ZusJacobs schreef:Wat een leuke shetlander (hoe groot is hij?), heb er hier eentje rond lopen die er wel erg veel op lijkt haha
Eehm ze is rond de 1.07 m
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Béétje druk momenteel
) en tussendoor ook nog werken (naja, tussendoor
) en wat met poon doen enzo. Vandaar 
Zal vast wel helpen dat hij eigenlijk op elk moment wel binnen mijn bereik is
Gisteren was er héél veel wind en was hij echt erg energiek, hij had zich dan ook een beetje overwerkt
Hij had het wat warm en ademde wat zwaar enzo (maar ik zou ook zwaar ademen als ik zijn omvang had
) dus heb ik daarna een stukje over de weg en door een bospaadje gewandeld terug naar de weide. Ging helemaal goed! In het begin heb ik even moeten duidelijk maken dat ik er ook nog stond, hij walste mij bijna omver omdat hij vanalles moest bekijken
maar daarna liep hij aan een los touwtje prachtig mee 
). Dus ik vandaag express op dat stuk gaan werken, aan de longe. Zo mak als een lammetje
Deed alles wat ik wilde en zelfs meer. Balkjes neergelegd, draf & galop. Kon het dan toch niet laten ook een sprongetje te maken. Na de balkjes zag je hem zo opleven, het ging ineens allemaal nog een stuk beter. En dat springen ging dan ook echt super. Toen wilde ik eens zien wat hij los zou doen .. Dus ik pony los, toen beseft dat mijn piste eigenlijk niet dicht was, dus die snel dicht gaan doen
en toen met hem aan het werk. Bleef heel mooi bij mij, kon hem mooi sturen en vanalles vragen, een paar keer springen, ging allemaal vanzelf. En toen ... toen kreeg die ineens door dat de piste best wel groter was dan we gewend zijn en toen was het ineens *whiiiiiiiiiiii, bok, bok* en weg was ie
Heb hem nog nooit zo enthousiast zien rondcrossen! En bokken! Hij leek Flip wel
Mijn doel was hem nog 1x over de hindernis te kunnen sturen, denk dat ik daar een kwartier mee bezig ben geweest
Maar het is gelukt
En tussenin heeft hij toch weer mooi wat calorieën verbrand 
Fijn los achter een draadje, handig
En gisteren stond er zelfs een klein stukje verder een hele echte hengst! Vond [***] allemaal prima. Heb al veel leuke complimenten gehad dat hij toch zo braaf is en dat mensen dit met die van hun niet zouden kunnen enzo. Is toch wel leuk, want er zit geen kwaad in, maar ben toch een tijd met hem bezig geweest dat blijven staan ook echt BLIJVEN staan is, en dat als er iets verdwijnt (draadje voor je ofzo) dat dit niet betekent dat je gewoon mag gaan .. Ik laat hem ook altijd wachten tot ik zeg dat hij mee mag komen enzo, dat soort kleine dingetjes, maar het maakt zoveel verschil!

Ben zelf ook nog hopende een plekje mét schuilstal en bak/roundpen te vinden. Helaas blijkt dat hier in de buurt onmogelijk
En als ze dan niet meer steigert en gewoon weer gaat (want als je het met de juiste energie doet gaan ze gaan, en niet blijven stilstaan ofzo, dan vliegen ze zelfs
) dan belonen en weer tot rust brengen. Belangrijk is dat jij op zo'n moment niet in dat steigermoment blijft hangen, dus die energie die je dan produceert moet je ook weer meteen loslaten. Gewoon doen alsof er niks gebeurt is zeg maar, gewoon verder gaan.
) maar het helpt echt .. Consequent zijn, duidelijk je grenzen aangeven maar ook meteen terug gewoon doen als je paard doet wat jij wil. Ik had namelijk nogal eens de neiging om 'boos & gefrustreerd' te worden omdat hij weer niet wilde lopen .. maar dat werkt niet ... Zodra ik ben beginnen denken: we gaan dit gewoon doen, zonder verdere boosheid ofzo erbij, toen ging hij ineens vanzelf 

). Ik weet niet of je bekend bent met het principe om een paard uit je ruimte houden? Dus cirkelbewegingen met je leadrope maken? Indien niet zeg je het maar, dan leg ik het wat uitgebreider uit. Maar dat zou ik dus toepassen. Als ze steigert of voor je gaat staan dit doen, desnoods vooruit lopen. Zij moet daar weg en hoort niet te steigeren. In principe als je dit een paar keer consequent doet dan weten ze het wel en kan je weer met de rest aan de slag.
Komt ooit wel weer goed
Maar je kan niet alles in 1x goed krijgen, en het belangrijkste is dat het niet gevaarlijk is voor jou, en dat is met steigeren ed wel zo, dus dat moet eerst 
) maar ik blijf van het principe dat ze niet horen te steigeren naar je, niet horen te slaan naar je, niet mogen bijten, je niet omver mogen lopen, .... Je kan altijd zoeken naar de reden waarom ze dit doen, maar het gedrag moet wel 'afgestraft' worden vind ik 

), nu is het hier een beetje heuvelachter (kleine mini heuveltjes hoor), en hij was gewoon zo onwijs verzameld dat hij in verzamelde galop die bergjes áf ging. Echt guweldig gaaf gevoel gaf dat! Heerlijke piaffjes en passages kwamen eruit, en de travers gaat ook steeds beter in draf. 
[***] schreef:Hoi!
Heb je al eens op "lange lijnen" gezocht op het forum? Heb wel al een aantal topics (voor starters) zien voorbij komen. Ook kan je eens kijken naar longeren met dubbele longe, dat kan je als voorbereiding gebruiken of combineren (zo doe ik het ook, stukje longeren en dan weer een stukje rechtuit erachter enzo). Ik vrees dat je in dit topic niet veel tips gaat ontvangen, het is beetje dood hier
Maar begrijp ik het goed dat je pony enkel- en tweespan loopt? En jij moet het nog leren dan? Omdat, als je pony het kent, het echt niet zo moeilijk is .. Mijn pony kende het niet maar zelfs wij konden het (terwijl ik het ook niet kende, heb 2x een les dubbele longe gehad).

Heb ook erg weinig tijd gehad om veel te posten. 
Succes!