Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:12

HippoLogic schreef:
@[
Nee dat denk ik niet. Ik doe veel met de clicker maar niet alles. Zo werk ik ook wel met Parelli (negative reinforcement, opvoeren van druk). Ik vind het persoonlijk handig als een paard ook gemakkelijk wijkt voor druk. Ik merk wel dat ik het steeds moeilijker vind en ik naar manieren ga zoeken om met positive reinforcement dezelfde oefeningen aan te leren. :o

[
[
Ik vind wel dat er veel verschil zit tussen jezelf verdedigen (gevaar voor verwonding) of afreageren omdat je gefrustreerd bent omdat je paard niet doet wat je wilt. Als Kyra of een ander paard aan me knabbelt of op een andere manier niet mijn ruimte respecteert dan verdedig ik mijn ruimte gewoon. En dat doe ik niet door de wachten tot ze "uit mijn cirkel" is en dan belonen (positive reinforcement), maar te helikopteren met mijn touw of arm. Als ze in haar enthousiasme even een velletje van mijn hand meeneemt dan gaat ook mijn hand "boem" tegen haar mond, hoor. ;) . Met negative reinforcement dus.

t.[/quote]

We waren gelijk :D
Wil hier wel nog even op ingaan.
Zoals meestal zijn we het ons in grote lijnen eens.
Ik heb zelf lang geleden de eerste stappen gezet in NH met clinics/dvds/boeken etc van Voest, Hemfling ed. Maar heb de laatste twee jaren ook intensief parelli gedaan, levels doorgeworsteld ed.
Liep echter vast met mijn traumamerrie en ben zo bij het clickeren terecht gekomen.

Ik heb ook hierin inmiddels erg veel gelezen en vragen gesteld en nog meer vragen gesteld bij zeer ervaren mensen en die gaven dus de boodschap dat PR gecombineerd met NR voor verwarring kan zorgen.
Nu weet ik uit ervaring (ik combineerde het eerst ook en soms heb ik die neiging nog wel) dat het bij mijn shetten nog wel kan, al werkt het niet ideaal. Maar bij de merrie van mijn man, een koninklijke dame met een zeeeeeeer sterk karakter, moet ik daarmee niet aankopen. Die heeft een absolute gloeiende hekel aan onduidelijkheid en wordt pissig. Fase 4 van parelli is met haar een garantie voor een stevig partijtje knokken :+
En dat terwijl het een paard is wat echt wil werken. Maar dan moet je duidelijk en eenduidig zijn en bij haar wordt het voor mijzelf dan duidelijk dat het inderdaad zo is zoals vele clickertrainers al beweerden; PR gecombineerd met NR kan voor frustraties zorgen en heeft niet hetzelfde resultaat.
Mijn traumadame flipt overigens als ik zelfs maar denk aan NR

Het is natuurlijk persoonlijk, maar in deze ben ik dus een andere mening toegedaan dan jij ;)

Met betrekking tot zelfbehoud heb je wel gelijk. Als een paard op je afstormt, lijkt het mij niet handig om te wachten tot hij gestopt is om je met de grond gelijk te maken om hem te kunnen belonen.
Je eigen ruimte beschermen mag uiteraard wel.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:21

Hallo, mag ik me hier ook komen melden? Ik heb sinds vorige week een eigen paardje en wil ook met hem clickertraining gaan doen. Moet alleen weer even opfrissen, dus even mijn boek er op na lezen. En nu maar eens een clicker aanschaffen. Ik deed het altijd alleen maar met stem. Ik loop wel altijd al met snoep/biks in mijn zakken. Mijn paardje is nogal pakkerig (pakt graag je jas vast en op zoek naar snoep :)) en knuffelig, dus wil het wel even op de juiste manier aanleren. Niet dat hij straks iedereen maar gaat pakken en hij daar dan voor gestraft gaat worden.

juudii5

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:41

Ik kom ook weer even terug!!
Wat ontzettend leuk om alles te lezen van jullie!!
Ik wist paar maanden terug niet waar ik moest beginnen en geloofde het niet echt van zn clicker, maar het werkt echt :D
Met wat voor voer belonen jullie eigenlijk? Dat vraag ik me toch wel steeds af. Want je geeft toch best veel... bedoel als je fanatiek ermee bezig bent en steeds clickt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:56

liljebo schreef:
Ik heb zelf lang geleden de eerste stappen gezet in NH met clinics/dvds/boeken etc van Voest, Hemfling ed. Maar heb de laatste twee jaren ook intensief parelli gedaan, levels doorgeworsteld ed.
Liep echter vast met mijn traumamerrie en ben zo bij het clickeren terecht gekomen.

Ik heb ook hierin inmiddels erg veel gelezen en vragen gesteld en nog meer vragen gesteld bij zeer ervaren mensen en die gaven dus de boodschap dat PR gecombineerd met NR voor verwarring kan zorgen.
Nu weet ik uit ervaring (ik combineerde het eerst ook en soms heb ik die neiging nog wel) dat het bij mijn shetten nog wel kan, al werkt het niet ideaal. Maar bij de merrie van mijn man, een koninklijke dame met een zeeeeeeer sterk karakter, moet ik daarmee niet aankopen. Die heeft een absolute gloeiende hekel aan onduidelijkheid en wordt pissig. Fase 4 van parelli is met haar een garantie voor een stevig partijtje knokken :+
En dat terwijl het een paard is wat echt wil werken. Maar dan moet je duidelijk en eenduidig zijn en bij haar wordt het voor mijzelf dan duidelijk dat het inderdaad zo is zoals vele clickertrainers al beweerden; PR gecombineerd met NR kan voor frustraties zorgen en heeft niet hetzelfde resultaat.

Het is natuurlijk persoonlijk, maar in deze ben ik dus een andere mening toegedaan dan jij ;)

Ik zou ook liever alleen met PR werken, maar in sommige gevallen weet ik niet 'hoe'. :o

Bijvoorbeeld 'hoe leer je je paard voorwaarts te gaan' als je erop zit als je alleen PR gebruikt? Ik bedoel als je een zithulp geeft geef je toch ook druk? Druk die je 'loslaat' als hij gaat lopen. Hoe leer je de commando's stap, draf, galop aan vanaf de grond/aan de longe zonder druk te gebruiken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:57

Ik geef vooral biksjes, die zijn lekker klein.
Verder stukjes appel of wortel of beloningskoekjes (van de Lidl). Dat zijn de beloningen voor super goede inzet.
Ik geef niet zo veel, want je moet een paard niet overvragen. Ben vaak een kwartiertje bezeig waarin ik ong 3 a 4 kusntejs doe en ook veel kroel en knuffel.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 08-02-10 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:59

Ja nou die kleine brokjes (biks) gaf ik dus ook.. had ook paardensnoepjes gekocht, maar die gaf ik voor grotere uitvoeringen zeg maar..
Zilf eig het zelfde als bij mij dus. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:14

Ik begin dan vaak met de oefening NEE dus niet eten eer ik eht zeg. Dat doe ik pas net en daar pak ik een koekje of stukje appel voor.
Dan achteruit en doe dat 3 a 4 keer en geef dan 3 of 4 biksjes (hij doet dat al aardig goed) per keer.
Dan vaak halt met mij erom heen lopend. 2 keer vaak en dan ook 3 a 4 biksjes.
Dan halt met kruk ernaast zetten. Omdat ik dat weer aan het oppakken ben krijgt hij daar een koekje voor. Dat ga ik uitbouwen naar helemaal opstijgen...
Dan target training. Eerst vlakbij en dan 2 keer ofzo en weer enkele biksjes. Dan verder weg, hoog, laag, hem aanraken ermee en wegzetten op enkele meters afstand. Dus dat zijn dan een koekje of 5 a 6
En dat is het dan wel :D Dus zoveel krijgt ie niet (wat hij erg jammer vind....) Tenminste op een paard van 650 a 700 kilo is dat niet zo veel. Hihi.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:53

HippoLogic schreef:
liljebo schreef:

Ik zou ook liever alleen met PR werken, maar in sommige gevallen weet ik niet 'hoe'. :o

Bijvoorbeeld 'hoe leer je je paard voorwaarts te gaan' als je erop zit als je alleen PR gebruikt? Ik bedoel als je een zithulp geeft geef je toch ook druk? Druk die je 'loslaat' als hij gaat lopen. Hoe leer je de commando's stap, draf, galop aan vanaf de grond/aan de longe zonder druk te gebruiken?

Dat is ook heel moeilijk. ;)
Druk hoeft geen NR maar kan ook een aanwijzing zijn, als het om lichte druk gaat. Dus in die zin kun je zithulp/aanleggen been etc als aanwijzing oftewel commando zien.
Het is een kwestie van het toepassen van die lichte druk en dan de minste neiging van het paard om de goede reactie te geven te belonen, zodat het weet wat er wordt verwacht.
Ik ben kort geleden begonnen met de merrie van mijn echtgenoot behoorlijk onder zadel te brengen. De merrie die ik eerder noemde dus, een koudbloeddraversmerrie van 13. Heeft een indrukwekkende drafcarriere achter de rug, veulens gekregen en zou daarna gereden zijn. Mijn man heeft er een paar keer op gezeten (lang geleden) en ze had problemen met het zadel (elk zadel) en met opstijgen en als hij haar aanspoorde, bleef ze staan alsof ze wortel had geschoten.
Fase 4 was niet erg verstandig als je wilde blijven zitten. :+
Heb tijdje geleden vernomen dat ze eigenlijk niet echt is ingereden, alleen een enkele keer met barebackpad door het bos heeft gehobbeld. Kortom... ze kan niets.
Dusssss... nu werk ik met haar aan de hand aan de signalen voor stap en halt en achterwaarts, en als die halve meter sneeuw eens weg is gaan we verder met draf, wijken etc... nog aan de hand.
In het begin reageerde ze ook niet op voorwaartscommando, maar door de geringste poging (soms zoveel als een subtiele gewichtsverplaatsing) te belonen, begint er nu schot in te komen.
Met rijden wil ik diezelfde aanpak gebruiken. Is puur een kwestie van timen en zien wanneer het paard goed wil reageren. Precisiewerk dus.
Nu moet je niet denken dat ik er helemaal ben. Er is een verschil tussen theorie en praktijk. Ik heb het gevoel dat ik op de goede weg ben, maar ik heb nog bergen te leren en zal heus nog wel vaak met mijn handen in het haar zitten.
Niet erg... is juist de uitdaging :D

Om beter te worden met clicken ben ik sinds ruim een week de kip aan het trainen. :D
Ik heb haar al zover dat ze tussen een aantal kaarten de joker kan aanwijzen :D :+
En dan te bedenken dat het al een straatoud beest is..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:55

spokie... ik werk met hele kleine stukjes wortel of appel en als bonus paardensnoepjes of bv halve appel of hele wortel of zo.
Ik werk ook altijd maar kort, net als zilfstar en dan valt het dus wel mee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:51

@ liljebo: Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had een heel verhaal getypt en mijn firefox craste, grrrr. Ik schrijf het straks nog een keer op...

@ spokie en juudii: welkom (terug).

Ik werk met muesli en stukjes wortel (als ik er aan denk die mee te nemen).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:11

liljebo schreef:

Altijd goed om hier op gewezen te worden. Ik denk dat je gelijk hebt, maar de vraag is "hoe wel" als je geen druk gebruikt...

liljebo schreef:
Dat is ook heel moeilijk. ;)
Druk hoeft geen NR maar kan ook een aanwijzing zijn, als het om lichte druk gaat. Dus in die zin kun je zithulp/aanleggen been etc als aanwijzing oftewel commando zien.
Het is een kwestie van het toepassen van die lichte druk en dan de minste neiging van het paard om de goede reactie te geven te belonen, zodat het weet wat er wordt verwacht.

Aaah, misschien neem ik druk (ook al is het lichte druk) te letterlijk als NR in deze. :)* Op het naturaldressageforum gebruiken ze enkel PR met daarbij de aantekening dat druk nooit zwaarder zal zijn dan bv parelli fase 2. Bedoel jij het ook zo? Ik snap ook wel het verschil tussen een aanwijzing in deze zin en druk in de zin van NR (om op te voeren). Maar duidt het dan wel aan als NR omdat de druk ook ophoudt bij goed gedrag.

Zelf vind ik het werken met PR wel fijn en een andere manier van denken en reageren omdat je gefocust bent om een positieve beloning te geven. Met NR moet je én bereid zijn de druk op te voeren én tegelijkertijd in staat zijn de druk eraf te laten als je paard het goed doet. Zo moet je op 2 mogelijke reacties bedacht zijn en dat vergt in feite nog meer van de trainer. Nu Kyra op mijn pad is gekomen zal ik wel van de NR af moeten stappen omdat zij dat als ukkepuk ook niet pikt... en niet zo goed snapt, lijkt het wel...

liljebo schreef:
Ik ben kort geleden begonnen met de merrie van mijn echtgenoot behoorlijk onder zadel te brengen. De merrie die ik eerder noemde dus, een koudbloeddraversmerrie van 13. Heeft een indrukwekkende drafcarriere achter de rug, veulens gekregen en zou daarna gereden zijn. Mijn man heeft er een paar keer op gezeten (lang geleden) en ze had problemen met het zadel (elk zadel) en met opstijgen en als hij haar aanspoorde, bleef ze staan alsof ze wortel had geschoten.
Fase 4 was niet erg verstandig als je wilde blijven zitten. :+
Heb tijdje geleden vernomen dat ze eigenlijk niet echt is ingereden, alleen een enkele keer met barebackpad door het bos heeft gehobbeld. Kortom... ze kan niets.
Dusssss... nu werk ik met haar aan de hand aan de signalen voor stap en halt en achterwaarts, en als die halve meter sneeuw eens weg is gaan we verder met draf, wijken etc... nog aan de hand.
In het begin reageerde ze ook niet op voorwaartscommando, maar door de geringste poging (soms zoveel als een subtiele gewichtsverplaatsing) te belonen, begint er nu schot in te komen.
Met rijden wil ik diezelfde aanpak gebruiken. Is puur een kwestie van timen en zien wanneer het paard goed wil reageren. Precisiewerk dus.
Nu moet je niet denken dat ik er helemaal ben. Er is een verschil tussen theorie en praktijk. Ik heb het gevoel dat ik op de goede weg ben, maar ik heb nog bergen te leren en zal heus nog wel vaak met mijn handen in het haar zitten.
Niet erg... is juist de uitdaging :D

Ik vind het knap wat je met je paard bereikt en welke weg je kiest! En dat verschil tussen weten en kennen en kunnen, dat gevoel ken ik ook. :D

Leuk dat je ouwe kip al jokers uit een pak kaarten kan aanwijzen! Dat lijkt me zeer zeker een goede timing oefening. Op een dag kun je met haar een gezellig kaartje leggen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:40

Haha.... op het andere forum noemen ze haar al de jokerkip.
Mijn man gelooft het niet (lag echt dubbel toen ik zei dat ik de kip trainde) dus die zal ik dat komend weekend moeten bewijzen. Ff kijken of we er nog een extraatje tegenaan kunnen gooien.

Kip trainen is idd een hele goede timingoefening, omdat hun gedrag tamelijk onvoorspelbaar is en indien niet heel duidelijk, reageren ze niet.

MBt weten en kennen en kunnen... ja.... dat is echt moeilijk, maar ik zie het ook als een uitdaging. Daarbij helpen discussies als deze ook mee, omdat je daardoor gedwongen wordt na te denken wat je doet en waarom en iedere keer dat stukje bewustzijn van je handelen groeit.
Is ook best wel eens interessant als mensen hier en daar een totaal andere mening zijn toegedaan, mits het mensen zijn die niet vervallen in persoonlijke aanvallen, zoals je helaas hier op bokt ook wel eens ziet.
Maar ik mag erg graag gezond discussieren met anders-denkenden omdat je ook daarvan enorm veel leert.

Mbt de druk....Je kunt het weg laten vallen van druk als een beloning zien, maar ik denk dat zoiets alleen van toepassing is als het paard weet dat anders de druk opgevoerd gaat worden of als er al veel druk is.
Als je lichte druk (idd max fase 2) toepast als commando, dan kun je het zien als ieder ander commando.
Als je paard op commando bv halt houdt... blijf je daarna ook niet zeggen: halt, halt, halt, halt houden, blijven in halt, halt... etc. Je geeft het commando, paard doet wat je vraagt en je beloont voor het uitvoeren van de oefening (eerst dus met click, later wellicht met 'braaf* of aai) Zo zie ik dat met toepassing van lichte druk als commando ook. Ik zie het als een commando waarbij je een signaal gebruikt ipv bv stem. Je vraagt iets, paard voert het gevraagde uit en is braaf omdat ie het commando uitvoert.
Hoop dat je er wijs uit komt.... :D

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:59

Hippo thanks!! :D
Wie is MBT?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:14

juudii5 schreef:
Hippo thanks!! :D
Wie is MBT?

MBT: met betrekking tot ;)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:17

Owww haha :P oke!!
Dacht dat het weer iemand was :P snap soms hier die afkortingen nog niet zo goed :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:29

liljebo schreef:
Mbt de druk....Je kunt het weg laten vallen van druk als een beloning zien, maar ik denk dat zoiets alleen van toepassing is als het paard weet dat anders de druk opgevoerd gaat worden of als er al veel druk is.
Als je lichte druk (idd max fase 2) toepast als commando, dan kun je het zien als ieder ander commando.
Als je paard op commando bv halt houdt... blijf je daarna ook niet zeggen: halt, halt, halt, halt houden, blijven in halt, halt... etc. Je geeft het commando, paard doet wat je vraagt en je beloont voor het uitvoeren van de oefening (eerst dus met click, later wellicht met 'braaf* of aai) Zo zie ik dat met toepassing van lichte druk als commando ook. Ik zie het als een commando waarbij je een signaal gebruikt ipv bv stem. Je vraagt iets, paard voert het gevraagde uit en is braaf omdat ie het commando uitvoert.

Helemaal duidelijk! Je dreigt niet met fase 2 want er komt geen 3 (onaangenaam) of fase 4 (zeer onaangenaam). Zoooo, dat kwartje is nu eigenlijk bij mij gevallen. Dank je! Heb ik toch heel lang, heel stug, gedacht druk=druk en druk weg laten vallen is NR. Maar de dreiging is weg... *herkauwt op deze nieuwe benadering*

Enne het is heel erg verhelderend om te discu-zeuren zolang er ook oprecht interesse is in/respect is voor andermans denkwijze. Dat mis ik op Bokt vaak genoeg. Dan ben ik direct weg uit een topic. Jammer dat mensen dit medium te vaak zien als een gemakkelijke manier om iemand neer te sabelen om zichzelf beter te voelen ipv de kans aan te grijpen iets te leren van al deze mensen met kennis (die er ook genoeg zijn).

Heeft je kippie ook een naam? Kippen zijn natuurlijk ook erg snel: ik bedoel hoe ze hun koppie bewegen en ineens naar iets kunnen pikken. Als je man het ziet, wil hij dan misschien ook een foto voor ons maken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:51

HippoLogic schreef:
liljebo schreef:

Helemaal duidelijk! Je dreigt niet met fase 2 want er komt geen 3 (onaangenaam) of fase 4 (zeer onaangenaam). Zoooo, dat kwartje is nu eigenlijk bij mij gevallen. Dank je! Heb ik toch heel lang, heel stug, gedacht druk=druk en druk weg laten vallen is NR. Maar de dreiging is weg... *herkauwt op deze nieuwe benadering*

Enne het is heel erg verhelderend om te discu-zeuren zolang er ook oprecht interesse is in/respect is voor andermans denkwijze. Dat mis ik op Bokt vaak genoeg. Dan ben ik direct weg uit een topic. Jammer dat mensen dit medium te vaak zien als een gemakkelijke manier om iemand neer te sabelen om zichzelf beter te voelen ipv de kans aan te grijpen iets te leren van al deze mensen met kennis (die er ook genoeg zijn).

Heeft je kippie ook een naam? Kippen zijn natuurlijk ook erg snel: ik bedoel hoe ze hun koppie bewegen en ineens naar iets kunnen pikken. Als je man het ziet, wil hij dan misschien ook een foto voor ons maken?

Voor mij ook goed hoor om het op papier te zetten... want natuurlijk verval ik ook nog in fouten, maar door er vaak over te praten(schrijven) denk je er ook heel bewust over na.
Idd jammer dat mensen in een discussie vaak persoonlijk worden en erg neerbuigend kunnen doen tegenover anders denkenden, want uiteindelijk kun je erg veel van elkaar leren. Zelfs van mensen die het heel anders doen dan jij ooit zou willen. Gewoon omdat het je dwingt om na te denken over datgene wat je zelf wilt en waarom.

Ik zal mijn man vragen of hij het kan filmen. Die vraag heb ik namelijk ook in het huiskameropic (de slagroomsoesjes :+ ) gekregen. Die vonden dat eigenlijk ook wel grappig.
Kippie heet eigenlijk gewoon Kippie. Toen we naar Zweden emigreerden, zaten 10 kippen inbegrepen bij het huis. Ze zaten echter in een kleine ren en tja... binnen de kortste keren liepen ze los door de tuin :P
Na ruim drie jaar kregen we opeens problemen met de buurman. Voorheen liep hij de deur bij ons plat en toen kocht mijn man zijn paard (4e paard in ons cluppie) en toen diende hij opeens een klacht in bij milieubeheer en dierenbescherming (valt hier onder een noemer en is van de overheid)
Hij was daarna niet meer aanspreekbaar voor ons want hij had last van onze paarden (stank, vliegen etc) en opeens ook van onze honden, kat, kippen etc... (jaloerzie speelde helaas een rol....was overigens een duitser, geen zweed)
Er viel niets aan te merken op onze manier van dierenhouden en we woonden in een plattelandsgehucht tussen de boerderijen, koeien en paarden, dus ... Maar goed, vanaf dat moment greep buur iedere gelegenheid aan om te klagen en hadden we om de haverklap de dierenbescherming aan de deur (tot grote ergernis van de meid van de DB, die wist dat we alles volgens de regels deden, maar verplicht was om te komen als er een klacht binnenkwam... was overigens leuke meid)
Omdat de kippen uitgerekend toen de buur zijn tuin opzochten, hebben we ze weggegeven aan iemand die ze voor op het erf wilde. Ze woonde echter ver weg en een kip konden we niet vinden. Kippie dus. :+ Die kwam pas vlgd dag weer tevoorschijn. Vandaar dat we er maar eentje hebben.
Ze heeft overigens een keer op het dak van de werkauto van mijn man 25 km met 80 km per uur meegereisd op een koude herfstdag, zonder dat hij het wist
Hij zag haar pas op zijn werk, toen zijn collegae vroegen wat hij in hemelsnaam op zijn dak had.
Ze was verkleumd en stram, maar nadat ik haar had opgehaald, scharrelde ze meteen weer rond in de tuin.
Kippie is dus speciaal en heeft de bijnaam kamikazenkip. :+ (ze heeft trouwens ook een vlucht door een ruit heen en een pluksessie door een hond overleefd)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:01

Wauw, De avonturen van Superkippie... :D
Haha leuk hoor.

Even on topic dan: voer je haar graan als beloning? Of iets anders? Ik kan me voorstellen dat ze heel leergierig is en het gezellig vindt om wat met jouw te doen. Kippen zijn tenslotte sociale dieren.

Met Kyra heb ik niet meer geclickerd de afgelopen dagen. Dus van mijn kant geen clickernieuws...

Ik kan natuurlijk mijn katten gaan clickeren, maar dan moet ik ze hun onbeperkte schaal brokjes afnemen en ik wil geen zeur poezen creëren. Dat doe ik maar even iet. De ene kat lust niets anders dan brokjes dus die kan ik zelfs met gehakt, biefstuk of kipfilet geen plezier doen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:49

Liljebo; jij bent zo te lezen van ver gekomen met je merrie! Dan is elke stap voorwaarts wel een dubbel zo grote beloning!
Wat een gave kip! Wist niet dat kippen ook konden ' leren ' , en dat het sociale dieren zijn joh!

spokie, ik beloon met gewoon biks, soms worteltjes, heel af en toe een appel.

Gister in het donker in de paddock nog even snel wat geclickerd.
Ik ben begonnen om variabel te gaan belonen, en het werpt zijn vruchten af!
Zijn jambette krijg ik al een stap voorwaarts richting spaanse stap!

En het ' flexen' is ook al verbeterd. eerst bracht hij zijn neus naar zijn flank op commando flex, nu brengt hij het naar zijn kont.
Hij gaat daarvoor met zijn voorbenen wijd staan (anders valt hij om), en brengt zijn neus echt helemaal naar (bijna) zijn kruis.
daardoor buigt hij zo ver, dat zijn binnen achterbeen bijna van de grond komt.
Het gaat naar links makkelijker als naar rechts, maar ik heb besloten hem vanaf nu, elke dag te flexen, zodat ik hem rechter kan krijgen.

Rechtrechten met de clicker vanaf de grond dus :+

Katten clickeren kan ook leuk zijn!

WBT PR: Ik zou ook graag alles met alleen PR doen. Maar hoe doe ik dat als hij perongeluk/express vanuit enthousiastme een stukje trui/stukje ramona vastbijt dan? Hij krijgt nu gewoon een flinke zwaai van me (die hij tegenwoordig altijd te snel af is), of ik 'bijt' (knijp) terug.
Ik zou niet weten hoe ik dat met PR zou moeten doen... Belonen wanneer hij loslaat? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:54

Kehdra... belonen met loslaten zou ik niet doen, want dan denkt hij straks dat hapje ramona in combi met loslaten een kunstje is... Negeren is misschien ook niet zo lekker. Nou ja... Billy doet dat hier ook wel eens, maar die bijt alleen in de trui, dus dat kun je een beetje negeren. Doet ie steeds minder, want het levert hem niets op en ik leer hem op andere dingen te bijten.
Als eentje in mijn vel bijt, roep ik automatisch ' au' Eigenlijk schrikken ze daar van, dus dat is verder wel goed. Kan me toch wel voorstellen dat het geen kwaad kan om even in de neus te knijpen als hij je op aan het eten is. Is toch een stukje zelfbescherming, denk ik. Volgens mij is dit ook iets wat je vooral in de beginfase ziet. Hoewel het zo te horen lekker loopt. Rekoefeningingen met de click doe ik ook hoor. Goed voor de spiertjes.

Hippo... ik beloon kippie met wafelkruimels :+ Ander eten heeft ze meestal wel ter beschikking maar dit vindt ze erg lekker. :D

Tja en een poes die niets lust is lastig. Die van mij lust alles. Ze heeft altijd brokken staan, maar als ik met haar click (pas 2 keer gedaan hoor) dan is ieder ander lekker hapje prima. Echt straatmormel :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:00

Ik weet inderdaad wel zeker dat hij het dan als nieuw kunstje gaat zien. Vandaar dat hij daarvoor gewooneen zwaai/knijp (en laatst zelfs een schop) voor krijgt.. Hij weet zooo goed dat het niet mag, en dan toch elke keer weer doen he... zucht

Hij doet het trouwens alleen als ik die dag geclickerd heb. zolang in niet click gaat het meestal goed...

Ergens gaat er iets niet goed.....

Ik post niet veel maar lees wel braaf ee trouwens, leer er ook weer een hoop van.

Ik ga dalijk even goed nadenken over hoe ik zig aan kan leren dat hij kleuren moet gaan herkennen...

Jullie met getrainde kippen en katten. Nog even en mijn hamster moet eraan geloven :+
(ik zie nu pas de foto van superkippie in je profiel :o)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:25

Hoi allemaal,
Ik heb een tijdje niet gereageerd, maar wij hebben helaas afgelopen weekend 1 van onze paarden moeten laten inslapen...

Leuk dat jullie allemaal zo fanatiek bezig zijn met clickeren ook erg leuk om te lezen allemaal.

@Liljebo, grappig dat je ook clickert met je kip! Ik wil dat ook gaan doen met (1 van) mijn kippen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:38

sterkte met het verlies Bojangles... :(:)
Wat heb jij een mooie foto's in je profiel trouwens.

Jij ook al kippen temmen? Ik wist helemaal niet dat het bestond, en nu 'ken' ik er al twee....

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:46

Ik heb gisteren het kusje geven geleerd!
Echt heel grappig, hij snapte het meteen.

Ook gaat het achterwaarts erg goed, maar nu weet ik niet hoe snel ik moet overgaan naar een volgende moeilijkere oefening.
Ik ben bang als het te moeilijk is dat hij het dan niet meer leuk vind.
Hoe doen jullie dit?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:54

@Hippologic en Liljebo: bedankt voor de uitleg en tips. Inderdaad een goed idee om bijv. een woord voor belonen met voer te gebruiken en een ander woord of een aai voor belonen zonder voer te gebruiken en als signaal: dit is goed, ga zo door. Ik gebruik ook het principe wijken voor druk, waarbij ik steeds probeer om met steeds minder druk een reactie te krijgen, zodat het, zeker i.c.m. een woord, meer een commando wordt naar verloop van tijd. Ik las ook in het boek van Inge Teblick, dat als je dit dan combineert met een postieve beloning die volgt, je steeds minder druk nodig hebt.
Inderdaad denk ik dat het juist leerzaam zal blijken uiteindelijk dat ik nu veel meer bewust wordt van hoe en wanneer ik beloon en ook wanneer ik druk gebruik of zelf corrigeer of straf.
@ Hippologic: Ik corrigeer het paard als hij bijv. wil schuren, wil happen, met longeren ineens wil stilstaan of steeds verder naar binnen loopt, geen respect heeft voor mijn persoonlijke ruimte of ineens wil gaan stilstaan bij de uitgang van de bak. Dan geef ik druk, ik drijf harder aan of geeft een tikje met de zweep (een tikje geef ik ook als mijn paard niet regeert als ik mijn benen aanleg, om te voorkomen dat ik straks bij elke pas moet gaan drijven). Dit zijn situaties waarbij ik weet dat het paard prima weet wat er van hem verwacht wordt, dus eigenlijk opzettelijk gaat lopen klieren).