kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:34

lees stiekem mee hoor :o leuk dat er mensen het gaan proberen en enthousiast zijn! *\o/*

KarinvdM

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:38

Ik longeer ook zo. Rodinde adviseerde me dit nadat ze m'n paard behandeld had. Ik vind het een fijne manier van longeren.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:46

Oeh, dit lijkt mij wel wat :P
Mijn verzorgpaard (draver) heeft veel spanning in haar rug, dus dit lijkt me wel een goeie voor haar!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:51

Ik heb er nog een liggen.. heb een nieuwe gekocht.. en deze is over.. is in goede staat.. alleen wat vies.. ;)

Iemand interesse?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:33

Zeker! :P Maar waarom heb je een nieuwe gekocht?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:09

Karin, moest jij in eerste instantie met slof longeren op deze manier? Heb dit ding al heel lang, maar deed eerst met slof.
Wel een met klipjes. Over het hoofd heen, door de bit ringen, tussen de benen en over de rug. Wel zo dat de knoop op de zijkant van de buik zat. Enige nadeel, als je paard teveel omhoog komt, schuurt t in de oksel. Dat doet dit ding niet.

Ninajojo, heb een nieuwe gekocht omdat die ander ff te groot was. Heb nu maat pony voor mijn merrie van 1.56. Had een maatje groter. Dus wie interesse heeft :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:35

Ik zie dit topic nu pas... ik weet niet wat ik ervan moet vinden.
Sowieso lijkt het me eng, als je paard in paniek raakt en omhoog komt zit alles aan het bit vast. Zou je nog op kunnen lossen met een panieksluiting oid. Of dat het touw breekt als er veel druk op komt te staan. Met klitteband bijvoorbeeld.

Verder hebben ze alle ruimte om naar binnen te vallen of over de buitenschouder weg te lopen lijkt me, je kan dat niet begrenzen. Stelling vragen lijkt me ook n moeilijk verhaal.

Als laatste is dit weer een hulp alleen aan de voorkant van het paard. Pessoa vind ik in die zin beter, die 'drijft' nog van achter aan. Met longeren mis je, je been al en de activiteit moet toch van achter komen en aan de voorkant opgevangen worden.

Ik blijf lekker bij mijn dubbele longeerlijn waar ik vanachter activiteit kan vragen,. zelf aan de voorkant kan opvangen, stelling kan vragen. Buitenschouder kan opvangen en recht kan stellen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:38

@ Anike, in het begin deed ik het inderdaad met een slof, maar dat vond ik niet prettig.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:50

ik volg ook nog even jullie evaringen. K heb ook een angstig paard en twijfel er toch ook nog aan.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:54

Ik heb bij deze longeerhulp niet het idee dat hij minder actief is als met de pessoa. HIj loopt met deze vele male beter dan met de pessoa of de dubbele longe, geen idee waarom, maar hij lijkt dit gewoon echt prettiger te vinden. Hij is super fijn erdoorheen, laat zijn rug los en ik heb de taak hem van achter actief te houden dmv drijven. En dat gaat echt heel fijn :j
Ik heb het probleem niet dat ik hem niet kan begrensen aangezien ik in een longeerring longeer waar hij dus ook niet echt over de buitenschouder weg kan lopen. Ik heb hierbij een enkele longe aan het bit zitten waarbij ik soms iets stelling naar binnen kan vragen.

Zal proberen binnenkort filmpjes/foto's te maken !

@ Anike; een maat pony voor een paard van 1.57? is dat niet heel krap dan? Ik heb dan 2 maten groter voor mijn paard van 10 cm groter dan jouwe :P

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:55

Mijn paard is trouwens absoluut niet snel angstig oid, weet dus niet hoe het met dat soort paarden werkt.. Dit is echt een droogkloot :P

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:01

Citaat:
Ninajojo, heb een nieuwe gekocht omdat die ander ff te groot was. Heb nu maat pony voor mijn merrie van 1.56. Had een maatje groter. Dus wie interesse heeft :D

Is dan voor mijn verzorgpaardje waarschijnlijk ook te groot ;) want die is ong 1.55

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:07

deniece schreef:
@ Anike; een maat pony voor een paard van 1.57? is dat niet heel krap dan? Ik heb dan 2 maten groter voor mijn paard van 10 cm groter dan jouwe :P

Ik heb eerst die tussen maat geprobeerd, maar die was echt veel te lang..
Nu heb ik de kleinste, en die zit prima.. :) absoluut niet strak.
Misschien scheelt t dat ze smal gebouwd is.. ;)

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:01

deniece schreef:
Mijn paard is trouwens absoluut niet snel angstig oid, weet dus niet hoe het met dat soort paarden werkt.. Dit is echt een droogkloot :P

Die van mij kan tijdens het longeren soms behoorlijk ontploffen.... maar hij ondervindt dan geen last van de longeerhulp. Het is zelfs zo dat hij met deze longeerhulp veel meer ontspannen blijft en daardoor ook minder snel ontploft. Vroeger longeerde ik op de Haanstra manier met touwtjes...en dan was het altijd mis. Hij ontplofte altijd en ook veelvuldig tijdens een longeersessie.... :o , plus hij had veel moeite met het ontspannen lopen (maakte niet uit hoe strak of los ik de touwtjes had....).

Met deze longeerhulp is hij eigenlijk vanaf het begin al lekker ontspannen en los. Een super hulpteugel dus (mijn mening ;) ).

En ik heb voor mijn korte, kleine penniepony (max. 1.61) toch echt een full nodig.... i.t.t. andere berichten die ik hier hoor :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:41

Hm nou met de touwtjes van Haanstra én de dubbele longe én de pessoa loopt mijn paard ook lang niet zo fijn als met deze hulpteugel, Hij is vanaf moment 1 ontspannen en fijn, en het was voor het eerst dat hij in galop ook ontspande. Dat vind hij namelijk érg moeilijk.

Ik vind dat de maat van dat ding ook wat klein uitvalt aangezien ik een extra groot heb en die ook echt wel nodig heb voor mijn paard. Op de EJ site staat dat de extra groot vanaf schofthoogte van 1.68 is, mijn paard zit daar wel tegen aan maar ik heb hem ook echt niet op z'n strakst zitten ofzo. Maarja hij is vrij groot :P

Claudia78 schreef:
Ik heb hem net bij ej gehaald :D Dus ik zal hem morgen eens gaan proberen :+

Al geprobeerd??

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:53

Size XL is zelfs groot voor ene merrie van 1.60...

Zullen de maten van masterhorse.de en EJ verschillen?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:56

@ Anike; ja maat XL is ook voor paarden vanaf 1.68!

Ik weet niet of die verschillen.. Ik heb iig die van EJ, en ik heb de extra groot.. En kleiner had hij níet moeten zijn :P

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:21

deniece, inderdaad dat is bij die van masterhorse ook zo ! Had echt geen gewone full moeten hebben.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:25

Grappig, dan weet ik t ook niet :+
mijn merrie was warmbloed te groot. Dat was L. Deze die ik nu heb is maat M. Pony staat erbij. Ze loopt lekker ontspannen met een los ding.
Zou graag een foto willen maken, maar ze is op bezoek bij de hengst :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:01

Haha nee dan wordt een foto lastig!

Hmm misschien hang ik hem vandaag even om m'n paard, als ik hem ga longeren zal ik proberen wat foto's te maken!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:02

Ik ben onwijs benieuwd, als ik mijn grotere paard ermee kan longeren.
Maar dat duurt nog even.
Maar mijn haf doet het er super op ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:47

Ik heb vandaag paardlief ermee gelongeerd, toch maar is utigeprobeerd, met 2 halstertouwen. Ze liep er best goed mee! Er is een topic in de maak. Als die klaar is, zal ik de link ook hier neerzetten, dan kunnen jullie ook mee beoordelen..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:52

Ik kom dit nu pas tegen.
Lijkt me een erg goede manier, ik ga het straks direct proberen.
Itsmi ik ben erg benieuwd hoe je die halstertouwens bevestigd hebt.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:55

3timesmom schreef:
ik volg ook nog even jullie evaringen. K heb ook een angstig paard en twijfel er toch ook nog aan.

Die hebben wij ook en nog in de stress kunnen schieten ook,.
Deze week voor het eerst geprobeerd bij haar en ze heeft niet gebokt, getrapt, of een van die andere malle actie van haar, de eerste keer wel het halster over het hoofdstel gehad, en aan de ring vastgemaakt.
Toen dit goed ging hebben wij het aan haar bit bevestigd, nou ons draakje werd opeens heel braaf en zelfverzekerd mevr. had nu ook geen hekel om op de rechterhand te lopen.

Wij doen er hier nu 2 paarden mee, maar wat een fijn ding.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:00

Nou ik heb dit nog nooit gezien.. Het ziet er goed uit! Misschien een domme vraag, maar waardoor gaan ze op deze manier fijner over hun rug lopen? Voelen ze ergens druk?

Want paardlief bij mij doet liever helemaal niks over haar rug.. Daarom wil ik dit wel eens proberen...