HippoLogic schreef:Nee dat denk ik niet. Ik doe veel met de clicker maar niet alles. Zo werk ik ook wel met Parelli (negative reinforcement, opvoeren van druk). Ik vind het persoonlijk handig als een paard ook gemakkelijk wijkt voor druk. Ik merk wel dat ik het steeds moeilijker vind en ik naar manieren ga zoeken om met positive reinforcement dezelfde oefeningen aan te leren.@[

[
[
Ik vind wel dat er veel verschil zit tussen jezelf verdedigen (gevaar voor verwonding) of afreageren omdat je gefrustreerd bent omdat je paard niet doet wat je wilt. Als Kyra of een ander paard aan me knabbelt of op een andere manier niet mijn ruimte respecteert dan verdedig ik mijn ruimte gewoon. En dat doe ik niet door de wachten tot ze "uit mijn cirkel" is en dan belonen (positive reinforcement), maar te helikopteren met mijn touw of arm. Als ze in haar enthousiasme even een velletje van mijn hand meeneemt dan gaat ook mijn hand "boem" tegen haar mond, hoor.

t.[/quote]
We waren gelijk

Wil hier wel nog even op ingaan.
Zoals meestal zijn we het ons in grote lijnen eens.
Ik heb zelf lang geleden de eerste stappen gezet in NH met clinics/dvds/boeken etc van Voest, Hemfling ed. Maar heb de laatste twee jaren ook intensief parelli gedaan, levels doorgeworsteld ed.
Liep echter vast met mijn traumamerrie en ben zo bij het clickeren terecht gekomen.
Ik heb ook hierin inmiddels erg veel gelezen en vragen gesteld en nog meer vragen gesteld bij zeer ervaren mensen en die gaven dus de boodschap dat PR gecombineerd met NR voor verwarring kan zorgen.
Nu weet ik uit ervaring (ik combineerde het eerst ook en soms heb ik die neiging nog wel) dat het bij mijn shetten nog wel kan, al werkt het niet ideaal. Maar bij de merrie van mijn man, een koninklijke dame met een zeeeeeeer sterk karakter, moet ik daarmee niet aankopen. Die heeft een absolute gloeiende hekel aan onduidelijkheid en wordt pissig. Fase 4 van parelli is met haar een garantie voor een stevig partijtje knokken

En dat terwijl het een paard is wat echt wil werken. Maar dan moet je duidelijk en eenduidig zijn en bij haar wordt het voor mijzelf dan duidelijk dat het inderdaad zo is zoals vele clickertrainers al beweerden; PR gecombineerd met NR kan voor frustraties zorgen en heeft niet hetzelfde resultaat.
Mijn traumadame flipt overigens als ik zelfs maar denk aan NR
Het is natuurlijk persoonlijk, maar in deze ben ik dus een andere mening toegedaan dan jij

Met betrekking tot zelfbehoud heb je wel gelijk. Als een paard op je afstormt, lijkt het mij niet handig om te wachten tot hij gestopt is om je met de grond gelijk te maken om hem te kunnen belonen.
Je eigen ruimte beschermen mag uiteraard wel.