik een moeilijke. Heb trouwens geen ervaring met angstige paarden (wel met dominant :+ ) maar ik blijf van het principe dat ze niet horen te steigeren naar je, niet horen te slaan naar je, niet mogen bijten, je niet omver mogen lopen, .... Je kan altijd zoeken naar de reden waarom ze dit doen, maar het gedrag moet wel 'afgestraft' worden vind ik ;)

Het is zo'n 20km bij je vandaan, dus dat zou dan wel beetje snel moeten gaan als je het op een beetje korte tijd wil doen :P

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:58

Mijn wappertouw is gewoon een halstertouw, maar er liggen daar wel wat leadropes. Met het principe een paard uit je ruimte houden ben ik wel bekend. Heel erg bedankt voor je tips! Ik zal ze zeker eens toepassen(en hopen dat het werkt/mij lukt), zo niet, dan zal ik toch echt hulp erbij moeten gaan halen. Dat steigeren is inderdaad echt een heel vervelend ding. Dat heeft ze mij laatst ook eens geflikt tijdens het wandelen, terwijl ze normaal heel lief en braaf meeloopt. Dat heeft ze wel maar een keer gedaan en daarna nooit meer :P

20km is inderdaad een heel stuk, waar ze eerst stond, 12km verderop, was al lastig met de tijd :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:13

Heb tot nu toe 2x aan de hand gesprongen het de Shetten :D
Kleine Femke kan nu tegen de 40 cm springen en houdt nog over, Zorro kan rond de 30-40 springen maar houdt weinig over...

Afbeelding
Een fotootje met Zorro (die riek hadden we eventjes als voorbalk gebruikt, de balk op de emmers was gewoon een bezemsteel zonder iets eraan!)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:34

Hoe gaat het hier met iedereen?
Hier alles goed! Ben gister gaan lange lijnen in het bos (blijft hij gemotiveerderder.. :') ), nu is het hier een beetje heuvelachter (kleine mini heuveltjes hoor), en hij was gewoon zo onwijs verzameld dat hij in verzamelde galop die bergjes áf ging. Echt guweldig gaaf gevoel gaf dat! Heerlijke piaffjes en passages kwamen eruit, en de travers gaat ook steeds beter in draf.

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:17

Leuk ZusJacobs!

Woehoe, we krijgen morgen onze allereerste les van Josepha Guillaume! Eindelijk een lesgroepje bijeengekregen, kijk er echt naar uit!:)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:53

Hallo allemaal!

Ik zou graag willen beginnen met Lange Lijnen, voornamelijk om te werken met onze Welsh-ruin (die van mijn avatar).
Misschien dat iemand mij advies zou willen geven, bijvoorbeeld welke boeken interessant zijn, hoe het beste te starten (pony loopt enkel- en tweespan), ook zou ik graag een goede instructie vinden en het liefst iemand die in Zuid-Limburg aan huis komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:36

Hoi!

Heb je al eens op "lange lijnen" gezocht op het forum? Heb wel al een aantal topics (voor starters) zien voorbij komen. Ook kan je eens kijken naar longeren met dubbele longe, dat kan je als voorbereiding gebruiken of combineren (zo doe ik het ook, stukje longeren en dan weer een stukje rechtuit erachter enzo). Ik vrees dat je in dit topic niet veel tips gaat ontvangen, het is beetje dood hier :+

Maar begrijp ik het goed dat je pony enkel- en tweespan loopt? En jij moet het nog leren dan? Omdat, als je pony het kent, het echt niet zo moeilijk is .. Mijn pony kende het niet maar zelfs wij konden het (terwijl ik het ook niet kende, heb 2x een les dubbele longe gehad). :Y)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:50

[***] schreef:
Hoi!

Heb je al eens op "lange lijnen" gezocht op het forum? Heb wel al een aantal topics (voor starters) zien voorbij komen. Ook kan je eens kijken naar longeren met dubbele longe, dat kan je als voorbereiding gebruiken of combineren (zo doe ik het ook, stukje longeren en dan weer een stukje rechtuit erachter enzo). Ik vrees dat je in dit topic niet veel tips gaat ontvangen, het is beetje dood hier :+

Maar begrijp ik het goed dat je pony enkel- en tweespan loopt? En jij moet het nog leren dan? Omdat, als je pony het kent, het echt niet zo moeilijk is .. Mijn pony kende het niet maar zelfs wij konden het (terwijl ik het ook niet kende, heb 2x een les dubbele longe gehad). :Y)

Tis hier echt dood hè.. Wel jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:51

Hmmja, inderdaad ..
Maar weet je wat het is? Er zijn zoveel topics (die mekaar ook overlappen) en iedereen heeft z'n eigen topics wel enzo .. En als je TS er dan niet eens tijd voor heeft ... tja ... :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 07:36

*schopt zichzelf het topic in*

:wave:
Nu is het minder stil <<)

Ik ben momenteel vooral actief op facebook enzo, en geef gewoon ENORM veel lessen en workshops atm, dus ben druk druk druk naast mn studie :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:21

Ik heb het ook met 2 HK's, school en privé problemen druk genoeg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:56

Haha, "welkom terug" jullie :Y) :+

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:12

Hoi, mag ik me hier aanmelden?

Ik verzorg een pony van 8 jaar maar rijtechnisch gaat het op dit moment niet zo goed. Ik merk dat ze het niet leuk vind en wil met iets anders beginnen.
Toen zei iemand me dat ik eerst de beginselen moest leren zoals meelopen en stilstaan op commando. Dat kan ze nu en meedraven zonder touw lukt ook. Je ziet gewoon dat ze veel blijer is als ik zo'n dingen met d'r doe.
Met welk kunstje kan ik het beste beginnen? Flehmen, de jambette?

Wat info over de pony:
Beauty
8 jaar
Nrps
Afbeelding

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:17

Hee! Ik meld mij ook weer eens :) Heb ook erg weinig tijd gehad om veel te posten.
Het longeren met mijn pony ging de laatste keer ook al wat minder(okee, minder slecht), daar ben ik wel blij mee.

Vandaag een clinic gehad van Petra Sackschewski over connected groundwork en connected riding. Het grondwerk (waar een vriendin mij al over had 'geintroduceerd') is mij erg goed bevallen, het rijden wat minder. Heb helaas niet mijn eigen pony mee kunnen nemen, maar gelukkig heb ik de pony van iemand anders kunnen lenen. Ga het woensdag eens toepassen bij Smokey, hoop dat het bij haar net zo goed werkt :)

@MyLittleLove: Met VD ben ik ook niet geheel bekend, dus kan ik je niet helemaal bij helpen. Denk dat jambette of flemen indd wel wat zou zijn om mee te beginnen. En wat een ontzettend leuke verzorgpony heb je! :)
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 27-11-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:21

@MyLittleLove: Veel paarden vinden vrijheidsdressuur idd leuk, het is toch een andere ontspannen manier van omgaan met je maatje. Ik zou beginnen met bijvoorbeeld flemen op commando, Dingetjes aanraken op commando (toucheren) en dan over naar bv de jambette, op het blok etc. Voor VD kan ik je de site van Eva Roemaat en Hannah van Klompenburg aanraden: http://www.nalantavrijheidsdressuur.tk Staat alles heel duidelijk beschreven ;-) Succes!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:14

Voor VD kun je het beste gaan beginnen met clickeren, voerweigeren en targetten ;)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:16

Waar kan ik een clicker kopen?